Amikor az 1923-ban elfogadott
román alkotmány egységes nemzetállamnak nyilvánította az akkor három nemzetű
Romániát voltaképpen célprogramot fogalmazott meg, mely azóta is a román
politika fő vezérlő elve. Az 1991-ben elfogadott alaptörvény ugyanebben a
szellemben fogant. Méltán nevezte az Borbély Imre oktrojált, ránkerőltetett
alkotmánynak. E minősítést a jogszabály tartalmán és célján kívül a
népszavazási eredmény is alátámasztotta.
Az interjút az Arcanum adatbázisból
sikerült kikeresni, a szöveget Borbély Viktória gépelte be.
Beszélgetés Borbély Imrével, az
RMDSZ országos elnökségének politikai ügyekkel megbízott tagjával
A 1991-es év vége felé a hazai
belpolitikai élet nem szűkölködött eseményekben; hiszen volt nyilvánosan is
megfogalmazott székelyföldi autonómiatörekvés, volt Hargita-Kovászna jelentés,
volt kormányváltás, aztán, parlamenti szavazás, majd népszavazás az alkotmányról,
és mindezen eseményekben az RMDSZ eléggé látványosan jelen volt álláspontjával.
Hogyan értékeled a jelenlétet?
Volt még – és ez nagyon fontos –
a felkorbácsolt hisztériát kihasználva, egy pár kisebbségellenes
alkotmánymódosítás, de kezdjem azzal, ami az elmúlt két évben történt, amikor
is véleményem szerint a romániai belpolitikai konstelláció képlékenysége miatt
nagyobb esélyek nyíltak a magyar politizálás előtt, mint amit célul kitűztünk.
Később az álparlamentarista diktatúra törvényesítése, jogi köntösbe öltöztetése
vége felé, tehát az alkotmányozó munka befejeztével, az RMDSZ politikája egy
időre nagyjából lépéskényszerűvé vált. Ez közelítette egymáshoz a második
kongresszus alatt még nagyon élesen elkülönült két szárnyat: az úgymond
mérsékelteket és az úgymond radikálisakat. A Kovászna-Hargita hisztéria volt az
a pillanat, amióta ez a reakció-egység létezik. Az autonómia vita idején még
élesen elkülönült a két nézet, ám a román etnokratikus megnyilvánulások
egybekovácsolták a véleményeket.
Ez a lépéskényszerűség azt
jelentené, hogy az RMDSZ-nek lényegében nem volt beleszólása az elmúlt hónapok
politikai életének alakításába? Fölösleges volt a jelenléte a politikai
porondon, a parlamentben?
Nem, a lépéskényszerűség csak azt
jelenti, hogy ha tovább játszol a partiban, akkor csak bizonyos lépéseket tudsz
tenni. Nem jelenti azt, hogy a játszmát elvesztetted. Lehet nyerni egy
lépéskényszerű fázis után is, ám ha nem játszol, akkor elvesztetted.
Igen, de eszerint mások diktálják
a lépéseket… Akkor úgy kérdem: mennyire tudta az RMDSZ befolyásolni a
helyzetet?
A Hargita-Kovászna színjáték
színpadra vitelét még egy eszményi, tökéletes RMDSZ sem tudta volna
befolyásolni. Ahol többet lehetett volna tenni, az a propaganda és a
külpolitikai aktivitás, de arra az RMDSZ-nek nincs apparátusa.
Világos, hogy a tömbmagyar
területi autonómia megteremtésére tett kísérlet körüli vita és riadalom az
RMDSZ-en belül sokrétű motivációkra vezethető vissza, amiben szerephez jutottak
világnézeti, temperamentumbeli és érdekbeli ellentétek, de nyomon követhetők
olyan gondolatok is, melyek az etnokratikus pszicho-terror szubjektív
következményei. Például a túl-óvatosság, a félszegség, bizonytalanság… Van
olyan helyzet, amikor a reálpolitika követeli meg a gyors, határozott, egységes
döntést. Ilyen volt Kohl huszárvágásos egyesítési döntése. Lehetséges, azoknak
van igazuk, akik a mérsékelt szárnynak a probléma mindenfajta kezelését eleve
elutasító magatartását teszik felelőssé a hisztéria kirobbantásáért. A
pánikszerű elhatárolódások, melyek esetenként az elnökség kollektív döntését
eltorzítva láttak napvilágot, a mindenfajta retorziók falra festése valóban
alkalmas volt a figyelem idő előtti felkeltésére, no meg arra is, hogy szinte
receptet gyártsanak a hatalmon belüli félfasiszta erőknek. Az azonban tény,
hogy a Hargita-Kovászna jelentést jóval az autonómiakísérlet előtt készítették
el, és szinte bizonyos, hogy az alkotmányvita lezárása előtt mindenképpen
bevetésre került volna. Nyilvánvaló, hogy többek között épp arra a célra készült,
hogy ki lehessen préselni a még józanul maradt román parlamenti képviselőkből a
hatalom által kívánt etnokratikus alkotmánymódosításokat.
Ha az elnökség közleményei még az
elnökség véleményét sem tükrözték, akkor mi a te különvéleményed a Katona Ádám
nevével fémjelzett kezdeményezésről?
Nem találtam taktikusnak, mert
érezhető volt, hogy a szorgalmazott területi autonómia fogalma a jelenlegi
román társadalomból allergiás tüneteket vált ki. Ezt akartam én elkerülni,
amikor a II. kongresszuson a társnemzet fogalmát próbáltam megalapozni.
Elképzelésem egyik sarkalatos megfontolása éppen az volt, hogy nem kötődik az
országra jellemző szómágia egyik allergiás kategóriájához sem. Viszont a
területi autonómiát határozottan legitim, sok problémára megoldást adó célnak
tekintem. És európainak. Hiszen európai nemzetállamokban és föderációkban
egyaránt megtalálható. És nem csak modernnek, de jövőbe mutató megoldásnak is,
az általános integrációs folyamat dialektikus feszültségoldó ellentéteként… A
székelyföldi tömbmagyar területi autonómia kivitelezési módjára vonatkozóan
pedig le kell szögezni, hogy a legtetszetősebb ötvöződése lett volna a
hagyományos bázisdemokráciának és népgyűlésnek, a helyi népszavazással. Ez
utóbbi a participatív demokrácia (a bázisdemokrácia) általános döntéshozási
mechanizmusaként éppen most hódít teret Nyugaton.
Ha már szóba hoztad: hogy
értékeled most, több mint fél év távlatából a társnemzeti státusz elméletét?
Továbbra is fenntartom, hogy az
erdélyi magyarság számánál, munkaerkölcsénél, szociológiai struktúrájánál,
kultúrájánál fogva messze túlhaladja az a küszöbértéket, amely alatt egy
nemzeti kisebbség a pozitív kulturális és gazdasági diszkriminációra szorulna. Ennél
fogva, természetes állapota – ha már nem egyesülhet az anyanemzettel – a
kisebbségi nemzet, amit én (gesztusként a román állam felé) társnemzetnek
neveztem. Kár, hogy a kritikai hozzászólások döntő többsége szerintem meddő
szemantikai és filozófiai fejtegetés volt, nem pedig nemzetszociológiai,
társadalomszervezési, politikai reálproblematikáját feltáró és megoldásokat
taglaló tanulmányok. Továbbra is a romániai magyar társadalom mindentől
független önszerveződésében látom megmaradásunk biztosítékát. Újból csak szűk
körben dolgozunk (immár nem egyedül) továbbra is azzal a rizikóval, hogy a
munka befejeztével újból könnyedén szétbeszélik azt, amit olyan nehéz
összeállítani.
Milyen következménnyel járhat az,
hogy az RMDSZ-nek ezentúl olyan jogrendben kell politizálnia, amit a most
érvénybe lépett alkotmány szögez le?
Ennek megítélésében nagyon fontos
a sokak által szükségtelennek tartott népszavazás, ami szentesítette az
alkotmányt. Egyetértek azokkal, akik ezt szükségtelen pénzkidobásnak tartották,
hiszen a jelen politikai helyzetben előrelátható volt az eredmény. Ámde – és ez
nagyon fontos – melléktermékként a népszavazás azt a közvetlen demokratikus
bizonyítékát nyújtotta a magyar elutasításnak, amit más módon, például
aláírásgyűjtéssel, nehezebben lehetett volna megszerezni. A népszavazás
eredményéből következtetve, a magyarság ezt az alkotmányt, mint oktrojált, ránkerőltetett
alkotmányt fogja fel. Természetesen az RMDSZ-politizálásnak ezentúl azt
messzemenően figyelembe kell vennie.
Iliescu elnök e népszavazási
eredmény miatt a magyarságot illojalitással bélyegezte meg…
Az állampolgári lojalitás a
liberális társadalomban nem feltétel nélküli, hanem szerződéses. Feltétel
nélkül lojalitásra a rabszolga volt kényszeríthető ura iránt, a jobbágy a
hűbérura iránt, és a totalitárius állam is ezt kéri állampolgáraitól. A
liberális demokratikus társadalomban az államnak és polgárainak egyaránt vannak
jogai és kötelezettségei. Az állampolgár csak akkor és olyan mértékben kell,
hogy lojális legyen, amilyen mértékben az általa eltartott állam teljesíti
biztonsági, előítéletmentes jogszolgáltatási, tanügyi, egészségügyi, gazdasági,
környezetvédelmi kötelezettségeit. Ha az elnök a romániai magyarságot
illojalitással bélyegzi pusztán azért, mert nem bólint rá egy számára
kedvezőtlen, sőt, baljós alkotmányra, akkor ez sok mindenről árulkodik. Többek
között arról, hogy az elnök gondolkozásában fellelhetőek a diktátorokra
jellemző önkényeskedő vonások.
Az utóbbi időkben kitűnt, hogy –
különösen, hogyha nemzeti kérdések merülnek fel – az ellenzéki pártok sem
állnak ki egyértelműen a magyarság, az RMDSZ érdekei mellett. A közelgő
helyhatósági választásokra megkötött szövetség nem fogja-e veszélyeztetni a
magyarság érdekeit?
Nem hiszem, mert a specifikus
érdekellentéten túl a román ellenzékkel nagyon fontos közös érdekeink vannak.
Ezt nem lehet elmondani a Frontról. A Front és a Nemzeti Egységpárt nem
érdekelt egy valódi demokráciában. Ők csak a demokrácia látszatában érdekeltek,
és abban, hogy a hatalmat sine die megtartsák, vagy legalábbis amíg a gazdasági
átmentést nyélbe ütötték. Az ellenzéknek ezzel szemben egzisztenciális kérdés,
hogy reális demokráciát hozzon létre Romániában. Habár a demokrácia nem oldja
meg, ismétlem, NEM OLDJA MEG a kisebbségi kérdéseket, viszont lehetőséget nyújt
egy bizonyos önszerveződésre. Másrészt pedig emberhez méltóbb az élet egy
demokráciában, mint egy diktatúrában, vagy egy olyan féldiktatúrában, mint ami
most van Romániában.
Milyen politikát képzelsz el a
jövőben az RMDSZ-nek?
Eddig az RMDSZ energiájának a 90 százalékát
a parlamenti frakció emésztette fel. Ez a fázis lezárult. Az RMDSZ-nek ezentúl
a legfontosabb feladata a magyarság érdekvédelme, társadalmi szervezése,
kulturális koordinálása, valamint a külpolitikai kellene, hogy legyen. Ezt a
dimenziót be tudja járni még ezzel az alkotmánnyal is. Egy másik dimenzió, mely
ugyanolyan fontos lenne: a román társadalom felé politizálni. Ez sajnos nem
adott, mert nincsenek meg a médiáink, főleg egy olyan elektronikus média,
amelyben a magyarság elégszer szólhat a román társadalom felé.
Milyennek képzeled el a jövőbeli
RMDSZ belső struktúráját?
Nem értek egyet azokkal, akik azt
mondják, hogy az RMDSZ monolitikus, hiszen a második kongresszus óta az
alapszabály lehetővé teszi a frakciók megjelenését, a platformszabadságot. Ezek
a platformok egyelőre még csak alakulóban vannak. Lényegében még mindig ott
tartunk, hogy a megközelítési mód, a célkitűzés két fajtája az, ami
meghatározza az RMDSZ politikáját a második kongresszus óta. Ezek mögött eddig
nem lehetett ideológiákat felfedezni. Kivétel a magát liberálisnak nevező
fiatal szárny, amely kikényszerítette a II. kongresszuson a
platformszabadságot. Valószínű, hogy a rendkívüli kongresszus alkalmával a
platformosodás még tovább fog menni egy lépéssel. Gondolom, hogy addig létrejön
még legalább egy platform, mely, mint politikai párt, vagy politikai frakció
egy új érát fog megnyitni.
Gazda Árpád
Romániai Magyar Szó, 1992. január 10.
No comments:
Post a Comment