Tóth Károly Antal, a legendás „Ellenpontok”
című szamizdat folyóirat egyik szerkesztője, akivel a kétezres évek elején
kötöttünk családi barátságot, 2013-ban készített egy életút-beszélgetést apámmal,
Borbély Imrével.
Apám perfekcionizmusa miatt az
anyag nem jelent meg könyv formában földi életében, mint terveztük az első
pillanattól fogva, mert az utolsó hetekig csiszolt rajta.
Az alábbi rész utolsó szellemi
munkája.
Bemutatja, miként torzította el
az egyházat a II. Vatikáni Zsinat, hogy milyen erők munkáltak a zsinat mögött s
valójában hol kezdődött az az út, amely elvezetett oda, hogy ma a Katolikus Egyház
a globális háttérhatalom eszköze, vezetője pedig az évezredes európai kultúrát tervszerűen,
örök időkre tönkretevő, nem kis részben hódító szándékkal érkező, már görög földön
„dzsihádot” üvöltő muszlimokkal elárasztó globális háttérhatalom támasza.
(BZSA, 2017)
(A fotót Borbély Szilárd készítette.)
A Második Vatikáni Zsinat lényegéről
(interjú-részlet)
Borbély Imre: Édesanyám
arra nevelt, hogy én római katolikus magyar vagyok. Tehát a római katolikus
mivoltom az elsődleges és ehhez kapcsolódott az, hogy magyar vagyok. Azóta ez
megváltozott.
Tóth Károly Antal: Milyen értelemben?
BI: Radikálisan megváltozott az
érték-hierarchiám a nemzet javára és ettől függetlenül megváltozott a viszonyom
az iránt, amit manapság katolicizmusnak neveznek. Ez szorosan összefügg azzal a
negatív folyamattal, amit Második Vatikáni Zsinat indított be, és amely a
korábbi katolikus Anyaszentegyházat nem kis mértékben kiforgatta önmagából.
TKA: Kibontanád ezt?
BI: Számomra a templom Isten háza
volt, a Szentmise pedig alkalom arra, hogy Istenhez közelebb kerüljünk, mint a
napi ima alkalmával. A mise lényege, célja és értelme Istent meghívni közénk,
áldozatát dicsőíteni és az áldozat részesévé válni. A mise beteljesülését,
Isten „megjelenése” jelentette az Úrfelmutatás pillanatában. A mise nyelve – az
ógörög Kyrie eleison-Christe
eleison-Kyrie eleisont kivéve – latin volt, az Egyház nyelve. A prédikáció
és az eligazítások természetesen magyarul folytak. Ministránsként boldog
voltam, hogy eme csodához közel állhattam, és szolgálatommal hozzájárulhattam.
A pap háttal a gyülekezetnek, az Úr, az oltár felé celebrált. Ez lényeges
metakommunikációs üzenet: azért jöttünk össze, hogy Krisztust imádjuk, szavát
meghalljuk és parancsának eleget tegyünk. A pap kiváltsága – minden más
emberhez viszonyítva – abban állt, hogy képes, feljogosult és méltó erre az
alapvetően közvetítői misztériumra. Képességét és méltóságát az Anyaszentegyház
szavatolta, amelynek élén Krisztus urunk földi helytartója, a Szentatya állt –
ezt így tanultam hittanórán.
Valamikor az
érettségi vizsgám táján történt a változás: megjelentek az oltárok előtt a nagy
miseasztalok, a pap háttal az oltárnak, a gyülekezettel szemben celebrálta a
misét magyarul. Később tudtam meg, hogy ez a II. Vatikáni Zsinat döntése volt.
Ezután olyan irányba változott meg az életem, hogy akaratlanul is kevesebb idő
jutott a hitéletre. Család, egyetem, katonaság, munka, politika, MVSZ. Sok
ideig nem foglalkoztam a változó katolikus egyház kérdéskörével. Az utóbbi
évtizedben viszont, (gyakorlatilag a 2004-es népszavazást követően, amely után
fokozatosan visszavonultam a közszereplésből) mind intenzívebben tanulmányoztam
azt az elhibázott utat, ami ebbe a lelkileg, szellemileg sivár mába hozott
minket, és amely sötét jövőt vetít elénk. Ennek az áldatlan útnak egyik
jelzőtáblája – főként Nyugaton – a minden csatornán folyó szekularizáció, a
katolikus egyház állandó gyalázása, a hívő emberek nevetségessé tétele. Ez a
közösségromboló politika, bár nem olyan durva, mint a bolsevik templomromblás,
bibliaégetés, az egyház tagjainak elhurcolása és legyilkolása, de sajnos annál
hatékonyabbnak bizonyul.
Az Egyház
(főleg nyugat-)európai térvesztésének okait keresve vált előttem mindinkább
nyilvánvalóvá a zsinat gyászos jelentősége. Nagy segítségemre voltak az egyház
berkeiből hozzám eljutó kritikák, hiszen a zsinati határozatok és azok valódi
céljai hivatalos nyelvezetbe burkolva a laikus számára még odafigyelés esetén
is eléggé ködösek maradnak.
Vegyük
például a latin nyelv használatának megszüntetését. Ez látszólag az
emberközelséget szolgálja, hadd értsék és lássák a hívek, hogy a pap mit és
mint celebrál. Egyesek szerint ez még a nemzeti gondolat táplálását is segíti.
Valójában viszont a prédikáció addig is anyanyelven történt. A lelki gondozás,
közösség építése a prédikáció keretén belül történt (vagy történhetett)
anyanyelven – csak a szertartás folyt az Egyház nyelvén: latinul. Történelmi
tény, hogy a II Vatikáni Zsinat előtt az Anyaszentegyház a nemzeti építkezést lehetővé
tette szerte a világon. Magyar viszonylatban nem kell fényesebb név ennek
illusztrálására, mint Prohászka Ottokár székesfehérvári püspöké, akinek
nemzetépítő munkája örök példaadás marad minden nemzetben gondolkodó hívő
magyar ember számára. A mise latin része sem volt titok: azt mindenki
megtanulhatta a hittanórán. A latin nyelv, valamint a gregoriánus zsoltárok
„haszna” az évezredes tradíció állandó tudatosulása, a lélek erősödése.
Járulékosan, minden utazó hívőnek megadta az otthonosság érzületét bárhol a
katolikus világban – a latin nyelv használata az Egyház kohéziójához
hozzájárult, míg elhagyása gyengítette azt.
A miserend
megváltoztatásával a NOVUS
ORDO MISSAE szerint a pap szembefordul a gyülekezettel. Ezáltal ő a
közvetítői szerepből központi alakká válik – Krisztus helyett. Az új miserend a
zsinat újszerű emberközpontúságának tükre. Megváltoztak az imák – háttérbe
szorították a Szűzanya és a Szentek invokációját, hogy utat nyissanak a
reformátusokhoz és más vallásúakhoz való közeledésre.
TKA: Miért rossz az
emberközpontúság?
BI: Az emberközpontúság önmagában
nem rossz. Sőt, amennyiben az ember egészét érinti és célozza, mint egyént,
mint a nemzeti közösség és civilizáció tagját, mint vallásának hívét, mint
természeti környezetének őrét, akkor minden a legnagyobb rendben van. A zsinat-lebonyolító
VI. Pál ebben nem tért el a keresztény humanizmustól.[1]
A szekuláris
humanizmus (legyen az marxista, liberális vagy a kettő összemosásával
előállított) esetében a keresztény humanizmus ellenkezőjéről van szó. Ez
tetszetős ideálok gyűjteménye, amelyeket a német romantikusok a görög világra
és emberközpontúságára való hivatkozással készítettek: az emberi lény mint
legfőbb érték; minden ember egyenlőségének elismerése, személyes és kulturális
különbözőségek elismerése, az erőszak elutasítása – gyönyörű. Gyönyörű az
emberi tudás fejlődésének támogatása is. Viszont nem gyönyörű, sőt helytelen és káros a tudásfejlődésből az abszolút
igazságok elutasításához, Isten
tagadásához jutni.
A szekuláris
humanista emberkép a közösségével és hitrendszerével harmonizáló ember
karikatúrája. A nemzetközi baloldali liberalizmus és annak szörnyszülötte, a
kommunizmus, a közösségi kötöttségeitől megfosztott egyént teszi a középpontba.
Az embert egyéniségének védő burkaitól lemeztelenítik, a méltóságát megalapozó
nemi, faji, nemzeti és vallási öntudatát relativizálják, végső soron az
önazonosságának biztonságától fosztják meg. Szinte iróniának hat, akkor is, ha
akad, aki komolyan gondolja, hogy az embernek, mint közösségi lénynek eme
viszony-csonkolását „egyéni szabadságnak” nevezik el. Valójában a „szekuláris és
autonóm” ember lelkileg védtelenné vált a humanista eszmék politikai
instrumentalizálásával szemben.
A
viszonyuláskultúrájától – kultúrkörének metaparadigmájától – megfosztott egyén,
a kiszolgáltatott árnyékember az, akit a világot rontó baloldal mindennek
központjává és mércéjévé akar tenni – legalábbis a propaganda szintjén.
Valójában az ideális alattvaló legyártásán fáradoznak. Mert Isten helyébe nem
maga az ember lép, nem is léphet, mert az ő emberfogalmuk csak egy papírszagú
absztrakció. Isten helyébe a szekuláris világban a politikai (hatalmi) rendszer
lép.
Ennek az
igyekezetnek az egyik legnagyobb akadálya a keresztény humanizmus és a nemzeti
gondolat volt. A nemzeti gondolat ellen a második világháború győztes
nagyhatalmai frontális támadást indítottak, a nemzeteszme elleni háború ma is
zajlik. A keresztény humanizmus lebontása a Katolikus Egyház ellenállásába
ütközött. A világ legszámosabb hívével
rendelkező, az egész világot behálózó, központilag vezérelt Katolikus Egyház rendületlenül
kitartott saját emberképe mellett – a Második Vatikáni Zsinatig… A zsinat
azonban megváltoztatott sok mindent.
Az
Anyaszentegyház tanítása és hitünk szerint Isten az embert szent szándékkal az
általa teremtett világ központjába helyezte: lélekkel ruházta fel, valamint a
szabad döntés lehetőségével és felelősségével, az embert mint egyéniséggel és
döntési szabadsággal rendelkező közösségi lényt fogta fel. Formai és deklaratív
szinten ettől maga a zsinat nem távolodott el. Azonban a reformok
összességükben, kimondatlanul (a NOVUS ORDO MISSAE pl. tudat alatti eszközökkel is) utat
nyitottak abba az irányba, hogy az emberképet és -szerepet kisiklasszák az
isteni hagyomány kereteiből a szekuláris individualizmus felé.
Továbbá a
vélemény-, szólás- és vallásszabadság elismerése a zsinat által – érthető
okokból – a katolikus egyház szempontjából a belső bomlás kovászának bizonyult.
Többször
előfordult beszélgetéseimben, hogy katolikus papok arra az álláspontra
helyezkednek, hogy nem a zsinat határozataival van baj, hanem a zsinat utáni
értelmezők aknamunkájával és tudatos kisiklatási igyekezetével. Arra
emlékeztetnek, mint amikor, nem is olyan régen, a csalódott hithű kommunisták,
látva a csődtömeget és az elkövetett bűnöket, a tan hamis értelmezésével
próbálták menteni a menthetetlent – holott már Engels műveiben is feltűnik a
diktatúra és proletár terror szükségszerűsége. Amire persze Lenin és Sztálin
még rátett néhány lapáttal. Esetünkben is igaz, hogy a kárt, az egyház bomlását
és tekintélyvesztését nagyrészt a zsinat utáni „értelmezők” (Holland Katekizmus
stb.) okozták. De a váltókat maga a zsinat állította.
A „Szent X. Pius Papi
Közösség” püspökei hivatalos közleményük 2. pontjában Msgr. Marcel Lefebvre
érseket idézik „Azon súlyos tévedések
okai, melyek jelenleg az egyházat éppen pusztítják, nem a zsinati szövegek
téves értelmezésében, hanem magukban a szövegekben van, mégpedig a zsinat
hajmeresztő irányvonala miatt.” Majd így folytatják: „Lefebvre érseket követve megállapítjuk, hogy az Egyházat elpusztító
súlyos tévedések okai nem a zsinati szövegek téves értelmezésében (a törés
hermeneutikájában, ami lehetetlenné tenné a reformok folytonosságban történő
értelmezését), hanem éppen magukban a szövegekben vannak, amik a zsinat elképesztő
döntésének a következményei. Ez a döntés válik nyilvánvalóvá a zsinati
dokumentumokban és a zsinat szellemiségében: Látván a laikus és profán
humanizmust, az önmagát istenítő ember vallását, az Egyház, az emberré lett
Isten kinyilatkoztatásának egyedüli birtokosa azt akarta, hogy megismerjék az ő
újfajta humanizmusát, ezért azt közvetítette a világ felé: „Nekünk is, sőt
jobban, mint másoknak, van ember-kultuszunk.” (VI. Pál pápa záróbeszéde 1965. december 7.) – Az Isten és az ember
kultuszának ez a mai egymás mellett élése gyökeresen ellene mond a katolikus
hitnek, amely azt tanítja, hogy csak az egy, igaz Istené az elsőség, Őt kell
imádnunk, és Fiát, Jézus Krisztust, akiben az istenség teljessége testileg
lakozik. (lásd: Kol 2,9)
6. A Dignitatis humanae dokumentumban vázolt
vallásszabadság és alkalmazásának ötvenéves gyakorlata tulajdonképpen oda
vezet, hogy azt kéri az emberré lett Istentől, hogy mondjon le ember feletti
uralkodásáról, aki önmagát istenné tette. Ez
Krisztus megsemmisítésével egyenlő. Ahelyett, hogy a mi Urunk Jézus
Krisztus hatalmába vetett szilárd hit ihletése alapján vezetnének bennünket,
úgy látjuk, hogy az Egyházat szégyenletes módon az emberi okosság irányítja, s
emiatt már önmagában is kételkedik. Az államtól sem követel mást, mint amit a
szabadkőműves páholyok is akarnak: hogy csak egy legyen a sok vallás között,
melyeket már nincs is bátorsága hamisnak nevezni.
7. A
mindenütt jelen lévő ökumenizmus (Unitatis
Redintegratio) és a vallások közötti hiábavaló párbeszéd (Nostra Aetate) nevében elhallgatják
Krisztus egyetlen Egyházának igazságát. A papok és hívek nagy része emiatt már
nem látja a mi Urunkban és a katolikus Egyházban az üdvösség felé vezető
egyedüli utat, és lemondott arról, hogy a hamis vallások követőit megtérítse,
inkább meghagyják őket az egyedüli igazságot illető tudatlanságukban. Ilyen
értelemben egy hamis egység keresése által az ökumenizmus szó szerint kiölte az
Egyház missziós lelkületét. A szent küldetést a leggyakrabban csak egy tisztán
földi értelemben vett békeüzenet hirdetésévé, a világ nyomorán enyhíteni
próbáló humanitárius szereppé alacsonyítja le, hogy beállhasson a nemzetközi
segélyszervezetek sorába.
9. Az
1969-ben kihirdetett új miserend gyengíti annak hirdetését, hogy Krisztus a
kereszt által uralkodik (regnavit a
ligno Deus). Sőt, maga a rítus az, ami elfedi és elhomályosítja az
eucharisztia áldozati és könyörgő jellegét. Emögött a Húsvét misztériumának új
és hamis teológiája lakozik. Mind e kettő a mi Urunk által a Kálvárián
alapított katolikus lelkületet rombolja le. Az új rítus demokratikus és
humanista, áthatja egyfajta ökumenikus és protestáns szellemiség, ami kiüresíti
Krisztus keresztáldozatát. Kiviláglik belőle a presbiteri rend szentségi
papságot károsító, a „megkereszteltek általános papságának” a koncepciója.[2]
Ékesebben
nem lehet rámutatni, hogy az egyházbomlasztó váltókat maga a zsinat állította
át – az egyház létérdekeinek szempontjából rosszul. Majd persze a belső erők
által az ellenség ostroma közben résre nyitott várkapun nagyot löktek az
önjelölt zsinatértelmezők, akik a zsinat általuk meghatározott szellemében
csempészték be antikatolikus propagandájukat látszatkatolikus
kinyilatkoztatásokba – élükön az anyaszentegyház dogmatikai tanári hivatalával,
a Magisztériummal semmilyen viszonyban sem álló, katolikusra mázolt
neoprotestáns Holland Katekizmus megfogalmzóival.
TKA: Mégis mi érdeke volt az
évezredes Anyaszentegyháznak ebbe a kalandba belemenni?
Az
Anyaszenegyháznak semmilyen érdeke nem volt abban, hogy a második vatikáni zsinatot
összehívja, még kevésbé volt érdeke végrehajtani a zsinati reformációt.
Emmet Scott egyik
legutóbbi írásában (2016) a nyugati világ demográfiai hanyatlásának okait
boncolva jutott el a zsinathoz. Scott jelzi, hogy a demográfiai hanyatlásnak
számos oka lehet, de fenntartja, hogy specifikusan a nyugat-európai és amerikai
katolikus hívők demográfiai tendenciáinak drámai változása kronológiailag egybe
esnek a zsinat végével – tehát annak rovására írható. Lehet, hogy ebben igaza
van, de lehet ez véletlen egybeesés is. Ami minket most, itt, ebben a kérdésben
érdekel, az a katolikus egyház és a világ katolikusságának a zsinat előtti
helyzete. Mert a kérdésünk az: létezett
az egyházon belül illetve az akkor már milliárdnyi hívő világában belső
kényszerítő erő a zsinat összehívására, avagy ilyen objektív ok nem létezett?
Lássuk Scott
látleletét: a késő hatvanas évekig Európa és Amerika katolikus egyháza rég nem
látott növekedést és terjeszkedést élt meg. Ez mindennek előtt a demográfiára
vezethető vissza, de ugyanakkor a missziós tevékenység sikereire is. Ez utóbbi
hatására 1965-ben csak az Egyesült Államokban 150.000-en tértek át a katolikus
vallásra – a katolikus szemináriumok megteltek, és állandóan újak nyílottak. A
demográfiai mutatók szerint a katolikusok szignifikánsan jobban szaporodtak,
mint a protestánsok vagy ateisták. Quebec szaporodási indexe világviszonylatban
is az élvonalba tartozott.
Hollandia esetében a negyvenes évektől
a hatvanas évekig a katolikus déli országrész születési mutatója durván kétszerese
volt a protestáns északiénak. Hollandia azon az úton haladt, hogy katolikus
többségű országgá váljon. (Zárójelben jegyzem meg: a holland nemzeti öntudat
egyik alkotó elemét képezi a protestáns felkelők 80 éves szabadságharca a
spanyol katolicizmus ellen. Lehet, hogy ez a körülmény továbbá a katolikus
túlszaporodási veszély magyarázza azt, hogy a zsinat utáni túlzó értelmezések
éppen Hollandiában termették a legmérgesebb vadhajtásokat – lásd a már említett
Holland Katekizmust. A zsinat után itt züllött szét az egyház a leglátványosabban.)
Skócia katolikus egyháza a 18.
században szinte eltűnt. De a 19. század elejétől a 20. század közepéig tartó
időszakban a gyorsabb szaporodás által ismét hatótényezővé váltak, úgyhogy a
lakosság 20%-át tették ki az 1960-as években.
Olaszország az 1960
éveket megelőzően köztudottan családközpontú nemzet volt. Az ezt megelőző száz
évben a lakosság nőttön-nőtt, dacára annak, hogy ugyanakkor rekordokat
döntögetett az országból való elvándorlás.
De a
katolikus demográfiai sikernek a 1970 évek elején vége szakadt. A demográfiai
mutatók drámai csökkenése együtt járt a hitélet hanyatlásával. A zsinatot
követően soha nem látott, tömeges kilépési hullám söpört végig a nyugat-európai
katolikus egyházakon – írják Eli Berman és társai. Itt az egyházat elhagyók
többnyire szekularizálódtak.[3]
Amerikában hasonló a
helyzet. Azzal a különbséggel, hogy itt az Anyaszentegyházat elhagyók különböző
protestáns egyházakhoz csatlakoztak. Akkora mozgásról van szó, hogy Nicaragua,
Honduras és Guatemala mára túlnyomórészt protestánssá vált. Uruguay
szekularizálódott. Míg 1960-ban Latin Amerika 90%-ban katolikus volt, 2016-ra
ez a szám 65 körülire csökkent.
Az egyház a
reformot megelőzően hatékony missziós tevékenységet végzett, a hívők
megtöltötték a templomokat és a katolikusok demográfiai szempontból is offenzív
helyzetben voltak. Az Anyaszentegyház az 1960-as évek közepéig erőteljesen
fejlődött és erősödött – semmilyen egyházi szükségszerűség sem indokolta a
tervezett reformot. A zsinat összehívásának okát tehát nem egyházon belül kell
keresni.
TKA: Ha az Anyaszentegyház nem
volt érdekelt a reform-zsinat összehívásában, akkor az kinek az érdeke volt?
BI: Mindenekelőtt a szekuláris,
hatalmi érdekek ütköztek ideológiai síkon az Egyház tanításával.
A kommunista
világ a kezdet kezdete óta militánsan ateista, vallás- és egyházellenes volt,
és az is maradt a kimúlásáig.
A nyugati
világ vezető nagyhatalmát, az Egyesült Államokat katolikus szempontból finom
vegyes viszonyulás jellemezte. Az angol eredetű protestáns többségben megvan a
történelmileg motivált zsigeri katolikus-ellenesség mindmáig. Az első és
eleddiglen egyetlen katolikus államelnök (J.F.Kennedy) megválasztásának idején
a jelölt vallási hovatartozása legalább annyira foglalkoztatta a közmédiát,
mint évtizedekkel később Obama elnökjelölt bőrszíne. A kommunizmus nagyon korán
felütötte a fejét Amerikában. A proletár szervezkedést rendre leverték, de az
egyetemi önállóság miatt megfoghatatlanná vált és ezért megfékezhetetlennek
bizonyult a kommunista, baloldali világnézet terjedése az egyetemeken – már a
két háború között. Ezzel együtt az ateizmus is terjedt. A harmadik
antikatolikus érdek- és akaratközpontot az EÁ komoly hatalmi pozíciókat
birtokló zsidósága jelentette. Ezzel szemben és mindezzel dacolva terjedt a
katolicizmus bevándorlás, szaporodás és misszió által.
Nyugat-Európában,
a felvilágosodás mint a katolikus egyház elleni szellemi mozgalom jött létre.
Mindazon erők, melyek a felvilágosodást támogatták és terjesztették, a mai
napig léteznek, és a katolicizmus-ellenességük töretlen. Ehhez hozzáadódik a
nyugat-európai kommunizmus nyílt és megannyi burkolt formája – mindegyiknek
kedvenc céltáblája az Anyaszentegyház.
TKA: Nem létezett ellenállás a
zsinaton?
BI: Már hogy ne lett volna? De
szem előtt kell tartani, hogy a zsinatot nem a hagyományt őrző „ellenállók”
készítették elő, hanem a változtatni akarók. A gyűlés technikai előkészítésének
lényegi része már az egyes érintett országokban megtörtént a küldöttek jelölésekor:
lehetőleg azokat embereket hozták helyzetbe, akiktől a reform támogatására
számíthattak. A változtatni akarók készítették el az indítványokat, ők
ellenőrizték a napirendet. Mindenekelőtt tartsuk szem előtt, hogy sem a
Vatikán, sem a zsinat nem a demokrácia, hanem az isteni legitimitás alapján
működik. A zsinat vitat és ajánl, a pápa dönt.
Mégsem ment
minden zökkenésmentesen.
A
hagyományvédők vezéralakja Alfredo
Ottaviani érsek volt. 1959 óta a Szentszék titkárságán a vallási dogma
főgondnokának tisztjét töltötte be, a Hittani Kongregáció prefektusa volt
1968-ig. A püspöki címerének mottója: „semper
idem” (mindig ugyanolyan). Szinte teljes vaksága dacára törhetetlenül
folytatta hitvédő harcát a zsinat kezdetétől szinte a végéig. Fő támasza Marcel
Lefebvre bíboros volt. Hogy milyen körülmények közt folyt Ottaviani hitvédelmi
harca, arra rávilágítanak az 1962. október 30-i zsinati események. Beszédében Ottaviani kikelt a Szent Mise tervezett
változtatása ellen: „miért változtatnánk
meg egy tiszteletreméltó rítust, amely évszázadokon át jónak bizonyult …A Szent
Mise rítusát nem kezelhetjük úgy, mintha az ruhadarab lenne, amelyet minden
generáció szeszélye szerint hordunk.” A gyűlésvezető az utrechti Alfrink
bíboros volt, aki a legszélsőségesebb változtatásokat követelte. A változtatni
akarók számarányuk és a gyűlésvezetés rugalmassága által sokkal több idővel
rendelkeztek, mint a hagyományt védők. Ottaviani túllépte a rászabott
beszédidőt. Alfrink kikapcsoltatta mikrofonját. A megszégyenített félvak embert
visszakísérték helyére. Ottaviani sértettségében bojkottálta a következő hat
ülést.
Tehát igen,
létezett ellenállás.
TKA: Kik voltak a zsinaton belül
azok, akik a sorsdöntő váltókat állították?
A zsinat
évekig dolgozott. A munkában és vitákban ezrek vettek részt. Az összes
kulcsszereplő és külső befolyásoló erő feltérképezése erre szakosodott
történészek sokévi munkáját igényelné – ebben senki sem érdekelt. De a lényeget
azért megtudhatjuk.
Bárki is
kezdeményezte, ihlette, írta, vagy tanácsolta a zsinat határozatait, a két fő
felelős az összehívó és a lebonyolító pápa volt.
Kezdjük
tehát a Második Vatikáni Zsinat összehívójával, XXIII. János pápával, Angelo
Giuseppe Roncallival. XXIII. János
két hívó szóval szólította meg a gyülekező zsinatot. Ezek: az „aggiornamento“ és az „approfondimento“. Ezen kívül
felszólított az ablakok kitárására, hogy az egyházat a kinti friss (szekuláris)
levegő szabadon átjárhassa – ez eléggé huzatosra sikeredett.
Az „aggiornamento“ a kor szelleméhez való
felzárkózást jelenti, míg az „approfondimento“
a dogmatikai gyökerek mélyítését célozta meg. A kettő együtt fából vaskarika. A
reform dogmatikai akadályokba ütközött – azok „mélyítése” tehát ellenjavallottnak
bizonyult.
Az „approfondimento“ szép csendben el is
tűnt a sülyesztőben. Ami a meghirdetett elmélyítés nevében történt, az inkább
dogmatikai aknátlanításra emlékeztet. A zsinat valójában az akadályokat eltávolította el az „aggiornamento”, a liberális
korszellemnek való megfeleltetés útjából – tehát az, ami elmélyítés fedőnév
alatt történt, azt az igazságnak megfelelőbb lett volna „appiattimento”-ként, (liberális ihletettségű) dogmatikai
laposításként meghirdetni.
Az „aggiornamento“-ból az egyoldalú nyitás a
többi vallás felé, a szekularizáció, a szekuláris ideológiák, mindennekelőtt a
liberalizmus lopakodó elfogadása valósult meg. Ennek az egyes stációi: a
Szentmise átértelmezése (a szentség és áldozat visszaszorítása), az
emberközpontúság becsempészése oda, ahova Krisztus urunk dicsőítésére kellene
összejönni. Továbbá a magisztérium szerepének gyengítése indult be, és
mindenekelőtt dogmatikai nyitás a többi egyház fele.
Angelo
Giuseppe Roncalli (a későbbi XXIII. János) már a második világháború alatt
azzal tűnt ki, hogy rendkívűl aktív módon közbenjárt a zsidóság megmentésében,
ami természetesen dicséretes. Ezért később a Nemzetközi Raoul Wallenberg
Alapítvány sokat tett Roncalli érdemeinek széleskörű elismerése érdekében.
2011-ben az Alapítvány a „Roncalli Dossziét” a Yad Vashem elé tette azzal a
nyomatékos ajánlással, hogy a néhai nunciust ruházzák fel a megtisztelő Világ Igazai
(Righteous among the Nations.)
címmel, amit a zsidómentő gojok számára adományoz Izrael. XXIII. János az élete
végéig hűséges és elhivatott filoszemita maradt: 1965-ben a Catholic Herald című lapban ekként
szólalt meg: „Ma már tudatában vagyunk,
hogy sok, sok évszázadon át vakság borította a szemünket úgy, hogy nem láttuk a
Te választott népednek a szépségét, és nem ismertük fel a testvéreink arcában a
kiválasztottság jeleit. Mi rádöbbentünk, hogy Káin jele éktelenkedik a
homlokunkon. Évszázadokig testvérünk Ábel az általunk fakasztott vérében
feküdt, vagy könnyeket ontott azért, mert a Te szeretetedet elfelejtettük.
Bocsáss meg nekünk azért az átokért, melyet mi az az ő zsidó nevükhöz fűztünk.
Bocsáss meg nekünk, hogy másodszor is keresztre feszítettünk Téged az ő
húsukban. Mert nem tudtuk, hogy mit teszünk.”(We are conscious today that
many, many centuries of blindness have cloaked our eyes so that we can no longer
see the beauty of Thy chosen people nor recognise in their faces the features
of our privileged brethren. We realize that the mark of Cain stands upon our
foreheads. Across the centuries our brother Abel has lain in blood which we
drew, or shed tears we caused by forgetting Thy love. Forgive us for the curse
we falsely attached to their name as Jews. Forgive us for crucifying Thee a
second time in their flesh. For we know not what we did.) ("`OUR EYES HAVE BEEN CLOAKED'".)[4]
Ezzel az értelmezési sémával azért igencsak lenne mit vitatkozni. XXIII. János
nem csak szavakban, hanem tettekben is zsidóbarát maradt. Már 1960-ban (a
zsinat előtt) kitörölte a zsidókat elmarasztaló passzusokat a Nagypénteki
Imából.
A mainstream
világmédia megünnepelte XXIII. Jánost.
Arra a
kérdésre válaszolok ugyebár, hogy kik voltak azok, akik kisiklatták az
Anyaszentegyházat évezredes hagyományai által megrajzolt pályáról, és
térítették el az addig jellemző gyarapodás és erősödés útjáról. De ide
kívánkozik Augustin Bea bíboros, XXIII
János jobb kezének neve is. Bea a
zsinat egyik szellemi vezére volt. Nem hiszem, hogy ezt bárki vitatná. Nemcsak
háttértevékenysége tette azzá, hanem debatteur-i szerepe is. Megjegyzem
ugyanakkor, hogy mindeközben nem riadt vissza semmilyen eszköztől, a szándékos
megtévesztéstől sem. Mondanék egy példát.
TKA: Tessék…
BI: Amikor Alfredo Ottaviani, a zsinat tévelygéseit megfékezni igyekvő
ellenállás vezéralakja, az isteni kinyilatkoztatás forrásairól nyújtott be egy
tervezetet, akkor Augustin Bea azzal
érvelt a benyújtott irat elfogadása ellen, hogy az „bezárná az ajtót az intellektuális Európa, valamint az új és a régi
világnak az Egyház felé kinyújtott baráti keze előtt”[5]
Hadd kérdezzem meg: melyik nemkatolikus egyház, vagy vallásos vezető nyújtogatta
baráti kezét a Vatikán felé? A protestáns egyházak mindegyike az
Anyaszentegyház ellenében jött létre. A harminc éves háború százalékarányban
mérve az európai történelem a legvéresebb háborúja volt – lehet elmélkedni,
hogy a háttérben gazdasági és hatalmi érdekek húzódtak, de a vallásos
motivációt még a legmaterialistabb marxista történész sem tagadhatja. Ennek az
utóhatása ma is kitapintható.
Az anglikán,
és kálvini egyházak sem nyújtogatták kezüket Róma felé. A keleti ortodox
egyháznak semmi oka nem volt békejobb nyújtására. A muszlim valláshordozók a
nyolcadik században egy, akkor már évszázadok óta keresztény világba robbantak
bele. Az ellentét, vagy inkább ellenségesség máig tart. A zsidó egyházvezetők
nem nyújtottak soha békejobbot, ők – éppen
a zsinat alkalmából – legfeljebb leereszkedtek kioktatni az egyházat arról,
hogy ők hogyan is tartanák helyesnek a katolikus dogma átírását. Azóta, hogy
óhajuk teljesült, illetve túlteljesült, kegyeskednek a pápai kotau-t fogadni,
és a zsinathitűek semmivel sem indokolható rituális hamuszórását mindahányszor
mosolyogva végigélvezni.
Vajon melyik
intellektuális Európa előtt záródtak volna a Vatikán kapui Augustin Bea
szerint? És miféle értelmiség is volt az? A zsinat idején a nyugat-európai
„kultúrelit” ünnepelt és körüludvarolt része zömmel neo-marxista volt. A
legünnepeltebbek az antifasiszta harccal, fantomellenség ellen vívott háborúval
szimpatizálók voltak.
A jobboldali
értelmiséget, amely kétségtelenűl létezett, (Julius Evola, Carl Schmitt stb.)
nem cicomázták kitüntetések, amelyekkel a balosokat érdemüknek megfelelően vagy
érdemtelenül elhalmozták, ellenkezőleg, aktív elhallgatásban részesültek.
Viszont értelemszerűen nem zavarták volna őket Ottaviani beadványai…
A baloldali
értelmiség, élükön a Frankfurti Iskola holdudvarával, messzemenően osztotta azt
a nézetet, hogy az európai (nyugati) kultúrát le kell váltani, hiszen az
óhatatlanul újratermelné a nacionalizmust, a fasizmust és végső soron a
zsidóüldözést. Abban is egyetértés volt, hogy a károsnak ítélt nyugati
gondolkodás egyik újrateremtő forrása a kereszténység. A különböző keresztény
irányzatok közül a katolikus Egyházat övezte messzemenően a legtöbb
euromarxista gyűlölet – nem csoda, hiszen minden ellenpropaganda dacára az
Anyaszentegyház gyarapodott.
Nos, ezen
„gondolkodók” „elvesztésével” riogatott Bea bíboros Ottaviani hitvédő
beadványainak elfogadása esetére. Bea bíboros, amikor Ottavianival
szembeszállt, persze tudta, mit tesz: tudta, hogy a konklávé hiúságát legyezi,
a megfelelési igyekezetre, a meglevő félelmekre építhet, és nem a rációt
szólítja meg - érvelése nem volt több ocsmány demagógiánál.
A zsinat
utáni katolikus egyház természetesen magasra emeli XXIII. János pápának, a
zsinat tulajdonképpeni életre hívójának (úgymond a gründoló Atyának) emlékét. A
Vatikán propagandája által „il Papa buono”
(„jó pápa”) becenévvel reklámozott XXIII. János 2000-ben lett boldoggá avatva,
majd 2013-ban Ferenc pápa a második csoda hagyományos megállapítását megkerülve
a Második Vatikáni Zsinat összehívása okán szentté avatta. Az új szent
megünneplése nem szokásosan a születésnapján, vagy a szentté avatásának napján
történt, hanem életművét jelentő Második Vatikáni Zsinat összehívásának napján.[6]
A nagy
gründolót követő VI. Pál véghez vitte az elődje által kezdeményezett, de halála
miatt be nem fejezett átalakítást. A II. Vatikáni Zsinat az ő egyházvezetése
alatt folytatódott. Elődjéhez hasonlóan VI. Pál azon munkálkodott, hogy
közelítse az Egyházat és a többi egyházhoz, valamint a szekularizált világhoz. Marcel Lefebvre érsek szerint VI. Pál számos alkalommal
kinyilvánította, hogy a modernista ideákat pártfogolja, hogy támogatja a
világgal kötött kompromisszumot. Az ő saját szavai szerint: „hidat kell építeni az Egyház és a
szekularizált világ közé.” A pápa maga mondta, hogy át kell venni a
humanisztikus eszméket, meg kell vitatni őket, és dialógust kell folytatni
róluk.[7]
Lám ez is egy első látszatra tetszetős célkitűzés, de a közelebbi vizsgálódás
erősen árnyalja az összképet. A legfőbb hídépítő, a Pontifex Maximus az ókori
Rómában a legfelsőbb pap, a római vallás legmagasztosabb beosztása volt. A híd,
amelyet építeni hivatott volt, az Róma és az Istenek birodalma közt tartott
kapcsolatot. Augustus az első császár, aki ezt a szerepet magára vállalta és e
címet viselte. Nagy Szent Gergely pápáról tudjuk, hogy ezt a címet felvette.
Azóta a római katolikus pápa latin megnevezéseként használatos.
A mindenkori
Pontifex Maximus fő feladata „hidat építeni” az ember és Isten között. Az
Egyház szempontjábol teljesen értelmetlen a híd építése a szekularizált világ
felé. Pláne egy olyan korszakban, amelyben a marxista (egyaránt sztálinista és
euromarxista) gyökerű harcos ateizmus a Franfurti Iskola hatására rohamosan
teret nyert. Akit a kötelességiszony és hiúság eltántorított az egyháztól, az
után értelmetlen szaladni.
Másrészt
hogyan is képzelte VI. Pál a szekuláris emberkép („humanisztikus eszmék”)
átvételét, amikor az Egyház az élő Magisztérium által kikristályosította saját
keresztény humanizmusát? És vajon kikkel akart erről „dialógust” folytatni? Ki
rendelkezne legitimitással szekuláris oldalon egy ilyen dialógusra? Netán az
ateista kommunista vezetők? Vagy a Frankfurti Iskola vezetői? Megválaszolatlan
kérdések.
VI. Pál nevéhez fűződik az új miserend (a NOVUS ORDO MISSAE) bevezetése a zsinat után 1969-ben.
Kimunkálására még a zsinat idején a pápa egy kb. 200 tagból álló munkacsoportot
nevezett ki, amelynek élére Annibale Bugnini
került.
Bugninit körüllengte szabadkőműves bekötöttségének alapos gyanúja. A gyanú oly
annyira alaposnak bizonyult, hogy a Szentszék kivizsgálást rendelt el, melynek
eredményét titkosította. A munkacsoportot a zsinat tagjain kívül szakértők
(concilar periti) és meghívottak segítették. Ez utóbbiak közt volt hat
protestáns is… akik ugyebár a katolicizmus ádáz elutasítói.
TKA: Kecskére bízták a káposztát.
BI: Igen. De nem csak
szabadkőművesek és protestánsok keveredtek bele a történetbe. Az egész
folyamatnak voltak katolikus szellemi előkészítői is, mindenekelőtt Karl Rahner, aki az évezredes tan
liberalizálásán dolgozott. Közel húsz könyvet írt. Hans Küng, a katolikusból
lett „világteológus” szerint, akit szélsőséges liberális nézetei miatt még a
zsinat utáni egyházból is exkommunikáltak, Rahner „a szabadság előharcosa (volt) a teológiában”
(„Protagonist der Freiheit in der
Theologie“)[8]
Miközben a
liberalizmus és az Isten-hit (a katolikus hit is) antitézisek. Ha
belegondolunk, egy bizonyos fokig természetes
ellenfelek – olyan értelemben, hogy az ember természetéből ered mindkettő. Az
ember, bár szociális lény, mégis igénye van több-kevesebb egyéni mozgástérre.
Másrészt valószínűleg evolutív előnyt jelentett a morális szabályok betartása
is. Lehet, hogy erre vezethető vissza az emberek döntő többségének született
igénye a metafizikai hitre. Ezek az ellentétes impulzusok a legtöbb egyénben
egyszerre megvannak, Csak kevesen tudják valamely igényt teljesen a többi fölé
helyezni.Valószínűleg Szent Ágostonra vezethető vissza, hogy a keresztény
Isten-hit és Isten művének racionális reflexiója lehetővé vált (az arisztótelészi
logika ennek fő eszköze volt). Ágoston volt Aquinói Szent Tamásig a nyugati
keresztény egyház tanainak központi ihletője, „tanára”. Ezzel szemben a keleti ortodox egyház nem
ismerte Ágostont, illetve nem törődött vele. Ott Isten létének racionális
bizonyítási kísérlete herézis – Istenben hinni kell, mennél több odaadással.
Kételynek nincs helye. A tan választ ad minden felmerülő kérdésre. Azok közé
tartozom, akik erre a különbségre vezetik vissza, hogy Nyugaton az egyház saját
maga szekuláris kreatív munkát is végzett (pl. a Bencések agrárforradalma a
középkorban), hogy a katolikus egyeduralom mellett létrejöhettek szekuláris
egyetemek, a reneszánsz és végül, mint az egyház egy részének önreflexiója a
Luther-i reformáció, a tudományos forradalom és később a felvilágosodás (amely
már magában hordozta a liberalizmust - az istentagadás gondolati mintázatát).
Világos,
hogy létezik egy kultúrafüggő középmezőny, melyben az egyén szabad akarat-érvényesítése,
a szociális kötöttsége és a vallás megélése egyensúlyba kerül. Ami egyben a
társadalom egyensúlyát is szavatoló állapot még olyan dinamikus kultúrkörök
esetében is, mint a katolikus. Az is biztos, hogy az egyházon belül, és annak
jóvoltából azon kívül is (skolasztikusok) olyan felismerések születtek, melyek
az egyház dogmáit feszítették. Bár az egyház ellenállt, ugyanakkor, késéssel
ugyan, de idomult is.
A bő
háromszáz éves léte alatt a liberalizmus, amely mindinkább vallás- és
katolikus-ellenessé vált, kétségtelenül hozzájárult a dogma fejlődéséhez.
1962-ben viszont, miután az Egyesült Államok a nyugati világban sine qua non
domináns szerephez jutott, Rahner a „szabadság
előharcosa” az általa szorgalmazott és követői által véghez vitt „liberális
szintézisével” nem gazdagította a katolicizmust, hanem végzetes csapást mért
rá. Munkájuk nyomán nem valamifajta szükséges frissítés történt. Ilyen szükség
nem létezett, hiszen az egyház gyarapodóban volt. Sokkal inkább ideológiai
kaput nyitott a globális világhatalom számára a kintről való befolyásolásra.
Politikai árulás történt.
TKA: Kik voltak a reform
előharcosai?
BI: A reformista erők többnyire a
holland, német és francia egyházból jöttek.
TKA: Ezt Te mivel magyarázod?
BI: Ezzel kapcsolatban csak
sejtéseim vannak. Nézetem szerint Hollandiában
a katolicizmus, mint már utaltam rá, ütközik a nemzeti mítosszal, valamint a református
számbeli és politikai többséggel – ebből eredhet erős állami-protestáns
„fűrészelés”, illetve abból adódó katolikus megfelelési kényszer. Németország a második világháború után
fokozatosan „holokauszt-beteggé” vált öntudati síkon, minden pozitív kulturális
kezdeményezés nemzeti és vallásos téren autoimmun szindrómába torkollik. Oda
jutottunk, hogy tömeggyűléseken a militáns németgyűlölő német (!) szónokok „Deutschland
verrecke!” (Németország dögölj meg!) köszöntéssel kezdik és végzik. Itt tehát a
megfelelési nyomás a hollandénak többszöröse. Végül Franciaországban a Grand Orient szabadkőműves Nagypáholy működése
lehet a magyarázat, mely már több mint száz éve elsőrendű politikaformáló erővé
nőtte ki magát. Ehhez hozzájárul, hogy 1877-ben a Nagypáholy alkotmányából azt
a mondatot törölték, amely a taggá válást a teremtő Istenben és a lélek
halhatatlanságában való hithez kötötte[9].
Lehetséges, hogy a Nagypáholy áll a katolikus reformok sürgetése mögött, de az
is lehet, hogy az erős marxista értelmiség nyomása. Vagy mindkettő.
TKA: Hogyan állunk a katolikus
egyház nyitásával a többi egyház felé?
A zsinat
vonatkozó fő határozatai a Nostra Aetate („a mi időnk”) nevet hordják. A Nostra Aetate nem jött létre előzmény nélkül – első megfogalmazásában Augustin Bea bíboros 1961-ben
nyújtotta át megbízójának, XXIII. János pápának. Ebben az első formában a
beadvány a "Decretum de Iudaeis"
(Dekretum a zsidókról) nevet hordta. Ebben a formában nem került a zsinat elé.
A szerzők jobbnak látták kiegészíteni a hinduizmusról, buddhizmusról és
mohamedanizmusról szóló fejezetekkel. Ezáltal a zsidókról és a judaizmusról
szóló csak egy volt a sok közül, miközben továbbra is a fő mondandó maradt. Ez
utóbbit bizonyítja, hogy eltérően a többi nemkeresztény vallástól, a Vatikán
szükségesnek látta a Nostra Aetate-ra hivatkozva létrehozni a
„Zsidókkal ápolandó Viszony Vallásközi
Bizottságát”, (Commission on Interrelegious Relations with the Jews), amely
1974-ben a „Nostra Aetate helyes alkalmazásának útmutatóját” (Guidelines
and Suggestions for Implementing the Conciliar Declaration Nostra Aetate ) adta
ki.
A II. Vatikáni
Zsinat Nostra Aetate dokumentuma
megszüntet minden akadályt a zsidó és zsinat utáni katolikus egyház
közeledésének tekintetében. (Zárójelben: eddig a zsidó oldal semmi hasonlót nem
produkált) . A zsidókhoz való közeledés elvi alapjainak kidolgozásában János
pápa Augustin Bea bíboros közvetlen
munkájára, Dr. Rose Thering
tanulmányára valamint Marc H. Tanenbaum
rabbi tanácsaira támaszkodott.[10]
A jezsuita Augustin Bea a zsidó kérdésben Abraham Joshua Heschel főrabbi
tanácsaira is hagyatkozott. Valószínűleg utóbbi hatására törlődött az addig
létező katolikus elvárás a zsidók konverziójára, valamint minden, a zsidókat
hátrányosan feltüntető passzus törlése a Szentmiséből (tehát Heschel hatása Bea közvetítésével az új
misét szabályzó NOVO ORDO-ra is
kiterjedt!)[11]
A katolikus
egyház doktrinális közelítése a zsidókhoz nem a II. Vatikáni Zsinaton
kezdődött: már az első Vatikáni Zsinaton 1870-ben Lémann Ágoston és József
főpap testvérek keresték a közeledést. Igaz, ők, akik kikeresztelt francia
zsidók voltak, katolikus térítést végeztek a zsidók közt.[12]
Johannes Oesterreicher német ajkú
morva zsidó család sarja kikeresztelkedése és papi eskűje után folytatta Lémann
fivérek munkáját. Hasonlóan Démann Pál
és Vermes Géza kikersztelkedett
magyar zsidók és Renée Bloch francia
konvertita elutasították az antijudaizmust valamint az akkor érvényes
Katekizmust. 1961-ben Oesterreichert meghívták
a II. Vatikáni Zsinat a zsidó kérdéssel foglalkozó munkabizottságába. 1964-ben
másik két konvertita főpap, Gregory Baum
and Bruno Hussar, csatlakozott Oesterreicherhez.
TKA: Vajon mekkora befolyásnak
örvendtek az izraelita vallásból kikeresztelkedettek?
John Connelly, a tárgy
szakavatottja úgy véli, hogy a kikeresztelkedett (értsd: zsidó eredetű)
katolikus főpapok nélkül a Katolikus Egyház soha nem találta volna a kiutat a
„rasszista antijudaizmus” útvesztőjéből[13].
TKA: Mi haszna volt az Egyháznak a
más vallások felé tett gesztusaiból?
B.I.: Az Egyháznak semmilyen haszna
nem származott a viszonyulásváltásból. Ez kezdettől fogva belátható volt,
hiszen ez az egyoldalú nyitás, (hasonlóan a zsinat többi reformjához) nem
született semmiféle belső szükségszerűségből. A kezdeményezők, bár katolikus
főpapok voltak, de nem az egyház erősítését célozták meg, hanem a korszellemet
formáló világmédiának és balliberális politikai erőknek igyekeztek megfelelni,
valamint specifikusan a zsidó nyomásnak engedtek - túlbuzgón. Egyoldalú nyitás
volt ez, amely semmiféle kölcsönösséget nem feltételezett. Hatvan év alatt nem
is történt hasonló gesztus az érintett vallások részéről. Kapitális hibának
tartok bármilyen egyoldalú politikai engedményt – az érdekek kölcsönös
kielégítése, és az egyensúly megőrzése csak akkor szavatolható, ha a közeledés
kétoldalú és szerződéses. Máskülönben az egyik fél óhatatlanul veszít.
Esetünkben a vesztes a katolikus Anyaszentegyház, amely a külsőleg alig, de
tartalmilag, tartásában és céljaiban végzetessen denaturálódott – és a romlás
még tart.
TKA: Téged miért zavar az
Anyaszentegyház változása? Ennyire katolikus maradtál?
BI: Nehéz lenne meghatározni,
hogy mennyire is maradtam katolikus. A nyolcvanas évek végén Tőkés László
barátsága által megismerkedtem a magyar kálvinizmussal. Imponált annak magyar
jellege, miközben hiányoltam azt, amit mi katolikusok a mise szentségének
neveztünk a zsinat előtt. De mindez a távoli múlté. Attól, amivé a katolikus
egyház hivatalos vonala mára fejlődött, egyszerűen viszolygok. Az az
Anyaszentegyház, amibe beleszülettem, az elérhető környezetemben megszűnt.
Léteznek még bátor magyar papok, akik pozíciójukat kockáztatják a nemzeti
gondolat ápolásával. Czirják Árpád esete ékes példa arra, hogy a nemzeti
kiállás negatív következményekkel járhat a katolikus egyházon belül. Czirják
1999-ben a kommunizmus bukását követő időszak messze legnemzetibb, legodavalóbb
és legjobb prédikációt tartotta a Csíksomlyói búcsún - meg is büntették érte.
Azt is hallani lehetett, hogy ellenállt a román nyelvű misézésnek a Szent
Mihály templomban. Úgy vélem, hogy Gergely ”Tiszti” Istvánt is alapvetően
magyar kiállásáért függesztették fel. Szűkebb környezetemben a többnyelvű
predikáció, és ájtatoskodás váltja fel mindinkább a lényeg kimondását. És a
romlás, a nemzeti katolikus egyházak nemzetietlené züllesztése Rómából jön.
Mióta mélyebben foglalkoztam II. Vatikáni Zsinattal, még idegenebbnek érzem
saját egyházamat.
De a
kérdésed első része a fontosabbik: miért
zavar az Anyaszentegyház változása?
Létezik egy
nagyon mélyen kódolt természetes moralitás: a rokonság és sorsközösség védelme
a külső veszéllyel szemben. Az a családapa, aki a házába engedi a börtönből
szabadult csavargót, látszólag jószívű - de valójában vétkes kötelességszegő,
mert lánya, felesége és kisfia tőle várja a védelmet. Ha jónak akarja
mindeközben magát feltüntetni, akkor álnok is. Védelem helyett fokozott
veszélyt hozott a házába, családjára. Az álnok, hazug, öncsaló jóság bűnébe
esett. Vagy képzeljük el, hogy az éhező, őszi esőben fagyoskodó szpáhikat,
akiknek más vágyuk nincs, mint Allah nevében végre bevenni a „hitetlenek”
várát, Dobó István megsajnálta volna és keresztényi jóságtól elérzékenyülve a
várba tessékelte volna őket melegedni, táplálkozni és lakni – ezt aligha lehet vendégszeretetnek nevezni, ezt árulásnak
hívják. Dobó elárulta volna nemzetét, királyát és vallását.
Ferenc pápa
immorális és álnok, hamis jósága, amellyel az évtizedek óta folyó, de 2015-ben
drámai módon felgyorsult muszlim hódítást támogatja, nem egyéb, mint az Úr által
a lelkünkbe ültetett, illetve, ha úgy tetszik, az evolúció által létrehozott
természetes moralitás sutba dobása. Nem egyéb, mint elárulása annak a nyájnak,
amelynek védelme és gyarapítása, Péter örököse gyanánt Krisztus urunktól
származó legfelsőbb kötelessége lenne.
A második
zsinat feladta a külső missziót, és helyébe a többi vallással szembeni nyitást
határozta el. A jelenlegi pápa ennek a tévútnak a fáklyavivője. Hogy ez milyen
észbontó vadhajtásokhoz vezet, arra a legékesebb példa az az eset, amikor
Franciaországban, mise közben, Rouen közelében, Saint-Etienne-du-Rouvray-ben
2016. július 26-án két muszlim hódító vallásos motivációból, lemészárolt egy
papot. Az áldozatot, Jacques Hamel Abbét, térdre kényszerítették, a feje fölött
arab szövegeket mondtak, átvágták a torkát, majd levágták a fejét. A 86 éves
öregember férfiként halt meg, nem könyörgött életéért, és katolikus papként
utolsó szavai ezek voltak: „távozz sátán!”[14]
Európa a polgárháború szélén áll, a bevándorlók már nemcsak sariát követelve tüntetnek,
„no go” zónákat építenek ki, nőket erőszakolnak, fehér csecsemők babakocsijába
köpnek, parazitaként élnek, nyaralni járnak haza, oda, ahonnan állítólag
elüldözték őket, hanem tömegesen gyújtogatnak, rabolnak, randalíroznak. A
katolikus egyház feje pedig tovább zsolozsmázza a „willkommenskultur”
toposzait, ahelyett, hogy felemelné a szavát a muszlim hódítás ellen.
(Az interjú készítője, Tóth Károly Antal, valamint e sorok írója Göteborgban, 2004 nyarán.)
(Az interjú készítője, Tóth Károly Antal, valamint e sorok írója Göteborgban, 2004 nyarán.)
[1] Lásd: Pope Paul VI. THE IDEAL OF CHRISTIAN HUMANISM.
https://www.ewtn.com/library/PAPALDOC/P6CHRHMN.HTM
[2] Aláírja Msgr. Bernard Fellay, Msgr.
Bernard Tissier de Mallerais, Msgr. Alfonso de Galarreta, Ecône, 2013. június 27. Lásd:
http://www.katolikus-honlap.hu/1302/tissier.htm
[3] Lásd: “From Empty Pews
to Empty Cradles: Fertility Decline Among European Catholics” (by Eli Berman, Laurence R. Iannaccone and Giuseppe Ragusa).
[4] Catholic Herald, 14 May 1965. Archived from the original on 2 March
2014. Retrieved 2 March 2014.
[5] Time Magazine, The Cardinal's Setback, 1963. november 23.
[6] Lásd: https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_John_XXIII
[7] Lásd: Riport Marcel Lefebvre érsek úrral, https://apologetica-hitvedelem.blogspot.ro/2015/12/riport-marcel-lefebvre-ersek-urral.html
[8] Hans Küng: Erkämpfte
Freiheit, 334. old.
[9]
https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_der_Freimaurerei#Frankreich
[11] WIDE HORIZONS Abraham Joshua Heschel,
AJC, and the Spirit of Nostra Aetate by
Gary Spruch, 2008 American Jewish Committee. pdf,
http://www.ajc.org/atf/cf/%7B42d75369-d582-4380-8395-d25925b85eaf%7D/WIDE%20HORIZONS.PDF
[12]
http://rorate-caeli.blogspot.com/2008/04/first-vatican-council-and-conversion-of.html
[13] „Without converts to
Catholicism, it seems, the Catholic Church would never have “thought its way”
out of the challenges of racist anti-Judaism.” John Connelly Converts Who
Changed the Church, July 30, 2012
http://forward.com/opinion/159955/converts-who-changed-the-church/ Connelly
történész, a Berkeley egyetem professzora az „ Ellenségekből Testvér: a Zsidókról szóló Katolikus Tanítás Forradalma
1933-1965” (“From Enemy to Brother:
the Revolution in Catholic Teaching on the Jews, 1933-1965,” (Harvard
University Press, 2012) című könyv szerzője.
[14]
https://bilddunggalerie.wordpress.com/2016/07/27/is-kopfabschneider-begehen-priestermord-unser-gebet-gilt-auch-den-taetern/
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete