1994. december
20.-án indult az a szégyenletes akció, melynek célja Tőkés László
erkölcsi-politikai megsemmisítése volt. Nagy Benedek képviselő egy röpiratot
osztott szét e napon képviselőtársai között, melyben Temesvár hősét „a Gonosz
rabjának”, „gátlástalan puhánynak”, „hűtlen kezelőnek” nevezte, aki „fülelő
lelkiismerettel szolgálja embertársait”.
A politikai bomba
azonnali hatástalanítását a Neptunt megjárt Tokay György frakcióvezető
akadályozta meg.
Markó Béla a
rögtöni elhatárolódás helyett válságstábot hívott össze, ezzel is azt sugallva
hogy válság van.
A Operatív Tanács,
a válságstáb az Etikai Bizottság elé utalta az ügyet. az Etikai Bizottság Nagy
Benedek képviselő RMDSZ-ből való kizárását indítványozta az SZKT-nak, amit az
SZKT meg is szavazott.
Nagy Benedek a
kongresszushoz fellebbezett, mely visszavette az RMDSZ soraiba, de szankcióképpen
megvonta a képviselő SZKT-tagságát.
Nem sokkal később,
1996. végén Nagy Benedeket a vallásügyi minisztériumban látjuk viszont.
Ama 30 ezüst
ugyebár…
Borbély Imre alábbi
tanulmánya Nagy Benedek akcióját nemzetközi kontextusba helyezi.
(BZSA)
A BOSZNIAI HÁBORÚ KÖZVETETT HATÁSAI AZ RMDSZ-RE
1.1. Érték és érdek a politikában
Az egyetemes
történelemben, amióta csak politikáról egyáltalán beszélhetünk, a politikai
cselekvést, a politikai berendezkedéseket, a politikai programokat, és
algoritmusokat az értékek és érdekek összjátéka határozta meg.
Érték alatt a
szellemi és etikai értékeket értjük.
Az érdekek
érvényesülésének három alapvető szintje: az egyéni- , a csoport- és a közérdek
síkja.
A legáltalánosabban
azt lehet mondani, hogy minden fejlődési fokon, más és más értékek mentén, de
az értéktisztelet az, amely a kellő egyensúlyt biztosítja az érdek különböző
szintjei között.
Amikor a politika annyira
eltolódik bizonyos reális vagy vélt értékek felé, hogy ezek minden áron való
érvényesítése kerül annak tengelyébe - ahogy az pl. vallásos fundamentalizmus,
kommunizmus, nacionál-szocializmus vagy fasizmus esetében történt -, akkor ezen értékek hirdetőiből
monolitikus elitek jönnek létre és a fennálló társadalmi rendszer szükségképpen
totális diktatúrába torkollik; az egyoldalú és túlzott értékorientáltság
következésképpen, ha politikummá válik, visszájára fordul, “antiértéket”
termel.
Ezzel szemben, a
túlzottan érdekorientált gondolkodásmód dominánssá teheti a csoport- ill.
klikkérdekeket valamint a par excellence egyéni érdekeket, aminek forgácsoló,
atomizáló hatása fölboríthatja az egészséges egyensúlyt a közérdek és az
alacsonyabb érdekszintek között. Egyenes következménye mindennek a terjedő
értéknihilizmus, mely a korrupciónak, a kiskirályok önkényének és az értékvédő
struktúrák ill. intézmények bomlásának melegágya.
Posztulátumként is
kijelenthető, hogy a harmonikus fejlődés feltétele az értékek és érdekek
érvényesülése közötti megfelelő egyensúly.
1.2. A boszniai háború, Erdély és Neptun
1989-ben a
civilizált világban planetáris szintű eltolódás történt az értékek felé.
Ennek a folyamatnak
keleteurópai éllovasai a magyarok voltak, ami áttételesen az 1956-os
forradalomnak köszönhető. A külvilág azt látta, hogy a magyarok nyíltan szembe
mertek szállni a diktatúrával, az antiértékkel és óriási véráldozatot fizettek
ezért. Minden bizonnyal erre vezethető vissza, hogy a későbbiekben az átmeneti,
úgymond konszolidációs periódus - tehát a terror, az elfojtás periódusa - után
a magyar politikai elit kénytelen volt szabadabbra engedni a gyeplőt, mint azt
a többi kommunista ország elitje tette.
Ez adta meg a lehetőségét
annak, hogy a nyugati civilizált világ demokratikus értékrendje szélesebb körben
és mélyebb síkon terjedhessen a magyar értelmiség gondolatvilágában, mint
térségünk más vidékein. Ez a szellemi előny
szolgált alapjául a magyarság középeurópai változásokban betöltött
vezérkos-szerepének. Tehát az 1956-os forradalom kései és közvetett
eredményeként lehettek a magyarok elsők, akik a pártállamot szétzúzták belülről,
- részben a Pozsgay-csoport reformistái, részben pedig a létrejött demokratikus
ellenzéknek köszönhetően; Magyarország ütött rést vasfüggönyön, midőn
megnyitotta határait a keletnémet menekültek előtt, és ez dominószerűen
vezetett Közép- és Kelet-Európában a kommunista rendszerek bukásához.
Az
éllovas-szerepnek megfelelő volt Magyarország akkori média-megítélése is. Ám
nemcsak a közmegítélés volt pozitív, hanem a politikában is rendkívűl pozitív
módon viszonyultak a nagyhatalmak Magyarországhoz.
De nem csak
Magyarország, hanem a folyamatos változásokat követően az utódállamokban élő
magyar népcsoportok is hasonló pozitív megítélésnek örvendhettek, hiszen
kiderült rövid időn belül, hogy a magyarság mindenütt a demokratizálódási folyamat
fermentumaként, előmozdítójaként hatott.
Különösen érvényes
volt ez az erdélyi magyarságra, mivel a változás Romániában egy református
magyar gyülekezet ellenállásából pattant ki; ennek a református gyülekezetnek
volt központi alakja segédlelkésze, Tőkés László. A dolgok logikájára hallgatva
Tőkés László médiasztár, az év embere lett 1990-ben, fogadta őt az Egyesült
Államok elnöke, védnökként jelen lehetett akkor, amikor a Capitoliumban leleplezték
Kossuth Lajos mellszobrát. Ez egy óriási, páratlan gesztus volt Amerika részéről
egy kisebbségben élő népcsoporttal szemben.
Visszatekintve
leszögezhető, hogy sem az anyaország, sem pedig az RMDSZ ezeket a kezdeti lehetőségeket,
nem használta ki kellőképpen. Az RMDSZ akkor kellett volna maximalista
igényekkel fellépjen, akkor kellett volna rögtön a belső önrendelkezés elvének
megfelelő háromszintű autonómiát igényelni, akkor kellett volna minden iskolát,
s az egyházi javakat visszakövetelni. Az volt a lehetséges és elhalasztott
"nagy lépések" ideje. Valószínűleg az elmúlt negyven év agyakat
elhomályosító hatására vezethető vissza, hogy ami még 1922-ben teljesen világos
és egyértelmű volt - hiszen Kós Károly a „Kiáltó Szóban” már akkor leszögezte,
hogy mi az, ami szavatolja megmaradásunkat: a nemzeti autonómia - modern nevén:
a társnemzeti státusz. Ami akkor már világos volt, az 1990-ben egyáltalán nem
volt egyértelmű az RMDSZ-en belül; két éven át kellett harcolni ennek a
gondolatnak a győzelméért. Emlékezetes, hogy Katona Ádám agyagfalvi
kezdeményezésének megvitatását Domokos Géza mind az Országos Elnökség ülésein,
mind pedig a Küldöttek Országos Tanácsában (továbbiakban KOT) hónapokig
elodázta, majd az aradi, botrányba fulladt KOT után ő sietett az erdélyi magyar
sajtót a kezdeményezés ellen riadóztatni. Utólagosan Domokos és vonala nagy
gondot fordított arra, hogy az általa eleve cserben hagyott és a
sajtóbotránynak kiszolgáltatott Katona Ádámot állítsa be az agyagfalvi fiaskó bűnbakjaként.
Az RMDSZ
autonomista vonalvezetését megalapozó Kolozsvári Nyilatkozat eldöntötte ezt a
kérdést.
Jól meghatározható,
hogy az akkori vitában kik voltak azok a politikusok, akik legjobban ellenezték
az autonómia-igény kinyilvánítását. Tokay György például a román Alkotmánnyal a
pulpitust csapkodva lehetséges vérfürdőről prédikált, így igyekezett félelmet
kelteni a Küldöttek Országos Tanácsában; Frunda György, aki az KOT-ülésről hiányzott,
de a Szent Mihály templomban letette az ünnepélyes esküt az új politikai
elvekre (belső önrendelkezés, autonómia), elsietettnek bélyegezte azt a - végül
is egyhangú - döntést, ami akkor már, a
valóraváltás esélyének szempontjából, elkésett volt.
Időközben
megváltoztak a világpolitikai erővonalak.
A boszniai háború
megijesztette Amerikát. Az addigi ellenőrzött destabilizációs program (hiszen a
totalitarizmust csak destabilizáció árán lehetett megdönteni), a jelszava az
volt, hogy demokrácia, emberi jogok, szabadság, önrendelkezés akár
destabilizáció árán is.
A boszniai háború
180 fokos fordulatot idézett elő, mindinkább háttérbe szorultak azok az
értékek, amelyeknek hangoztatásával folyt az előbbi periódusban a változás,
mindinkább fontossá vált a stabilitás, mint nagyhatalmi érdek. Rövid időn belül
a stabilitást már a demokrácia árán is elképzelhetőnek tartották a State
Department egyes hivatalnokai. Szabad kezet kaptak a Meciarok, az Iliescuk, és
Milosevicsek. Az értékorientált szabadságpolitikát cinikus, érdekorientált,
nagyhatalmi stabilitáspolitika váltotta föl. Hogy Amerika milyen messze képes
elmenni az értéket semmibe vevő érdekpolitikában, arra utal Biafra, Kambodzsa,
a kurdok tragédiája.
Egy ilyen
drasztikus váltásnak a keresztülvitele nem problémamentes. Két évig mást sem
hangoztattak, mint azt, hogy a magyarok az éllovasok, a legjobbak, ők a
demokrácia letéteményesei. Abban a pillanatban viszont, amikor a stabilitás
vált a legfontosabbá, a magyarok az első helyről az utolsóra kerültek, hiszen
bármilyen higgadt és hideg elemzés, mely Európa etnikai és politikai
térképét összeveti, arra a
következtetésre kell jusson, hogy Európának legnagyobb etnikai problémája a
magyarság. A nemzet egy harmada az országon kívűl él, a környező országokban.
Ezen a tényen csak enyhítenek a hűségnyilatkozatok a kisebbségbe szorult
magyarság részéről, csak enyhít a békés szándék unos-untalan hangoztatása az
anyaország részéről. Természetesen mind a kettő fontos, de az elemzők, akik a
háttérben szakemberként ott dolgoznak minden külügyminisztériumban, a
helyzetpotenciálból indulnak ki.
Ezt a váltást
valamiféleképpen el kellett adni az amerikai kongresszus felé. Legalábbis rövid
távon, amíg bele nem szokik a testület az új helyzetbe. Ezt csak úgy lehetett
megtenni, ha befeketítik a magyarságot.
Az anyaország
esetében ez nem okozott gondot, hiszen létezett egy akkoriban ellenzéki párt,
amely olyan vádakkal illette a magyar politikát, amelyek Amerikában eléggé
feketék.[1]
Az erdélyi magyarok
esetében viszont problémát okozott őket bűnbakként, ellenségként odaállítani,
hiszen az erdélyi magyar médiában (mind a mai napig) nem jelent meg egyetlen
úszító cikk, nem létezett (és mind a mai napig nem létezik) egyetlen szélsőségesnek
minősíthető politikus. Egy cinikus megoldáshoz kellett fordulni: mesterségesen
kellett befeketíteni az erdélyi magyarságot.
Ehhez egy amerikai
alapítvány megszervezett egy találkozót Neptunfürdőn, magyar politikusok és a
román hatalom képviselői között. A szervezőknek mindegy volt, hogy ott mi is
történik. Az eredmény mutatja, hogy mi volt a fontos: az, hogy másnap megjelenhessen
a New York Times-ban, hogy amerikai segítséggel, lám, feszültségoldó tárgyalás
indult jó erdélyi magyar politikusok egy csoportja és a román hatalom között
(természetesen figyelmen kívűl hagyva, hogy akkor már Markó Béla régen
találkozott Iliescuval). Ezzel szemben - írja a New York Times - létezik egy
veszélyes politikai alakulat, az RMDSZ, amely nyíltan fölvállalta a határmódosítást.
Másnap a New York Times helyesbít: nem az RMDSZ vállalta föl a határmódosítást
programjában, hanem az RMDSZ-t támogató magyarországi politikai erők. Az egyik
épp olyan mértékű félretájékoztatás volt, mint a másik, hiszen mind a mai napig
nincs olyan parlamenti párt Magyarországon, amelynek a programjában a
határmódosítás szerepelne. Tehát egy igaz tényt, azt, hogy létezett egy
tárgyalás magyar politikusok és a román hatalom között amerikai segédlettel, a
fekete propaganda szabályai szerint, összekeverték a valótlansággal.
Ugyanakkor nagyon
fontos volt az akkori politikai pillanatban Tőkés László diszkreditálása.
Hiszen a romániai változások hősének számottevő hitele és számos olyan barátja
volt az amerikai kongresszusban, akik még 1989 nyarán, az ellenállás idején,
álltak ki - aláírásukat adva – a szorongatott helyzetben levő segédlelkész mellett.
Tőkés László mellett, aki a legsötétebb diktatúrában vállalta a világos
beszédet és a TV nyilvánossága előtt hívott föl a hallgatás falának
megdöntésére.
Az új
stabilitáspolitika a megváltozott prioritások miatt eleve feltételezte az
Iliescu-rendszer elfogadását - annak
jogtiprásai dacára. Könnyen kiszámítható volt, hogy Tőkés László ezt nem fogja
szó nélkül hagyni, ezért kellett szavának hitelét gyengíteni. Erre viszont a
püspök nyilvános szereplése, vagy magánélete nem adott lehetőséget. De alkalmat
adott erre Tokay Györgynek az a kijelentése, miszerint az RMDSZ tiszteletbeli
elnökének biblikus gondolkodásmódja és apokaliptikus víziói vannak. Bárki, aki
az amerikai gondolkodásmódot csak egy kicsit is ismeri, tudhatja , hogy az
iráni fiaskó óta (amikor egy karizmatikus hatalommal rendelkező vallásos vezető
valahol Párizsban kijelentette, hogy a sahnak meg kell bukni és hónapokkal később
a sah valóban megbukott), a vallásos fundamentalizmus árnyékába kerülni egyenlő
azzal, hogy azt az illetőt legalábbis kétes hír övezze. Tokay György kijelentése
ilymódon tökéletesen elegendő volt arra,
hogy Tőkés Lászlót kétes hírbe hozza az amerikai közvélemény nagyrészének
szemében.
Tokay György, noha írásban
is felszólítottam erre, mind a mai napig nem számolt el azzal, hogy kinek a
részére és milyen jellegű politikai hasznot remélt az RMDSZ tiszteletbeli elnökének
szándékos lejáratásától.
Az akkori
befeketítési kampány elégségesnek bizonyult ahhoz, hogy ellenpéldaként
felhozhassák a román hatalmat, amely attól a pillanattól kezdve szalonképessé
vált. Ennek Tőkés László továbbra is nehezítő, zavaró gátja. Ezért folytatódik
a image-ának lebontása.
A neptuni igyekezetnek ilymódon egyenes folyománya Nagy
Benedek nemrég megjelent röpirata.
1.3. A boszniai háború, Magyarország és az alapszerződések
ügye
A boszniai háború
minden bizonnyal nemcsak Amerikában, hanem Nyugat-Európában is szemléletváltást
okozott. Itt is előtérbe került a stabilitás, mint legsürgősebb és legfontosabb
politikai célkitűzés. Mivel a magyarországi helyzet a térségben adott, a
nyugateurópai elemzők ugyanolyan eredményre kellett jussanak, mint amerikai
társaik; ez magyarázza azt a fokozott politikai nyomást, amely azóta
Magyarországra nehezedik, hogy írjon alá alapszerződéseket szomszédaival. Ennek
az igyekezetnek semmi értelme nem lenne akkor, ha ezek az alapszerződések a már
meglévő és érvényes szerződések ismétlései lennének. Ezek az érvényes szerződések
a párizsi békekötés alkalmával, valamint a helsinki folyamat eredményeként
jöttek létre. Ebben a status quo, a határok garantáltak, ugyanakkor a szerződő
felek arra kötelezik magukat, hogy eltekintenek a határok erőszakos
megváltoztatásától. Nyitva marad viszont a békés határmódosítás lehetősége.
A térségben zajló
1989-1992-es ellenőrzött destabilizációs folyamat, az emberi méltóság fokozottabb
tiszteletét, az emberi jogok betartásának fokozottabb mértékét, az individuális
és a kollektív szabadságjogok elismerését jelentette. Ebből következően, ez az
időszak az önrendelkezés, a szubszidiaritás érvényesülésének, a regionalizmus
folyamatának is kedvezett. A kisebbségbe sodort népcsoportok sorsa immáron nem
az országok belügyének számított, hanem részben az emberi jogok folyományaként,
részben pedig a stabilitás igényéből adódóan az egész térség, tehát Európa
ügye.
A boszniai háború
hatásaként a nyugateurópai politikában megnőtt az igény arra, hogy a már meglévő
szerződéseken túllépő garanciákat tartalmazó nemzetközi szerződések
stabilizálják a délkelet-európai térséget. Ezeknek egyetlen értelme csak az
lehet, hogy túllépnek a helsinki folyamaton és túllépnek az államszuverenitás
szentségén. Tehát, a határokat "örökre" igyekeznek stabilizálni,
másrészt a kisebbségek megmaradásának a feltételeit rákényszerítik az érintett
országokra.
1.3.1. Kinek kellenek a trianoni "rendezés"
térségében alapszerződések és minek?
A politikában nem
az igazságosság, hanem rendszerint a nyers erő az, amely eldönti az egyensúlyok
kialakulását. Ebből a szempontból a magyar centrum a Kárpát-medence földrajzi
peremnemzeteivel szemben kisebbségben van. Feltételezhető tehát, hogy az
alapszerződések - ha egyáltalán létrejönnek - tartalmazni fogják a határokra
vonatkozó kitételeket, ám elnagyoltak lesznek a kisebbségbe sodort magyar
népcsoportok megmaradásának a szavatolását illetően.
Éppen ezért nem
magyar érdek, hanem az európai nagyhatalmak érdeke az alapszerződéseknek
mihamarabbi megfogalmazása és elfogadása, hiszen ezek diplomáciai
fegyvertárukat gyarapítják arra az esetre, hogyha rendezniük kell bizonyos
feszültségeket Magyarország és szomszédai között.
1.3.2. Államban és nemzetben gondolkodók az anyaországban
Köztudott, hogy a
jelenkori magyar politikai elitet megosztó egyik legmélyebb törésvonal, a nemzetben, illetve az államban gondolkodás
mentén jelentkezik.
A Kádár-korszakot
ezutóbbi jellemezte, hiszen legfeljebb elvétve történtek külpolitikai utalások
az országon kívűl élő magyar népcsoportokra, a belpolitikában, főleg a
kultúrpolitikában pedig egy nemzeti felelősségtől idegenkedő, szűklátókörű,
államhatárok-szabta horizontú vonalvezetés érvényesült. Leginkább az Aczél
György nevével fémjelzett kultúrpolitikai kurzus felelős azért, hogy generációk
nőttek föl Magyarországon, melyek jóformán semmit nem tudtak a határon túl élő
magyarságról.
Ennek
tulajdonítható, hogy 1989 után egyáltalán létezhet olyan politikai irányvonal,
amely figyelmen kívűl hagyva azt a tényt, hogy a magyar nemzet határon kívűl
rekedt egyharmada attól, hogy nem veszik tekintetbe azt, hogy
létezik, továbbra is létezni fog, és hogy magyarságtudatánál fogva
sorsközösséget alkot a nemzet országon belül élő részével, pusztán az
államhatárok által megszabott polgári közösség érdekeit tartja szem előtt
politikai krédójának megfogalmazásakor.
Az államban
gondolkodó politikusokon belül egy alcsoportot alkotnak azok, akik az
újburzsoázia egy részét képviselik. Ők, főleg a magas burzsoázia, legelső számú
érdekeltjei Magyarország - mikénttől független - mennél gyorsabb Európába való
integrálódásának.
A gyors és nem
protekcionista integrálódás nem feltétlenül országos érdek, és nem feltétlenül
nemzetérdek. Hiszen Magyarország annál inkább válhat a nyugateurópai nagytőke
gátak nélküli expanziós területévé, mennél kisebb a magyar tőke aránya, mennél
kisebb a magyar burzsoázia száma, mennél kisebb szegmentumokat fednek le
Magyarországon belül az újprivatizáltak. Az ilyen jellegű integrálódás érdeke
viszont azoknak, akik már elég magasra fölkapaszkodtak ahhoz, hogy érdekeiket
az integráción keresztül fokozottabb mértékben lássák érvényesülni. Az
alapszerződések mielőbbi aláírása pontosan ennek a csoportnak érdeke leginkább.
1.3.3.A Kossuth Rádió különös szakszerűtlensége
Az államban és
nemzetben gondolkodók nem csak a politikában, hanem a médiákban is
összecsaptak. E területen is létezik egy
mély törésvonal e két gyökeresen különböző szemléletmódot magukénak valló
újságírók, médiaszakemberek között. E szembenállás egyik dimenziója volt az előző
kormányzati ciklus idején tetőző médiaháborúnak.
Az 1994-es
választásokat követően a nemzetben gondolkodó újságírók nagy részét
eltávolították az állami kézben levő, központi elektronikus médiákból. Helyüket
"szakemberek" vették át. Ezért is fölöttébb különös az a tény, hogy a
december-januári periódusban a Kossuth Rádió háromszor is bizonyíthatóan
szakszerűtlenül tájékoztatott.
Az első szakszerűtlen
tájékoztatása a „szakemberek” kezében levő Kossuth Rádiónak 1994. december16.-án
történt, amikor is az adó egy ellenőrizetlen hírt adott arról, hogy Tőkés
László beismerte volna, hogy besúgó volt. Szakszerűtlenül járt el a
hírszerkesztő, mivel egy ilyen súlyos és kihatásaiban beláthatatlan hírt
anélkül bocsátott közre, hogy konzultált volna az érintettel, az RMDSZ
tiszteletbeli elnökével. Hasonlóképpen szakszerűtlenül járt el a Kossuth Rádió
hírszerkesztése akkor, amikor a kolozsvári ötéves, RMDSZ-jubileumi ünnepséget
megelőzve, 1995. január 7.-én arról tudósított, hogy Kolozsváron az
RMDSZ-kongresszus Tőkés László múltjával foglalkozik. Ez egy teljes egészében
légből kapott híresztelés volt, hiszen sem kongresszus nem volt Kolozsváron, se
nem foglalkozott a kolozsvári RMDSZ-esemény Tőkés László múltjával. Tehát, ez
egy még durvább, még súlyosabb szakszerűtlenség.
Harmadszor akkor
járt el szakszerűtlenül a Kossuth Rádió hírszerkesztője, amikor arról
tudósított, hogy Tőkés László a negyedik RMDSZ-kongresszuson jelölteti magát az
elnöki posztra, Markó Bélával szemben. Ez is alaptalan félretájékoztatás volt,
melyet a hírszerkesztő egy román bulvár sajtótermékből vett át, anélkül, hogy
ellenőrizte volna a hír valódiságát.
Mindhárom szakszerűtlen
tájékoztatása a Kossuth Rádiónak akkor történt, amikor az RMDSZ tiszteletbeli
elnöke körül a koncentrált külső és belső támadás tetőzött és mindhárom
híresztelés alkalmas volt Tőkés László lejáratására.
Az a tény, hogy egy
olyan patinás, szakszerűen dolgozó médiumon belül, mint a Kossuth Rádió, egy
hírszerkesztő megteheti azt, hogy büntetlenül háromszor és ugyanabba az irányba
szakszerűtlenül tájékoztasson, csak úgy képzelhető el, hogy a Kossuth-rádió nem
független, illetve az a bizonyos hírszerkesztő a hatalom egy részének a
szócsöveként cselekedett.
Tehát leszűrhető,
hogy a Kossuth-rádió háromszoros, egyazon irányú félretájékoztatása a
magyarországi hatalom egy részének akaratát tükrözi, melynek célja egyértelműen
Tőkés László eltávolítása a RMDSZ éléről. Erre a legplauzilisabb magyarázat,
hogy a tiszteletbeli elnök morális, értékorientált, taktikázás-mentes politikai
vonalvezetése veszélyt jelent ezen csoport valamely politikai célkitűzésének
megvalósítására és ez a célkitűzés - az időzítésből és a dolgok logikájából
eredően - leginkább az alapszerződés lehet. Nagy valószínűséggel kijelenthető
tehát, hogy Tőkés Lászlót magyar oldalról azért érte támadás, mert útjában áll
a román-magyar alapszerződés aláírásának.
2. NAGY BENEDEK
KÍSÉRLETE TŐKÉS LÁSZLÓ ELTÁVOLÍTÁSÁRA AZ RMDSZ ÉLÉRŐL
2.1. A Nagy Benedek nevéhez fűződő akció politikailag
lényeges momentumai
A politikai
kiértékelésnek ki kell terjednie a politikai cselekedet feltehető szándékára,
érdekháttérre, időzítésére, a módra és a kísérő akciókra.
Nagy Benedek
röpiratának nyilvánvaló szándéka Tőkés László eltávolítása volt a romániai
magyar politikai élet intézményes struktúráiból - magyarán az RMDSZ-ből.
Alárendelt szándékai a hitelrontás és egységbontás. Ez a szándék nem
egyeztethető össze az erdélyi magyarság érdekével (legfeljebb egy szűk
politikus-csoport hatalmi törekvéseit szolgálhatja).
A román hatalom
Trianon óta, politikai rendszertől függetlenül, az erdélyi magyarság
felszámolására, eltüntetésére törekszik. Ezzel a politikai szándékkal megegyező
erdélyi magyar politikai magatartás a kollaboráció. Kollaborációnak minősülő politikai
cselekedetek esetében teljességgel másodlagos szempont, hogy a cselekvő saját
iniciatívából módon, vagy mások által meggyőzve esetleg felbérelve, zsoldosként
működik.
Több független és
hiteles forrásból egyértelműen kitűnik, hogy Nagy Benedek már korábban is
nyíltan hangoztatta röpiratában megfogalmazott véleményét (többek közt Bécsben
is Tőkés Lászlót lejárató kijelentéséket tett). Következésképp szándékos időzítésről
lehet beszélni, a püspök állítólagos beismerő nyilatkozata pedig nyilvánvalóan
puszta ürügye és nem kiváltó oka volt a röpirat megszületésének. Emellett szól
az a tény is, hogy a rágalmazó irat szerzője nem tartotta érdemesnek a
megfogalmazás előtt konzultálni annak a szervezetnek a tiszteletbeli elnökével,
melyet a parlamentben képvisel.
Az időzítés
megegyezik az RMDSZ ellen beindult frontális román támadás előkészítését
szolgáló Tőkés László elleni román sajtókampánnyal.
A tiszteletbeli
elnök ellen kezdeményezett eltávolítási kisérlet a szövetség politikai
elitjének befolyásolását célozta. Nagy Benedek röpiratát 1994. december 20.-án
a parlamenti frakcióban osztotta szét. Rendkívűl fontos és eddigelé figyelmen
kívűl hagyott tény, hogy az RMDSZ képviselőházi frakciója nem bármilyen 27
emberből álló csoport, hanem a reprezentatív demokráciák alapelvéből következően
az erdélyi magyarság globális képviseletéről van szó. Ez már önmagában is -
áttételesen - óriási politikai nyilvánosságot jelent.
A kísérő akciókat
(a rögtöni megvitatás elodázása, ideológiai háttérbiztosítás,
figyelem-elterelés, szándékos fogalomzavar-keltés és média-manipuláció) Nagy
Benedek közvetlen és közvetett támogatói vállalták fel a politikum és a sajtó
berkeiben egyaránt.
2.2. Nagy Benedek támogatói
A szövetségi elnök
Nagy Benedek röpirata megjelenésének pillanatától politikai
véleménynyilvánításáig rendkívül hosszú ideig hallgatott. Markó Béla korrekt,
állhatatos és bátor autonomista vonalvezetése kizárja a rosszindulatot.[2]
Pozíciója által
neki egyaránt feladata a szervezet egységét óvni és képviselni, valamint annak
erkölcsi, szellemi és személyi tisztaságára felügyelni.
Nagy Benedek
politikai cselekedete olyan egyértelműen RMDSZ- és magyarság-ellenes, hogy
rögtöni elítélése órákon belül megtörténhetett volna. (Ez annál is indokoltabb
lett volna, mivel a rágalom okozta kár a szövetségi elnök hallgatása által csak
súlyosbodhatott, hiszen e hallgatás alkalmas a kétely megerősítésére.) Hogy
mindezek dacára Markó Béla sokáig hallgatott, majd pedig nem a személyes
állásfoglalást, hanem a válságstáb összehívását választotta, arra utal, hogy a
röpcédula valóban válságot okozott. Ez viszont csak úgy képzelhető el, hogy
Markó Béla tudta: Nagy Benedek nincs egyedül.
Nagy Benedek
támogatói nemcsak a háttérben, hanem a nyilvánosságot is vállalva jelentkeztek.
Tokay György felelős azért, hogy
a belső diverzió ekkora méreteket ölthetett, hiszen ő gátolta meg a röpirat
megvitatását és szerzőjének rövid úton történő szükségszerű politikai
kiközösítését. A nyugati civilizált világban, bármilyen pártban vagy
érdekszövetségben ez reflexszerűen megtörtént volna.
Tokay György
ehelyett a rögtöni megvitatást elhárította, a röpiratot titkosította,
ugyanakkor felkért engem az eset megvitatására a tiszteletbeli elnökkel.
Minderre az egyetlen ésszerű magyarázat az, hogy Tokay György meg akarta adni
az esélyt Nagy Benedek rágalmazó irományának, hogy a szervezeten belül
maximálisan kiváltsa hatását.
Amire Nagy Benedek
politikai szövetségesei minden bizonnyal nem számítottak, az a tiszteletbeli
elnök gyors, bölcs és bátor döntése volt a röpcédula nyilvánosságra hozatalát
illetően.
Borbély László, Ausztriából
visszatérve, szükségesnek tartotta az erdélyi magyar nyilvánosságot biztosítani
afelől, hogy az "osztrákok" nem tudnak olyan, a román politikai rendőrség
által felállított halál-listáról, melyen (Barki Éva mellett) Tőkés László is
szerepelne. Mint utóbb Barki Éva, bécsi jogásznő állásfoglalásából kiderült, ez
félretájékoztatás volt. Egyetlen ésszerű magyarázata ennek a
félretájékoztatásnak az, hogy elkövetője igyekszik Tőkés Lászlót deheroizálni.
Vajon ez kinek érdeke?
Székely Ervin, a Bihari Naplóban
1995. január 18.-án megjelent interjújában amellett, hogy helyteleníti Nagy
Benedek írását, a következőket nyilatkozza: "Nagy Benedeknek viszont, végül is joga van arra, hogy véleményt
nyilvánítson." Székely Ervin szerint "szükségtelenül és feleslegesen védték meg Tőkés Lászlót az ilyenfajta
támadásokkal szemben, hisz mindnyájan tudjuk, hogy milyen érték a püspök
személye a romániai magyarság számára."
Székely Ervin a
tiszteletbeli elnök megvédését egy bizalmatlansági indítvánnyal szemben annyira
feleslegesnek vélte, hogy már 1995. január 7.-én, szabályzatellenesen elutasította
az ügyet megvitató frakció-gyűlés összehívását, noha az ezt kérő 11 képviselő
meghaladta a Frakció létszámának
szabályzat szerinti, szükséges egyharmadát.
A szabályzatsértő
Székely Ervin 1995. januán 18.-i mentegetőzése, melyben az Operatív Tanács
döntésére hivatkozik, két okból sem helytálló: az Operatív Tanácsnak nincs joga
egyik legitim RMDSZ-testület szabályos keretek közt történő tanácskozását
meggátolni. A másrészről hogy Székely Ervin "olvasata" az Operatív
Tanács döntéséről szembeötlően helytelen. Az Operatív Tanács döntése, mely
szerint az ügyet az Országos Etikai Bizottság elé viszi és moratóriumot igényel az egyéb testületektől
az ítélethozatal pillanatáig, nem zárja ki, sőt, az eset súlyosságánál fogva
politikai szempontból egyenesen kötelezővé teszi az RMDSZ politikai
testületeinek politikai állásfoglalását.
Egy bizalmatlansági
indítvány esetében az a fontos, hogy a szervezet az indítványra nemleges vagy
igenlő választ ad-e és nem az, hogy az indítvány saját maga etikus vagy
etikátlan tartalmú.
Székely Ervin
figyelmét elkerülte, hogy a nyugati, civilizált demokráciákban, habár a
véleménynyilvánítás szabad, a rágalmat és becsületsértést, mint etikai vétséget
büntetik, politikai szervezetek pedig döntést hoznak a bizalmatlansági
indítványok ügyében.
Verestóy Attila a „Nagy Benedek
baráti kör” vitathatatlanul erős embere. A fiatal szenátor üstökösként tört be
az Iliescu-korszak Romániájának gazdasági életébe. A Bukarestben letelepedett
székely politikus rendkívüli eredményességgel tudta kamatoztatni a státusából
fakadó összeköttetéseit. Vagyonát (hatalmát) milliárdokban mérik. Ezt a
hatalmat érezte meg a Székelyföld, amikor az ambiciózus politikus a 1992-es
választások szenátorjelölt-listáiról kiszorult. Rekordidő alatt sikerült akkor
neki ellen-elektorok összehívásával az új lista élére kerülni.
A neptuniakhoz
politikailag igen közel álló szenátor a neptuni tárgyalásokon nem vett részt.
Nagy Benedeket viszont nem hagyta cserben. 1995. január 22.-én, Zetelakán, a
tiszteletbeli elnök leváltását követelő politikai indítványt se több, se
kevesebb, álproblémának nevezte. Hasonlóan Székely Ervinhez, verbálisan ő sem
ért egyet Nagy Benedek indulatos írásával.
Amikor a román
hatalom frontális támadása folyik az RMDSZ ellen, amikor az alapszerződés
aláírásának kényszere alatt még a magyar hatalom egy része is az RMDSZ
tiszteletbeli elnöke ellen fordul, amikor a román demokratikus ellenzék is
felvonul az erdélyi magyar autonómia ellenfelei mellett, akkor Verestóy Attila
álproblémának nevezi a vitathatatlanul legnépszerűbb politikusunk
eltávolítására irányuló kísérlet hatástalanítását és helyretételét. Bizonyára
elhanyagolhatónak tartja a gazdasági és kulturális ellehetetlenüléssel harcoló
magyar közösség vallásos megosztására történő kísérletet is.
Különösen súlyos a romániai magyar média egy részének a
szerepvállalása.
A nyugati kultúrkör
gondolkodásmódja igazság központú. Jogrendje, joggyakorlata az igazság
megállapításán és a megállapított igazság alapján történő kanonizált
ítélkezésen nyugszik. Az igazság-központúság tette lehetővé az objektív
világmegismerést, a modern tudományok létrejöttét, módszeres és reprodukálható
társadalmi terjesztését. Ez a gondolkodásmód biztosította végső soron Nyugat-Európának
a világhódítást. Az igazságközpontú gondolkodás segítette hozzá földrészünket
és kultúránkat az egyértelmű fogalomalkotáshoz. Ez az, amit más néven
egészséges gondolkozás-módnak, illetve mentálhigiéné-nek nevezünk.
Nagy Benedek
politikus- és médiabarátainak közös taktikája, hogy - miközben korholva
támogatják védencüket - dicsérve marasztalják el, nyíltan vagy burkoltan,
közvetlenül vagy közvetve a tiszteletbeli elnököt. Hasonlóan az agyagfalvi és
neptuni sajtóviharokhoz, a romániai magyar sajtó egy része újból a fogalmak,
értékek és arányok összemosására törekszik.
Beszédes az a tény,
hogy a Romániai Magyar Szó az RMDSZ politikai testületeinek hivatalos
állásfoglalásaiból mindössze részleteket közölt, rosszindulatúan kommentálva
azokat, miközben tág teret biztosított hasábjain a tiszteletbeli elnököt támadó
"olvasói" leveleknek. Ezek a többnyire szubverzív "olvasói"
levelek gerjesztik a fogalomzavart.
Ezúttal is, mint a
neptuni ügy kapcsán, javában folyik a lényeg ködösítése. Ismét jelen van az a
törekvés, hogy az elvi ellentétet személyes síkra tereljék. Ismét kitapintható
a bizantin eredetű egyenlőségtétel támadó és megtámadott között
("extremisti de o parte si de alta"). A bizalmatlansági indítvány
szerzője és a védekezésből a nyilvánossághoz forduló megtámadott között.
Leggroteszkebb
formája a fogalomzavar-keltésnek az egyes romániai magyar írott és elektronikus
médiák hivatkozása a mocskolódó bizalmatlansági indítvány szerzőjének
"jogaira", ami után a rágalomirat által megtámadott elnök ezt -
önvédelmi cselekedetként - nyilvánosságra hozta.
2.3 Tőkés László önvédelmi akciója
A 1994. december
23.-án, Temesváron tartott belső tanácskozáson Tőkés László úgy döntött, hogy az
őt támadó röpiratot nyilvánosságra hozza. December 28.-án, a kolozsvári
sajtótájékoztatón, a tiszteletbeli elnök jelenlétében jómagam az ő kérésének
pusztán végrehajtója voltam, midőn a szóban forgó röpiratot a sajtó képviselőinek
kiosztottam.
Tekintettel az évek
óta szűnni nem akaró rágalomhadjárat feltehetően elbizonytalanító hatására, az
RMDSZ vezetőségének passzivitására, a Kossuth Rádió ezügyben tanúsított
magatartására és nem utolsó sorban a Nagy Benedek mögé jól kitapinthatóan
felsorakozó RMDSZ-es erők létére, Tőkés László döntése nem volt könnyű. Erőt
hozzá csakis a tiszta lelkiismerete és népe iránti rendíthetetlen bizalma
adhatott.
Igaza volt.
A csíki területi
szervezet egyértelmű döntése Nagy Benedek kizárásáról, a gyergyószéki és
udvarhelyszéki szervezetek fenntartás nélküli csatlakozása (a Kolozs, Bihar,
Maros és más szervezetek hasonló állásfoglalása) bizonyította, hogy Tőkés
László helyesen cselekedett, amikor az eltávolítására tett kísérlet ügyét, a
társadalom nyilvánossága elé vitte.
Székelyföldi
körutam alkalmával spontán megnyilvánulások sokasága utalt arra, hogy ha bárki
is kétségbe vonná a területi szervezetek döntését, a Hargita megyei RMDSZ-tagság
ezt, akár aláírásgyűjtés útján is, kész megerősíteni.
Borbély Imre
Temesvár, 1995 január
25.
Megjelent az Orient Express nevű hetilap hasábjain két
részben, 1995 februárjában.
[1] Ha bárkinek
nem lenne világos több mint húsz év távlatából, a szerző itt az SZDSZ-re és az
antiszemitizmus vádjára céloz. (megjegyzés tőlem, BZSA, 2017)
[2] A szerző itt
még túlzottan a jóhiszemű. Markó Bélához címzett pár hónappal később megfogalmazott
nyílt levelében már realistább az elnök megítélését illetően.
No comments:
Post a Comment