Mindannyiunk egyik legfőbb
törekvése, hogy megfelelő szellemi környezetet hozzunk létre magunk körül. Borbély
Imre a rendszerváltás után több emberben is egyszerre talált igaz barátot,
politikai harcostársat és szellemi partnert. Ezek egyike Raffay Ernő, akihez több
mint húsz esztendőn keresztül fűzte rendkívül szoros szellemi és lelki kapocs.
Nem véletlenül.
Mindketten a nemzeti gondolatnak,
a magyar nemzet érdekeinek hajthatatlan, megvesztegethetetlen, megfélemlíthetetlen
képviselői voltak, illetve Raffay Ernő ma is az. Kettejük alábbi beszélgetése
1996-ban, több mint húsz évvel ezelőtt, ma is aktuális témákról, a globalizmus veszélyeiről,
az EU-integráció mögötteseiről, az autonómiáról, a határokon átívelő magyar nemzetegyesítésről
és egy koherens nemzetstratégia megalkotásának szükségszerűségéről szólt.
A beszélgetés során
megfogalmazott gondolatok, történelmi párhuzamok és nemzetpolitikai imperatívuszok
zöme ma is aktuális.
(BZSA)
Le kell vetni az önként vállalt kényszerzubbonyt!
Raffay Ernő
beszélgetése Borbély Imrével
R.E. - Milyennek
látja a kárpátmedencei magyarság helyzetét Trianon után háromnegyed
évszázaddal, a trianoni Magyarországon élőkét, és az elszakított területeken
élő magyarságét?
B.I. - A kommunista többségi diktatúrák bénultságából
ócsudva az elszakított területek magyarsága csak késve, a boszniai háborút
megelőző lehetőségeket nem kihasználva lépett az önállósulás, az emancipáció
útjára. Ez részben társadalomlélektani gátakra, részben pedig a többségi
hatalom által beépített kollaboráns elemek ügyködésére vezethető vissza. 1990-91
volt az elmulasztott nagy lehetőségek ideje. Erdélyben nagyjából azzal
maradtunk, amit határozottabb helyi RMDSZ-vezetők illetve a civil társadalom
akkor kivívott.
A később
kidolgozott autonómiaprogramok végrehajtása pedig az utóbbi egy-két évben
megtorpant - az öngáncsoltság állapota kezd eluralkodni. Ez részben a
magyarországi politikának tudható be. Magyarként nincs mit kezdjek az olyan
mesterséges ellentétszítással, amely az országban élő valamint az akaratuk
ellenére országon kívül rekedt nemzetrészeket fordítja egymással szembe, úgy
mint ahogy azt a magyarországi sajtó nagy része többnyire sunyi módon, a Horn
kormány külügyminisztere viszont a minap nyíltan és félreérthetetlenül tette. A
délibáb anyaország rosszabb a nemlétezőnél. A magyar-magyar szembeállítás politikája az önpusztítás útja. Éppen
ezért összmagyar szempontokat szeretnék előtérbe helyezni.
A
rendszerváltoztatás első évtizedének végéhez közeledve az ország illetve a
magyarság helyzetének elemzésekor a
viszonyítási alap mindenféleképpen a Trianon utáni első évtized kell hogy
legyen. A gondolatban végrehajtott mérleg megvonása után nyilvánvaló és
megdöbbentő konklúzióként nehezedik ránk az a felismerés, hogy az akkori
Magyarország sikeresebben küzdött meg a gyökeres feltételrendszer-váltás
(paradigmaváltás) kihívásaival. Horthy Miklós kormányzó és a gróf Bethlen István
miniszterelnök nevéhez fűződő stabilizáció olyan mélypontról emelte fel e
megcsonkított országot, amilyen történelmünkben szinte egyedülálló. Abszolút
értékben az akkori Magyarország sokszorosan szegényebb volt a mainál, a
szervesen létrejött gazdasági érrendszert a békediktátum felszabdalta, a
társadalom lelkiállapotára a történelem sorozatos sorscsapásainak köszönhetően
(Károlyi-féle szétzüllés, vörös terror, Trianon) legmélyebb letargia volt
jellemző. A trianoni szomszédos utódállamok szövetségének, a "kis
Antantnak" a szorítása erősebb, politikája a győzelemgőzös Antant
egyetértésével és bíztatására nyíltan konfrontatív volt. Mindennek dacára egy
jól megalapozott nemzetstratégia életbeléptetésével az akkori Magyarországnak
sikerült a csodával határos talpraállás - ennek megfelelően fokozatosan javult
a közhangulat is.
Minden stratégiának, így az egész nemzet
stratégiájának is alapja, kiindulópontja és állandó erőforrása a motiváció. Ez akkor létezett. A
Kárpát medencei magyarság rendelkezett egy olyan óriási társadalomlélektani
erőforrással, amellyel a mai nem rendelkezik: a revízió közös akaratával.
Mondhatni, nem létezett magyar párt, magyar civil társadalmi szervezet, amely
ne nyilvánította volna ki valamiféleképpen a történelmi igazságtétel igényét.
Sajnos a mai magyar társadalom aggasztóan nagy része befelé fordult,
individualista a szó rossz értelmében, atomizált, nem rendelkezik közösségi
céllal, értékrendszerére egyre inkább rányomja bélyegét a Tőkéczki László által
"fogyasztói idiotizmusnak" nevezett mentalitás. A közösség iránt
elhivatottságot érzők pedig megosztottak.
Csak
súlyosbítja a helyzetet a meglevő rend és szabályozás alapját képező elsőrendű
értékek kvázi-általános elfogadottságának és stabilitásának hiánya. Ma éles törésvonalak jellemzik a magyar
társadalmat, amelyek közül a legmélyebb nem szociális, és nem is klasszikus
értelemben vett ideológiai ellentét, hanem a nemzetérdek mentén megjelenő
szembenállás. Mire gondolok? Olyan alapvető fogalmak, mint haza, nemzet,
kötelesség, szolidaritás, áldozatvállalás, hűség, család Európa sikeres
nemzeteinek esetében a társadalom döntő többsége számára ugyanazt jelentik.
1956-ig ez Magyarországon sem volt másként. A ma viszont számottevő azok száma,
akik teljesen közömbösek, sőt, ellenségesen reagálnak ezekre, a közösség
összetartása, ereje szempontjából kulcsfontosságú fogalmakra. A rendszerváltoztató magyarságot a
jövőképek alapvető különbözősége osztja meg olyan történelmi helyzetben,
amikor szükségszerűségből folyamatosan olyan halaszthatatlan döntéseket kell
hozzon, amelyek évtizedekre befolyásolják sorsát.
A magyarság
egy kettős kényszer szorításában
élte és éli meg a rendszerváltoztatást.
Az egyik az igazságtalan trianoni
békediktátum máig is fennálló következményeire vezethető vissza, arra a tényre,
hogy a nemzet egyharmada országon kívül él, akaratán kívül és akarata ellenére.
A mai európai közgondolkozás és hatalmi felfogás szerint - a 70 évvel
ezelőttitől eltérően - a határok változtathatatlanok, az állami szuverenitás
csak nagyon lassú ütemben oldódik föl a szubszidiaritás elvének megfelelően, az
integráció és a regionalizáció folyamatában. A határok sérthetetlensége,
valamint az újraéledt kis-antant államainak a magyar kisebbség felszámolását
célzó politikája éles ellentétben van a kisebbségbe sodort nemzeti közösségeink
jogos önállósulási törekvéseivel, önazonosság-védő igényével.
A másik kényszer nem kintről szorít
minket, hanem belülről. Ez a kényszer a félrevezetett közfelfogásban testesül
meg, mely az utóbbi évtizedek magyarországi elnemzetlenítő, közösség- és
szabadságvágy-romboló kultúrpolitikájára vezethető vissza, és a nemzeti
immunhiány tüneteit hordozza. Döntések és viszonyulások sorozata bizonyítja,
hogy az anyaországi magyarság nem érzékeli kellőképpen saját közösségi érdekét
és ezért nem fogékony az ezen érdekeket veszélyeztető folyamatok, helyzetek és
erők felismerésére.
A
gazdasági-politikai elit körében sem jobb a helyzet. A Horthy-korszakban a
magyar nemzetgazdaság számottevő része egy nemzetileg elhivatott társadalmi
réteg birtokában volt, az akkori politikai erők nemzetközpontú gondolkodásáról,
értékrendjéről pedig már szóltam.
Manapság ennek is inkább az ellentéte igaz. A Németh-kormányzat alatt
politikai hatalmát gazdaságivá átmentő kádári nomenklatúra közösségi
elhivatottsága csekély vagy nemlétező. A vagyonféltés az akkor született
pénzügyi-ipari vezető csoportot (oligarchiát) a globalista, főleg USA-központú
nemzetközi konszernek karjaiba kergette, hiszen az újgazdagok számára ez az
egyik kézenfekvő módja volt a többnyire igazságtalanul szerzett vagyont az
esetleges igazságos újraelosztás alól kivonni. A globalista hatalom érdekei
biztos nem egyeznek Magyarország és a magyar nemzet érdekeivel.
Kijelenthető
tehát, hogy Magyarország vezető
rétegének nagy része a magyar állam és nemzet érdekeitől eltérő érdekeket
képvisel. Ékesen bizonyítja ezt az idegen érdeket szolgáló adósságpolitika,
az ország talpra állása szempontjából elsődlegesen fontos távolkeleti
lehetőségek kiaknázatlansága, az Expo letiltása, a bankszanálás, a hadsereg
tudatos sorvasztása, a nemzetietlen kultúrpolitika, az egész nép folyamatos
félrevezetése.
A
Horthy-korszak a kilátástalanságból teremtett stabil, felzárkózott országot.
Ezzel szemben a mai Magyarország, az 1988/89-es rendszerváltás Európa-, sőt
világ-szerte ünnepelt éllovasa kezdeti előnyhelyzetét nem tudta kihasználni.
Minden bizonnyal a körvonalazott kettős szorításra vezethető vissza az, hogy
mindezidáig nem született kormányprogram vagy alkotmányszintű átfogó koncepció,
mely az ország és az elszakított nemzetrészek közös érdekeit közép- és
hosszútávon harmonizálná, valós lehetőségeinket kiaknázná és az adott
lehetőségek tágítását megcélozná. A mai magyar politikum egy része minden jel
szerint elfogadta a szűkebb és tágabb környezet politikai-gazdasági elvárásait,
és ehhez igazítja saját mozgásterét. Így viszont kizárólag vesztes stratégiákat
tudunk kidolgozni. A tágabb szomszédságunk nem különösképpen érdekelt
fennmaradásunkban, a szűkebb szomszédságunk elvárásai mentén pedig egyenesen
eltűnnénk.
R.E. - És
akkor mi a teendő?
B.I. - A valós lehetőségekhez kell viszonyulni, a
reálisan fennálló mozgásteret kell kihasználni, tehát az eddig elfogadott feltételrendszert
kell megváltoztatni úgy, hogy a magyarság sikerrel kecsegtető stratégiákat
tudjon kidolgozni.
Le kell vetni
az önként vállalt kényszerzubbonyt.
Nem a
klikk-érdekek képviseletében lobbizó diplomácia és a közvéleményt tudatosan
ezek érdekében manipuláló publicisztika ködképeit követve, hanem a valós
példákat, a már valóban kódolt szabályokat, a valós lehetőségeket, a reális
mozgásteret bemérve kell tervezni, stratégiát építeni. A valós fejlődésterünket
kitöltő célkitűzés mentén kell építkeznünk - ez viszont csak a következetesen
szem előtt tartott, össznemzeti gondolat alapján történhetik. A nemzet együvé tartozása
nemcsak érzületben kell megjelenjen, hanem ezt az érzületet hordozó kulturális
és szellemi kölcsönhatásban kell lecsapódnia - a közös érdek a nemzetrészek
gazdasági együttműködésében, az érdekvédelem pedig a politikai szimbiózisban
kell testet öltsön.
A területi
reintegráció, a határrevízió nem tartozik a mai politikai realitások közé,
viszont a valós lehetőségek közé tartozik egy határokon átnyúló kulturális és
gazdasági magyar integráció. Ennek szolgálhat a tágabb európai integráció példa
és háttérként. Mivel a bármilyen jog- és érdekérvényesítés hatalomfüggő, a
magyarságnak meg kell találni azt a hatalmi formát, eszközt, amelyben a lehető
legnagyobb előnyre tehet szert. Ez a tudás.
Egy sikerrel kecsegtető, a valós és nem a mások által elvárt
feltételrendszerhez igazodó magyar paradigma a tudásközpontú nemzetfejlesztést
valamint a határon átnyúló békés és építő magyar integráció jövőképét
tartalmazza.
R.E. - Hogy
lehet ezt elképzelni?
B.I. - Úgy lehet elképzelni, hogy Magyarország alkotmányos öndefiníciója a következő
lehetne: Magyarország a magyar
állampolgárok hazája és a határon túl élő magyarság anyaországa. Ebből le lehet
bontani olyan törvényeket, amelyek Magyarország és a határon túl élő magyarság
gazdasági, kulturális és szellemi összenövését, szervesedését lehetővé tegyék.
Olymódon, mint ahogy az egyes államok részt vesznek Európa politikai-gazdasági
integrációjában, elképzelhető egy politikai integráció is a magyar nemzeti
közösségek között. Ez azt jelentené, hogy mindegyik önállóan fejlődik, önálló
legitimitással bír, önálló belső demokráciája van és legfölsőbb szinten
integrálódik. Mint ahogy az államok az Európa Tanácsba, az Európai Unióba és
más európai szervezetekbe küldik szabadon és demokratikusan megválasztott
képviselőiket, úgy a határon túl élő magyar nemzeti közösségek is delegálhatnák
legitimen megválasztott küldötteiket egy magyar Felső Házba például, ahol ők a
saját nemzeti közösségük érdekeit képviselhetnék és szavazati joggal bírnának
ezekben a problémákban.
R.E. - Ez azt
jelenti, hogy létrehoznánk a magyarságnak valamiféle politikai egységét, annak
ellenére, hogy a mostani trianoni határok változatlanul maradnának?
B.I. - Mint ahogy Európa az alkotó országok határain túl
nyúlva egyesül, pontosan úgy egyesülhetne a Kárpát-medence magyarsága is a
meglévő határokon túl nyúlva és fölé magasodva.
R.E. - Ennek a
rendkívül tiszteletre méltó gondolatnak milyen realitásai vannak a jelenlegi
Közép-Európában? A mostani magyar kormány képes-e ezt a gondolatot a magáévá
tenni, hiszen a parlamentben az alkotmányozáshoz szükséges kétharmados többsége
megvan, tehát jogi akadálya ennek Magyarországon nem volna. Kérdéses az is,
hogy a román, szlovák, ukrán és a szerb kormány, illetve politikum hogyan
fogadná ezt a gondolatmenetet?
B.I. - A vázolt rendezés valóban rendkívüli - de a
helyzetünk is az. Ki kell hangsúlyozni viszont, hogy a megoldás sehol sem ütközik
az integrálódó Európa rendező elveivel, hanem egyenesen azokból eredeztethető.
Ami a magyar kormányt illeti, egy nemzeti stratégia a modern alkotmányos
parlamenti demokráciákban nem egy kormány politikájához kötődik, hanem kormány
fölötti, tehát paradigmális szintű kell legyen.
A
parlamentáris demokráciákban a paradigmális döntések, rendező elvek (pl.
államforma, legitimációs kérdések, stb.) az alkotmányban testesülnek meg. Ez
fölé emeli a pártcsatározásoknak ezeket a nemzetstratégiai pilléreket, legfontosabb
alapokat. Ismétlem, a rendezés alkotmányos szintű kellene legyen. Így tehát nem
azt kell mérlegeljük, hogy a mostani kormány mennyire ért egyet vele, hanem
azt, hogy a létező magyar politikai mezőben ez a gondolat saját erejénél,
logikájánál, szükségszerűségénél fogva mennyire tud teret hódítani. Mert ha
sikerül beszüremlenie a nemzeti közgondolkodásba, akkor előbb-utóbb az
alkotmányba is bekerül.
Ami a környező
országok reakcióit illeti, a környező országok elvárásainak való megfelelés
egyenlő a kisebbségben élő magyarság fokozatos eltűnésével. Tehát a magyarság kiindulópontja eleve a valós
politikai mozgástér kell hogy legyen, nem pedig a szűkebb vagy tágabb
szomszédság által elvárt vagy szuggerált ködkép. Én azt hiszem, hogy az
elképzelés megvalósítható, akkor is, ha kizárólag Magyarország és az egyes
elszakított nemzetrészek részéről létezik erre politikai akarat. Hiszen a
magyar-magyar integrációs folyamatnak meggátlása csak olyan módon történhetne
meg a Kárpát-medence perem-országaiban, ha újból egy totalitárius rendszert
vezetnének be, illetve nyíltan etno-diszkriminatív törvényeket hoznának. Ez a
fasizmus nyílt fölvállalását jelentené, ami viszont az illető országoknak
akkora presztízs- és esélyveszteséget jelentene a tágabb európai integrációban,
amely ellene szól az érdekeiknek. A puszta érdekmérlegelés ezeket az országokat
nem a végsőkig szembeforduló, hanem végső soron eltűrő politikára késztetné.
Még akkor is, ha esetleg belpolitikai csatározás szintjén az elképzelést egy
ideig zajosan támadnák. Európa sem tudna a logika, a ráció mentén a
magyar-magyar integráció ellen szólni, hiszen az pontosan az európai
integrációs modellt venné alapul. Tehát önmagát meghazudtoló lenne bármilyen
európai ellenkezés a mi kárpátmedencei integrációs folyamatunkkal szemben -
arról nem is beszélve, hogy egy máig megoldatlan, feszültségkeltő
problémakomplexum építő megoldását jelentő struktúra a térség stabilitását
eredményezné.
R.E. - Ennek a
paradigmális szintű magyar nemzeti stratégiának, amit ön kifejtett, úgy
gondolom, hogy nagyon fontos alkotó eleme, vagy ha úgy tetszik előfeltétele az,
hogy a trianoni magyarországi magyar társadalomnak milyen a magyar nemzeti
öntudata, illetve milyen a magyarságtudata az erdélyi, felvidéki, kárpátaljai,
délvidéki magyarságnak. Hogy látja ezt a helyzetet, vannak-e különbségek a
magyar nemzeti tudat intenzitásában, erejében, mélységeiben a különböző
területeken, országokban élő magyarságban?
B.I. - Itt most vissza kell kanyarodnom a legelső
felvetésére, amikor arra kérdezett rá, hogy milyennek vélem a magyarság
helyzetét most. Mostani kérdésében a velejét érintette a problémának. A legnagyobb gátat egy ilyen magyar-magyar
integráció előtt szerintem nem az európai fórumok politikai akarata, vagy
pedig a szűk szomszédságunk ellenállása jelenti, hanem a Kádár-Aczél rendszer alatt az anyaország népességébe beépített
társadalomlélektani gát, amely nagyon intenzíven tükröződik a politikai
elit gondolkodásában is.
A
gulyáskommunista lélekgyalulás eredményeként történelmünkben sosem látott
méreteket öltött a szervilizmus, az álnaivitás mögé bújó nemtörődömség,
közömbösség, befelé fordulás. Ez az attitűd, amely az ország népességének
széles rétegeit érinti, vagy elérte, a legnagyobb gát a magyar integráció
útjában. A félrevezetett néprétegek saját közösségi érdekeik felismerésére
váltak képtelenné. Nagyon sokan félreértik, áthallásaik vannak, ha egy erdélyi
politikus minderről beszél, azt hiszik, hogy csak a kisebbségi probléma
kezelését tartja szem előtt. Tévednek.
Egy ilyen
integrációnak a legnagyobb haszonélvezője pont Magyarország lakossága lenne,
hiszen megnőne a környezetére gyakorolt gazdasági befolyása, a jelenlegi defenzív
állapotból egy offenzív gazdasági és kulturális helyzetbe kerülne. Tehát ez az,
amit tudatosítani kell, és én pontosan ezekre az érdekekre, Magyarország szűk
értelemben vett gazdasági érdekére szeretném tenni a hangsúlyt. A létező társadalomlélektani adottságokból
kiindulva érték- és érdekközpontú új közösségi szellemet, szolidaritást,
hazafiasságot, új nemzeti öntudatot kell létrehozni - még akkor is, ha éppen ez
tűnik a legnehezebbnek.
R.E. -
Halálpontos megfogalmazás. Ön szerint tehát a legnagyobb gát, a legnagyobb
ellenség bennünk van, a trianoni Magyarországon élő magyarokban. De meg kell
kérdeznem, hogy az Ön által is említett globalizmus tendenciájának, vagy a fiatal
szomszéd népek sovinizmusának s más külső tényezőknek a fényében is megáll ez
az elképzelés?
B.I. - A belénk épített gátakról szólva nem mentem végig
az előfeltételből levezethető gondolatmeneten. Sajnos, az az apparátus, amely
végrehajtotta annak idején a magyar nemzetlélek, az egészséges nemzeti ösztönök
kiirtását a magyar közgondolkodásból, a régi kommunista propaganda-apparátus,
az agit-prop ma is itt él és itt dolgozik. Tulajdonképpen teljességében jelen
van a mai magyar médiában.
Az a nagyon
furcsa helyzet áll fenn, hogy ez az apparátus csak gazdát kellett váltson.
Régebben a szovjet imperializmust szolgálta és ideológiája a proletár
internacionalizmus volt - e helyett most a tengerentúli nagyhatalom, az
Egyesült Államok közvetlen vagy közvetett érdekeit szolgálja.
Én azt hiszem,
hogy inkább közvetett érdekeit, hiszen valójában annak a globalista finánc- és
ipari tőkének a befolyásáról van szó, amelynek góca, legfőbb hatalmi koncentrációja
Amerikában van. Ez a tengerentúli súlypontú, multinacionális konszernek
szövődményéből eredő hatalom ideológiát is használ, éspedig a kozmopolita
liberalizmus ideológiáját, amely mindenütt a világon lebontani hivatott a helyi
érdekek védelmét.
Ez a
közösségbomlasztó ideológia megpuhítani igyekszik azt a hazafias ellenállást,
amely jogosan védi a helyi érdekeket. Így könnyebb a betörés a helyi piacokra.
Tehát kőkemény érdekről van szó, amelyet
társadalomlélektani és média-manipulációs eszközökkel érvényesítenek.
Voltaképpen tehát pont a kérdésben is említett globalista tendencia az, amire
céloztam.
A környező államok túlhabzó sovinizmusa pedig egy
olyan politikai konstans, amivel a magyar politikának számolni kell és számolni
lehet. A
Horn kormány által 1994-ben meghirdetett, önérdekfeladó szomszédpolitika
látványos kudarca azt igazolja, hogy a trianoni utódállamok magyarellenessége
nem függ a magyar politikum önmozgásától. Politikai abszurdum lenne tehát
önépítkezésünket, önszerveződésünket eleve korlátozni a szomszéd államok
ellenállására hivatkozva.
R.E. -
Köszönöm ezt az összefoglalást. Itt kell megkérdeznem egy látszólag napi és
látszólag politikai, de valójában a kérdés lényegéhez tartozó dolgot. Tőkés
László, nagyváradi református püspök többször is hangot adott annak a
nézetének, hogy a mostani budapesti kormány nem védi megfelelően a kisebbségi
magyarság érdekeit, és a televízió hajnali műsorában Tabajdi Csaba államtikár,
a kormány egyik személyisége ezt cáfolta. Hogyan látja ön ezt?
B.I. - Én azt hiszem, hogy mindig az érintetteket kell
megszólaltatni. Ha az erdélyi magyarságról van szó, a legkompetensebb fórum az
RMDSZ, amely ennek a nemzeti közösségnek az érdekképviseletét fölvállalta és
legitim módon végzi immáron hat éve. Tőkés
László ennek a szervezetnek a tiszteletbeli elnöke. Elhivatottságát,
igazságszeretetét, nemzeti sorskérdéseink iránti érzékenységét ismételten
bizonyította. Ha minket az igazság érdekel,
őt kell megkérdeznünk.
R.E. -
Köszönöm, ez egyértelmű válasz volt.
B.I. - Viszont rá kell mutatnom arra, hogy ebben a
témában csak árnyalati eltérések vannak az RMDSZ Szövetségi Küldöttek
Tanácsának többször is kinyilvánított álláspontja és Tőkés László talán
részletesebb véleményalkotása között. Aki figyelemmel kísérte a Szövetségi Küldöttek
Tanácsának, az RMDSZ "belső törvényalkotói", két kongresszus közötti legfölsőbb
szervének állásfoglalásait, az tapasztalhatta, hogy alapvető viszonylatban
nagyon sok fenntartásunk van például az alapszerződések létrejöttével
kapcsolatosan. Nem tudunk egyetérteni azzal, hogy sorsunkról fejünk fölött
döntsenek. A minimum, amit elvárhatunk a magyar hatalomtól - ha már az RMDSZ
kinyilvánított igénye dacára sem igyekezett kivívni a tárgyalási folyamatba
való közvetlen bekapcsolódásunk lehetőségét - hogy vétójogunk legyen a minket érintő kérdésekben. Ezt Magyarország
egyedül is érvényesítheti. Strassbourgban saját magam 1994. január 14.-én
plénum elé vittem ezt a gondolatot.
Az elutasítást
Horn Gyula szájából hallhatta az RMDSz-frakció ugyanaz év októberében a
parlament vadásztermében - “vegyék tudomásul, az alapszerződést mi írjuk alá -
vétójog nincs.”
R.E. -
Félelmetes az összecsendülés a most elhangzottak és a következő kérdésem
között. Mint az erdélyi magyarság egyik legismertebb vezető politikusától meg
kell kérdeznem, hogy ez a bizonyos Iliescu-féle történelmi megbékélési
kezdeményezés mögött mi van, mi ennek a lényege, hiszen a magyar kormány
azonnal “ráharapott” erre és most már hónapok óta zajlanak a tárgyalások. De mi
lehet román részről a szándék e mögött?
B.I. - Az erdélyi
magyarság eltüntetésére irányuló román szándék Trianon óta kimutathatóan a
román nemzeti stratégia része. Ebben nincs törés. A szándék világos, benne
van a román alkotmány első paragrafusában, amely Romániát egységes
nemzetállamként határozza meg. Ebben a mondatban van leszögezve az
eltüntetésünk programja, ez a román nemzetstratégiának egy alapvető
célkitűzése. Ezt kell keresni minden idevágó román indítvány mögött. Ameddig
nem kerül ki a mi létünket semmibe vevő meghatározás az alkotmányból, addig
magyar politikusnak nem szabad feltételeznie, hogy megszűnt az eltüntetésünk
szándéka a román politikai akaratban.
Nem száraz
elvont elvi álláspont ez, hanem az RMDSZ-frakció eddigi tapasztalata:
mindahányszor, bármilyen törvény kapcsán, ha a kétnyelvűség, az
önazonosságvédelem került előtérbe, a román kormánypárt és/vagy csatlósai, de
nemegyszer az ellenzék vezérpártja, a Nemzeti Parasztpárt is politikai
terminátor-érvként az alkotmány első cikkelyéhez folyamodtak. Ebből kell
kiindulni, és akkor nézzük meg, hogy mit is tartalmaz a javaslat?
A javaslat a
francia-német integrációs modellt tartalmazza s furcsamód pozitívumot is
tartalmaz a nagy negatívum mellett. Hadd mondjam a negatívumot előbb: a
német-francia megbékélés 1961-ben kezdődött, Adenauer és De Gaulle történelmi
kézszorítása után eldöntötték, hogy a két nemzetet kibékítik egymással, és
ennek érdekében pl. évente találkozni fog a német és a francia kormányfő. Ez
azóta meg is történt, az enyhülés valóra vált. Viszont a mai jó francia és
német kapcsolatok mögött két egyenlőtlenség húzódik meg.
Az egyik az,
hogy Németország tartotta magát ahhoz, hogy kultúrpolitikájában fátylat
borítson a francia-német ellentétre, hogy ne élezze ki az ellenérzéseket a
német nemzetben a franciákkal szemben - nem ez tapasztalható viszont a francia
kultúrpolitikában. Ha csak a II. világháborús francia filmekből ítéljük meg, a
francia történelmi tankönyveket tanulmányozzuk, akkor világos, hogy továbbra is
fenntartotta magát egy lappangó vagy nyílt német-ellenes kurzus, tehát a
németség mint ellenségkép nem szűnt meg a francia nemzetlélekben jelen lenni.
Az ebből logikusan eredő nemzetlélektani hatást több szociológiai felmérés is
igazolta.
Ezzel
párhuzamosan egy másik egyenlőtlenség is sújtotta a németséget, éspedig az 1.2
milliós vagy más adatok szerint 1.3 milliós elzászi és lotharingiai németség
teljes eltűnése. Ez volt az effektív ára a megbékélésnek. Én azt hiszem, hogy
Magyarország vagy a magyar nemzet ebből a szomorú német tapasztalatból
tanulságot merítve kell politizáljon és kell reagáljon Iliescunak ilyen irányú
indítványára. Ami pozitívum viszont Iliescu indítványában az az, hogy már nem
európai szabványokat emleget - amik valójában nem léteznek -, hanem modelleket.
Viszont egy modellel szemben egy másik
modellt lehet felhozni, egy olyan modellt, amely a mi sorsképletünk
szempontjából megfelelőbb. Az RMDSZ ezt megtette, amikor az olasz-osztrák
megbékélést helyezte szembe Iliescu indítványával. Ausztria az érintett osztrák
nemzeti közösség önállósodásához, Dél-Tirol autonómiájához kötötte a
megbékélést. Az osztrákok szerintem sokkal helyesebben és bátrabban
politizáltak, mint a németek, a jóval nagyobb hatalommal, Olaszországgal
szemben. Vállalták az elhidegülést, a konfrontációt is addig, amíg a dél-tiroli
osztrák nemzeti közösség meg nem kapta az autonómiáját. Utána teljes fronton
beállt az enyhülés olasz-osztrák viszonylatban.
RE - Az
autonómia témaköre mindinkább szóba kerül a nemzeti közösségek önazonosságát
szavatoló intézményként. Vajon mennyiben tartható reálisan elérhetőnek
valamiféle magyar autonómia, mondjuk nemcsak kulturális, nemcsak személyelvű,
hanem területi autonómia, amely kétségtelen, hogy egy adott nemzeti
kisebbségnek a legtöbb politikai, gazdasági, kulturális, vallási stb. lehetőségeket
ad Romániában, Szlovákiában, illetve Kárpátalján és a Délvidéken. Tehát amikor
Iliescu megteszi ezeket a megbékélési tervezeteit, akkor ezek valóban szépen
hangzanak, de 1996. április 19.-én Bukarestben volt egy román-szlovák
legfelsőbb szintű politikai egyeztetés a nemzeti kisebbségek kollektív illetve
egyéni jogairól, és az 1996. április 20.-án közzétett közös nyilatkozat szerint
Melescanu román külügyminiszter, Marcel Dinu román külügyi államtitkár és Jozef
Sestak szlovák külügyi államtitkár által aláírt közös nyilatkozatban
kijelentették, hogy országaik területén az ott élő nemzeti kisebbségeknek
autonómiája és kollektív jogaik nem lehetnek, mert - ahogy fogalmazott a
nyilatkozat - az európai normák az adott országok területén élő nemzeti
kisebbségekhez tartozó személyek egyéni jogaival foglalkoznak, egyéni jogaikat
biztosítják, és szó sincs az európai normákban kollektív jogokról. Mi tehát nem
hiába mondjuk azt, hogy az osztrák-olasz megegyezésben az Olaszország területén
élő osztrákok elérték az autonómiát, ha a most általam idézett román-szlovák
politikusoknak pedig amaz a véleménye?
B.I. - A román és szlovák politikusok nem lennének román
és szlovák politikusok, ha nem így beszélnének. A politika a hatalom egyensúlyáról
szól, jobban mondva politikai szándékokról és a mögöttük meghúzódó hatalmi
realitásokról. Ebből a tekintetből kell mérlegelni az esélyeinket.
Ismétlem: az
oly sokat emlegetett európai normák valójában nem léteznek. Vannak
kiindulópontok, de nem áll rendelkezésre zárt, kodifikált rendszer.
Elképzelhető, hogy az európai integráció létrehoz a közel-, vagy középjövőben
egy normarendszert, amely a kollektív jogok kérdéskörét is szabályozná. Önáltatás
lenne viszont elképzelni, hogy egy ilyen átfogó szabályozás gyökeresen
megváltoztatná az új Kis-Antant országainak etnokratikus politikáját.
Az Ön kérdésén
túlmenően is hangsúlyoznám azt a régi római bölcsességet, hogy a jog impotens, ha mögötte nincs hatalom.
Amire minekünk éppen ezért összpontosítani kell nem az, hogy mit mondanak, hogy
mit kifogásolnak, hogy milyen ürügyek mögé bújtatják politikai szándékukat a
minket elnyomók, hanem az, hogy egy kidolgozandó egységesítő és mozgósító,
közös magyar célkoncepció megvalósításához hogyan és miként tudunk hatalmat,
erőt gyűjteni. Elsősorban is az
elnyomott nemzeti közösségek önszerveződését tartom fontosnak, hiszen, ha
helyben nincs akarat és nincs hatalomkoncentráció az akarat mögött, akkor úgyis
minden el van veszve. Ide tartozik a magyarországi nemzeti közösség szellemi
emancipációja is. A második pontban
rögtön Magyarországnak a magyar érdekeket érvényesítő politizálása állna.
R.E. - A
Magyar Köztársaság miniszterelnöke, Horn Gyula azt nyilatkozta a minap, hogy
Magyarországnak van nemzetstratégiája, és meg is határozta, hogy mi az,
nevezetesen az, hogy Magyarország bizonyos európai integrációt szorgalmaz és
folytatja a reformfolyamatot. Ön hogyan látja ezt a kérdést?
B.I. - Az ország rendszerváltoztatásának, illetve az
európai integrációjának az elvi síkon kinyilatkoztatott programját semmiképpen
sem lehet még egy országos stratégiának sem fölfogni, (nemhogy
nemzetstratégiának) hiszen nem szól arról, hogy milyen feltételek mellett
integrálódunk Európába, nem szól arról, hogy merre szándékozunk az országot
reformálni. A reformfolyamat eredményezhet egy gazdasági hatékonyság és
személyes szabadság szempontjából megkérdőjelezhető skandináv szocializmust
vagy pedig ellenkezőleg egy dél-amerikai típusú rendszert. Ezutóbbira a
középosztály hiánya, gyengesége, a szociális háló elégtelensége és az
általánosodott elszegényedés mellett egy maroknyi ember pénz, nyers erő és
médiahatalmi koncentrációja jellemző. Az újgazdagok közül azok, akik politikai
átmentés, nem pedig személyes rátermettség által váltak azzá, érdekeltek a
helyzet befagyasztásában, nem érdekük az ország szerves fejlődése, a
középosztály megerősödése, hiszen a középosztály konkurenciát, veszélyt jelent
a felső osztály számára. Az országban jelenlevő globalista hatalom is a
polarizáltság, a minél kisebb számú újgazdag hatalomkoncentrációjában érdekelt,
hiszen kevés embert olcsóbban és hatékonyabban lehet kézben tartani, mint az
áttekinthetetlenül számos középosztályt.
E két, egy
irányba mutató érdek mentén a magyar reform az ország érdekeivel ellentétes
irányban fejlődik. Holott a
reformfolyamatot lehetne magyar szempontból megfelelőbb pályára helyezni. A
középosztály tudatos helyzetbehozásával, kezdeményezésbarát adó- és
hitelpolitikával megteremthető az a hazai hatalmi bázis, amely egyrészt a szociális
piacgazdaság egyik pillérévé válhat, másrészt viszont az ország érdekeinek
védőpajzsaként szolgálhat integráció előtt és után. Ez a német modell lenne,
amely sikerrel ötvözte az szociális állam
elvét a piac hatékonyságával. Emellett közismert a német politikai
rendszernek és politikai kultúrának helyi társadalmakat, a lokális közösségi
szellemet respektáló, őrző, óvó jellege.
Az integrációt
is többféleképpen lehet kezdeményezni. Lehet kéregetőként közeledni Európához.
A vörös telefont egykoron vigyázzállásban hallgató magyarországi
aparatcsikoknak, a gazda dicséretét leső, szidásától rettegő lelkületnek ez a
legkézenfekvőbb. A kényelmes bürokrata
politizálásnak a fensőbb parancs vagy elvárás egyenesen létfeltétele. A
Moszkvára való utaláshoz hasonlóan, manapság könnyen lehet ködös (legtöbbször
nemlétező) nyugati nyomásokra, elvárásokra hivatkozni.
Ez mentesít a kezdeményezés kötelességétől és
egyben a felelősség terhe alól is. A hatalomátmentő újgazdagok képezik a
“mindenáron integráció” motorját, hiszen az integrált Európán belül sokkal, de
sokkal nehezebben hajthatna végre a magyar nép egy igazságosabb újraosztást és
a politikai-gazdasági visszaélések leleplezését, felelősségre vonását.
Az ország számára az alázatos bekéredzkedés
játszmája kétszeresen vesztő. A fenntartás nélküli kitárulkozás, a túllihegett
integrációs tülekedés a már integrálódottakat halogatásra ösztönzi, miközben az
integrálódni vágyó gazdaságban folyamatos előnyöket szerezhetnek. Minket
viszont a “váróterem”, a várakozólista máris leköt, fegyelmez, az említett
elvárások erővonalait követő pályára helyez. Másrészt, az integráció
bekövetkezte szinte kizárólag a befogadók feltételeihez lesz szabva.
De lenne egy
másik út is. Az integrált Európai Unió valamint az Egyesült Államok nagy ellenlábasát,
a konkurenciát, Japánt kellene mennél
hathatósabb előnyhelyzetbe hozni Magyarországon. Mennél inkább válna az ország Japán európai
hídfőállásává, annál érdekeltebbé válna az integrált Európa a növekvő gazdasági
fenyegetést megszűntetni. Egy ilyen játszma kétszeresen nyerő. Már az
integráció előtt erősít, ugyanakkor lehetőséget nyújt a saját érdekvédő
feltételszabásra. Tehát az integráció és reform megjelölése a miként és a mikor, azaz alternatívák és időrendiség taglalása nélkül nem
fogadható el, még az ország fejlesztési stratégiájaként sem.
Köztudott
viszont, hogy a nemzet egyharmada ma magyar államon kívül él, de ragaszkodik
önazonosságához. A többmilliós tömeg egytizedének a betelepítése is súlyos
gazdasági, szociális gondokat róna az anyaországra - viszont a határon túliak
életkörülményeinek ellehetetlenülése éppen egy ilyen exodust idézne elő.
Egyértelmű tehát, hogy a nemzet továbbra is sorsközösséget alkot - akár tetszik
ez egyeseknek, akár nem. A nemzet
stratégiájának a 15 milliót kell szem előtt tartani, nem pedig a tízet.
R.E. - De Horn
miniszterelnök, amikor kormányfő lett kijelentette, hogy ő nem 15, hanem 10
millió magyar miniszterelnöke... Én ezt a mondatát stratégiai jelentőségűnek
tartom, hiszen ő ezzel kvázi lemondott a nemzet egyharmadáról, és nyilván a
mostani megfogalmazása is ezt a szemléletet tükrözi.
BI - A
jelenlegi kormánykoalíció pártjai korántsem egységesek a különböző
nemzetpolitikai kérdések megítélésében s így az egységes magyar nemzetfelfogás
alapkérdése is vitatott. Mind az SZDSZ, mind az MSZP esetében megkülönböztethető
két vonulat, az egyik, mely nyíltan az öncsonkítás, a tíz millióban való
gondolkodás elvi platformján áll s egy másik, mely legalábbis retorikai szinten
számol a határon túli magyarsággal is.
Horn Gyulát
vélhetőleg a saját pozícióerősítésének
reménye motiválta, amikor a magyar társadalom értékvesztettségével,
individualizáltságával, a határon túli magyarok ügyével szembeni negatív
viszonyulásával kalkulálva államsoviniszta kijelentését megfogalmazta. Azóta
viszont, úgy tűnik, az elvi megalapozásnak ható kijelentést nem követte
konzekvens és nyílt nemzet-ellenes kurzus. A jelenlegi kormány politikája
magába foglalja a kisebbségi magyarság autonómiatörekvéseinek szólamszintű
támogatását, az alkotmányban is leszögezett felelősség retorikai felvállalását.
Ugyanakkor
messze távol áll az elvárhatóság szintjétől.
A reálpolitika
a valós, teljes helyzetfelmérés mentén történik; a reálpolitikus ennek
ismeretében felelősséget, esetenként rizikót magára vállalva cselekszik. A
struccpolitika, egyes dolgok figyelembe nem vétele feszültségkeltő lehet. Közép- vagy hosszútávon a “mentse mindenki
a saját bőrét”, az “utánam a vízözön” politika kalandorpolitika.
RE - Ön a
minap Magyarok Világszövetsége által rendezett Világtalálkozón vett részt,
melynek központi gondolata a nemzetstratégia megfogalmazásának szükségessége
volt. Megkérem, vázolja fel, mi a jelentősége a történteknek, hogyan szemléljük
ezt az egész Világtalálkozót?
BI - A
negyedik Világtalálkozó tematikája mindenféleképpen rendkívül időszerű volt és
méltóképpen folytatja azt, amit a III. Világtalálkozó megkezdett. Az 1992-es
találkozó szinte ösztönösen rátapintott a nemzet legfontosabb szükségletére,
egy összetartó médiumra; így jött létre a Duna TV. Azóta mindnyájan érezzük,
hogy szükséges egy olyan koncepció,
amely egységesítő mederbe terelje a magyar politikai, gazdasági és kulturális
mozgást, igyekezetet, tevékenységet. Ezt nemzetstratégiának nevezném. Ezért
nagyon pozitív volt az a döntés, hogy a IV. Világtalálkozó a nemzetstratégia
problematikájával foglalkozzon. Ezirányban már évek óta történt előkészület,
több műhelyben is. A szekcióüléseken rendkívül neves, a magyar politikai
paletta szinte minden színében fellépő, megszólaló előadók részéről rendkívül
gazdag ötlet- és javaslat-anyag gyűlt össze. Ebből a tekintetből a
Világtalálkozó meghozta a hozzáfűzött reményeket.
1996.
június 20.
A beszélgetés megjelent 1996 nyarán a havi Magyar Fórum
hasábjain.
No comments:
Post a Comment