Borbély Imre
egyike volt azoknak, akik már a kilencvenes évek közepén figyelmeztettek a
globalizáció veszélyeire, midőn a magyar politikai elit szinte teljes egésze az
EU-csatlakozás lázában égett.
E témában
1998-ban készített vele interjút Molnár Pál, a Vasárnapi Újság főszerkesztője.
A szöveg az
Erdélyi Napló hasábjain jelent meg 1998. március 10.-én.
A válaszok között
szerepel (az első Fidesz-kormány megalakulása előtt hónapokkal) a családi adókedvezmény
ötlete is, mint demográfiai eszköz, szembeállítva azokkal az eszközökkel, melyek
a tudatos élősködést lehetővé teszik.
Felmerül a
határok védelmének kérdése annak kapcsán, hogy Magyarország előbb-utóbb tranzitországból
célországgá válik afrikaiak és ázsiaiak számára.
Szóba kerül a
területi autonómia, a pozitív jövőkép fontossága, a termőföld idegen kézbe
kerülésének veszélye, az 1996-os elszabotált világkiállítás és a véderő
fontossága.
A közel húsz
esztendős interjú a ma élők számára is előre mutató közösségi programot ad.
(Halászlé egyik kedvenc helyünkön, az Akasztói Halascsárdában, 2011. május 20.-án a Magyarok Világszövetsége Küldöttgyűlését megelőző napon, útban Budapest fele.)
(Halászlé egyik kedvenc helyünkön, az Akasztói Halascsárdában, 2011. május 20.-án a Magyarok Világszövetsége Küldöttgyűlését megelőző napon, útban Budapest fele.)
A globalizáció
veszélyezteti az esélyegyenlőséget
Van esély arra, hogy a társadalom kijusson a válságból, s az ország
népessége gyarapodjon. Ezt állítja a Magyarok Világszövetségén belül működő
nemzetstratégiai bizottság koordinátora, Borbély Imre. A Temesvárott született,
ötvenéves tudományos kutató korábban négy esztendőn át a román törvényhozásban
képviselő volt, s kezdettől tevékenyen közreműködik a Romániai Magyar Demokrata
Szövetség munkájában.
- Lehet-e gazdaságon kívüli eszközökkel is lökést adni a gyarapodásnak?
- A magyarság egyik legnagyobb
gondja az évtizedek óta negatív szaporulat. Magyarország már abban a helyzetben
van, amelytől a németek csak félnek: a nyugdíjasok számaránya megközelíti az
eltarthatósági küszöböt. Éppen az a tény, hogy a gyermekvállalás a gazdagabb
társadalmakban csökken, cáfolja azt a hiedelmet, amely szerint a probléma
gyökere gazdasági. Pozitív közösségi jövőképet kell kialakítani és azt
tudatosítani. Sajátságosan magyar helyzet, hogy miközben az ország lakossága
fogy, addig a magyarság egyharmada országhatáron kívül él, és ott erős
asszimilációs nyomásnak van kitéve. A bánsági szórványban például nagyon sok az
utolsó generációs magyar, az olyan család, amelyben apa és anya is magyar, de
gyermekeiket román iskolába járatják és velük otthon is románul beszélnek.
Kézenfekvő lenne e veszélyeztetett magyar szegmentum számára a magyarországi
letelepedést célzottan megkönnyíteni.
- Lát-e esélyt arra, hogy segélyezés helyett adókedvezményekre adjon
lehetőséget az állam a gyarapodásra?
- A családközpontú adózási
rendszer hozhat némi javulást, ahogyan az Németországban tapasztalható.
Elképzelhető olyan adózási rendszer, amely a három gyermeket nevelő, bérből és
fizetésből élő családok adójának felezését, öt gyermektől kezdve adómentességet
írna elő. Az adókedvezmények rendszere azért is előtérbe helyezendő a
segélyezéssel szemben, mert kizárja a tudatos élősködés lehetőségét.
- Pénz híján lehetséges-e ellenállni egyfajta kulturális
eljellegtelenítésnek?
- A multikulturalizmus félrevezető
fejléce alatt eltűnt az európai médiából a német, az olasz, a görög, a spanyol
népi kultúra is, helyet adva a monokultúrának. Akiben a korai gyermekkora alatt
mély és pozitív nyomot hagy népének kultúrája, azt e pozitív viszonyulás a későbbiekben
sem fogja elhagyni. A családban, bölcsődében, óvodában tudatosan kiépített népi
zenei, szín- és tárgyvilág, a magyar népmesék olyan alapot teremthetnek, amely
nemcsak megvéd az eljellegtelenedéstől, hanem nyitottá is tesz a másfajta
kultúrák kreatív szintetizáló befogadására.
- Megoldható-e, hogy a schengeni egyezményhez való gyors csatlakozással
fékezzük az országba való beszivárgást, s ezzel kisebbíthető-e a menekültek
ellátásának költségvetést sújtó terhe?
- Magyarország
rendszerváltoztatási sikereire vezethető vissza az, hogy a kelet-európai,
ázsiai vagy afrikai gazdasági menekültek számára tranzitországból célországgá
válik. Magyarország 1990 óta tetszése szerint védheti határait és szabhat
korlátot idegen állampolgárok letelepedésének. Az Európai Unió-s csatlakozás a
védekező lehetőségek gyengülését vonja maga után, hiszen határait kifelé olyan
szigorral kell majd védenie, mint amilyenre már most is lehetősége lenne (csak
nem használja ki), viszont sokkal inkább ki lesz téve az Európai Unión belüli
vándorlások hatásának. Magyarország szempontjából egyre megy, hogy a menekült a
schengeni határon át érkezik-e vagy pedig a marseille-i gettóból. Az unió
hatalmasságai: Németország, Franciaország és Anglia már most azon igyekszenek,
hogy informális nyomásgyakorlással kevésbé hatalmas uniótagokat arra
késztessenek, hogy a nem kívánt demográfiai teherből átvegyenek egy részt.
- Közvetíthet-e akár kulturális, akár gazdasági erőt az anyaország a
Kárpát-medencében élő magyarokhoz?
- Dél-Tirol kimutathatóan erőt
merít az Ausztriához tartozó északi tartományrészből. Tirol déli részén élő
fiataljai az északi, innsbrucki egyetemen tanulnak. A Kárpát-medencében élő
magyarságnak a Trianonban leválasztott részei vannak abban a helyzetben, hogy
gazdasági és szellemi téren kölcsönösen kiegészítő viszonyba kerüljenek
egymással. Magyarország központi szerepét a határon túl élő magyar nemzetrészek
a kapcsolattőkéjükkel egészíthetik ki. Az információs termelési mód éppen a
kapcsolatot helyezi a gazdasági siker kulcsszerepébe. Japán milliárdokat költ
egy, az egész csendes-óceáni térséget behálózó japán diaszpóra kitelepítésére.
Magyarországnak csak adottságokat kell kihasználnia. (A magyarság ez idáig is
hasznot merített abból, hogy a különböző nemzetrészek gazdagítják az egyetemes
magyar kultúrát. A határok sem voltak képesek arra, hogy a magyar nemzeti magas
kultúra egységességét megbontsák.)
- A stratégiai közvagyon külföldi kézbe adása, a földbirtokok
elidegenítése után hogyan védekezhet a magyar társadalom a kiszolgáltatottság
ellen?
- A stratégiai közvagyon döntő
része eddigelé külföldi kézbe került. Különösen súlyos a posztindusztriális
korszakban meghatározó hatalmi eszközzé vált bank- és médiahálózat
elidegenítése. Mind több nyugati elemző mutat rá, újabban még Soros György is -
aki saját maga része ennek a globális hatalomnak -, hogy e globalizálódó
hatalmi szférák veszélyeztetik egyes országokon belül a gazdasági, a politikai
esélyegyenlőséget is, megkérdőjelezve a liberális demokrácia működésének
alapjait. A termőföld elidegenítésének lehetősége, tekintve a magyar és nyugati
potenciális vásárlók fizetőképessége közötti óriási különbséget, valamint azt a
tényt, hogy Magyarország Németországgal vagy Németalfölddel összehasonlítva,
gyéren lakott, és földrajzi adottságai miatt könnyen betelepíthető, egyfajta
palesztinizálódási veszéllyel jár. Elképzelhető, hogy a magyar gazdák földjét
tömegesen felvásárolják, s rájuk pedig az agrárproletariátus sorsa vár. Hazug
az a beállítás, amely szerint az Európai Unió-s tagság elnyerése után a föld
idegen kézbe kerülése szükségképpen bekövetkezik uniós kötelezettségekből
kifolyólag. A magyar föld idegeneknek való eladását mindenféleképpen meg kell
akadályozni.
- Mi állhatott az 1996-os magyar világkiállítás lefújása mögött?
- Az ünnep a közösségi érzület
egyik kovásza. A világkiállítás hasonló társadalomlélektani szerepet játszott
volna. Akik a magyar nemzetérzés visszafogásán ügyködnek, ezt pontosan tudják.
A világkiállítás elszabotálása jól beleillik tehát az elnemzetlenítő igyekezetbe.
De van egy másik vetület is. A Budapesten tervezett világesemény témája az
informatika és kommunikáció volt, olyan téma tehát, amely teljesen megfelel az
informatikai termelésmódra való áttérés megatrendjének, és egyben Magyarország
legkecsegtetőbb fejlődésirányának, a tudásközpontúságnak. Az expó megtartása
közép- és hosszú távon felmérhetetlen gazdasági, sőt hatalmi haszonnal járt
volna az egész nemzet számára. Elképzelhető, hogy magyarországi megrendezése
szembehelyezkedett egyes multinacionális hatalmak érdekével. Az is elképzelhető,
hogy sikerült az SZDSZ csúcsvezetőségét érdekeltté tenni az expó
szabotálásában. A pénzhiányra való hivatkozás, azoknak az összegeknek
ismeretében, amelyeket később az expót letiltó koalíció egyes bankok
szanálására költött, még ürügyként sem szolgálhat. Ám az ártó hatás nem
szükségképpen ártó szándéknak a következménye. A szándék lehet bizonyos körök
érdekvédelme is, függetlenül annak egyéb vetületeitől.
- Az ország katonai védelmének megerősítésére érdemes-e nagyobb erőt
összpontosítani?
- Magyarországi intézményekben
tanuló fiatal erdélyi ismerőseim számoltak be arról: a kollégáikkal folytatott
beszélgetéseik alkalmával rendszeresen szóba került a boszniai háborúval
kapcsolatban az a hipotézis, hogy esetleg hadszíntérré válhatna az ország déli
sávja. Döbbenten tapasztalták, hogy a megkérdezett magyarországi fiatalok
többsége személyes megoldásként az ország azonnali nyugati irányba történő
elhagyását jelölte meg. E hozzáállás számomra felkiáltójel. A védelmi
struccpolitika a NATO-ba való bekapcsolódásunk pillanatáig nemcsak
Magyarországot veszélyezteti, hanem az egész régiót, hiszen a stabilitást az erőegyensúly
szavatolja. Nemcsak a túlfegyverkezés destabilizál, hanem a véderő
elhanyagolása is. Az a tény, hogy a magyar honvédségben ismeretlen a hazafias
nevelés, legalábbis megkérdőjelezi a pénzhiányra való hivatkozás hitelességét.
A legsikeresebb fegyveres erők (Izrael és az USA hadereje) esetében kiemelt
szerepet kap a hazafias nevelés, a hőskultusz és a hagyományápolás. A
felkészültség és az elszántság emeli rangunkat a NATO-n belül.
- Mutatkoznak-e kedvező, a polgárosodásra utaló jelek idehaza?
- Igen. Az igazsághoz viszont
hozzátartozik, hogy a polgárosodási folyamat már a késő kádári korszakban
megkezdődött. Magyarország ezen a téren messze meghaladta az összes többi
rendszerváltó országot. A polgári középosztály az egyetlen erő, amelyet a
magyarság szembe tudott helyezni a globalista hatalmakkal, és amelynek
életereje mind ez ideig meggátolta az ország latin-amerikanizálódását. Ez annál
is inkább figyelemreméltó, mert a Horn-kormány semmilyen - egyébként módjában
álló - rendelkezéssel nem védte a polgárságot, mi több, szűk látókörű monetáris
gazdaságpolitikájával egyenesen fojtogatta.
No comments:
Post a Comment