2000
augusztusában került nyilvánosságra a Magyarok Világszövetségének „Tervezet a külhoni magyar állampolgárság
jogintézményének alkotmányos létrehozása” című dokumentuma[1],
amelynek egyik indítványozója Borbély Imre volt. A státustörvény vitájában
Borbély Imre azon kevesek közé tartozott, akik következetesen az állampolgárság
kiterjesztését javasolták a státustörvény helyett.[2]
Természetesen vitatkozni lehet azon, hogy az akkoriban nem időszerűnek ítélt
állampolgárság-kiterjesztés időszerű lett volna vagy sem, mindenesetre az
akkori kormány a státustörvény megoldása mellett tette le voksát.
Magyarország és a külhoni magyarok viszonyát –
legalábbis elméleti szinten – többféleképpen próbálták rendezni:
az 1990-es évek végén a kettős állampolgárság körüli vitákban vetették
fel e kérdést, majd a Fidesz 1998-as választási kampánya során hangzott
el ugyanez a gondolat. 2001. június 19-én fogadta el a magyar
Országgyűlés a szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvényt.
Ily módon 1918 után először alakult ki olyan politikai keret, amely a határon
túli intézmények és a szomszédos országokban élő magyarok helyzetét
egyszerre kezeli. A törvény kapcsán több olyan kérdés merül fel, amelyek
elméleti és kisebbségpolitikai szempontból is igen érdekesek, és
a nemzetközi kisebbségvédelem terén is újszerűek.
Annak
ellenére, hogy a magyar státustörvény nem az első ilyen jellegű törvény
Európában, mondhatni, egyetlen hasonló törvény sem keltette fel ilyen mértékben
a nemzetközi tudományos élet érdeklődését. Ez minden bizonnyal azzal
magyarázható, hogy egyetlen másik nemzettársakat támogató törvényt sem kísért
ilyen belpolitikai feszültség, nem vezetett két szomszédos ország közötti
konfliktushoz, illetve nem került az európai intézmények fókuszába.
Az
első, külföldiek által írott tanulmányok a jelenség értelmezésére tesznek
kísérletet. Általánosságban megállapítható, hogy a szerzők kivétel nélkül
újfajta jelenségként tekintenek az anyaország és a határain kívül élő
kisebbségekhez tartozó egyének viszonyának szabályozására.[3]
Brigid Fowler a „fuzzy citizenship” (talán a ’homályos tartalmú állampolgárság’
a magyar megfelelője) fogalmat használja a magyar állam és a határon túli
magyarok közötti – a státustörvény által meghatározott – viszony jellemzésére.[4]
Michael Stewart, aki romológiai tárgyú kutatásaival vált ismertté, a
’transznacionális nacionalizmus’ fogalmat tekinti a legmegfelelőbbnek a
jelenség leírására.[5]
A Csergő Zsuzsa – James Goldgeier szerzőpáros a ’transzszuverén nacionalizmus’
kategóriába helyezi az anyaország és határon túli nemzettársai közötti politikát.[6]
Habár Schöpflin György 2004 óta a Fidesz európai parlamenti képviselője, a
státustörvényről szóló írásai megjelenésekor még Londonban oktatott, így
külföldi szerzőnek tekintem. Schöpflin az univerzalista-partikularista
dichotómiában vizsgálja az etnicitás és az állampolgárság közötti
összefüggéseket.[7]
Myra Waterbury a magyarországi belpolitikai ellentétekben véli felfedezni a
magyarázatot a státustörvény megszületésére.[8]
A jogászok
érdeklődése elsősorban arra irányult, hogy a státustörvény jellegű törvények és
intézkedések helyét megtalálják a nemzetközi jogban és kisebbségvédelemben,[9]
illetve az EU-csatlakozás kontextusában vizsgálták nemzettársakat támogató
politikát.[10]
Több kutató a jelenségre volt kíváncsi, így több összehasonlító tanulmány
született. Halász Iván, Majtényi Balázs és Vizi Balázs a térség
státustörvényeit hasonlítja össze,[11]
illetve Halász Iván ezt az összehasonlítást gondolja tovább egy későbbi
tanulmányában.[12]
A státustörvényt más országok hasonló jogszabályaival veti össze Constantin Iordachi
(román),[13]
Csergő Zsuzsa és James Goldgeier (orosz).[14]
A korábbi – szervezeteket, intézményeket támogató – politika
mellett[15]
a státustörvény egy újfajta magyar
állam – határon túli magyar egyén közötti jogviszonyt létesít.
Ezt egy meghatározó külpolitikai fordulatnak kell minősíteni,
amely feltehetően abból a felismerésből indult ki, hogy a kétoldalú
megegyezések, amelyeket az alapszerződések politikájának is nevezhetünk,
nem vezettek mérhető eredményre a határon túli magyarok helyzetének
javulása tekintetében. Ezt a váltást Bauer Tamás is érzékeli, aki támogatta
az alapszerződések politikáját: „Miben tér el ez a politika az alapszerződések
politikájától? Először is abban, hogy a nyelvi-kulturális intézményrendszernek
a kisebbségek integrációjával egyidejű fejlesztése helyett személyre
szóló közjogi kapcsolatot teremt a kisebbségi magyarok és a magyar
állam között, s ebben a keretben a támogatást a határon túli magyar
közösségi intézmények helyett az egyes személyekre, családokra
szabja.”[16]
Itt
világosan kivehető két koncepció: az egyik arra helyezi a hangsúlyt,
hogy a nemzeti kisebbségek ügyét az illető államban kell és lehet megoldani,
a másik pedig szkeptikus ezzel a nézettel szemben és az anyaország támogatását
emeli ki. Ha a politikumot nem vennénk figyelembe, akkor azt is mondhatnánk,
hogy tulajdonképpen egy elméleti vita folyik arról, milyen módon lehet
a legjobban támogatni a határon túl élő nemzeti kisebbségeket.
A kisebbségi
és többségi társadalom, illetve a kisebbséghez vagy a többséghez
tartozó egyének közötti viszonyról is eltérőek a vélekedések. A
nemzetpolitikai szemponttal kapcsolatban Borbély Zsolt Attila kiemelte,
hogy „a törvény nem egyes egyénekben,
hanem makroszinten gondolkodik, s a törvény prognosztizálható
disszimilatív hatásának erősítése végett az érintettek körét tágan
kívánja megszabni”. Nem a magyar állam és a határon túli magyar
egyének közötti viszonyra helyezi a hangsúlyt, hanem a társadalmi
változásokat állítja a központba: „Vélhető
[…], hogy a státustörvény disszimilatív hatással fog járni, hogy a Magyarországgal
szomszédos államok többségi nemzeteinek asszimilációs politikája
következtében a magyar érzelmi-kulturális-szolidaritási kollektívumból kiszakadtak
egy része visszatalál saját közösségéhez.”[17]
A disszimilációra
vonatkozó hatásra utalt Duray Miklós is, amikor az iskoláztatási támogatás
igénybevételéről szólt. A probléma gyökerét az képezi, hogy hogyan
veheti igénybe az iskoláztatási támogatást az a család, amely szórványban
él, és nincs lehetősége magyar iskolába járatni a gyerekeit. „[A] törvénynek lehet olyan hatása, hogy
aki megkapja a magyarigazolványt, és élni akar azokkal a lehetőségekkel
is, amelyekkel egyébként a helyzete miatt nem élhet, esetleg kereshet
olyan életformát, amelyben kihasználhatja a törvény biztosította lehetőségeket.”[18]A
törvénynek azonban kompenzatorikus jellege is van, ami abban nyilvánul
meg, hogy mindazt, amit a szomszédos államok nem nyújtanak a kisebbségi
magyaroknak, a státustörvény némiképp ellensúlyozza. Egyben felértékeli
a kisebbséghez és egyidejűleg a magyar nemzethez való tartozás értékét.
Hasonlóan gondolkodott Duray Miklós is, amikor a szomszédos államoknak
a magyarok rovására történő nemzetépítő politikájára utalt: „[M]indegyik szomszédos államban, a számbeli
többségben élő nemzet tagjainak egy jelentős része, közösségként
is, az ott élő magyarok rovására jutott többletjavakhoz a magyar adófizetők
kárára, vagy általában a magyarok számlájára azáltal, hogy szervezetten
kiszorították a magyarokat a közéletből, a gazdasági életből, a hatalomból
és mindenből. Ez folyik mintegy nyolcvan éve. A státustörvény teremtene
először lehetőséget arra, hogy egy csöppnyi kárpótláshoz jussanak
ezek a szerencsétlen, kisemmizett magyar tömegek, mintegy hárommilliónyi,
önhibáján kívül külföldivé vált magyar. A törvény által adott
lehetőségeket számba véve, hatása inkább lélektani lesz, mintsem más.”[19]
A jogosultak
meghatározását és az asszimiláció kérdését Harrach Gábor köti össze: „A magyar államnak meg kell határoznia azon
kedvezmények körét, amelyek már elegendőek ahhoz, hogy identitásának
vállalásában, valamint szülőföldön való maradásában érdekeltté tegyék az
egyént. [...] Azonban bármilyen kritériumokat is alkalmazna az anyaország a
magyarsághoz való tartozás meghatározásakor, meg kell adni az esélyt a magyar
származású, de már az asszimiláció peremére sodródott egyének számára, hogy
visszatérhessenek gyökereikhez, amennyiben ők is így akarják. Másképp
megfogalmazva, a magyarság körét inkább bővíteni, mint szűkíteni kellene egy
ilyen jogi és adminisztrációs eljárás során.”[20]
Harrach úgy
látja, hogy amennyiben a magyar jogalkotó, és a végrehajtásban részt vevők
permisszívek a magyar igazolványt igénylő kérelmek elbírálásában, akkor az
asszimilációnak leginkább kitett magyarok (a szórványban, illetve a vegyes
családokban élők) nagyobb eséllyel őrzik meg magyar identitásukat.
A
magyar állam és a külhoni magyarok viszonyának rendezése elsősorban a
státustörvény koncepció körül zajlott. A kettős állampolgárság kevesebb
figyelmet kapott. Nem a koncepció problematikussága, hanem politikai
támogatottság hiányában. Borbély Imre meglátása szerint a „társadalmi vita tanúsága szerint a teljes
körű magyar állampolgárság alanyi jogának kiterjesztését az egész nemzetre a
mai magyar politikai kultúra nem teszi lehetővé.”[21] Ezért
Borbély Imre a több mint státustörvény, de kevesebb, mint kettős állampolgárság
(teljes körű állampolgárság) paradigmában gondolkodik: „a Külhoni Magyar Állampolgárság intézményét olyan tartalommal
(jogosultságokkal, jogviszonnyal) lehetne feltölteni, amely a határon túli
magyarok problémáinak megoldásában és közösségeik erősítése szempontjából a ma
belpolitikailag elérhető pragmatikus maximumot képezné.”[22] A
külhoni állampolgárság az adott magyarországi belpolitikai helyzet függvényében
fejleszthető: „A külhoni állampolgárság
intézménye, azáltal hogy "állampolgárság", a nemzeti integráció
mindazon dimenzióját megnyitja, amelyet a teljes körű is. Ez utóbbival (a
teljes körű állampolgársággal) szemben, a "külhoni" viszont
rendelkezik azzal a taktikai előnnyel, hogy nem hozza be "kötött
áruként" a teljes körűvel járó egész jogviszonyt, hanem külön,
"helyzetre szabott" jogviszony építhető ki körülötte. Ez
lehetővé teszi a társadalmilag kívánatos és a politikailag lehetséges közötti
egyensúly megteremtését, s nyitva hagyja a későbbi optimizálás lehetőségét is.
A törvényhozó kezébe olyan eszköz kerül, amely a valódi veszélyeket
kikerülhetővé, a mondvacsinált indokokra hivatkozó akadékoskodást pedig
leleplezhetővé teszi.”[23]
Az
elképzelés akkoriban nem valósult meg, erre a 2010-es magyarországi
kormányváltásig várni kellett. A jelenlegi, 2010 utáni magyarországi
állampolgársági törvény több, mint a 2001-ben javasolt külhoni állampolgárság
koncepció, de azzal számos tekintetben rokon. Nem tisztázott, hogy a 2010-es
törvény megalkotói mennyiben vették figyelembe a Borbély Imre nevével fémjelzett
koncepciót, a lényeg, hogy megvalósult az állampolgárság kiterjesztése.
A 2010-es magyarországi parlamenti választásokkal
hatalomra kerülő Fidesz-KDNP kormány új irányt szabott a nemzetpolitikának. Ezt
jelezte többek között az állampolgársági törvény módosítása, a Nemzeti
Összetartozás törvényének megalkotása, a Bethlen Gábor Alap létrehozása. A
kormányváltást követően kialakított csúcsminisztériumi rendszerben a
nemzetpolitika ugyanolyan rangra emelkedett, mint minden más ágazati politika:
a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumon belül létrejött a
Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárság. A követendő irányokat a Magyar Nemzetpolitika – A nemzetpolitikai
stratégia kerete c. dokumentum szabta meg.
Az
időszakban végbement nemzetpolitikai átalakulás, közte az állampolgársági
törvény módosítása körüli dilemmákat jól jellemzik Szarka László által még a
kettős állampolgárságról szóló 2004-es népszavazás kapcsán megfogalmazott
tétele: „A kettős állampolgárság ügyében nem annyira a költők,
történészek és a jogászok különböző nemzetépítő és államszervező víziói
ütköznek, hanem a következményeket jóhiszeműen és negativisztikusan
megfogalmazók táborai.”[24]
A nemzetpolitikáról, az állampolgárságról szóló tisztánlátást ma nem
csupán az zavarja, hogy a releváns fogalmaknak (nemzet, nemzeti kisebbség, „ki
a magyar”) nincs egyértelmű meghatározása, hanem az – és talán elsősorban az –,
hogy a politikai és a társadalomtudományi megközelítések közötti határok
összemosódnak. A magyarországi státustörvény, a kettős állampolgárságról szóló
népszavazás, a 2010 utáni nemzetpolitikai átalakítás nem csak a külhoni magyar
kisebbségekkel kapcsolatos válaszok, hanem legalább ugyanilyen mértékben szólt,
illetve szól a belpolitikai vitákról is: milyen nemzeteszme alapján intézményesüljön
a magyar állam; milyen legyen a magyar állam hivatalos nemzetfelfogása.
Már
az 1989-es alkotmánymódosítást követően a magyar alaptörvény leszögezte: „A Magyar
Köztársaság felelősséget érez a határain kívül élő magyarok sorsáért, és
előmozdítja a Magyarországgal való kapcsolatuk ápolását.” Ezzel a magyar állam
határain kívül élő magyarsággal való kapcsolattartás és felelősségvállalás
alkotmányos kötelezettsége új fejezetet nyitott az anyaország és a külhoni
magyarság viszonyában. Ezt a felelősséget az Alaptörvény (2011) a
következőképpen fogalmazza meg: „Magyarország az egységes magyar nemzet
összetartozását szem előtt tartva felelősséget visel a határain kívül élő
magyarok sorsáért, elősegíti közösségeik fennmaradását és fejlődését, támogatja
magyarságuk megőrzésére irányuló törekvéseiket, egyéni és közösségi jogaik
érvényesítését, közösségi önkormányzataik létrehozását, a szülőföldön való
boldogulásukat, valamint előmozdítja együttműködésüket egymással és
Magyarországgal.”
Az állampolgársági törvény módosítása
2010.
május 26-án a magyar Országgyűlés módosított az állampolgársági törvényt,
amelyet 2010. augusztus 20-án hirdették ki és 2011. január 1-jén lépett
hatályba. A változás lényege a kedvezményes honosítást érintette. Az új
megfogalmazás szerint „kedvezményesen
honosítható az a nem magyar állampolgár, akinek felmenője magyar állampolgár
volt vagy valószínűsíti magyarországi származását, és magyar nyelvtudását
igazolja.”
2011
előtt az állampolgárság megszerzésének egyik feltétele volt a sikeres vizsga
állampolgársági ismeretekből. A jogszabály új változata összeköti az
állampolgárságot (illetve a magyar állampolgártól való származást) a magyar
nyelvtudással, nem köteles vizsgát tenni az, „aki magyar tannyelvű nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben
végzettséget szerzett.” Ugyanakkor a visszahonosítás tekintetében az elv
nem változott: „5. § Kérelmére
visszahonosítható a 4. § (1) bekezdés b) és d) pontjában meghatározott
feltételek fennállása esetén az a személy, akinek magyar állampolgársága
megszűnt, és magyar nyelvtudását igazolja.” Habár minden volt magyar
állampolgár, vagy az, aki igazolni tudja, hogy felmenői magyar állampolgárok
voltak, elvben azonos feltételek mellett kérheti visszahonosítását, a magyar
nyelv ismerete gyakorlati előnyt jelent az igénylőnek. A törvény ki nem mondott
célja, hogy a magukat magyarnak tekintőknek biztosítsa az állampolgárság
megszerzését. Mivel pontosan nem lehet meghatározni, ki a magyar, azért
technikai megoldásokra van szükség. Hasonló megoldás született a státustörvény
esetében is a magyar igazolványra jogosultak körének meghatározásánál, és ettől
eltérő módon, de hasonló szellemben lett meghatározva a magyarországi
kisebbségi önkormányzati választásokon szavazni jogosultak köre. Ez utóbbinál
is az a cél, hogy a magukat kisebbséginek tekintők válasszák meg a kisebbségi
önkormányzati képviselőket.
A
magyar állampolgári kontinuitás a moldovai csángók esetében nehezen
bizonyítható (mivel az 1879-es első magyarországi állampolgársági törvény
megszületésekor – és azután sem – tartoztak Magyarország fennhatósága alá).
Éppen rájuk való tekintettel került be a törvénybe a „magyarországi származás
vélelmezése” megfogalmazás. A korábbi állampolgársági törvény gyakorlatilag
kizárta azt, hogy a moldovai csángók kedvezményesen szerezhessék meg a magyar
állampolgárságot. A státustörvény által nyújtott támogatásokat és
kedvezményeket viszont igénybe vehették, mivel a magyar igazolvány megszerzése
nem kötődött a korábbi magyar állampolgársághoz.
A
státustörvény, az eredeti elképzelések szerint, a magyar igazolványt a
Kárpát-medencei magyarok igényelhették volna. Így a moldovai csángók és a
csehországi magyarok kimaradtak volna az igénylők köréből. Hosszas vita után –
amint az a törvény címében is szerepel – az a döntés született, hogy a
szomszédos államokban élő magyarok igényelhették a magyar igazolványt. Ennek
következtében a moldovai csángók is hozzájuthattak a státustörvény által
biztosított kedvezményekhez és támogatásokhoz. Az EU-s munkavállalási szabályok
miatt, végül Ausztria kikerült a státustörvényből (2003-as módosítás). A
státustörvény módosítása – annak ellenére, hogy a kedvezményes munkavállalásról
szóló rész kikerül a státustörvényből – sem biztosította az ausztriai
magyaroknak a magyar igazolvány kérvényezésének lehetőségét.
Míg
a korábbi állampolgársági törvény, és a státustörvény is, elsősorban a
szomszédos államokban élő magyarokat hozta kedvező helyzetbe, a 2010-es
módosítás után a világ bármely részén élő magyarok kérhetik visszahonosításukat,
a magyar állampolgárság megszerzését. Az állampolgársági törvény nem azoknak
nyújt kedvezményt, akik magyarok, hanem akik – vagy akiknek felmenői – egykoron
magyar állampolgárok voltak. Az állampolgársági kérelemben a nemzeti
hovatartozásra csak egyetlen – nem kötelezően megválaszolandó, és a hatóságok
által nem ellenőrizhető – kérdés vonatkozik, illetve semmilyen formában sem
határozza meg a felmenő magyar nemzethez tartozása a leszármazottak
hovatartozását, ellentétben például a német állampolgársági törvénnyel. Téves
minden olyan értelmezés, hogy a magyar nemzetfelfogás bárminemű vérségi
köteléket. Erre a magyar jogszabályokban utalás sincs.
Az állampolgársági törvény időzítése
Habár
a kampányban kevés szó esett a kettős állampolgárságról, a kormánypártok
számára a törvény módosítása elvi kérdés volt a 2010-es választások után,
azonban hozzá kell tennünk, hogy nem kormányzati kezdeményezés formájában
került a törvényhozás elé.[25]
Az állampolgársági törvény módosítása volt az egyik első döntése az új
Országgyűlésnek. A gyorsaságnak elsősorban szimbolikus jelentőséget kell
tulajdonítanunk, ugyanakkor az is szerepet játszott, hogy ekkor volt lehetőség
arra, hogy az ellenzék támogatását is megszerezzék a törvénymódosításhoz. 2009
őszétől nyilvánvaló volt az az álláspont, hogy az egyetlen politikai erő sem
ellenzi a módosítást, s ezt a hozzáállás biztosította a konszenzus lehetőségét.
A parlamentbe újonnan bekerülő pártok is – más-más megfontolásból – támogatták
a külhoni magyarok számára biztosított könnyítéseket. Ugyanakkor ezzel
összefüggésben el kellett kerülni, hogy a törvénymódosítást a Jobbik
kezdeményezze.
Az
időzítés kérdésének elemzéséhez érdemes áttekintenünk néhány szomszédos ország
aktuálpolitikai állapotát. Szlovákiában választási kampány zajlott, amelynek
legalább két – Magyarország számára – fontos tétje volt. Az első, hogy
sikerül-e a Robert Fico által vezetett kormánykoalíciónak hatalmon maradnia
(akár ugyanabban, akár más felállásban). A másik pedig az, hogy a két rivális
magyar párt között hogyan oszlanak meg a szlovákiai magyarok szavazatai,
illetve melyik(ek)nek sikerül bekerülni
a szlovákiai törvényhozásba. A magyar kormánynak az volt az érdeke, hogy bukjon
a nacionalista koalíció, másrészt pedig, hogy a vele partneri viszonyban lévő
Magyar Koalíció Pártja kerüljön be a parlamentbe. A magyarországi
kormánypolitika álláspontja szerint – ami később megalapozatlannak bizonyult –
az állampolgársági törvény módosítása erősítette volt az MKP pozícióit.
Szerbiába,
a Vajdaságban a Magyar Nemzeti Tanács megválasztására készülődtek a magyarok.
Feltételezhető, hogy a magyar állampolgársági törvény módosítása pozitívan
befolyásolta a szavazási hajlandóságot. Romániában viszont a koalíciós válság
miatt a magyarországi állampolgársági törvény nem került a figyelem
középpontjába.
Az
állampolgársági törvény módosításának időzítéssel kapcsolatban a kormánynak
mérlegelni kellett, hogy ne halassza-e a döntést Magyarország EU elnöksége
utáni időszakra. Mérlegelni kellett azt, hogy nem szerencsés, ha az EU soros
elnökségét betöltő ország konfliktusban áll valamelyik szomszédjával.
A
kormány 2010. július 16-án
Wetzel
Tamás jogászt jelölte ki a kettős
állampolgársággal kapcsolatos feladatok végrehajtásáért felelős miniszteri
biztosnak. Első intézkedései közé tartozott a közbeszerzési pályázatok
kihirdetése az egyszerűsített honosításhoz kapcsolódó fejlesztésekről. A KIM
Nemzetpolitikai Főosztályának közreműködésével indult el az állampolgárság
igénylését segítő tájékoztató honlap. Az állampolgársági törvény módosítását
nem kísérték hasonló viták, mint amilyenek a státustörvény elfogadását[26]
és a kettős állampolgárságról szóló népszavazást.[27] A
szomszédos államokban élő magyar politikai vezetők többsége üdvözölte a lépést.
Összegzés
A
Magyarok Világszövetsége 2000 augusztus 20-án nyilvánosságra hozott tervezete
szellemi alapja a 2010-ben módosított, a külhoni magyarokra kiterjesztett
állampolgársági törvény módosításának. Borbély Imrének megadatott, hogy
megvalósulva lássa korábbi elképzeléseit.
A kettős
állampolgárságról szóló törvény – a státustörvényhez hasonlóan – kulturális
értelemben vett egységes magyar nemzet formulát használja. A tipológiák,
dichotómiák felállítása ugyanis nem pontosítja a nemzet fogalmát.
Szemléletváltásra van szükségünk: a nacionalizmusra kell összpontosítanunk, azt
kell megvizsgálnunk, hogy a nemzet- és államépítés folyamatában egy adott állam
politikai elitjei miről vitatkoztak a nemzet kérdésében, és milyen
nemzetkoncepció alapján intézményesítették az államot. Ez az elmúlt
évtizedekben a politikai érdekeknek megfelelően történt. A politikai, illetve
kulturális nemzet fogalmak helyett helyesebb a politikai vagy kulturális nemzet
eszméjén alapuló politikáról beszélni. A politikai vagy a kulturális nemzet
egyedüli helyességéből való kiindulás már önmagában is normatív választás, s e
választás már magában hordja a gondolkodás végeredményét: nem a gondolatmenet,
hanem a kiinduló-posztulátum határozza meg a következtetéseket. A két
szignifikáns (státustörvény, kettős állampolgárság) vita – egyáltalán nem
meglepő módon – nem vezetett a magyarországi belpolitikai álláspontok
közeledéséhez; az eredeti álláspontokat megerősítette, egyrészt az egymással
ellentétben álló célok és szándékok miatt, másrészt mivel a kiinduló –
dogmaszerű nemzet-meghatározás – választásból sem a politikai, sem a tudományos
logika nem enged más következtetést, mint a kiindulópont igazolását.
Az
állampolgársági törvény módosítása és legitimálása a Magyar Állandó Értekezlet
nemzetpolitikai irányváltást jelez. Korai értékelni ennek az átalakításnak a
következményeit, annyi viszont állítható, hogy ez nem vezetett elvi és/vagy
elméleti vitákhoz, a politikai vita inkább pragmatikus kérdések körül forog. A
politika szereplőit nem köti a tudományos objektivitás követelménye. A nemzet
kérdése a politikában akkor kerül terítékre, amikor egy adott állam vagy
kormány a nemzeti kisebbségek kérdését kívánja saját doktrínájának megfelelően
rendezni (vagy nem rendezni), amikor a határokon kívül élők számára kíván
valamilyen jogokat (kedvezményeket vagy támogatást) biztosítani, vagy amikor a
pártok belpolitikai hasznot remélnek egy adott nemzet-koncepció intézményesítéséből.
A gyakorlatban ez a három kérdés a leggyakrabban együttesen jelentkezik. Míg
egy tudományos meghatározásnak nincsenek gyakorlati következményei, ez nem igaz
a politika meghatározásai esetében.
A szerkesztő
utószava:
Mivel
Kántor Zoltán, egykori osztálytársam, aki apámnak is jóbarátja volt, nemcsak
nekem, nem utalt erre a szövegben, szerkesztőként meg kell jegyeznem, hogy
szabad kezet adtam minden emlékezőnek abban, hogy milyen műfajt választ a
Borbély Imre előtti tisztelgéshez. Zoli, avagy ahogy mi szólítottuk, Áci,
tanulmányt írt, melyben az állampolgárság kiterjesztésének kérdését járja
körül.
Ezt apám a
legjelentősebb nemzetstratégiai sikerének tartotta. Nyilván, miként Kántor
Zoltán is írja, nem lehet tudni, hogy az 1999/2000-es dokumentumok, melyeknek
apám szerzője vagy társszerzője volt, mennyiben hatottak 2010-ben a
törvényhozókra, az azonban leszögezhető, hogy az MVSZ konok harca, mely végül
elvezett a népszavazáshoz, szükséges volt ahhoz, hogy e kérdést a politikai
napirend részévé tegye s kellett a 2004-es népszavazást megelőző kampány
illetve a népszavazási össznépi tapasztalata ahhoz, hogy végül a törvényt
2010-ben mindössze három cégéres nemzetáruló „nem”-je mellett, szinte
konszenzusban fogadja el a Magyar Országgyűlés.
[1] Tervezet a külhoni magyar
állampolgárság jogintézményének alkotmányos létrehozása. In Kántor Zoltán
(szerk.): A státustörvény: dokumentumok,
tanulmányok, publicisztika. Budapest: Teleki László Alapítvány, 2002.
38-44.
[2] Borbély Imre: Külhoni
állampolgárság vagy státustörvény? Az elszakított nemzetrészek
magyarországi
jogállásának rendezési lehetőségei. Magyar Kisebbség, 1999. 4. sz.
jogállásának rendezési lehetőségei. Magyar Kisebbség, 1999. 4. sz.
[3] Nem egy tanulmány először internetes portálokon
vagy szakmai folyóiratokban jelentek meg; ezeket a Sapporo-i Egyetem által
kiadott kötetben is megtalálhatók. Vö. Kántor – Majtényi – Osamu – Vizi –
Halász (szerk.): The Hungarian Status
Law: Nation Building and/or Minority Protection. Sapporo: Slavic Research
Center, Hokkaido University, 2004.
[4] Fowler, Brigid: Fuzzing Citizenship, Nationalising Political
Space: A Framework for Interpreting the Hungarian ‘Status Law’ as a New Form of
Kin-state Policy in Central and Eastern Europe. In: Kántor – Majtényi –
Ieda – Vizi – Halász (szerk.): The
Hungarian Status Law … i. m. 177–238.
[5] Stewart, Michael: The Hungarian Status Law: A New European Form
of Transnational Politics? Uo. 120–150.
[6] Csergő Zsuzsa – Goldgeier,
James: Nationalist Strategies and
European Integration. Uo. 270–302.
[7] Schöpflin, George: Citizenship and Ethnicity: The Hungarian
Status Law. Uo. 87–104.
[8] Waterbury, Myra A.: Ideology,
Organization, Opposition: How Domestic Political Strategy Shapes Hungary’s
Ethnic Activism. Regio, 2006. Vol. 9. 65–86.
[9] Weber, Renate: The Kin-State and Its Minorities: Which
European Standards? The Hungarian Status Law: Its Antecedents and Consequences.
In: Kántor–Majtényi–Ieda–Vizi–Halász (szerk.): The Hungarian Status Law … i. m. 350–364.
[10] Hornburg, Helge: Transnational Minority Protection In: Central
and Eastern Europe and European Community Law. In: Ieda – Majtényi –
Kántor – Vizi – Halász – Deets (eds.):
Beyond Sovereignty … i. m. 139–158.
[11] Halász Iván, Majtényi Balázs és
Vizi Balázs: A New Regime of Minority
Protection? Preferential Treatment of Kin-minorities under National and
International Law. In: Kántor – Majtényi – Ieda – Vizi – Halász
(szerk.): The Hungarian Status Law …
i. m. 328–349.
[12] Halász Iván: Models of KIn: Minority Protection In:
Central and Eastern Europe. In: Ieda – Majtényi – Kántor – Vizi – Halász
– Deets (eds.): Beyond Sovereignty …
i. m. 255–280.
[13] Iordachi, ConstantIn: Dual Citizenship and Policies toward
Kin-Minorities in East-Central Europe: A Comparison between Hungary, Romania and
the Republic of Moldova. In: Kántor – Majtényi – Ieda – Vizi – Halász
(szerk.): The Hungarian Status Law …
i. m. 239–269.
[14] Zsuzsa Csergő – Golgeier, James:
Virtual Nationalism In: Comparative
Context: How Unique Is the Hungarian Approach? In: Ieda – Majtényi –
Kántor – Vizi – Halász – Deets (eds.):
Beyond Sovereignty … i. m. 281–302.
[15] A státustörvény elfogadása
alőtti időszakban a magyar állam intézményeket, szervezeteket támogatott, a
státustörvény újszerűsége a magyar állam – határon túli magyar egyén
relációjának intézményesítése.
[16] Bauer Tamás: Magyar állam –
magyar kisebbségek. Népszabadság, 2001. április 20.
[17] Borbély Zsolt Attila: A státustörvény
mint a magyar (re)integráció eszköze. Provincia,
2001. 5. sz.
[18] Duray Miklós a Beszélő 2001.
július-augusztusi számában megjelent interjúban, 72.
[19] Duray Miklós: Sosemvolt törvényünk
lesz! Beszélő, 2001. 5. sz. 30.
[20] Harrach Gábor: Státustörvény és
megmaradás. Erdélyi Magyarság, 1999. 40. sz. 8.
[21] Borbély Imre: Külhoni
állampolgárság vagy státustörvény? i.m.
[22] Borbély Imre: Külhoni
állampolgárság vagy státustörvény? i.m.
[23] Borbély Imre: Külhoni
állampolgárság vagy státustörvény? i.m.
[24] Szarka
László: A kettős állampolgárság jogintézménye, mint a kisebbségi és a
migrációs léthelyzetek kezelésének eszköze. Kisebbségkutatás
2004. 2. sz. 255–265.
[26] Kántor Zoltán (szerk.): A státustörvény: dokumentumok, tanulmányok,
publicisztika. Teleki László Alapítvány, Budapest, 2002.
[27]
Kántor
Zoltán – Majtényi Balázs: A kettős állampolgárság – népszavazás, politikai
vita, szakmai érvek. In: Sándor Péter – Vass László – Sándor Ágnes – Tolnai
Ágnes (szerk.): Magyarország politikai
évkönyve 2004-ről. Demokrácia Kutatások Magyar Központja Közhasznú
Alapítvány, Budapest, 2005.; www.kettosallapolgarsag.mtaki.hu (2013-02-22)
No comments:
Post a Comment