Takács Ferencet a kilencvenes
évek legelején ismertem meg. Akkortájt az ELTE Filozófia szakára jártam s
lehetőségem volt „áthallgatni” a történelem, szociológia és esztétika szakokra.
Éltem is a lehetőséggel. Leginkább történelmi kurzusokat vettem fel, hallgattam
Somogyi Évát, Romsics Ignácot, Tőkéczki Lászlót. És Takács Ferencet, akivel
életre szóló barátságot kötöttünk. A Simon Pince Törzsasztalának keretén belül
mélyítettük el barátságunkat, apám is ott ismerte meg Őt.
Az alábbi közös fotó 2004. május 11-én készült Törzsasztalunk Maligán vendéglőbeli találkozóján.
Az alábbi közös fotó 2004. május 11-én készült Törzsasztalunk Maligán vendéglőbeli találkozóján.
Takács
Ferenc:
Lakájok
közt egyenes derékkal...
Borbély
Imre az erdélyi magyarságnak az a politikusa volt, akiről soha sem
beszélhettünk keresztneve kihangsúlyozása nélkül: nehogy összetévessze valaki
az RMDSZ-politikus Borbély Lászlóval. Bizarr egybeesés a családnevek
azonossága. A két politikus pályafutásának története akár az erdélyi
magyarságnak a rendszerváltás utáni történetét is példázhatná.
A
rendszerváltás után Erdélyben a magyarok – elméletileg – két út között
választhattak.
Az
egyik egyenes volt, de óriási, nemzetközi forgalom bonyolódott le rajta.
Gyalogos emberek számára, mint amilyenek a csaknem félszáz évig magukra
hagyott, csóró erdélyi magyarok voltak, nagyon veszélyesnek tűnt. De a jó
szeműek már szabad szemmel is kivehették az út végén az áhított célt – azt a
helyet, ahol végre megpihenhetnek a magyarok is, és otthonra találhatnak a nagy
„idegenségben”.
A
másik út girbegurba volt. Pocsolyás, amelyen könnyen elhasalhatott,
besározódhatott a magyar. És az sem volt biztos, hogy ez az út is oda vezet,
ahová el kívántak volna jutni.
A magyarok először az egyenes
úton akartak menni. De
aztán megjelentek a rendszerváltók által kirendelt személyek valamint más jó
emberek az Óperenciás tengeren is túlról, akik
tanácsokat osztogattak[1]. Azt
mondták, a „minden út Rómába vezet” igazságára hivatkozva, hogy a hosszabb,
sárosabb, de veszélytelen úton is el lehet oda jutni, ahová akarnak, ha a
„demokrácia” varázsvesszőjét belenyomják a markukba.
Az
erdélyi magyarok hallgattak rájuk, és kiszavazták, vagyis eltávolították az
egyenes út híveit az „alkalmazkodók” közül. Azóta is a sáros úton kóborolnak.
RMDSZ-vezetőik pedig azzal nyugtatgatják őket, hogy minden lehetséges
alkalommal elmondják nekik, milyen szép távot megtettek már az úton.
Tréfásan,
de nagyon szomorúan így lehetne röviden elmesélni az erdélyi magyarok
rendszerváltás utáni történetét.
Másképpen:
Kezdetben az RMDSZ-ben létezett egy erős
ellenzék is a simulókkal szemben. A két tábor tagjait – eléggé megtévesztően –
mérsékelteknek és radikálisoknak nevezték. „Mérsékelteknek” tulajdonképpen a
„konfrontációkat” kerülőket, „radikálisoknak” pedig a „konfrontációkat”
vállalókat nevezhetnők. Labancoknak és kurucoknak – ahogyan Borbély Imre
nevezte őket. Leegyszerűsítve azt mondhatnók, hogy a „konfrontációt” az a
magyar politikus vállalta Romániában, aki mindaddig nem akart együttműködni a
hatalommal, amíg az nem hagyja abba a magyarság elnyomására, asszimilálására
irányuló politikáját. A „mérsékeltek” mindvégig túlsúlyban voltak és lassan
„marginalizálták” vagy teljesen kiszorították a politikai életből a
„radikálisokat”, Borbély Imrét, Csapó Józsefet, Katona Ádámot, Szőcs Gézát,
Kincses Elődöt és másokat, végül pedig az erdélyi magyarság asszimilációval
szembeni ellenállásának szimbólumértékű alakját, Tőkés Lászlót is. A
kiszorított politikusok egy része két új magyar magyar pártot alapított.
Megalakult az Erdélyi Magyar Néppárt és a Magyar Polgári Párt Toró T. Tibor,
illetve Szász Jenő vezetésével. Erre a két pártra azonban a parlamenti
választások alkalmával – sajnos – nagyon kevesen szavaztak.
Borbély
László és társai (valamint az ifjabb nemzedékekből általuk kiszemelt
hasonszőrűek) a sáros úton vezetik ma is az erdélyi magyarság nagyobbik részét.
Említsünk meg közülük néhányuk nevét: Borbély László, Tokay György, Frunda
György[2], Verestóy
Attila. Az első hármat „neptunosoknak”[3] is szokták
nevezni. Ők azok, akik a PER közvetítésével titkos tárgyalásokat folytattak
Bukarestben, Brassó Pojánán és a Neptun nevezetű tengeri fürdőhelyen az akkori
román hatalom képviselőivel. Budapesten is jártak, és az akkori magyar kormány,
amely „mert kicsi lenni”[4], buzgón
helyeselte, sőt ösztönözte a román hatalom és az erdélyi magyarság eme
képviselőinek összeborulását a „szent stabilitás” égisze alatt. Állítólag az
RMDSZ akkori szövetségi elnökének, Markó Bélának a tudta nélkül.[5]
2011
őszén a Nemzeti Korrupcióellenes Igazgatóság (DNA) befolyással való üzérkedés
gyanúja miatt a román parlamenthez fordult Borbély László mentelmi jogának
felfüggesztése érdekében. Az RMDSZ-politikus környezet- és érdekvédelmi miniszter és képviselő volt
akkoriban, és a román sajtó szerint Románia egyik leggazdagabb embere is. 2011.
szeptember 11-én a román képviselőház megtagadta a kérés teljesítését.
2016
őszén három embert ítéltek el Nagyváradon korrupció, befolyás megvásárlása és
befolyással való üzérkedésben való bűnrészesség miatt. Borbély László nem volt
közöttük, csak egyik hajdani tanácsosa.[6]
2015-ben,
csaknem 25 évvel megalakulása után, az RMDSZ 12. kongresszusán Borbély László a
következőket mondta:
„A mai köszöntő beszédek után, a következő
szavak jutnak eszembe: hitelesség, érték, kiszámíthatóság, megbízhatóság,
becsület, tehetség, dialógus, megbecsülés, őszinteség, komolyság,
professzionalizmus, építés, jövőbelátás, bátorság, stb. Ezek az értékelések az
RMDSZ tevékenységével kapcsolódnak össze. És persze ezeket a pozitív értékeket
szembe lehet állítani olyan kifejezésekkel, mint a: félelem, gyanakvás,
bizalmatlanság, kishitűség, amatörizmus, hazugság, kétszínűség, megalkuvás. Úgy
érzem mi választottunk. Ezelőtt 25 évvel. És jól választottunk. Ebből a
szempontból, vagyis ami az alapértékeinket illeti, nem kell újratervezni.”[7]
Aztán
felsorolja az RMDSZ tevékenységének eredményeit:
„Mi a konklúzió 25
év után? Mit értünk el, és mi van még hátra?
Hiszen a megvalósítások alapján
kell feltérképezni az eszközöket melyek a rendelkezésünkre állnak, mind az
önkormányzatok, mind pedig a Román Parlament, az Európai Parlament, az Európa
Tanács vagy a nemzetközi szervezetek felé. Emellett nem kell elfelejteni a
civil engedetlenség lehetőséget sem.
A törvénykezésben
egyértelmű, hogy értünk el eredményeket: anyanyelvhasználat, tanügy,
tulajdonjog. Azonban miután kínkeservesen a törvénykezésben és az alkotmányban
sikerült elérni eredményeket, az utóbbi három évben, nemcsak, hogy megtorpantak
ezek a folyamatok, hanem a kiharcolt jogokat sem tudjuk sokszor érvényesíteni.
Sajnos, ha körülnézünk, azt
látjuk, hogy megváltozott a világ. És nem feltétlenül jó irányba. A terrorizmus
elleni harc jegyében állampolgári jogokat sértenek, a bíróságok időnként
igazságtalan ítéleteket hoznak, politikai nyilatkozatokért megpróbálnak bűnügyi
eljárást indítani, nem veszik figyelembe az ártatlanság védelmét(!), a titkos
szavazás jogosságát és létet (?!) is megkérdőjelezik. Nem lehet egy társadalmat
félelemre építeni.
Hogyan beszélhetnénk a kisebbségi
kérdés megoldásáról, ha 25 év után bírósági ítélettel újraállamosítanak
egyházaknak visszaadott épületeket, és elítélik azokat, akik kormányhatározat
alapján szolgáltatták azokat vissza. Hogyan mondhatnánk, hogy rendben vannak a
dolgok, hogyha a tanügyi törvényt évek óta nem alkalmazza a marosvásárhelyi
Orvosi Egyetem vezetősége, ha Románia nem tartja be a Regionális és Helyi
Nyelvek Chartájának előírásait, melyet aláírt, ha az új nemzetbiztonsági
stratégiában az autonómia kérdése veszélyesnek van minősítve nemzetbiztonsági
szempontból, és ha prefektusok indítanak el pereket és büntetnek a székely
zászló vagy himnuszéneklés miatt?!”[8]
„Visszaszerzett közbirtokossági vagyonok és
egyházi tulajdonok, új magyar iskolák, új szobrok és egykori méltóságukat
visszanyert műemlékek, nyelvi jogok a közigazgatásban és az
igazságszolgáltatásban, vízummentes utazás az anyaországba, a státustörvény
szabad alkalmazása.
Csupán néhány a 2000-2004 között
elért eredményeink leltárából, melynek gazdagságát, sokszínűségét a Szövetség többszintű,
következetes, egységes munkája biztosította. Nem tanulhatnának anyanyelvükön
önálló magyar líceumban a máramarosszigeti diákok, nem érezhetnénk magunkat
ismét igazán otthon, amikor hazatérve szülőföldünkre megpillantjuk a Nagyvárad
feliratot a Kőrös-parti város állomásán, nem emelkedhetne ismét büszkén a
magasba Zala György Szabadság szobra.
Mindezekről, és még
számos más eredményről nem beszélhetnénk ma, ha nem ez lenne a mi munkánk, mely
minden bizonnyal még nem teljes, de bátran mondhatjuk, hogy nem kevés.”[9]
Vagyunk
néhányan, akik másképpen gondoljuk. Úgy vélekedünk, hogy szánalmasan kevés.
Olyan
törvényekre és rendeletekre is hivatkozott, amelyeket az RMDSZ nélkül is
megszavazott volna a román parlament, mivel ezek az egész lakosság érdekeit szolgálták.
Körmönfont módon megfogalmazott törvényekre, amelyeket többféleképpen lehet
értelmezni, amelyek olyan feltételekhez vannak kötve, amelyek állandóan
változnak (az anyanyelv használatára vonatkozó törvény, a tanügyi törvény). A
törvény be nem tartása nem von maga után szankciót. A magyar nyelvű feliratokat
mikor leszedik, mikor visszateszik. A hajdani „tulajdonok” visszaadásával is
baj van. Új iskolák? Hány? És hány régi iskola szűnt meg? Hány magyar
vonatkozású szobor felállítását finanszírozta a román állam? Annak is örülni
kell, ha egy önerőből finanszírozott szobor felállítását engedélyezik. Persze
ez is valami – a Ceaușescu-korszakhoz
viszonyítva. Vízummentes utazás az anyaországba? Ezt is az RMDSZ áldozatos
munkájának köszönhetjük?! Ki gondolta volna…
Borbély
László csak egy az RMDSZ korifeusai közül. Nem is az „érdekszövetség”
„legbotrányosabb” tagja.
Ezek
ellen kellett küzdenie Borbély Imrének.
Ellenfeleit ugyanaz a maga
létezését tagadó hatalom támogatta, mint Magyarországon az MSZP- és SZDSZ-kormányokat,
így a magyar kormány és a Markó Kft. által irányított RMDSZ együttműködése
kimagaslóan jó volt. Együtt próbálták például rábeszélni, rábírni az erdélyi
magyarokat arra, hogy lemondjanak az őket sokszorosan megillető állami magyar
tannyelvű egyetemről. Tücsköt-bogarat összehordtak. Bohózatba illő
fordulatokkal. Tetszenek még emlékezni a „multikulturális Petőfi-Schiller
egyetem” meséjére?! Magát magyar embernek valló RMDSZ-es személy találta ki.
A rájuk szavazókat nem csak ezzel
etették, hanem azzal is, miszerint sérelmezik, hogy a román alkotmány Romániát
egységes nemzetállamként határozza meg. Ugyanis Romániában több nemzet él
együtt. Tehát az államot többnemzetiségűnek, „multinacionálisnak” kellene
nyilvánítani. Erre a szövegre sok magyar vevőt találtak. Szegény becsapottak
azt hitték, hogy az RMDSZ őket védi, pedig nem így volt, hanem csak a „nem
létezők” pikuláját fújta, akik nem csak a nemzetállamot, hanem tulajdonképpen
magát az államot támadják, az államot, amelyet le akarnak süllyeszteni egyféle
regionális önkormányzati színvonalra.
A román nemzetet éppen úgy
megilleti a „nemzetállam”, mint a többi nemzetet. Ez nem zárja ki az autonómiák
létezését, mint ahogyan ez kiviláglik más nemzetállamok esetében is. A lényeg
az, hogy legyen egy másik paragrafus, amely kimondja, hogy Romániában a
románokon kívül még más őshonos nemzetrészek is laknak, akik autonómiát
élveznek. Az „egységes” szón még lehet vitatkozni azon, hogy az adott
szintagmában mit is jelent. Az „egységes”, ha egy társadalmi közösségre
vonatkoztatjuk, valójában egy nonszensz, legfeljebb nagyon ritkán, csak
bizonyos helyzetekben és bizonyos pillanatokban jöhet létre, folyamatosan nem
létezik. „Sérthetetlen”-t is jelenthet, vagyis azt, hogy a határok
sérthetetlenek. Végül úgy is értelmezhetjük, hogy a „nemzet” egy olyan
közösség, amelyet nem lehet darabokra taglalni (hogy ne a „szaggatni” szót
használjam). Magyarország alaptörvénye így értelmezi ezt a szót. Nyilvánvaló,
hogy azt is jelentheti, hogy Romániában a románokon kívül másoknak kuss, de nem
hiszem, hogy bárki is így akarná értelmezni. Üsse kő, legyen „egységes”, mint
ahogyan az sem baj, ha az „autonómia” helyett a magyar minta szerint az
„önkormányzat” (autoguvernare) kifejezést jobban kedvelnék. A lényeg az: a
nemzetrészek a maguk intézményrendszeréről maguk döntsenek és a mindenképpen
hivatalos román nyelv használata mellett tegyék lehetővé és hivatalossá a nem
román nemzetrész anyanyelvének használatát is. Az államra csak az intézmények
finanszírozása tartozzék – a népesség adófizető polgárainak arányától függően.
Ha megpróbálom magamban felidézni
Borbély Imre alakját, mint emberét, és politikusét, és azon töprengek, hogy
milyen helyet töltött be a magyar társadalom egészében határon innen és határon
túl, önkéntelenül is Ortega y Gasset jut eszembe.
A neves spanyol szerző „A tömegek
lázadása” című társadalomfilozófiai esszéjében a társadalom tagjait két
csoportba sorolja: a többségben lévő „tömegbe” és a „tömegtől” elkülönülő
„kisebbségbe”. A „tömeg” azokból az emberekből áll, akik ellenőrzés,
utánagondolás nélkül elfogadják, amit nevelőik, az iskola és a sajtó beléjük
sulykolnak. Nincsenek sajátos szempontjaik, sem önmagukhoz, sem a külső
világhoz viszonyulva. Nem tűznek ki maguk elé semmiféle különleges életcélt,
nem akarnak szüntelenül tanulni, nem akarják magukat szüntelenül
tökéletesíteni. Mindig meg vannak magukkal elégedve. Ez a társadalomnak az a
része, amelyről már a rómaiak is tudták, hogy könnyű irányítani, ha „kenyeret
és cirkuszt” biztosítanak számára.
Ezzel szemben a tömegtől
elkülönülő „kisebbség” tagjainak önazonossága egy-egy vágyon, eszmén vagy
eszményen alapul. Ezek valamiféle olyan célt tűznek ki maguk elé, amelyért
dolgozni, küzdeni kell. Hisznek céljaik elérhetőségében. Valami olyat akarnak
megvalósítani, ami még nincs. Éppen ezért többet követelnek maguktól, mint
másoktól. Nehéz feladatokat és kötelességeket vállalnak.
Mindezekből kitűnik, hogy Ortega
nem az iskolázottság foka, nem az anyagi javak birtoklásának mértéke, nem az
érvényesülés, nem a társadalmi és gazdasági életben betöltött szerep és egyéb
hasonló kritériumok alapján végezte el a maga kategorizálását. Tehát
semmiképpen sem a tömegszempontok alapján. Semmiképpen sem az „elit” mai
értelmezésére gondol. Az ő szempontját egy olyan belső emberi tulajdonság,
érzés, érzelem figyelembe vétele határozza meg, amely egyesekben igen kicsi,
másokban igen nagy mértékben létezik, valami olyasmi, amit ma „karizmának”
szokásos nevezni. Elhivatottság, küldetéstudat. A Jézus példabeszédében
hangoztatott „lelki szegénység”. Az az érzés, hogy sohasem lehetünk megelégedve
önmagunkkal, és a külső valósággal. Nem vagyunk tökéletesek, nem is tudunk azok
lenni, de mégis a tökéletesség felé kell törekednünk. A világ sem tökéletes,
nem is lesz soha az, de mindig lehet rajta javítani.
A tömegtől elkülönülő gondolkodó
kisebbség azonban sohasem egységes. Olyan csoportokra tagolódik, amelyek
hivatásuk, foglalkozásuk, céljaik, módszereik és egyéb kritériumok alapján
különböznek egymástól. Egyes csoportok a politika porondjára lépve egymással
versengenek a hatalom megszerzésért. Ez a versengés lehet békés, de sokszor – a
társadalmat is megosztva – akár egy polgárháború kirobbantásáig is fajulhat.
Szerencsésebb esetben van egy
olyan szempont, amelyet minden politikai csoportosulás elfogad: a közösség
egészének nyilvánvaló érdeke. Szerencsétlenebb esetben olyan politikai
csoportosulás is létre jöhet, amely nem veszi figyelembe ezt az alapérdeket, és
csak a saját érdekeivel törődik. Még rosszabb esetben a nemzetközi helyzet
által rákényszerítve, vagy téves eszmék hatására meggyőződésből idegen testként
viselkedik, és idegen érdekeket szolgálva szembefordul azzal a közösséggel,
amelyre idegen segítséggel rá akarja erőszakolni egy idegen hatalom
irányítását. A történelem úgy alakult, hogy a magyar társadalmat a körülmények
az utóbbi ötszáz évben, kisebb megszakításokkal, ebbe a legrosszabb helyzetbe
kényszerítették.
Borbély
Imre olyan ember volt, aki a közössége – ez számára a jelző nélküli magyarságot
jelentette – érdekeit mindig a saját érdekei elé helyezte. Kimagaslóan
értelmes, rendkívülien művelt ember. Vegyészmérnöki diplomával éveken át kutató
vegyészként dolgozott. Találmányokat szabadalmaztatott. A magyaron és a románon
kívül beszélt angolul és németül. Jártas volt az úgynevezett humán tudományok
terén is. Alkotmányjogászként is az elsők között lett volna. 1990 után eszével
és tudásával tisztességes módon is Románia leggazdagabb emberei közé küzdhette
volna fel magát. Nem ezt az utat választotta. A politika porondjára lépett.
Nem
azért tette, mert minden áron politikus akart lenni. Azért lépett fel
politikusként, mert érezte, és tudta is, hogy szükség van rá – ott. Rajta
kívül, sajnos, nemigen akadt Erdélyben, akiben olyan szerencsés keveréket
képezett volna a nemzetéhez való hűség, az értelem, a bátorság, a jellemesség
és a tudás.
Jellemes,
tehetséges és becsületes ember számára nem csekély áldozat az, ha politikai
szerepet vállal. Olyan körülmények közé kerül, amelyek között nagyon kevés
ember képes tisztának maradni.
A
korrupció és a demagógia a társadalommal együtt keletkezett. Ahogyan a nép
mondja: „minden szentnek a maga felé hajlik a keze”, nyomtató lónak nem lehet
bekötni a száját. A világ már csak így megyen. Jó, illetve jobb létet (több
kenyeret és cirkuszt) ígérni a közösségnek pedig – feltétlenül szükséges. A
közvetlen és főleg a közvetett demokráciának, számos előnye van, de az
kétségtelen, hogy minden politikai rendszer közül az erényei teszik lehetővé,
illetve gerjesztik leginkább az előbb említett két társadalmi főbűnt. Nagyon
kevés politikus képes ellenállni a kísértésnek. Persze van olyan gazdag
politikus, akinek nincs szüksége korrupcióval szerzett vagyonra, és olyan is
van, aki sohasem hazudik (csak nem mond el mindent, amit tud).
Hogy
milyen a politikusok többsége? Olyan, mint az emberek többsége. De betöltött
szerepük miatt esetükben gyarlóságaik súlyosabban esnek latba, és
kártékonyabbak, mint
a többi tömegemberé. Az irodalomból is jól ismerjük őket. Az athéni
Arisztophanésztől kezdve a magyar Mikszáthig és a román Caragealéig számos író
megformázta a demokrácia szörnyszülötteinek ezt a típusát. A kleónokat, a
katánghymenyhérteket, a cațavencukat.
A
politikusok közül kiválik (legalábbis ki kellene válnia!) egy kisebbség, az
orruk hegyénél messzebbre látók, a jövőt alakítani akarók és tudók, az államférfiak
csoportja. Borbély Imre egy olyan közösség államférfija lett, amelynek
gyakorlatilag nem volt állama. Még pártfogó állama sem.
Nem
sorolom fel, hogy mit tett, illetve amit tenni szeretett volna. Ezt már sokan
megírták, és még sokan meg fogják írni. Publikációit történészek is fogják
idézni. Csak annyit jegyzek meg, hogy véleményem szerint a rendszerváltás után
mindmáig, az erdélyi magyarság legfontosabb dokumentuma a Kolozsvári
Nyilatkozat[10]
maradt, és legnagyobb cselekedete a Szent Mihály templomban letett hűségeskü
volt. Úgy gondolom, hogy a fent említett nyilatkozat kidolgozásában és
elfogadtatásában Borbély Imre vezető szerepe vitathatatlan.
Borbély
Imre egymaga többet tett akkor, mint az RMDSZ szenátorai és képviselői együtt
az utóbbi 25 évben.
Teljes
mértékben igazuk van azoknak, akik azt mondják, hogy az erdélyi magyarság
önrendelkezése – az autonómia – csak a románok jóváhagyásával valósulhat meg.
De feltevődik a kérdés: miért egyezzenek ebbe bele a románok? Hiszen birtokon
belül vannak. Csak akkor járulnának ehhez hozzá, ha olyan helyzet alakulna ki,
hogy rákényszerüljenek erre. Tehát az erdélyi magyarság számára egyetlen
lehetőség marad: ha helyzetteremtő politikát folytat. Nem szívesen használom a
manapság divatos „nyomást gyakorolni” kifejezést de most mégis megteszem. Az
erdélyi magyarságnak az autonómia kivívásáig szüntelenül nyomást kell
gyakorolnia a mindenkori román kormányzatra.
De
hogyan is kezdjük?
Legelőször
is arra kell törekednünk, hogy a románok pontosan megértsék, hogy mit akarunk.
És higgyék is el, amit nekik mondunk. Mert amit mondunk, azt a józan ész is
mondja.
Értsék
meg, hogy mi magyarok már nem akarjuk Erdélyt Magyarországhoz csatolni. Nem
akarjuk, mert (sajnos!) nem akarhatjuk. Legfeljebb úgy, ahogyan egy hajléktalan
„akarhatná” megszerezni a Rothschildok vagyonát. Mit kezdhetnénk mi Erdély
többségi románságával? A történelem olyan volt, amilyen volt, a helyzet az ma,
ami. Mi magyarok csak azt akarjuk, hogy Erdélyben is megmaradjunk olyanoknak,
amilyenek vagyunk.
Értsék
meg, hogy mi milyenek vagyunk.
Van
egy román hazafias dal, a „Noi suntem romani”. Ennek a refrénje eredetiben:
„Noi suntem români
Noi suntem români
Noi suntem aici
În veci stăpâni.”
Szó szerint fordítva így hangzik:
„Mi románok vagyunk
Mi románok vagyunk
Mi itt örökké
„Stăpân”-ök
vagyunk.”
A „stăpân” szó jelentését meghamisítanám, ha egy szóval próbálnám
lefordítani. Inkább megmagyarázom. Úr, gazda, tulajdonos. Mindhárom
jelentésében fölé/alá rendelt viszonyt jelöl. Az inasnak és a rabszolgának is „stăpân”-ja van. Ez a dal hűen tükrözi a román ember gondolkodását. Szilárdan
hiszi, hogy őt Romániában személy szerint is megilleti a szupremácia, amely szó
megint csak föl/alá rendeltséget jelöl. Tehát a román ember Romániában bizonyos
elsőbbséget élvez. A román ember szabad polgára Romániának. Aki nem román, arra
nem vonatkoztatható a szupremácia, tehát nem egyenlő rangú a román emberrel.
Tehát van első és van másod rangú polgár. Másképpen fogalmazva: Romániában vannak szabad polgárok és vannak
alattvalók, akik számára a „stăpân”
kényére-kedvére annyi jogot és lehetőséget biztosít, amennyit méltányosnak vél.
Közismert, hogy a magyar gondolkodás értékrendjében igen magas,
előkelő helyet foglal el a „szabadság”, mint állapot, mint életfeltétel. Ezt
jelzik az 1241, 1526, 1703-1711,
1848-1849, 1956-os történelmi dátumok. Mindig csinálhattuk volna másképpen is,
de akkor most nem volnánk azok, akik minden „balszerencse” ellenére megőriztük
a nyelvünk mellett jellegzetes egyéniségünket is. Nyilvánvaló tehát, hogy
jelenlegi helyzetünket nem tudjuk elfogadni.
Tehát vagy elfogadnak bennünket ilyeneknek, vagy valamiképpen meg
kell szabadulniuk tőlünk, el kell tüntetniük bennünket. Ez négyféle módon
lehetséges: népirtással, kitelepítéssel, asszimilációval és kiszorítással,
vagyis az „alkalmazkodásra képtelen” emberek kivándorlásra való késztetése.
Az első két „módszer”, szerintem, Romániában már nem alkalmazható.
Nem csak azért, mert az Európai Unión belül ez elképzelhetetlen, hanem azért
is, mert a román emberek többsége undorodva, iszonyodva utasítaná ezeket el.
Marad a másik kettő. Csak hogy azokkal az a „baj”, hogy nagyon időigényesek. A
történelem kerekének forgása viszont jelenleg rendkívülien felgyorsult, és
ehhez minden nemzetnek alkalmazkodnia kell. Mi pedig, magyar kultúrájú emberi
mivoltunk miatt nem tehetünk egyebet, nem akarhatunk egyebet, minthogy minden
igyekezetünkkel arra törekedjünk, hogy nyomást gyakoroljunk a mindenkori román
kormányzatra. Mi – mondom, mert nemcsak az erdélyi magyarságra, hanem az egész
magyar nemzetre gondolok.
Mi ki akarunk egyezni szomszédainkkal, hiszen tulajdonképpen
„tejtestvérek” vagyunk, mit ahogy Németh László írta, románokkal, a
szlovákokkal és a szerbekkel. Ugyanabban a „malomban” akarnak megőrölni bennünket.
Egyetlen feltételünk van: a magyar nemzetrészek autonómiájának elismerése.
Előbb vagy utóbb szükségük lehet még ránk.
A nyomásgyakorlás történhet önerővel vagy külső segítség
igénybevételével. 1990-ben
és talán még 1992-ben is lehetséges lett volna elérni, hogy bizonyos külső erők
is nyomást gyakoroljanak a román kormányzatra az európai status quo és a békés
megoldások megmaradásának érdekében. De ami volt, elmúlt. Az RMDSZ sorozatos
kormányzati részvételével megnyugtatta esetleges külső támogatóink lelkiismeretét.
Csak a saját erőnkre számíthatunk.
Az
pedig igen csekély – mondhatnák egyesek, és igazuk lenne, ha mondanák. Kevesen
vagyunk, gyengék vagyunk, nem számíthatunk senkinek a támogatására, „egyedül
vagyunk”.
És
csak egyetlen eszközt alkalmazhatunk: a polgári engedetlenséget. Tüntethetünk,
felvonulhatunk, írhatunk, kimondhatjuk a véleményünket és így tovább. Akár a
parlamenti választásokat is bojkottálhatnánk.
És
mit érnénk vele? A kutya ugat, a karaván halad...
Mondhatnák.
És nem lenne igazuk.
A
polgári engedetlenség ereje olyan, mint a csöpögő vízcseppé. Idővel kivájja a
legkeményebb, legnagyobb szikladarabot is. Nekünk is csak időre,
következetességre és türelemre van szükségünk. Több, mint egy negyedszázad telt
el a rendszerváltás óta. Vajon most is itt tartanánk, ha érdekszervezetünk nem
vállal kormányzati szerepet? Legfeljebb egyszer, rövid ideig, hogy ne
mondhassák, hogy elszalasztottunk egy alkalmat, hogy azért maradt minden „úgy”.
Sohase
becsüljük le az erejét. Történelmünk folyamán már kétszer is alkalmaztuk
„kisebbségként” egy birodalomban sikeresen. Nyelvünket és államiságunkat
védelmezve. A „kalapos király”, II. József császár idejében, és 1849 után. Csak
akkor ezt „passzív rezisztenciának” hívták. Majd ez kombinálódott, miután erre
lehetőség nyílt, a politikai fellépéssel. Mindkét esetben győztünk. És ezek a
győzelmek jelentősebbek voltak, mint a legtöbb háborús győzelem. Megőriztük
nyelvünket és visszaállítottuk államiságunkat. Tehát nem vagyunk az „örök vereségek”
népe, mint ahogyan egyesek mélabúval, mások kárörömmel szokták mondogatni.
Számunkra
most nem az a fontos, hogy minél több pöffeszkedő és korrupt „kijáró” ember
kerüljön be a román parlamentbe. Amit ott el kell mondanunk, a magyar „ceterum
censeo”-t,[11]
akár egy ember is elmondhatja: Nem akarjuk, hogy „gondoskodjanak” rólunk! Autonómiát akarunk! És az sem fontos,
hogy mennyien vagyunk. A lényeges kérdés az, hogy akarjuk-e, vagy nem, tudjuk-e
működtetni, vagy nem. Soha ne hivatkozzunk arra, hogy kevesen vagyunk. Bizonyos
helyzetekben akár egy maroknyi ember is képes arra, hogy befolyásolja a
„többségi akaratot”, vagy egyenesen megakadályozza a nemzetakarat
megnyilvánulását.[12] Eddig ezt
a módszert többnyire ellenünk alkalmazták. Miért nem alkalmazhatnók mi is
sajátos „kisebbségi” helyzetünkben.
Természetesen
mindezzel nem azt akarom mondani, hogy a választásokat és a parlamenti munkát
el kell elhanyagolni. Csak a súlypontnak kell megváltoznia. A súlypontot a
helyhatósági választásokra, kell helyezni. És ez, úgy tűnik, hogy Erdélyben már
meg is történt.
A
világháló adta lehetőségeket kihasználva az utóbbi időben egyre több „hálózat”
jött létre, ami azt jelenti, hogy minden magyar, kapcsolatba léphet minden
magyarral, bárhol is lakjon. Akár néhány óra alatt is mozgósítani lehet az együtt
gondolkodókat, tüntetéseket lehet szervezni. Vannak olyan pillanatok, sőt
időszakok mikor a „tömeg” okosabbnak bizonyul vezetőinél, nem is beszélve a
nyakukra tukmált vezetőkről. Ez történt a Székelyföldön is, ahol a közakarat
létrehozta a Székely Nemzeti Tanácsot. Elnöke, Izsák Balázs karizmatikus
vezetőnek bizonyul. Mind több olyan művészi alkotás jön létre, amelyek
alkalmasak arra, hogy erősítsék a nemzetünkhöz tartozás tudatát. Megmozgató
erejű, katarzisélményt kiváltó dokumentumfilmek készülnek. Ilyen például a
Farkas György rendező által forgatott „Az Önrendelkező székely falu”.
Ma
minden magyar tekintete a világon a székelység felé fordul. Bennük
reménykedünk, bennük van minden bizodalmunk. A székelység nem csak az
autonómia, hanem az egész magyarság zászlóshajója.
Hivatástudattal
rendelkező politikusaink száma is szaporodik Erdélyben: Tőkés László és Toró T.
Tibor és társaik mellé egyre több tehetséges fiatal zárkózik fel.
Ismét
„forr a világ bús tengere”. Hatalmas változások előtt állunk. De vigyázó
szemünket most nem Párizsra, hanem Washingtonra és Brüsszelre kell
vetnünk.
Azt
hiszem, hogy nem tévedek, mikor azt gondolom, hogy jelenleg Európa valamennyi
népe az Európa Unió híve. A kérdés az, hogy milyen legyen az.
Mint
minden fontos ügy esetében, a „nemlétező háttérhatalom” (én szívesebben
használnám a „finánctőke urai” kifejezést) gondoskodnak arról, hogy mindent
összezavarjanak. A lényeg nem az, amiről többnyire írnak és beszélnek (államok,
nemzetállamok, föderáció, konföderáció stb.), hanem az, hogy a jelenlegi
európai államok jövendő közössége erős, vagy gyenge, független, vagy függő
legyen-e.[13] A
finánctőke minden rendelkezésére álló eszköz bevetésével arra törekszik, hogy
gyenge és függő maradjon. Miért? Mert egy gyenge (esetleg a migrációval is
szétbombázott) Európai Uniót könnyebben irányíthatna, könnyebben maga alá
gyűrhetne. Megvalósíthatná régi álmát, az általa kialakított gazdaság
elsőbbségét az állammal szemben.[14]
Ne
higgyük, hogy a „meghatározó” szerepű hatalmak politikusai olyan „hülyék”, mint
amilyeneknek mutatják magukat. A politikusok most is hazudnak vagy hallgatnak.
A háttérben irtózatos küzdelem folyik. És nem a világuralomért, mint ahogy ezt
a a többség hiszi, hanem a világon jelenleg létező hatalmi helyzet, a „status
quo” megtartásáért. Addig, mindaddig, amíg lehet. Kerül, amibe kerül, akár a világtörténelem legborzalmasabb
katasztrófája árán is. Aztán? Utánuk az özönvíz! Majd lesz valahogy…
Nem
szeretek élő politikusokat dicsérgetni. Eddigi életemben sohasem tettem.
De
Orbán Viktor esetében kivételt kell tegyek. Egy nagyon hosszú korszak után ő az
első miniszterelnökünk, aki nem csak engedelmeskedik vagy sodródik.
A
világuralom elérhetetlen. Csak a világ legfanatikusabb emberei hihetik, hogy ez
megvalósítható.
Lássuk a másik lehetőséget. Az erős és független Európát.
A nemzetállamok „kiegyeznek” egymással és
létrehoznak egy új államközösséget a már
kipróbált hajdani osztrák-magyar monarchia mintájára. Javítva a hajdani
modellt. A nemzetállamok és a kisebbségi autonómiák Európáját. Minden
olyan kisebbség autonómiaigényét kielégítve, amely az autonómiáját működtetni
is tudja. Külön, egymásnak nem alá és felé rendelt kormányokkal és egy
elnökkel, amelyet az Európai Unió összlakossága választana meg. Az elnök
feladata a „felügyelet”, az „őrködés” lenne lenne a „kiegyezési okirat”
(alkotmány?) szövegének betartása felett. Nem lenne közös parlament, hanem csak
a kormányok delegációi ülnének össze, ha erre szükség lenne.
Nagy vonalakban ez az erős és független
„Európai Unió” volt Konrad Adenauer, Robert Schuman és Charles De Gaulle
elképzelése. Kisebb, nem lényeges különbségekkel.
Erről álmodott tulajdonképpen Borbély Imre is. Meg
mi is, akik őt nagyon sokra becsültük. De most már jóval többen álmodunk –
egyenes derékkal.
Nem véletlenül neveztem álomnak azt, amit inkább
tervnek, vagy legalábbis elképzelésnek szerettem volna nevezni. De a finánctőke
urai éppen úgy mint már két alkalommal nem tudnak mit kezdeni Németországgal.
Nem tudnak mit kezdeni Oroszországgal sem.
Lenne megoldás, de az a hatalmuk biztos bukását jelentené. Tehát ha a
gyenge és függő EU-tervezetüket nem tudják megvalósítani, hát szétrobbanthatják
az egészet.
Vajon sikerül nekik?
(Törzsasztal 2006 november 11-én a Monte Christo borbárban)
[1] A Project on Ethnic Relations
amerikai „civil” szervezet. 1991-ben a délszláv háborúk idején hozták
létre.„Közvetítő” szerepet játszott a „hatalom” és az elnyomott etnikai
kisebbségek között. Áldásos hivatásának betöltése után eltűnt.
[2] Az ottani tárgyalás után pattant
ki a „titok”.
[3] Azt hiszem, Borbély Imre nevezte
így őket.
[4] Kovács Lászlónak, az MSZP akkori
elnökének és magyar külügyminiszternek elhíresült mondása: „Merjünk kicsik
lenni!”
[5] Így mondta.
[6] Ciprian Fabian: Baronul a
scăpat, Lordul Apelor a fost condamnat. S-a dat sentința în dosarul fostului
ministru Laszlo Borbely, acuzat că
aranja licitații (A
báró megúszta. A Vizek Lordját elítélték. Ítéletet hoztak Borbély László, volt
miniszter dossziéja ügyében, akit árverések megrendezésével vádoltak
[8] uo.
[9] uo.
[10] Bővebben erről: Borbély Imre: Az
RMDSZ Kolozsvári Nyilatkozat néhány vetülete. Megjelent
1993 elején az Erdélyi Naplóban (1993/1., 2.) valamint a Köztársaság című
lapban.; Borbély Zsolt Attila: Amire felesküdtünk Isten és ember előtt –
A Kolozsvári nyilatkozat tíz esztendeje, 2002;Kolozsvári nyilatkozat – a
húszéves autonómiaadósság. Erdélyi Napló, 2012. 10 26 stb.
[11] Cato: Ceterum censeo cathaginem
esse delendam (Egyébként az a véleményem, hogy a karthágóikat el kell
pusztítani.) Minden felszólalása után elmondta, bármi egyébről is esett szó.
[12] Például
1919-ben. Vagy most - kicsiben: Néhány
feltűnési viszketegségben szenvedő, politikusi pályára lépni akaró kelekótya
fiatalembernek, az ország többségi lakosságának fügét mutatva sikerült
„meggyilkolni egy álmot”. Egy óriási, csak ritkán megvalósulható lehetőségtől,
az olimpiai játékok 24. évi budapesti megrendezésének esélyétől fosztották
meg nemcsak Budapestet, hanem egész Magyarországot. Mi azzal különbözünk
azonban ettől a „kisebbségtől”, hogy nyíltan megmondjuk, kik vagyunk, és mit
akarunk. Ők nem.
[13]A második világháború után a
győztesek kétfelé osztották Európát. A délnyugati rész Az Egyesült Államok, az északkeleti
a Szovjetunió gyámsága – hogy tapintatosan fejezzem ki magam – alá került.
[14]Semmi sem olyan bonyolult, mint
amilyenné „bonyolítják”. A finánctőke urai azzal tették tönkre a parlamentáris
demokráciára épülő államot, hogy a „liberálisok” segítségével megváltoztatták a
kötelességeknek és jogoknak azt az arányát, amely biztosítja az állam optimális
működését. A „jogok” olyanok, mint a só. Akár keveset, akár többet teszünk az
ételbe a kellő mennyiségnél, elrontjuk. Először elsőbbségi helyzetet „vívtak”
ki az egyén számára a közösséggel szemben. Most az általuk teremtett és részben
irányított gazdaság elsőbbségét akarják biztosítani az állammal szemben. A
média megvásárlásával nagy mértékben befolyásolják a közvéleményt. Ez és a
szavazatok egyen értékűsége lehetővé teszi számukra, hogy nyomást gyakoroljanak
a mindenkori végrehajtó hatalomra.
No comments:
Post a Comment