Telegdy Álmost 1979-ben ismertem
meg, midőn a 18-as iskolából, ahol az első négy osztályt végeztem Varga Vera
tanító néni keze alatt átírattak a „magyar líceumba”, a 2-as számú matematika-fizika
líceumba, mely ma Bartók Béla nevét viseli. Egy évvel járt alattam, táborokban
találkoztunk főleg. Volt nem egy közös barátunk, többek között az e kötetben
szereplő Ferencz I Szabolcs és Kántor Zoltán, akik osztálytársaim voltak
Álmos egy időben apám mellett
dolgozott a képviselői irodában Temesváron, akkortájt sajnos ritkán találkoztunk,
mert jómagam viszont Budapesten végeztem ez idő alatt a politológia egyetemet,
épp abban az évben kaptam meg kitüntetéses diplomámat, amikor apámat Markóéknak
sikerült különböző machinációkkal eltávolítani a parlamentből.
Álmossal később kirándulásokon
találkoztunk főleg, majd apám megbetegedése után a magyar Székesfővárosban
rendszeresen, feleségével, Jutkával együtt sokat segítettek ügyes-bajos
dolgaink intézésében.
A legtermészetesebb dolog volt,
hogy őt is felkértem, írjon valamit e kötetbe.
A fotókat stílszerűen egyik közös kirándulásunk képei közül választottam, 2005. júniusában a Kis-Retyezát volt a téma. Lényegében itt alapítottuk meg a boros kirándulások hagyományát Csizmadia Andrással és Pók Tamással. Családunkkal együtt ők voltak a kemény mag, akikhez időnként csatlakoztak Álmosék, az azóta szintén eltávozott áldott emlékű barátunk Strahl Zoltán, majd 2010-től haláláig Konyári János és csapata.
(A jóbarátok hátul, előtérben Álmos lánya, Dorottya és Hunor fiam)
(Sokat őszültünk 13 év alatt...)
(A lefegyverző, szeretetteli mosoly)
(Mint egy cigarettareklám. Álmos feleségével, Jutkával.)
(Közös reggeli)
(családközti idill)
Telegdy Álmos: Hegymászás és eszmecsere
Két
embert legjobban közös tevékenységeik kovácsolnak össze. Borbély Imrének és nekem két fontos közös
tevékenységünk volt, ami végigkísérte azt a huszonöt évet, amikor kapcsolatban
álltunk egymással. Beszélgettünk és
hegyet másztunk. A többi mind másodlagos
volt.
(beszélgetések)
Borbély
Imrét kamaszkorom óta ismerem, kapcsolatunk azonban akkor mélyült el, amikor
egy évig az irodájában dolgoztam. Ez az
év nagy hatással volt rám. Éppen
elvégeztem az egyetemet, ez volt életem első munkahelye, és 1993-at
írtunk. A világ leírhatatlan mértékben
változott körülöttünk. Egy nagyon zárt
világból érkeztünk, ahol kedves komám, Ferencz Árpád szavaival élve „könnyű
volt erkölcsösnek lenni”; vagy az elnyomó rendszert pártoltad (elfogadtad),
vagy ellene voltál. Ebből az egyszerűen
leírható társadalomból egy olyan helyzetbe kerültünk, ahol nem voltak útjelző
táblák. Az idősebbek többsége szintén
nem tudta hogy milyen szabályok szerint rendeződik a világ és ezért támpontot
sem tudtak nyújtani. Akkor nem tűnt ez
az állapot nehéznek hanem inkább nagyon izgalmasnak, de visszatekintve azt
hiszem, hogy nem volt könnyű egy olyan világban élni, ahol mi kellett kitaláljuk,
hogy melyik a helyes irány és ehhez vajmi kevés segítséget kaptunk.
Imrével
a munkaadó-beosztott viszony gyorsan egy tanár-diák kapcsolattá alakult. Beszélgettünk a világról. Azt hiszem (remélem), hogy ezek a
beszélgetések mindkettőnkek hasznosak voltak.
Én iránymutatásokat kaptam egy összekuszált világban, ő pedig
összefoglalta gondolatait. Ezeket a
beszélgetéseket egészen a legutolsó időkig fenntartottuk. Imre mindig tudta, hogy az én véleményem és
az övé gyakran nem egyezik, de nem éreztem, hogy ez befolyásolná
barátságunkat. Ha valakiben látta a
hagyomány fontosságába vetett hitet, akkor a vélemények különbözősége
másodlagos volt. Azt hiszem, hogy
amennyiben valaki megütött egy nemzeti minimumot, amit Imre nagyon éles
érzékkel állapított meg, akkor nem volt fontos a tökéletes gondolati
egyezés.
Az
iránymutatás abban a kérlelhetetlen logikában és tudásban volt, amivel Imre
levezette gondolatait. Azzal ragadta meg
a hallgatót, hogy gondolatmenete könyörtelenül logikus volt és hatalmas lexikális
tudáson alapult. Lehet, hogy nem
tetszett az elemzés kiindulópontja, ami végső soron mindig egy vélemény csupán
– Euklidész hat axiomája, amin az egész klasszikus mértan nyugszik, sem különb
ennél. A logikus, mérnöki pontossággal
elvégzett levezetésből fakadó következtetés azonban megkerülhetetlen volt. A számtalan, való világból merített,
többnyire történelmi példa még jobban aláhúzta mondanivalóját. Mi több, nem másította meg a tényeket csupán
azért, hogy jobban alátámasszák elméletét.
Ha valami nem illett bele az elméletébe, azt is elmondta és megpróbálta
végig gondolni, hogyan lehetne feloldani ezt az ellentmondást.
Imrét
csak a lényeg érdekelte. Ezt kereste
minden kutatásában. Nagy
összefüggéseket, a társadalom alapvető mozgatórugóit, és az ezekből következő
helyes lépéseket, amelyek fenntarthatják szeretett nemzetét. Továbbá Imrének volt bátorsága intellektuális
tabukat megkérdőjelezni. Akkor volt
radikális nemzeti gondolkodó, amikor ez nem volt divatos sem értelmiségi
körökben, sem a Kárpát-medence magyar politikai szférájában és semmilyen előnyt
vagy elismerést nem kovácsolhatott belőle.
A
könyörtelen logika és a makacsul, minden körülmények között felvállalt vélemény
tette Imrét a világ legjobb beszélgető partnerévé. Legalábbis számomra.
(hegyek,
életszeretet)
Imre
munkához való hozzáállása egy mérnök- vagy katonaemberé volt: keményen,
fegyelmezetten és megszállottan dolgozott.
Személyiségének másik oldala azonban egy javíthatatlan bohém volt, aki
szerette a társaságot, a zenét, ételt-italt és a hegyeket. Nagy szerencse számomra (és családom számára
is) hogy számos alkalommal volt szerencsénk együtt tölteni néhány napot kedves
helyeinken: a Cerna völgyében és mindenekelőtt az oly nagyon szeretett
Retyezáton.
Hegyek
között nem volt politika, munka és nagy kérdések, csupán a nagy-nagy öröm, hogy
még van egy természetes búvóhely, ahova el lehet menni a családdal és a
barátokkal, és átlényegülni egy olyan emberré, akinek feladatai jól
körülhatárolhatók és fontosak; ugyanazok, mint ősidők óta mindenkinek. Tüzet rakni, sátrat verni hajléknak, meleg
ételt készíteni, hogy utána élvezhessük az együttlétet, a közös borozást,
éneklést és az azonosulást a természettel.
Aki volt Imrével a hegyen, tudja, hogy ez a legjobb hely arra, hogy az
élet szeretete, tisztelete és az elfölött érzett szinte szakrális öröm a
legjobban megnyilvánulhasson.
No comments:
Post a Comment