Toót-Holló Tamást
2002-ben ismertem meg a gondola nevű internetes portál egyik fórumának
közvetítésével. Hasonló világlátású emberek gyűltek ott össze, kiderült, hogy
van közös levelezőlista is, amikre engem is meghívtak, ha jól emlékszem ezen a
listán szerveződött meg egy borkóstoló 2002-ben, melynek keretében jómagam
kalauzoltam végig az érdeklődőket a Magyar Borok Házának pincéjében. Több jó
ismeretséget kötöttem akkor, de barátságot csak egyet, Tamással. Illetve akkor
még Toót H. Zsolttal, aki egyébként a Heti Válasz nevű akkoron még nemzeti szempontból
a jó oldalon álló sajtóorgánumnak volt az alapító főszerkesztője. 2002 őszén
szakmai síkon is találkoztunk: a Csoóri Sándor Markó Bélához címzett nyílt
levele által indukált vitához apám is, jómagam is hozzászóltunk.
2003 őszén látogatott
el először hozzám a párjával. Az alábbi írás egyik jelenete is akkor játszódott.
Ekkor ismerkedett meg apámmal is, akivel hasonló jó kapcsolatot épített ki,
mint velem. A gondolati-értékrendi-érzésbeli
harmónia között mindig nagyon magas fokú volt.
Jelen kötetnek címét az
ő írásának címéből kölcsönöztem.
(Egy asztalnál 2003 őszén. Az asztalon öcsém legendás juhtúrós-kapros rétese.)
Toót-Holló
Tamás:
Őr és úr -
legendává válni, legendákban élni
(Oldalnézeti
képek Borbély Imréről)
Borbély
Imre halálhírét fia, Borbély Zsolt Attila közölte velem. Épp a budapesti
Operában ültünk Mártával, ahol a szünetben ért utol a barátom telefonhívása.
Előtte pár perccel az MTI kolozsvári tudósítója, Gazda Árpád küldte át nekem
mailben a hírügynökségi anyagot, amely a halál hírét közölte és az elhunytat
méltatta – tudva, hogy a család személyes ismerőse és nagy tisztelője vagyok.
Vagyis a telefonomat böngészve már megrendülve láttam, amit látnom kellett.
Zsolt hívása pedig kellő súlyt adott a puszta ténynek. Hogy bekövetkezett, ami
várható volt. Hogy Imre szervezete feladta a harcot a hosszan, méltósággal
viselt, súlyos betegsége ellen.
Azóta
is sokat gondolok az Imre távozása nyomán keletkező űrre. S amikor erről
gondolkodom, csupa olyan emlékem van, amelyek inkább csak oldalnézeti képek, de
a maguk nemében így is jelentőségteljesek. Sőt, a maguk finom esetlegességével
valami olyasmire is felhívhatják a figyelmet, amit a komolyabban pásztázó
érdeklődés talán nem is venne észre.
Nem
voltam soha a hallgatóságban, amikor Imre hivatalos minőségében, hivatalból
szólalt meg. Számtalanszor ott ültem viszont az asztalánál, amikor minden
kötöttség nélkül beszélgettem vele a világ folyásáról. Nem mozogtam vele együtt
a nagyobb küzdelmeiben, de ismertem a legendáját. A kötetlen összejövetelek
pedig igenis alkalmasak voltak arra, hogy felismerjem a személyiségében:
mennyiben jogos az, hogy legendák teremnek körülötte. Ezekre a felismeréseimre
ráadásul olyan alkalmak során jutottam, amikor ő elvben soha nem volt főszereplő,
de a jelenléte valahogyan így is átragyogott minden társaságon.
Erről
a ragyogásról szeretnék hát írni most rá emlékezve – nem helyettesítve persze
azokat a megemlékezéseket, amelyeket az elvbarátai és a harcostársai
jegyezhetnek, de szívesen kiegészítve néhány mozzanattal ezeket a mások által
felrajzolható képeket.
A
szemlélődésem – s így az emlékezésem – nézőpontja tehát kissé oldalnézeti. Az
az oldalnézet, amely felől kitekintve Imrére ráláttam, fiának, Zsoltnak a
szemléletmódja volt. Ő az a barátom, akivel hosszú idők óta mozgunk együtt
egyrészt különféle szellemi pályákon, másrészt mindenféle ízletes falattal,
elgondolkodtató borral megrakott asztalok mentén. S ő az, akinek az apja iránt
érzett tiszteletén, szeretetén keresztül – mint markáns szűrőn keresztül –
megismerhettem Imrét.
Imre
az én horizontomon legelőször is tehát apaként jelent meg. Egy rendkívül súlyos
és jelentőségteljes apafiguraként. Minden kétséget kizáró volt az a szellemi
befolyása, amit a fiára gyakorolt – s ehhez csatlakozott még az az életvezetési
minta is, amit a puszta létével, a személyes létezésének a technikájával
mutatott fel a gyerekeinek.
Éreztem
Zsolt reakcióiból, hogy mennyire nagyra tartja az apját, de Zsolt végtelenül
szuverén lényének ismeretében az sem volt kérdéses számomra, hogy ez a kötődés
csakis őszinte ragaszkodás lehet, nem pedig egy dominanciára törekvő szülői
személyiség kivívta előjog.
Ahogy
megismertem Imrét, persze az is világossá vált számomra, hogy Imre nem
törekszik dominanciára – hanem egyszerűen, minden törekvés nélkül: domináns. És
ez a dominancia nem mások elnyomása árán terem meg körülötte, hanem sodró
lendületű személyiségének köszönhetően. Egyszerűen, magától értetődően. Minden
kényszer nélkül. Annak okán, hogy ő egyszerűen megkerülhetetlen. Ahogy apaként
is az volt. S ahogy az erdélyi magyar közéletben mozgó politikusként, később
pedig nemzetpolitikai elemzőként is az volt.
Magam
sem akartam hát megkerülni őt, mi több, érdeklődéssel figyeltem. Ahogy korábban
is írtam: erre a legtöbbször kedélyes asztaltársaságokban felbukkanva volt
alkalmam.
Ha
Borbély Imrére gondolok, jobbára azt látom tehát magam előtt, hogy asztaloknál
ülünk. Válogatott társaságban, finom falatokkal kényeztetjük magunkat.
Kóstoljuk a jobbnál jobb borokat. Az egyik szavunkat a másikba öltjük. A
tekintetünket a másikra emeljük.
Látom,
hogy Imre szívvel-lélekkel, tüzesen magyaráz. Szóval tartja a társaságot. És
mindenki élvezettel hallgatja. Mert magára vonja a figyelmet. Miközben nincs
benne semmi színpadiasság.
Csak
a tűz. Csak az odaadás. Szikrázik közben a szeme. Mozog a keze, gesztikulál.
Egész testével, teljes lényével előadja, ami gondol.
Soha
nem hallottam nagyobb társaságban másról beszélni, mint a világ kellően átfogó
értelmezéséről. A nemzet sorskérdéseiről. S közben mindig együtt élt azzal,
amit kifejtett. Együtt élt azzal, amit a magyar megmaradás szolgálatának
nevezünk.
Imre
gyakran megjelent a fia, Borbély Zsolt Attila barátom szervezte borkóstolók,
különleges kulináris élvezetet jelentő vacsorák kisebb-nagyobb társaságaiban, s
persze az asztal mellett is kiválóan vitte a szót. Ezek a borkóstolók, a Hamvas
Borbarát Kör összejövetelei sokáig ráadásul éppen a Magyarok Világszövetsége
székházában, a Magyarok Házában voltak, ahol Imre nagyon sokáig a szó szoros
értelmében is otthon volt. A szövetség Kárpát-medencei régióelnökeként
tevékenykedve ugyanis az épületben egy vendégszobát is elfoglalhatott – ahonnan
sokszor hoztunk le a borkóstolók asztalaira jobbnál jobb falatokat,
finomságokat.
Nem
volt hangoskodó szónok, de mindig nagy lendülettel érvelt. Emlékszem, hogy
amikor néha alábbhagyott az asztalunknál a zsongás, szívesen belehallgattam
abba, hogy a szomszédos asztalok valamelyikénél Imre éppen miről beszél.
Sorsfordító történelmi események, emlékezetpolitika, nemzetpolitika, magyar
sorskérdések. Mindig ezek voltak terítéken. Különösen bor mellett. Röpködtek az
évszámok, s a nevek: a máig példaértékű történelmi hősök és a nemzetáruló
kollaboránsok nevei. Mert a mi társaságunk már csak ilyen: neveket akarunk
hallani.
S
innen, ezekből az informális beszélgetésekből értettem meg azt is, milyen
lehetett Imre a formális közpolitikai terekben. Ahol tudvalevő volt róla, hogy
a velünk szemben tanúsított engedmények keresése helyett a számunkra kedvező
helyzet megteremtése volt a célja. Ahogy egy általa híressé tett kategória ezt
jól leírja: nem más, mint a helyzetteremtő magyar politizálás.
Helyzetet
teremteni viszont csakis úgy lehet, ha az ember nem éppen békülékeny természet.
Imre harcos volt, de tegyük hozzá: soha nem öncélúan valami ellen kelt ki,
hanem mindig valami mellett, mindig a magyar ügy mellett állt ki.
Ha
Imrében az örök harcost is tisztelhetjük, könnyűszerrel adja magát a
képzettársítás, hogy a lényére összpontosuló figyelem György Attila híres és
fontos könyvéhez, a „Harcosok könyvéhez” is megérkezzen, s azon belül is arra a
fejezetre összpontosuljon, amely szerint nemcsak őrizői, de urai is vagyunk
atyánkfiainak.
„Mindenki,
aki lelkiismeretesen őrködik: úr, hivatásánál fogva” – írja a Harcosok
Könyvében György Attila, s talán nem túlzás azt állítani, hogy ezt mintha egy
az egyben Borbély Imréről szólva írta volna.
Mert
Imre úgy őrködött, hogy közben nagyúri természettel áldotta meg őt az Isten.
Volt a kiállásában valami arisztokratikus, nem tanult, hanem a vér örökségével
együtt járó, született előkelőség.
Ismertem
ezt a kiállását, s ennek az ismeretnek az alapján pontosan el tudtam képzelni,
mi vezethette néhány legendás bukaresti fellépése közben.
Nyilván
őr és úr volt akkor is, amikor a román parlamentben elsőként ő lett az, aki
magyarul szólalt fel. Nyilván őr és úr volt akkor is, amikor 1993. október 5-én
ő
kezdeményezte a parlamentben az egyperces néma felállást az aradi vértanúk
emlékére.
Őrnek és úrnak
lenni az én szememben pedig annyi, mint a leginkább szokatlan, el nem várható
és meglepően radikális lépéseket is kellően kiszámítottan megtenni.
Mert más az
átütő ereje egy meglepő húzásnak, ha a szenvedélyünk hívja elő bennünk. A
pillanat szeszélyének, a hirtelen felindulásnak köszönhetően.
De Imre nem
ilyen volt. Tele volt szenvedélyekkel, de ez soha nem szorította benne háttérbe
az elemzés képességét.
És akkor ezt
megvilágítandó hadd hozakodjak elő egy életképpel. Látom magam előtt az egyik
temesvári reggelen, hogy amíg mi a ház vendégeiként lassan ébredezünk, s az
előző napi súlyos lakoma után valahogy csak-csak életre kelünk, addig ő már
szellemileg teljesen frissen, a köntösében jön-megy a lakásban, szálfaegyenesen,
mint ahogyan mindig is járt, s közben rendre az egyik szobában álló számítógép
képernyője elé téved. Ahol lép egyet – a géppel bonyolult és elmélyült
küzdelmet folytatva.
Zsolt kérdezte
meg talán tőlem akkor, hogy ismerem-e a go kínai eredetű táblajátékát. Mert,
hogy ők azt játsszák. Néztem a számítógép monitorán kirajzolódó állást, s
megértettem, hogy itt valami nagyszabású stratégiai küzdelem zajlik. Amit Imre
nagy kedvvel folytat – s amihez ezek szerint a fiainak is kedvet csinált.
Ha
van kép, amelyik Imre elemző szenvedélyét kifejezheti számomra, akkor ennek a
temesvári reggelnek a képe lehetne az számomra.
És
ez lenne hát a szenvedélyes kiállás és a kellő kiszámítottság mindig megfelelő
gyúanyagot keltő együttese.
Ez
a stratégiai játékokon edzett tudás és szenvedély emelhette őt szólásra a román
parlamentben az aradi vértanúk emlékét felidézve. Az indulatok felkavarodását
is vállalva és előre kiszámítva. És ez munkálhatott benne akkor is, amikor
olyan elméletileg is jelentős, az erdélyi magyar közpolitika számára ma is
mérföldköveket jelentő dokumentumokhoz is a nevét adta, mint a Temesvári
Kiáltvány vagy a Kolozsvári Nyilatkozat.
Ha
az Imre távozásával támadó űrt akarjuk felmérni, akkor ezeket a
kezdeményezéseket – és bennük Imre pontos szerepét – kell nyilvánvalóan
felmérnünk. Ezeket is.
De
az én dolgom ebben az emlékezésben mégis inkább az, hogy író emberként a magam
oldalnézeti képének vegyem a hasznát. Hogy egy-egy kiragadott pillanatban
vegyek észre valamit Imre lényének ragyogásából.
Maradok
tehát a kiválasztott pillanatok megidézésénél.
És
maradok annál a temesvári vendégségnél, amelynek egyik reggelén betekintést
nyertem a go rejtelmeibe is – abba a szent lelkesedésbe, amellyel azt
Borbélyéknál játszották.
Azt
a reggelt megelőzően Zsolt barátomnál vendégeskedtünk az akkori párommal Aradon
egy hosszú hétvégén, amely összeért a halottak napjával is. Amikor a programot
megszerveztük, Zsolt már jó előre jelezte, hogy át fogunk majd látogatni
Temesvárra is. Egyrészt azért, hogy Imrééknél is vendégeskedjünk egy sort,
másrészt azért, mert akkor nekik kötelező jelenésük van az egyik temesvári
temetőben, ahol gyertyát gyújtanak majd a család egyik neves ága, a Pápaffyak
sírjai előtt.
Az este fénypontja persze egy fantasztikus vacsora volt, de előtte még kimentünk a temetőbe. Igen, mi is a Borbély családdal tartottunk. A vendégeiket nem akarták magukra hagyni, ezért minket is meginvitáltak a temetőjárásra és a gyertyagyújtásra. Lassan lépkedtünk egy számunkra ismeretlen temetőben, néztük a már körülöttünk pislákoló sok-sok gyertyafényt, s közben meghallgattuk Zsoltot is, aki pár szóval elmondta a tudnivalókat a családfájuknak arról az ágáról, amelynek emléke előtt éppen tisztelegni akartunk.
Langyos
őszi este volt, csendesen dobbantak körülöttünk a lassú léptek, szépen sercegve
lobbant fel a gyertyák lángja. Békés csend borult ránk, hogy a múltat
megidézze. Hogy az élőket megtanítsa a megmaradás szépségére.
Hiába
voltunk tapintatosak, visszahúzódóak, annyira intim, belső körében mozogtunk a
minket vendégül látó családnak, hogy kicsit mi is közéjük tartozónak éreztük
magunkat.
És
akkor Imre megint felmutatott valamit abból, amit én az őr és az úr
szerep-együttesének látok benne – s mindezt ráadásul úgy tette, hogy ezt a kettősséget
a számomra olyannyira fontos apaszerepben élte meg és teljesítette ki.
Miután
annyi érdekes történetszálat meghallgattunk a saját családjukról, Imre hozzánk
fordult, hogy mondanánk valamit mi is magunkról a párommal.
És
akkor mi is szóltunk pár szót a kapcsolatunkról, a gyökereinkről, a családi
múltunkról. De tényleg röviden. Éppen csak udvariasságként. Hogy ha már itt
vagyunk az ő családjuk egyik ágának sírjai előtt, hangozzék is el a kért
felelet, de ne is tolakodjunk a magunk történetével bele abba a virtuális
térbe, amelyik ott és akkor éppen az ő őseikkel volt képzeletben telis-tele.
Imre
figyelmesen meghallgatott minket, s amikor befejeztük a mondandónkat,
utánozhatatlan előkelőséggel biccentett, majd ránk mosolyodott.
„Áldásom
rátok” – mondta. Úgy fordulva hozzám, ahogy a saját apám sem tette soha.
Nagyúri gesztussal áldást osztva, s közben magunkat valahogyan egy családi
térben és időben is megtartva. Átszólva az egyik család határán egy másik
család határai mögé, de ezzel nem is igazán üzenetet megfogalmazva, hanem
inkább egy kegyelmi pillanatot magunkhoz szólítva.
Ezek
az apróságok mutatják, hogy Imre nem csak teoretikusa volt a
helyzetteremtésnek, hanem, ha kellett, maga is helyzetet teremtett. És nemcsak
a közpolitika tágas tereiben, hanem ugyanígy a család intim szférájának
közegeiben.
Imrének
ezt a mondatát utóbb párszor még nagy elismeréssel felidéztem Zsoltnak is. Nem
azért, mert ezzel Imre valamiképpen sorsot formált volna, hiszen – hogy mást ne
mondjak – azzal a lánnyal már nem vagyunk együtt, hanem azért, mert Imre nagy
ívű gesztusai közé ennek az áldásnak a kinyilvánítása is parádésan belefért.
Bizonyságául
annak, hogy a nagy ívű gesztusokhoz nagy formátumú személyiségek illenek, s ha
ez így van, akkor lehetetlen szerepet téveszteni. Mindig helyénvaló, amit
mondasz, akkor is, ha elsőre meglepetést váltasz ki vele. Hiszen ha egy
mondatod számára esetleg nem magától értetődő a kontextus, akkor a
hitelességeddel te magad hozhatod a szavaidat egyszerre csak helyzetbe.
Ez
volt tehát az első olyan helyzetteremtő mondata Imrének, ami szíven ütött.
Amelyik találva talált.
Imre
másik, engem találva találó, hasonlóan szemléletformáló mondata nagyon más
lesz. Nagyon más szférában mozog. Miközben erre is igaz lehet az a kitétel,
hogy ennek kimondása is nagy ívű gesztust foglal magában.
Imre
legendájához hozzátartozik mindaz, ami a temesvári forradalom idején történt
vele. Legendás az is, ahogyan kiállt, ott állt Tőkés László mellett. A
megfelelő helyen és a megfelelő időben. Amikor súlya volt egy-egy ilyen
kiállásnak.
Tudtam
róla, hogy katolikus vallású, s ezért valamelyik beszélgetésünk közben
megkérdeztem tőle, hogy miképpen éli, élte meg, hogy katolikusként éppen egy
református lelkipásztor oldalán kapcsolódhatott be a magyar ügy képviseletében
a történelem sodrásába.
És
akkor megint elhangzott egy súlyos, veretes, a maga egyszerűségében döbbenetes
Borbély Imre-mondat. Volt a megnyilvánulásaiban mindig valami, ami
kinyilatkoztatásként hatott, de ezek a kinyilatkozások annyira egységben voltak
személyiségének erejével, hogy soha nem érezte őket az ember túlzóan
patetikusnak. Amennyi pátosz belefért ezekbe a mondatokba, annyi pátosznak
pedig ott mindig helye volt. Vagy ha nem lett volna, Imre helyzetet teremtett
neki.
És
akkor hadd idézzem fel a mondatot. A kérdésemre adott választ. Imre azt mondta,
mélyen a szemembe nézve, lassan, tagoltan fogalmazva, hogy ha neki
választania kell a vallása és a magyarsága között, akkor ő a saját fajtáját
választja.
Ahogy
ezt kimondta, beleborzongott az ember. Mert Imre ezeket az egyszerű
kijelentéseket is olyan irgalmatlan súllyal tudta kimondani, hogy szinte
átszakadt tőle a létezés szövete, ami minket körülvett.
Azt
a beszélgetést aztán hagytuk szépen gomolyogni erre-arra, de ez a mondat örökre
velem maradt.
Nem
is annyira a vallási kontextus miatt, hanem azért, mert a magyar érdek
képviseletére elkötelezett közpolitikai tartás és kitartás legszebben
artikulált mondata volt talán az életemben.
És
nem azért, mert annyira cizellált lett volna. Hanem mert a pillanat kivételes
szentsége, a személyiség sodró lendülete annyira erősen hitelesítette.
Megtiszteltetésnek
érzem, hogy ezekkel a személyesen hozzám fordulva kimondott gondolataival Imre
ennyire mély nyomot hagyott bennem. S ez a tudás most azzal az újabb tudással
is elmélyül bennem, hogy most már tudom, mennyire fontos lehetett neki ez a
tétel. A katolikus hit megélése és saját értékhierarchiájának megváltozása a
nemzet javára. Hiszen utolsó szellemi munkája is éppen erről szólt – amint ez a
szellemi örökségét ápoló borbelyimre.blogspot.hu egyik friss bejegyzéséből is
kiderül. A blogon Imre fia, Borbély Zsolt Attila azt közli ugyanis, hogy apja
élete végén azon az életútinterjún dolgozott, amelyet még 2013-ban vett fel
vele Tóth Károly Antal, s amely azért nem jelenhetett meg eddig könyv alakban,
mert Imre saját perfekcionizmusa miatt folyamatosan csiszolta a szöveget. Ennek
az életútinterjúnak az éppen utoljára csiszolt részlete pedig nem volt más,
mint a blogon is közölt szövegegység: a katolikus egyházban II. Vatikáni Zsinat
döntései nyomán elindult folyamatok erősen kritikus elemzése, valamint a
nyolcvanas évek végén Tőkés László barátsága nyomán általa megismert magyar
kálvinizmus jelentőségének felmérése – a mise elveszett szentségének, s a vallásos
értékrend magyar jellegének együttes keresése.
Ennek
az írásnak az erősen szofisztikált, komolyan kimunkált intellektuális tartalma
kerül most párba a gondolataimban azzal a mondattal, amely a maga kopogós,
pattogós, katonásan tételszerű hatásával élőszóban mondta el nekem ugyanazt,
amit ez az életútinterjú keretei közé illeszkedő szellemi bravúrmutatvány is
kifejez más eszközökkel.
És
arra jutok, hogy a kettőt nem mérem össze, hiszen ezt a két kommunikációs
csatornát sem lehet és kell összemérni.
Inkább
csak abban maradok magammal, hogy hálás vagyok a sorsomnak, hogy az útjába
akadhattam egy olyan embernek, aki képes volt arra, hogy a nemzet megmaradását
szolgáló értékhierarchiák tételesen is kifejthető és kifejezhető rendjét a
szemembe nézve egyetlen mondatba tudta sűríteni.
Ezt
a titkot, ennek a képességnek a titkát kerestem ebben az írásban, akár azon az
áron is, hogy mindössze csak pár oldalnézeti képet villanthattam fel a
személyes emlékeim közül Borbély Imréről – tudatában ugyanakkor annak, hogy az
igazán hiteles, karakteres személyiségek esetében aligha lehet érdemi különbség
az oldalnézeti és a felülnézeti képek üzenetét látva.
Az
Imréről alkotott képem pedig így, a nem vele, hanem mellette mozgó megfigyelő
pozíciójából nézve is, továbbra is az őr és az úr képe – még mindig György
Attila könyvének gondolatai mellett megmaradva. Ebben a meggyőződésemben még
jobban megerősödve.
Ugyanannak
a könyvnek, a Harcosok könyvének ugyanabból a fejezetéből vett sorokkal
köszönök tehát el Imrétől.
Azokkal
a passzusokkal, amelyekben György Attila azt fejti ki, miért van szükség egy
világban az urakra, azokra az urakra, akik egyben őrök is. Szilárd
meggyőződésem ugyanis, hogy ezeket a sorokat olvasva megint csak Imrére
ismerhetünk.
„Az urak és rendek nélküli társadalom csupán
parasztok és szolgák társadalma: rend nélküli, tehát rendetlen, zavaros és
bizonytalansággal teljes. A hitet és az elhivatottságot pénzzel pótolják - s e
pénz rabszolgáivá válnak egymás meghirdetett testvériségében. Te, harcosként a
végeken, nem vagy testvér velük. Őr vagy és úr vagy fölöttük: távoli, egzotikus
rokonuk az emberi fajban, mert véred még nem hígult fel. Ezért, ha néha utadba
kerülnek, lehajtják fejüket, előre köszönnek és alulról, szolgapislogással
tekintenek fel rád: mert érzik az erőt, az urat és az őrt, mely nemcsak értük,
de fölöttük is őrködik” – írja György Attila.
Ehhez
már csak egyetlen kérést toldanék hozzá.
Őrködj
hát felettünk, kedves Imre, továbbra is – most már őseink csillagösvényét, a
Hadak Útját járva.
No comments:
Post a Comment