Az 1993. júniusi
Neptun-fürdői tárgyalás az RMDSZ bizonyos tisztségviselői
valamint az Iliescu-féle román hatalom képviselői között nem véletlenül vált
szimbólummá, az önfeladás, a távlattalan politika, a bukaresti klikkérdekű álképviselet
szimbólumává.
A „neptunista” ma is a lehető legnegatívabb jelzők egyike, amit
egy nemzetben gondolkodó politikus alkalmazhat egy megalkuvó, opportunista
társára.
Borbély Imre egyike volt azoknak, akik számára a Neptun-ügy alkalmat
adott arra, hogy elméletileg tisztázzák mi is a különbség a két tábor között.
Idevágó írását, mely megjelent a Neptun-gate című kötetben is, fel fogom tenni
a blogra nemsokára.
Következzen előzetesként egy Tóth Károly Antal által készített interjúrészlet a Neptun-ügyről.
(BZSA, 2017)
(A képen balról jobbra: Tóth Károly Antal, Tóth Marci és Borbély Imre. A fotó 2016. július 29.-én készült Budapesten. Fotó: BZSA)
A Neptun-ügy
BI:
Valamikor
1993 nyarán hívott föl Tőkés László, hogy megkérdezze, tudok-e a Neptun-ügyről.
Mondom, nem tudok semmit. Otthon voltam éppen, családi körben, és pár napra
kiestem a politikai történésekből. Akkor tudtam meg Lászlótól, hogy mi történt.
Toró T. Tibor is meglátogatott az eset kapcsán, és átbeszéltük a problémát.
Az történt, hogy három RMDSZ-es
élpolitikus, Frunda György, Borbély László és Tokay György meghívást kaptak egy
amerikai szervezet részéről a román tengerpart Neptun nevű üdülőhelyén
szervezett találkozóra, melyen részt vettek a nyíltan magyarellenes,
Iliescu-féle román hatalom emberei is. A találkozó többfordulós volt, annak az
évnek a tavaszán volt Gerzensee-ben is egy forduló, melynek terméke volt a
Kisebbségi Tanács nevű kirakatintézmény. Úgy is fel lehet fogni az eseményeket,
hogy az Egyesült Államok külügye paradigmát váltott a boszniai háború hatására:
az emberi jogok helyett a stabilitás lett a kulcsszó, akár az emberi jogok
sérelmére is. A román hatalom amerikai segítséget kapott önmaga
kozmetikázására, de ehhez kellett a magyar statisztéria. S meg is lelték a
magyar statisztákat ehhez az alapvetően hazug és kizárólag román érdeket szolgáló
manőverhez azon politikusok személyében, akik eleve a hatalomhoz való
törleszkedésben látták politikai jövőjüket.
Akkor még nem tudtuk, hogy miféle
meghívás ez, ami a Project on Ethnic Relations nevű amerikai szervezet részéről
érkezett.[1]Azt
feltételeztük, hogy ez egy célszervezet, amit nagy valószínűséggel a State
Department[2]
hozott létre, s csak színleg NGO, tehát non-governamental organization. A
későbbi események igazolták eme gyanúnkat.
TKA: A
kiválasztott RMDSZ-politikusok beváltották-e a hozzájuk fűzött reményeket?
BI: Teljes
mértékben. S ahhoz, hogy felmérjük, hogy mekkora kárt okozott a neptuni
tárgyalás menjünk vissza időben több, mint két évtizedet, s képzeljük el Romániát,
mely arra törekszik, hogy a Nyugat demokratikus államnak fogadja el, miközben
sanyargatja kisebbségeit, elsősorban a magyarságot, miközben alig három év telt
el a több halálos áldozattal járó bányászjárás óta, miközben három év telt csak
el a marosvásárhelyi magyarellenes pogrom óta, melyet követően csak a védekező
magyarokat és a segítségükre siető cigányokat ítélték el, a szervezők és a
román agresszorok büntetlenül maradtak.
Miközben koncepciós pereket folytattak oroszhegyi, zetelaki és kézdivásárhelyi,
zömmel ártatlan székely emberek ellen az 1989-es milicista-lincselések ügyében.
Tudni lehet, hogy csak azokat a rendőröket lincselték meg, akik
kegyetlenkedésükről voltak híresek, a „jó” rendőröknek nem esett bántódásuk.
Mégis e lincselésekre nem érvényesítették a „forradalmi” cselekedetekre
vonatkozó általános amnesztiát, hanem etnikai színezetű gyilkosságnak
állították be őket.
Ebben a helyzetben az erdélyi magyarság
létérdeke az lett volna, hogy nemzetköziesítse az erdélyi kérdést, hogy mindent
elkövessen a nemzetközi rendezés érdekében, hogy a Romániára nehezedő
bizonyítási kényszert növelje, hogy azt üzenje a külföld felé, hogy ha nem
akarnak itt is háborús tűzfészket, akkor segítsék hozzá közösségünket a több
jól működő, bevált európai precedenssel rendelkező nemzeti autonómiához. E
helyett mit tettek a neptuni tárgyalók? Alkalmat adtak a román hatalomnak arra,
hogy demokratikus, kisebbségbarát színben tetszelegjen egy nevetséges
ígéretcsomag fejében.
TKA:
Ez a három személy milyen funkcióval bírt az RMDSZ-en belül?
BI:
Borbély
László és Tokay György képviselők voltak, Frunda György szenátor. Információim
szerint, mielőtt odautaztak volna, szóváltás volt Markó Béla és közöttük a
marosvásárhelyi székházban, előbbi ugyanis ellenezte a tárgyaláson való
részvételt. Több okból is ellenezhette. Egyrészt: nem tudhattuk, kiket takar a
PER, másrészt az egész szövetség politikáját érintő tárgyalásokra nem lehet
meghívni képviselőket az ő megkerülésével, végül sejteni lehetett, hogy a
tárgyalást a román hatalom imázs-építésre fogja kihasználni, mint ahogy tette
is.
Addig a magyar állam félszájjal történő
verbális támogatása, létező, de távolról sem kielégítő pénzügyi és nagyon
gyenge mentális támogatása mellett mi a román állam akarata ellen politizáltunk.
1994-től kezdve, amikor a Horn-kormány került hatalomra, már a magyar állam is
az autonomista program ellen volt, hiszen ők minden akadályt el akartak
hárítani az általuk szorgalmazott román-magyar alapszerződés útjából, mert
nekik a legfőbb céljuk az euro-atlanti integráció volt. Az alapszerződésekre
pedig úgy tekintettek a balliberális erők, mint az integráció előfeltételére.
Ezzel köthető össze a Nagy Benedek-féle puccskísérlet, mely Tőkés László
lejáratását, a szervezetből való eltávolítását célozta. Tőkés László volt
ugyanis az a politikus, akiről tudni lehetett, hogy sem megfélemlítéssel, sem
zsarolással, sem megvesztegetéssel nem fordítható az autonómia, az önálló
erdélyi magyar politika, s nem utolsó sorban saját harcostársai ellen. Erről
lesz még szó a későbbiekben.
TKA:
Az RMDSZ belső nyilvánossága hogy reagált?
BI: A Neptun-ügy
volt az első, a választói bázisnak a közélet iránt érdeklődő részét megszólító
belső válság, melynek kapcsán világosan megmutatkozott az erdélyi magyar
közéletet megosztó alapvető törésvonal, mely megkockáztatom, hogy minden olyan
nemzeti közösségen belül spontán létrejön, melyet szuverenitásában megsértenek.
Mindig lesznek fennálló hatalommal jóhiszeműen vagy haszonelvű számítás alapján
paktumot kötni igyekvők, és mindig lesznek, akik a közösség politikai
szabadságát mindennél, akár a saját életüknél is fontosabbnak tartják. A
történelem példák bőséges tárházával szolgál e hipotézis megerősítésére, a
németek által a II. világháborúban megszállt európai államoktól elegészen akár
az Osztrák-Magyar Monarchiáig, hogy ezzel a korábbi példával éljek. Akkor sem
ideológiai kérdések alapján oszlott meg a magyar közélet, hanem a közjogi
kérdés mentén, azaz magyar szuverenitást sértő hatalomhoz való viszony mentén.
A Neptun-ügy kapcsán voltak, akik a
tárgyalók mellé álltak, s az elért „eredmények” jelentőségét hangoztatták,
mások, mint az Erdélyi Magyar Kezdeményezés SZKT-frakciója vagy a
MISZSZ-frakció a tárgyalás politikai kárát emelték ki, súlyos érvekkel
bizonyítva, hogy itt bizony nemzetárulás történt. Ez a kifejezés ugyan nem
nyert megfogalmazást, de körülírást igen. A legnagyobb hatású megnyilatkozás
Tőkés Lászlóé volt, aki „A Hatalom uszályában” című nagyívű politikai
esszéjében, gazdag nemzetközi dokumentációt felvonultatva igazolta, hogy a
neptuniak tárgyalása mekkora kárt jelentett az autonómiapolitika számára, hogy
pont akkor biztosítottak legitimációt, imázsbeli segítséget a román hatalomnak,
az ország Európa tanácsi felvétele előtt, amikor a leghangosabban kellett volna
szólni arról, hogy minket elnyomnak, és autonómiát akarunk.
TKA:
Mi lett a szervezeten belüli konfliktus vége?
BI: Az SZKT
határozott hangú nyilatkozatban ítélte el a tárgyalókat, anélkül azonban, hogy
szankciót mondott volna ki rájuk. Az első szövegváltozat, mely a szankcióról is
rendelkezett volna, egy szavazat híján bukott el. Az igen szavazatok száma
nagyobb volt ugyan, mint a nemek száma, de a nemek és a tartózkodások együtt
pont annyit tettek ki, mint az igenek. Ezt kihasználva a két parlamenti frakció
hatalompárti többsége visszaválasztotta az SZKT által elítélt politikusokat
frakcióbeli tisztségeikbe. Akkor a képviselőházi frakción belül a következetes
autonomistákkal aláírtunk egy tiltakozó nyilatkozatot, de a dolog végül
annyiban maradt.
[1]Magyarul: Projekt (tervezet vagy
program) a Etnikai Kapcsolatokról. 1991-ben hozták létre és 2011-ben zárták le.
Több országban is fejtett ki tevékenységet, ezek egyike Románia volt. Küldetése
a honlapján található ismertetés szerint: „Közép- és Kelet-Európa, valamint a
volt Szovjetunió népei közötti konfliktusok csökkentése.” A működése során
keletkezett anyagok a Princetoni Egyetem könyvtárában találhatók.
[2]Külügyminisztérium.
No comments:
Post a Comment