1996 őszén Németh Tünde
nagyváradi újságíró készített egy nagyívű interjút Borbély Imrével a Kapu című
folyóirat számára. A beszélgetés nagy része sajnálatos módon ma is aktuális. Ma
is ugyanúgy felülről lefelé áramlik a pénz az RMDSZ-szen belül és ma is
elsősorban magára költi azt a szervezet és nem nemzetépítő programokra, hogy a
nemzeti kataszter rég naftalinba tett célkitűzését ne is említsem.
A tudásközpontú nemzetfejlesztés
ma is elsőrendű nemzetstratégiai imperatívusz, akárcsak a szubszidiáris
nemzetstruktúra, ami lényegében az egyes kisebbségbe kényszerült nemzetrészek
autonómiáját és határokon átívelő magyar újraegységesülést, gazdasági,
kulturális, és amennyire lehet politikai reintegrációt jelenti.
“Magyarországon (a kommunizmus idején, megjegyzés tőlem, BZSA) nemzeti érzést és a szabadságvágyat
egyaránt elaltatták. Megszűnt a modern nemzetekre jellemző viszonylagos érték-
és szóhasználati homogenitás. A magyar társadalom különböző részeiben alapvető
fogalmak (mint ügyszeretet, hűség, kötelesség, áldozatvállalás, elhivatottság,
közösség, nemzet, nemzeti érdek, haza, patriotizmus, hit) mást és mást jelentenek.
Van akinek ezek a fogalmak szentek, fontosak, ugyanakkor sajnos sokakban erős
ellenérzést, visszatetszést szülnek. Ez a bomlás tünete. Ezen kell
változtassanak a szervesítő algoritmusok, a magyarságon belül fellelhető
különböző érték- és szóértelmezési rétegeket egy olyan fokú átjárhatóságra, ha
nem is homogenitásra, kell hozni, hogy a közös érdekeket felismerjék és a közös
érdekek védelmében a közös értékeket megtalálják. Ez azt jelentené, hogy egy
újabb nemzeti szintézis jönne létre, amely immár megfelelne a XXI. század
követelményeinek.”- mondja Borbély Imre.
Sajnos, a jobboldali térfélen
zajló totális háború nem ebbe az irányba mutat. Ettől függetlenül igaz, hogy
“Ki kell törni az öngáncsoló, bűvös körből!”
(interjú Borbély Imre Hargita megyei képviselővel)
(Fotó: BZSA, fotószerkesztés: Borbély Szilárd)
- Lassan szállóigévé válik Antall József hajdani, zárt
körben elhangzott, majd 89/9o-ben beteljesített fogadkozása, miszerint
"alábukik és kibekkeli őket". A politikai szerepvállalásra való
évtizedes tudatos felkészülésnek köszönhetően Antall József 1989 nyarán már
meghatározó formálója volt a magyar átalakulásnak. Első kérdésem az lenne, hogy
föllelhető volt-e hasonló tudatos készülés a politikai pályára 1989 előtti
életvezetésében?
- Nem készültem célirányosan
a politikai pályára, de az 1989 előtti évtizedekben mindvégig számoltam azzal,
hogy az erdélyi magyarság történelem- és politikaformáló mozgásterének
kitágulásával esetleg közéleti szerepet kell vállalnom. Erre predesztinált
közösségcentrikus, katolikus neveltetésem és történelmi, politológiai,
szociológiai érdeklődésem is. Legfőképpen
a civilizációtörténet, a mentalitások, kultúrkörök irányából közelítettem meg a
létező valóságot. Hogy választott szakmám mégis a reál-tudományokhoz kötött,
annak a társadalom-tudományok Ceausescu korabeli kommunista indoktrinációja
volt az oka.
1989-ben, a magyarországi
reformfolyamat felgyorsulásának idején lépett a nyilvánosság elé Tőkés László.
Az emlékezetes Panoráma interjú legfőbb üzenete - számomra is - az volt, hogy
elérkezett a szólás ideje. Azokban a hónapokban néztem át újra mindazon
anyagokat, amiket félretettem az elmúlt évtizedben, a társadalomtudományi
szakkönyvek mellett többek közt a Der Spiegel, az Economist releváns számait.
Többedmagammal feldolgoztuk és rendszereztük a Magyar Rádióból 1988/89 folyamán
felvett politikai adásokat. 1989 október végén, november elején eljutottam oda,
hogy egy földalatti liberális párt létrehozását tartottam közvetlen célnak itt,
Temesváron. Lényegében meg akartam osztani egy baráti körrel mindazt, amit
tudtam már a liberalizmusról s amit Romániai vonatkozásairól gondoltam,
egyrészt Kantot, másrészt pedig az erre vonatkozó politológiai tanulmányokat,
cikkeket olvasva, amelyek a nyugati sajtóból eljutottak hozzám hegymászó és
barlangász barátaim által. De a történelem megelőzött, pár hónapon belül már
szabadon alakulhattak a legkülönbözőbb ideológiai pártok s a magyarság
politikai érdekartikulációja is viszonylag szabad teret kapott.
- Az imént is említette, és barátai előtt is
közismert, hogy a liberális eszmekör iránt köteleződött el ebben az említett
két évtizedben. Az is köztudott, hogy "keresztény és nemzeti-liberális
egységkeret"-ben fogalmazta meg politikai hitvallását. Akkor mivel
magyarázza azt, hogy a magyar újságíró-társadalom nagy része mégis a
jobboldallal, a keresztény-konzervatív gondolatkörrel hozza kapcsolatba nevét?
- Ez nagyrészt a magyar politikai
eszmetörténeti hagyomány tisztázatlanságának köszönhető. A magyar szabadelvű hagyomány csakúgy mint a
nyugati, alapvetően két, egymással sokkal inkább szembenálló, mint egymást
kiegészítő eszmekörből táplálkozik. Az egyik a szerves liberalizmus, az egyént
hagyománykötötte lényként, társadalmi, közösségi kontextusban tételező Burke-i,
Tocqueville-i gondolatvilág, melynek talán legnagyobb magyar képviselője
Széchényi István. A másik a Hobbes-ra visszavezethető, de Locke filozófiájában
kicsúcsosodó dogmatikus, sokszor papírszagú, antropológiai optimizmustól fűtött,
erőltetetten absztrakt liberalizmus, mely az egyénen és az államon kívül nem
enged be semmit az elméleti konstrukciójába. Így értelemszerűen nem tud mit
kezdeni pl. az államhatárokkal nem minden esetben egybeeső etnikai határok
által kreált problémacsomaggal, egyszerűbben szólva a nemzeti, nemzetiségi
kérdéssel. A liberalizmus ezen ága a nemzeti érzületet mint irracionális,
potenciális veszélyfaktort kiiktatni igyekszik.
A kétféle liberális hagyomány Magyarországon intézményes síkon, a
pártpalettán is artikulációt nyert: a Fidesz a nemzeti kohéziós erők jelentőségét
felismerő, a határon túli magyarság érdekeit hangsúlyosan felvállaló politikai
erő, míg a Szabad Demokaták Szövetsége az egész nemzeti problematika és
általában a hagyományos értékek iránt közömbös vagy azokkal szemben ellenséges.
Ugyanakkor a dogmatikus
liberalizmus világmegváltó messianizmusa a szocialisztikus irányzatok
indulataival rokonítható. Részben ennek is köszönhető, hogy a magyar
pártpaletta újrarendeződése és a belső öntisztulási folyamatok lezajlásával ma
az SZDSZ koalícióra lépett az MSZP-vel, a Fidesz pedig az MDF-et és a KDNP-t
valamint az MDNP-t tartja potenciális szövetségesnek.
Az SZDSZ holdudvarába tartozó
magyar médiaértelmiség, mely finoman szólva túlreprezentált a jelenlegi magyar
sajtóban, igyekszik az SZDSZ liberalizmusát "valódi" és egyedül
autentikus liberalizmusként feltüntetni. A liberalizmust a konzervativizmussal
szemben tételezik, holott a két politikai filozófia szerves együttélését,
egymásbaérését mi sem ábrázolja jobban, mint hogy az általam említett organikus
liberálisokat az érték-konzervatív ideológiai irányzatok és a dogmatizmust levetkőzött liberálisok egyaránt
magukénak vallják. Tisztán kell látni, hogy a konzervatív politika ma éppúgy
elfogadja klasszikus liberális premisszákat, mint ahogy a társadalmi valóságot
tudomásul vevő liberalizmus is integrálja a konzervatív értékeket.
Voltaképpen tehát a közösségi problémákkal szemben
ellenérzést tápláló magyarországi médiaelit önmagának fenntartott értelmezési
monopóliumáról van szó?
Alapvetően igen. A
magyarországi média tulajdonképpen egy liberálisra átfestett kommunista sajtó.
Ezek az újságok annak idején a proletár internacionalizmus nevében űzték a
nemzetellenes politikájukat, Moszkva közvetett irányítása alatt. A Kádár-Aczél
féle, a nemzeti öntudatot legyalulni igyekvő és a magyar szabadságvágy
elaltatását, "lekenyerezését" célzó politikai kurzus által kitermelt
sajtóról van itt szó. Mára a proletár internacionalizmust felváltotta a
globalista kozmopolitizmus. Előbbi az orosz imperializmust szolgálta, utóbbi a
rendszerváltó országokba 1989 óta betört multinacionális, globalista finánctőke
és médiahatalom érdekeit. A szervilizmusra nevelt sajtónak még szempontot sem
kellett váltani, csak a nemzeti kohéziót és valós szabadságvágyat lejárató
érvpanelek feliratát átcserélni a tudományos szocializmusról a kozmopolita
libertinizmusra. Ez utóbbinak egyébként, mint már utaltam rá, annyi köze van a
szerves, jobbközép liberalizmushoz, mint az előbbinek modern szociáldemokráciához.
Egy ilyen sajtó szemében bármilyen szerves liberalizmus veszélyes, amely a
létező társadalmi igényekből a közösség érdekét és értékeit tisztelve és
osztva, ezeket a politikai programokba beépítve igyekszik a liberalizmus
paradigmáján belül cselekedni. Világos, hogy egy ilyen sajtó éppen ezért a
szerves liberalizmust próbálja egybefesteni a jobboldallal, azt pedig a szélsőjobbal,
pontosan úgy, mint ahogyan a fasiszták annak idején a szociáldemokráciát
próbálták a kommunizmussal összemosni, vagy ahogy a kommunisták ugyanazt a
szociáldemokráciát a fasizmussal.
- Ez magyarázatot ad a magyar médiának a torzítására,
de mit lehet kezdeni az erdélyi médiával, amiben nem észlelhető ez a liberális
átfestés. Kétségtelen, hogy a kommunista beidegződések itt is megvannak,
viszont az Ön által említett libertinizmus, a szabadosság sokkal kevésbé
hódított teret, és a nyugati fogyasztói társadalom-képlet hagyomány-romboló
hatása is sokkal kevésbé érzékelhető. Mivel magyarázható, hogy az erdélyi
médiában is ugyanúgy igyekeznek lejáratni a Tőkés László nevével fémjelzett
eszmei-politikai irányzatot, mint Magyarországon, jobboldaliként,
ultraradikálisként, szélsőségesként aposztrofálják a hozzá hasonlóan
gondolkodókat, köztük Önt is?
- Ultraradikálisnak, szélsőségesnek
tudomásom szerint engem csak a kormánysajtó, tehát a román sajtó nevez, és azt
hiszem, hogy nem érdemes erre kitérni. Ami számunkra fontos, az a romániai
magyar sajtó. Két külön magyar sajtóról beszélhetünk Romániában. Az egyik a
Ceausescu idejéből átöröklött sajtós gárda által működtetett, erre szinte teljes mértékben állnak azok a
fejtegetések, amelyeket a kádári korszakból átöröklött magyarországi sajtóról
szólva megfogalmaztam. Le kell vonni mindenesetre a nemzetellenes komponenst,
ami még a kollaboráns magyar sajtóban sem észlelhető.[1]
Itt ugyanis retorikai szinten létezik magyar elhivatottság, a labanc szárnyban
éppúgy, mint a kuruc szárnyban, míg Magyarországon kimondottan a magyar
nemzetérzés és nemzeti kohézió elleni irányultságról beszélhetünk a túlsúlyos
szociál-liberális sajtó esetében. Kitapinható viszont a román politikum iránti
lojalitás, illetve szervilizmus, ami egyre megy. Ugyanakkor pedig ez a
sajtórész egzisztenciájában egyre inkább kötődik az RMDSZ jelenlegi
vezetéséhez, így mindinkább annak szája íze szerint ír, s ez sok mindent
megmagyaráz.
Romániában egy másik magyar
sajtórész is létezik. Én a független romániai magyar sajtóban, amely leginkább
Szőcs Géza nevéhez kötődik, de van még néhány objektív sajtótermék, - az
újságírók részéről legalábbis - nem olvastam elmarasztaló bélyegeket. Ami pedig
a jobboldali eszmevilágot illeti, mint már kifejtettem, a liberalizmus mind
gazdasági síkon, mind ideológiai síkon érintkezik ezzel. Másrészről pedig, ha
van még egyáltalán a jobboldali címkének stigmatizáló hatása, az az elmúlt
negyven év állami propagandájának köszönhető, s középtávon el fog kopni.
- Véleménye szerint negyedik hatalom-e Romániában a
sajtó, illetve milyen szerepet tulajdoníthatunk az erdélyi magyar sajtónak a
politikacsinálás folyamatában?
- Romániában, akárcsak
másutt, a mindinkább információközpontú világban, a totalitárius vagy
autoriter, nyers erőre és terrorra alapozott hatalomgyakorlást egyre inkább a manipuláció váltja föl, tehát
a sajtó valóban jelentős hatalom. Ez az egész sajtóra, az erdélyi magyarságot
körülvevő egész médiára vonatkoztatható, mely azonban egyáltalán nem homogén. A
romániai magyar közösséget ugyanis négy főbb irányból éri médiahatás. Az egyik
a romániai román sajtó, a másik az erdélyi “hivatalos” magyar sajtó, a harmadik az erdélyi független
magyar sajtó és a negyedik a magyarországi média, melynek hatása Erdélyben nem
annyira egyirányú, mint az anyaországban, hála a DUNA TV-nek. Ezek médiahatások
összessége határozza meg nagymértékben az erdélyi magyarság politikai
kultúrájának a fejlődését, politikai opcióit és természetes, hogy az e hatások
közötti óriási törésvonalak lényeges áttétellel, de lassan levetülnek az
erdélyi magyar tömegekre is. Ez nagy baj ugyan, de szerencsére inkább a városi
lakosságra vonatkoztatható. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az erdélyi
magyarság erősen kötődik az egyházaihoz. Nem lehet az erdélyi magyarságra nézve
érvényesnek tekinteni azokat a szociológiai felméréseket, amelyeket
Magyarországon készítenek, ahol egy szekularizált, sőt, vallásellenes
többséggel állunk szemben. Ha profánul is hangzik, de Romániában a
leghatékonyabb média a szószék. Véleményem szerint az egyházak vannak
legnagyobb hatással a romániai magyar tömegekre, s ez a kognitív-pszichés
befolyás messze meghaladja a sajtóét. Nem lehet kellőképpen kihangsúlyozni és
méltatni azt a pozitív, kiegyenlítő hatást, azt a társadalmunkat a nyugati
keresztény értékrend mentén szervesítő építőmunkát, amivel egyházaink
közösségünket erősítik, és bátran mondhatom, bizonyos fokig vezetik is.
- Tehát végül is a sajtó mint olyan, a kifejezetten
szakmai intézményrendszerként elkülönült médiavilág, ön szerint nem képvisel
negyedik hatalmi ágat, vagy egyáltalában hatalmi ágazatot?
- Úgy gondolom, hogy nem
helyes negyedik hatalomról beszélni a média esetében, hanem a klasszikus
államhatalmi ágak mellett - a
törvényhozói, a végrehajtói és a bírói hatalom mellett - még három hatalmi
szférát kell megnevezni: a gazdaságot, a médiát és az egyházakat, mint olyan
társadalmi alrendszereket illetve intézményrendszert, melyek a tulajdonképpen
hatalmi szférára, a politikai rendszerre s így a klasszikus három hatalmi
ágazat tevékenységére is jelentős hatást gyakorolhatnak.
- Az RMDSZ II. Kongresszusán előterjesztett
tanulmányában a társnemzeti státuszt jelöli meg mint a romániai magyarság
számára elérendő legfőbb célt. Időközben az RMDSz politizálása, a Kolozsvári
Nyilatkozatot követően különösképpen, a belső önrendelkezés elve mentén
fogalmazódott meg. Az autonómia gondolata bekerült a programba, az RMDSZ áttért
az állammodell-elvű önépítkezésre, kidolgozásra került a nemzetiségi
törvénytervezet, s mint közismert, és most már az első statutum is elfogadást
nyert. Felfoghatók-e az említett mozzanatok úgy, mint a társnemzeti státusz
felé tett lépcsőzetes közeledés?
- Igen, teljes mértékben.
Hiszen a társnemzeti koncepció abból a nyilvánvaló tényből indul ki, hogy az
erdélyi magyarság számánál, kultúrájánál, politikai emancipációjánál fogva, -
más mentalitási, gazdasági, szociológiai tényezőket is figyelembe véve - képes
arra, hogy megálljon a saját lábán mint önálló nemzet. Ez a felismerés a
társnemzeti koncepció alapja. Tehát nekünk nincs szükségünk olyan pozitív
diszkriminációra a megmaradásunkhoz, mint általában egy kisebbségnek. Álljon
itt ellenpéldaként a bánsági szerb kisebbség: ha ők megkapnák a kulturális
autonómia lehetőségét, és ahhoz pusztán azt az adórészt, amit ők befizetnek a
tanügyre és a kultúrára, ebből a visszaáramló pénzrészből nem lennének képesek
fenntartani egy teljes iskolarendszert, egyetemmel együtt. Tehát többletre,
pozitív kivételezettségre lenne szükségük ha identitásukat hosszútávon meg
szeretnék őrizni. Az erdélyi magyarság viszont, ha megkapná azt az adórészt,
amelyet már így is úgy is fizet a tanügyre és a kultúrára, abból teljes
mértékben fenn tudná tartani mind az erdélyi magyar tanügyet, mind pedig a
kultúrát. A romániai szerb kisebbség egyértelműen egy bizonyos pontosan meg nem
határozható, de kétségtelenül létező küszöbérték alatt van, ezzel szemben az
erdélyi magyarság egyértelműen az említett köszöbérték fölött.
A nemzetté válás a XIX.
században úgy ment végbe, hogy egy-egy etnosz egészében létrejött az
együvétartozás érzülete, valamint az igény arra, hogy ezt az együvétartozást
intézményesítse, identitását védje. Az önrendelkezési jog alapján önállóságra,
önálló államiságra törekedtek. A nemzettéválás tehát közakarat alapján
történik, célja a független államstruktúra elérése.
A társnemzeti koncepció ezzel
szemben nem a teljes függetlenséget, teljes szuverenitást s ebből következően
az önálló állam megalapítását célozza meg, hanem egy országon belül olyan
államstruktúrát, amely részben fedi az állami intézményeket, részben pedig
külön áll attól. Tehát részben párhuzamos, részben pedig egyazon
államstruktúrára nyúl vissza - mindenféleképpen legfőbb célja az identitáshoz
kötött kompetenciák teljes átvállalása, természetesen az ehhez való pénz és
szabad döntésjog alapján.
Ha tekintetbe vesszük, hogy a
Kolozsvári Nyilatkozat elvi megfogalmazására alapozva a III. Kongresszus
pontosan az államstruktúrát tekintette modellnek az RMDSZ önépítkezésében, akkor
világossá válik, hogy az RMDSZ azon az úton halad, hogy nemzeti önkormányzati
keretté váljon, amelyen belül artikulálódnak bizonyos politikai áramlatok. Ez
teljesen egyezik a társnemzeti koncepcióval. Ugyanígy teljes mértékben
harmonizál a társnemzeti koncepcióval a háromszintű autonómia célkitűzés is. Az
eddig kidolgozott statutumok is mind ezirányban hatnak. Nem csak Csapó doktor
statútum-tervezete, hanem pl. Szilágyi N. Sándoré, mely szinte kimondva, a
társnemzeti koncepciót célozta meg statútumtervében.
- A Kolozsvári Nyilatkozatból következő kétféle
továbblépési lehetőséget egy 1992 végén kelt, Magyarországon és idehaza is
megjelent tanulmányában vázolta föl. Az egyik lett volna az egylépcsős, amiben
az RMDSZ lefekteti az összes követelését, és egyszerre valamennyit próbálja
kiharcolni, a másik pedig a lépcsőzetes - amelyre lényegében az Ön tanulmánya
kihegyeződik. Mint később Brassóban kiderült az RMDSZ meghatározó erői is ebben
találták meg a konszenzust. A fokozatos építkezésben, az egyes
intézménystruktúrák fölállításában látták az önfejlesztés lehetőségét, amelyek
azután élhetnek azzal a hatalommal, amit rájuk ruház egy politikai alku
keretében a román állam.
Szomorú tény, hogy a két kongresszus között eltelt időszakban,
az emlékezetes Neptun-botrány alkalmával ez az intézményi keret nem nyújtott
kellő biztosítékot arra, hogy az RMDSZ programjával ellentétesen cselekvőket a
partvonalra állítsák. Később a Tőkés
László elleni példátlan, Nagy Benedek nevéhez fűződő támadás is kifejthette
romboló hatását: a magyar sajtó hónapokig foglalkozott egy teljességgel
képtelen rágalommal. Nagy Benedek pedig ma is a parlamentben ül, sőt újabb
mandátum elnyerését reméli. Kérdésem tehát megfelelő-e az a struktúra, amely
mindezt lehetővé tette?
- A neptuni különutas, kollaboráns tárgyalás
SZKT általi elítélése, valamint Nagy Benedeknek a tiszteletbeli elnököt
megcélzó puccskísérletének visszaverése, alapjában koncepciózus, az autonomista
politika leglényegéből fakadó elvi cselekedetek voltak. Ezeket a kollaboráns
sajtórész úgy tüntette fel, mint erőharcot, személyi civakodást, holott
határozottan nem az volt. Ezen esetekben végső soron működtek a Szövetség
önvédelmi mechanizmusai. Más kérdés, hogy a parlamenti csoport elég későre
jutott oda, hogy a felelős posztokból leváltsa a Neptun-gateben jeleskedő
politikusokat, holott ez lett volna az SZKT elítélő határozatának logikus
következménye.
Ennél sokkal egyértelműbben,
elvi síkon is kudarchalmaz kötődik az RMDSZ elmúlt 4 évének politikájához. Mi
sem nagyobb kudarc annál, hogy a program legfontosabb - már a III. Kongresszus
előtti kerekasztal-tárgyalásokon leszögezett - sarkalatos célkitűzései, az érdekvédelmünk, önsegélyző programunk alapjául
szolgálni hivatott önfelmérés, a regisztráció nem történt meg, hogy a belső
demokrácia kiépítését, valamint a tagság és politikusok közeledését szavatoló
belső választásről ne is szóljak. Az is mérhetetlen lemaradás, hogy közösségünk
célorientálását és céljaink külföldre, illetve a román politikum felé való
közvetítését szolgáló statutumok nem
készültek el.
Az ön kérdése, hogy mindez
strukturális hiba-e.
Egyike vagyok az állammodell
első szorgalmazóinak, hiszen a társnemzeti koncepció megalkotása idején már
tulajdonképpen ezt céloztam meg. Az 1991-ben megjelent “Merre vigyük végzetünk”
című dolgozatom is a “nemzetre jellemző intézmények”, tehát az államstruktúra
kiépítését jelöli meg sarkalatos programpontként. Ezzel együtt le kell szögezni
egy pár dolgot. Egy ilyen államstruktúra akkor működik, ha a belső demokrácia működik
benne. Hiszen nem belső totalitarizmust
akarunk kiépíteni, hanem belső demokráciát. Ennek viszont feltételei vannak.
Pokol Béla nagyon jól rámutatott arra, hogy egy keret - még ha demokratikus
játékszabályokat is beleértjük a keretbe - csak akkor működik jól, ha a reális
hatalom megoszlása esélyegyenlőséget szavatol. Az esélyegyenlőség, a fairness
princípium a valódi demokrácia előfeltétele. Ez az RMDSZ esetében sajnos nem
adott.
Elsősorban az RMDSZ-hatalomgyakorlás
fő eszközére, a pénzre gondolok, annak útjára és hatására. Mivel a szövetségi
intézményrendszer fenntartásához szükséges pénz nem csak a tagdíjakból jön
össze, nincs lentről-fölfele működtetett kontrollmechanizmus. A pénz és az
ellenőrzés lehetősége szinte kizárólag föntről lefele. Az Ügyvezető Elnökség
az átvevő és elosztó mechanizmus
kulcsszerve. Így aztán az apparátus hatalma nem lentről fölfele, hanem föntről
lefele épül. Az RMDSZ-költségvetés nem felel meg a demokratikus
államháztartások két alapvető követelményének, melyek közül az egyik
átláthatóság a másik parlamenti - nálunk SZKT - hatáskörbe vonás. A Romániára
jellemző jogi visszásságok miatt a bevételi oldal átlátszósága politikailag nem
volt minden esetben indokolt. Viszont a kiadások eltitkolása az SZKT elől
semmiképpen sem tartható fenn. Soha nem történt egy olyan beszámoló, ami az
utolsó részletig kimutatta volna, hogy mire ment a pénz és mi a befektetés
várható haszna. Arról nem is szólva, hogy olyan kimutatás sem készült, mely
annak felmérésével foglalkozott volna, hogy a befektetések a remélthez képest
milyen hasznot hoztak. Még kevésbé dönthetett ebben az SZKT, annak dacára, hogy
ezt a problémát a kerekasztal-tárgyalásokon többször is felvetettük. Az, hogy
ki mikor, mire és mekkora juttatást kapott, az politikai állásfoglalásának
magyarázata lehet. Gondolok itt az apparátusra meg a sajtónak ama részére,
amely az RMDSz-en keresztül kap szubvenciót. Ilyenformán a pénz lassan a hatalomgyakorlás eszközéből átlényegül
hatalomforrássá, s így az esélyegyenlőség megszűnik.
Ez a IV. Kongresszuson vált
nyilvánvalóvá, amikoris küldöttek csoportjai érkeztek kötött mandátummal. Közgyűlések,
sőt, egyes esetekben választmányok döntöttek még otthon, hogy a
kongresszuson melyik jelöltre szavazzanak, anélkül, hogy megelőzően találkoztak
volna az összes jelölttel. Kizárólag a hatalom - pénz - birtokosa mellett
döntöttek ily módon. A kongresszusi programbeszédek - a tulajdonképpeni
megmérettetés - értelmetlen üresjáratokká süllyedtek. A látszatdemokratikus
szavazás csak fügefalevél a pénz-manipulatív hatalom számára.
Konklúzióképpen: a struktúra
jó - de nem működik teljes egészében, emellett pedig a működtetés sem felel meg
kellő mértékben a demokrácia premisszáinak.
Erről eddig miért nem esett szó?
Mindig megvan bennünk a
fenntartás, hogy a “kényes” ügyek esetleg további szétmorzsolódást
eredményeznek. Talán azért, mert a tagság nagy részében a vita, a kritika
visszatetszést kelt, függetlenül attól, hogy annak mi a háttere és célja. Sok
emberben elsődleges a nyugalomra való igény. A mindinkább ellehetetlenült
gazdasági helyzettel küzdő erdélyi magyar munkavállalók és földművesek szemében
a munka nélkül maradottakról, nyugdíjasokról nem is beszélve, a pénzügyekkel
való visszaélések, a kevés pénz helytelen vagy nem optimális célokra való
költése méltán vált ki ellenreakciót - netán kiábrándulást, sőt a közös ügytől
való elfordulást. Ezért nem mélyedtünk bele eddig ebbe az egyébként központi fontosságú téma nyílt színi
vitájába. Én az egy évvel ezelőtt kelt nyílt levelemben kitértem erre a
problémára is, elsősorban a regisztrációval, az önfelméréssel kapcsolatban. Az
azóta eltelt év fényesen bizonyította a levelemben foglaltak helyességét.
Markó Béla viszont Szőcs Géza
kapcsán éppenséggel ebben a témában kezdeményezett vitát. Ez nem egyéb olcsó
figyelemelterelésnél - az RMDSZ-t nyomasztó valóság az, hogy újabb év telt el
anélkül, hogy megvalósultak volna a sarkalatos programpontok. Az RMDSZ nem Szőcs
Géza állítólagos pénzkezelési hiányosságai miatt, hanem éppenséggel Markó Béla
bizalmát bíró tisztségviselők helytelen költségvetési súlypontozása miatt nem
teljesítette immár évek óta a programot. Ami a Szőcs Géza elleni támadásokat
illeti, ezek pontosan beilleszkednek azon megnyilvánulások sorába, mellyekkel a
múlt rendszerben kompromittálódott vagy csak egyszerűen sunyító figurák a
hiteles ellenállók diszkreditálására törnek.
Én azon a véleményen vagyok,
hogy több bizalommal kell lenni a nem aktívan politizáló erdélyi magyarsággal
szemben - ami azt jelenti, hogy igenis bizonyos dolgokat el kell magyarázni, de
nem egyes embereknek és elvétve, hanem a közösség tudáshátterét kiépítve,
szervezetten, egy egész célorientáltan kialakított csoport segítségével. Azon a
véleményen vagyok, hogy nem csak a politikusok között, hanem a választók között
is arra a táborra kell támaszkodni, mely áldozatokra kész, olyan emberekre,
akiknek az önazonosság szent, aki gyermekét magyar iskolába íratja még akkor
is, ha ez nehézségekbe ütközik, és nem románba azért, mert “az jobb a
gyereknek”. Egy függetlenségi mozgalomban, az autonomista politikában a
tenniakarók helye van elöl.
- Ebből a helyzetképből az következik, hogy létezik az
RMDSZ élén egy olyan csúcsvezetés, amely elsősorban a saját pozíciójának megőrzésére
törekszik. Nem érdekelt tehát semmiféle helyzetteremtésben, mert a jelenlegi
helyzetnek a megőrzése az, amelynél fogva a hatalmát megtarthatja. Mint erre Ön
is utalt, és mint egyébként is közismert, rendelkezik mindazon eszközökkel is -
sajtórészesedés, anyagi eszközök - amivel a jelen felállást fönntarthatja. Nem
jelenti ez azt, hogy az erdélyi magyarság társadalmán belül is beállt az a
bizonyos “koaguláció”, amit ön a Sfera Politicii című folyóiratban, majd később
Gyurgyák János a 2000-ben írt le?
- Minden jel arra vall, hogy
pontosan ez történt. Ismétlem, ez azért van, mert a hatalom egyik fő komponense
a pénz, és ez a pénz az RMDSZ-en belül nem lentről fölfele, hanem fentről
lefele áramlik többnyire, és ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a jelenlegi
politikai vezetés egy valódi
establishmentet - ha úgy tetszik: hatalmi koagulátumot - alakított ki. A politikai establishment fő célja
mindenkoron a hatalmon maradás. Esetünkben ezt legjobban azon lehet
lemérni, hogy miközben a legfontosabb programpontokat teljesen figyelmen kívül
hagyta, az apparátus túlnőtte magát - kisebb apparátussal, a sarkalatos
programpontokat célzó akciósorozattal az elsődlegesen közhasznú célkitűzéseket
el lehetett volna érni. Ahelyett, hogy a cselekvésre költötték volna a pénzt,
több alkalmazott fizetésére költötték, valamint az erdélyi magyar sajtó
szubvenciójára. Amióta létezik bürokrácia és bürokrácia-elmélet, közhely, hogy
a szükséges mértéken túlnőtt apparátus önfenntartó látszataktivitásba süllyed -
erősen csökken hatásfoka. Mind az apparátus kiépítése, mind pedig a sajtó
szubvencionálása egzisztenciálisan egy befolyásos pozícióban levő embercsoportot
kötött a mai RMDSZ-hatalomhoz. Az establishment hatalmát a túlburjánzott
fesztivizmus is alátámasztja, hiszen alkalmat ad a szereplésre, tehát a
befolyás növelésére. Szerintem kevesebb
fesztivizmus, kisebb apparátus és sokkal kisebb sajtószubvenció mellett a kongresszusi
menetrendnek megfelelően meg lehetett és meg kellett volna valósítani a
regisztrációt és a belső választást. Részben az establishment állásféltő,
önfenntartó reflexe miatt az RMDSZ-csúcsvezetés a pénzt a program
keresztülvitele helyett nagyrészt a hatalommegőrzésre költötte.
- 1994-ben, a Kolozsvári Nyilatkozat második
évfordulója alkalmából szervezett tanácskozáson mutatta be “Támpontok egy
dinamikus magyar paradigmához” című tanulmányát, mely egy összmagyar stratégiát
vázol fel. Az új magyar paradigma gondolatkörében foglaltak valóra váltása
megoldást jelentene Ön szerint az egyes
rész-kérdésekre, különös tekintettel az imént fölvázolt “koagulációs”
jelenségekre, amelyik mind az anyaországban, mind itthon észlelhetőek?
- A dinamikus magyar
paradigma, amelyet az Interconfessio Társaság körvonalazott, és amely most már
több konferencián is megérlelődött, három fő fejlődési irányban látja a nagyon
komplex magyar problematikát a Kárpát-medencében megoldani. Az egyik a
tudásközpontú nemzetfejlesztés, a másik a szubszidiáris nemzetstruktúra és a
harmadik a szervesítő algoritmusok, Egy ilyen program természetesen akkor…
- Mielőtt továbbmennénk, ha kérhetném a közérthetőség
kedvéért egy-két mondattal írja körbe az említett fejlődési irányokat.
- A tudásközpontú nemzetfejlesztés a
magyarság egészére vonatkozik és abból indul ki, hogy az utóbbi két évtizedben
rohamosan növekvő információs gazdaság az informatikai robbanás a hatalom három
megjelenési formája közül - (melyek, mint közismert, a nyers erő, a pénz és az
információ, a tudás) a tudás felé tolja el a súlypontot. Ez szerencsésen
egybeesik, a magyarság adottságaival. Ki kell tehát használni a magyarság
kárpátmedencei kultúrelőnyét és eleve ebbe az irányba kell lépni. Értem ezalatt
egyrészt, hogy az egész magyarság tudásszintjét emelni kell, ez lenne a
megjelölt fejlődési irány horizontális
dimenziója. Ez népfőiskolákkal, továbbtanulási lehetőségekkel, és egy
problémaorientáltan átszervezett oktatási intézményrendszerrel reálisan elérhető.
Egyébként a modern, a ‘90-es évekre kidolgozott japán nemzetfejlesztési
programnak is a tudásszint-emelés egyik kulcsfontosságú célkitűzése. Ők egy
olyan társadalmat akarnak létrehozni, ahol az emberek életük végéig tanulnak.
Másrészt a tudásközpontúság
azt is jelenti, hogy a tudáshoz kötött legfontosabb, legbecsesebb kincset, a
kreativitást kell elsődlegesen fejleszteni. A kulcsszavak tehát:
kreativitásfejlesztés, intelligenciafejlesztés, kompetencia-növelés és
motiválás, egyszóval elittermelés. Ez a tudásközpontú nemzetfejlesztés célkitűzésének
a vertikuma, melyet állandó
szelekcióval és célirányos képzéssel lehet elérni. Szerintem az az erő, amely
így létrejön, a magyar társadalom motorja, lokomotívja lehet az eljövendő
évtizedekben vagy századokban. Ezt a célkitűzést minden mástól függetlenül
keresztül lehet vinni, ez nem egy újdonság. Széchenyi és Eötvös is már
hasonlóképpen gondolkodott, az ő eszmei nyomvonalukban haladt Klebelsberg Kuno
és Teleki Pál is. Sajnos a félévszázados kommunista zsákutca vakvágányra
futtatta a magyar oktatást. Itt az ideje visszatérni a megfelelő kerékvágásba.
Ez véleményem szerint keresztülvihető egy normálisan működő országon belül, még
akkor is, ha ott egy bizonyos hatalmi koaguláció létrejött.
A szubszidiáris nemzetstruktúra
önálló és együttműködő nemzetrészekből álló nemzetképletet jelentene. A
trianoni békediktátumot követően a magyar nép különböző részekre bomlott.
Határmódosítás nélkül e nemzetrészek csak úgy maradhatnak meg, ha az autonóm
fejlődés útjára kell lép. A határon túli magyar szervezetek önrendelkezéselvű
politizálása ezzel teljesen megegyezik, az anyaországon kívül tehát már az új
paradigmának megfelelő a fejlődésvonal. Ezt kellene kövesse a magyarországi
nemzetrész is, annak tudatosításával hogy az összmagyarságnak van közös érdeke,
hogy a kohéziós erőket újra kell termelje, hogy spirituálisan újból nemzetté
kell váljon. Attól a pillanattól kezdve lesz a leszakított nemzetrésznek újból
valódi anyaországa, amit jelenleg nem lehet tiszta szívvel kijelenteni.
A harmadik pillérét
képeznék a dinamikus magyar paradigmának a szervesítő algoritmusok, melyek az
önálló fejlődésben implicit bennefoglalt centrifugális tendenciákat lennének
hivatottak ellensúlyozni. A különböző nemzetrészeket megszámlálhatatlan,
határokon átívelő gazdasági, kulturális és szellemi szállal kell egymáshoz
kötni. Ennek alapját egy erre megfelelő magyarországi alkotmány jelentené,
amelynek koncepciós vitája most folyik. Az új magyar alkotmányban
valamiféleképpen benne kell legyen az az alapgondolat, melynek megfelelője
különböző formában kodifikációt nyert a német vagy a spanyol alkotmányban, hogy
Magyarország nemcsak a magyar állampolgárok, hanem a magyar államhatáron kívül
élő magyarok hazája is. Ebből le lehetne bontani olyan törvényeket, amelyek a
határon túli gazdaság és kultúra szubvencióját kedvezményekhez kötné az
anyaországban. Ezek lennének a leghatékonyabb szervesítő algoritmusok. Egy
másik dimenziója lenne a szervesítő algoritmusoknak Magyarország népének
újraszervesedése, mert - mint ahogy már utaltam rá - Magyarországon a nemzeti érzést és a
szabadságvágyat egyaránt elaltatták. Megszűnt a modern nemzetekre jellemző
viszonylagos érték- és szóhasználati homogenitás. A magyar társadalom különböző
részeiben alapvető fogalmak (mint ügyszeretet, hűség, kötelesség,
áldozatvállalás, elhivatottság, közösség, nemzet, nemzeti érdek, haza,
patriotizmus, hit) mást és mást jelentenek. Van akinek ezek a fogalmak szentek,
fontosak, ugyanakkor sajnos sokakban erős ellenérzést, visszatetszést szülnek.
Ez a bomlás tünete. Ezen kell változtassanak a szervesítő algoritmusok, a
magyarságon belül fellelhető különböző érték- és szóértelmezési rétegeket egy
olyan fokú átjárhatóságra, ha nem is homogenitásra, kell hozni, hogy a közös
érdekeket felismerjék és a közös érdekek védelmében a közös értékeket
megtalálják. Ez azt jelentené, hogy egy újabb nemzeti szintézis jönne létre,
amely immár megfelelne a XXI. század követelményeinek.
- És ez az Ön által elképzelt jövőkép megvalósulása -
megismétlem az előbbi kérdést - megoldást hozna reményei szerint az egyes
nemzetrészek sajátos problémáira?
- Ha a magyar nemzet
felvázolt három paradigma-komponens koordinátái között fejlődne a továbbiakban,
akkor ennek szinergetikus hatása a Kárpát-medencében meghatározó tényezővé
tenné a magyarságot. És éppen a szervesítő algoritmusok által a trianoni
trauma túllépésére lenne esély,
határmódosítás nélkül. Az anyaországban
egy új nemzeti szintézis, egy modern magyar nemzeti gondolatvilág kezd
kibontakozni. Ennek a szellemi erjedési folyamatnak a katalizálását,
felgyorsítását kell célul kitűzni. Itt kell kitörni a történelmi örökségként
ránkmaradt öngáncsoló bűvös körből. Erdélyben az út a struktúrának teljes
kiépítésén, belső demokráciánk megerősödésén és az autonomista tenni akarók
önszerveződésén keresztül vihet a közös cél felé.
Németh Tünde
Megjelent a Kapu 1996/10
számában.
[1] Az interjú mondanivalójának
nagy része aktuális ma is, téziseit aligha cáfolhatja bárki. Azt viszont 1996-ban
nem láthatta előre Borbély Imre, hogy Erdélyben is megkapaszkodik a sajtóban egy
vegytiszta nemzetellenes irányzat, amit a Maszol és az Erdélyi Riport képvisel
elsősorban (utóbbi állítólag megszűnt), de a Transindexen is bele lehet ütközni
kozmopolita, a nemzeti gondolkodást élből elutasító szövegekbe.
No comments:
Post a Comment