A határokon
átívelő magyar integráció gondolata ismereteim szerint először a Magyarok
Világszövetségének égisze alatt, több civil szervezet (Interconfessio Társaság,
Svájci Magyar Irodalmi és Képzőművészeti Kör, Vörösmarty Társaság, valamint a
Vajdasági Magyar Mûvelôdési Szövetség) által kezdeményezett 1994-1996-os
konferenciasorozat keretén belül nyert megfogalmazást. A konferenciasorozat
fontosabb előadásait gyűjtötte egybe a “Magyar jövőkép - egy minőségi magyar paradigma”
című kiadvány. (szerk.: Borbély Zsolt Attila – Péntek Imre, kiadta az MVSZ és a
Vörösmarty Társaság, 1996, Székesfehérvár. Hadd álljon itt a szerzőknek egy
gyors felsorolása, a tartalomjegyzék sorrendje szerint: Tőkés László, Markó
Béla, Balázs Sándor, Borbély Imre, Pozsgay Imre, Gál Kinga, Hódi Sándor, Kovács
Miklós, Szentiványi Ágnes, Tőkéczki László, Ferencz I. Szabolcs, Duray Miklós,
Halzl József, Havas Miklós, Hegedüs Lóránt, Sógor Csaba, Németh Zsolt, Kolumbán
Gábor, Szőcs Géza, Sebestyén István, Tóth Zoltán József, Varga Domokos György, Lázár
Imre, Lovas István, Pokol Béla, Vass Csaba, Ankerl Géza, B. Szabó Péter,
Patrubány Miklós.)
Akkor a
végkövetkeztetés, melyben az erdélyi, felvidéki, vajdasági, anyaországi, valamint
a nyugati résztvevők egyetérteni látszottak, az volt, hogy az elszakított
nemzetrészek létre kellene hozzák a maguk általános és egyenlő választójogon
alapuló, közvetlen és titkos szavazáson megválasztott "belső"
parlamentjüket, majd e parlamentek delegálhatnák képviselőiket egy majdan
megalakuló magyar felsőházba. Ez lett volna a Kárpát-medencei magyarságot
összefogó egységes magyar nemzetállam jelenleg megvalósíthatatlannak tűnő
"alma-modellje" helyett a realitásokat figyelembe vevő szőlő-modell,
melyben a külön-külön nagyfokú önállósággal rendelkező magyar nemzetrészek
szőlőszemeit egybekapcsolja az összetartozás és közös sorsalakítás akaratának,
illetve intézményrendszerének kocsánya.
Ha nem is pont
ilymódon, de valami hasonló modell alakult ki a magyar állampolgárság kiterjesztésével
valamint a határok feletti nemzeti intézmények életrehívásával. Az autonómia
egyelőre még várat magára.
Hadd álljon itt
Borbély Imre 1995-ös dolgozata egy kívánatos magyar paradigmáról. Hogy mi is
lenne egy “magyar paradigma”, arra egy kisebb szellemi kalanddal felérő, komoly
elméleti megalapozottságú tanulmány adja meg a választ. A szöveg megjelent az
említett köteten kívül a Demokrata című hetilap hasábjain is.
(BZSA)
GYARAPODÓ
MAGYARSÁG
TÁMPONTOK
EGY DINAMIKUS MAGYAR PARADIGMÁHOZ.
Egy
gyarapodás- és tudásközpontú létmodell vázlata
Borbély
Imre
1. Fogalmi
keret.
1.1. Gyarapodás
Minden populáció
elemi tendenciája a gyarapodás.
A
véges, változó és más populációk által is benépesített világban, a gyarapodás alapvető feltétele az adaptáció-készség,
szükségszerű kísérőjelensége a konkurrenciaharc.
A természetben egyaránt előfordulnak nyílt és
többé-kevébbé zárt, strukturált populációk (nyáj, falka, rovartársadalmak).
1.2. Egyéni és
csoportérdek
Az
ember közösségi lény. Fejlődéstörténetileg az emberi faj, létrejötte óta,
kvázi-zárt populációkban, társadalmakban él (nemzetség, törzs, nép, nemzet).
Az ember
esetében, a gyarapodás fogalma bővül, magába foglalja az egyének és a közösség
biológiai, gazdasági és kulturális gyarapodását. A gyarapodási tendencia
tudatos (és alapvető) egyéni és kollektív érdekként, illetve igyekezetként
jelenik meg. Más biológiai populációktól eltérően, az ember
képes a biológiai gyarapodást a másik két dimenzió (gazdasági és kulturális)
érdekében háttérbe szorítani.
A
gyarapodási igyekezet az individuális és társadalmi tevékenységre
hatékonyság-növelő erőként hat. E hatékonyság-növelés jegyében az emberi
társadalmakban nagyon korán létrejött és máig is jellemző az egyének közti
szerepmegosztás.
A
funkció-megosztás feltétele, hogy mind saját maga a funkció, mind pedig a
leosztása, tehát a létrejött rend, struktúra, társadalmi léptékű
elfogadottságnak örvendjen.
Ahhoz,
hogy az így kialakult rend stabilizálódjon, szükségszerűen megjelent az
irányításra és a rendfenntartásra szakosodott individuum, illetve réteg. Ennek
a rétegnek módjában áll akaratát mások felett érvényesíteni, hatalma van.
1.3. Hatalom
Az
akarat-átvitel képessége a hatalom.
Az
akarat-átvitel negatív és pozitív motiválás vagy ismeretközvetítés útján
történhet.
A
negatív motiválás szükségletek és
vágyak nem-teljesítése; pszichikai és fizikai kényszer. Alkalmazásának
feltétele a nyers erőtöbblet, illetve a nyers erő alkalmazásának lehetősége.
A
pozitív motiválás jobbára a
reménykeltés és jutalmazás. Alkalmazásuk előfeltétele legtöbb esetben a
gazdagság.
Az
ismeretközvetítés feltétele a
tudástöbblet.
A
tudástöbblet negatív felhasználása a manipuláció, mely valótlanságok, részigazságok
közvetítésésével és pszichológiai módszerek alkalmazásával történik.
A
tudástöbblet pozitív felhasználása a tényfeltárás és a meggyőzés.
Az
akarat-átvitel három eszköze a nyers erő, az anyagi javak, valamint a tudás.
A
hatalom e három megjelenési formája konvertálható, valamint egymást kiegészítően
is felhasználható.
A nyers erőt (az
akarat-átvitel céljával) kizárólag büntetésre lehet felhasználni, ezért
rugalmatlan.
Az anyagi
javakat
egyaránt lehet pozitív motivációként, valamint nyers erőre konvertálva negatív
módon használni - tehát rugalmasabb a nyers erőnél.
A tudást fel
lehet használni a nyers erő és az anyagi javak alkalmazásának hatékonyság-növelő
kiegészítőjeként is, de lehet meggyőzésre is használni. A tudás a
hatalomgyakorlás legrugalmasabb megjelenési formája. Ezért a legalkalmasabb a
kooperatív és komplementer konfliktus feloldásra.
Mind a
társadalmakon belüli csoportok közötti, mind pedig a társadalmak közötti
konkurrenciaharc tétje a hatalomtöbblet, amely a csoport gyarapodásának előnyhelyzetet
hivatott biztosítani.
1.4. A hatalmi
elit és a társadalom fejlődési módja
A
társadalom irányítását, valamint rendfenntartását ellátó réteg - a hatalmi elit
- saját gyarapodása érdekében, egyrészt a társadalmon belüli hatalomtöbbletét
kell, hogy megőrizze (növelje), másrészt az egész társadalmat a jobb (vagy
legalábbis állandó) gyarapodási esélyekkel kecsegtető irányba kell, hogy
vezesse.
Dinamikus,
fejlődő, expanzív társadalmak
esetében az irányítás feltétele az elit által kitűzőtt és felvállalt s az adott társadalom releváns többsége által
elfogadott cél (pl. migráció, gyarmatosítás, területi terjeszkedés,
gazdasági fölény megszerzése egy bizonyos régióban, kultúrhegemonista
törekvés).
Statikus
társadalmak esetében a hatalmi elit célja a fennálló helyzet, a status quo megőrzése,
funkciója puszta adminisztrációra
szorítkozik. Történelmi tapasztalat szerint a statikus állapot az
expanzió-képtelenség tünete. A konkurrens dinamikus társadalmakhoz viszonyítva,
a statikus állapot egyenlő a regresszióval.
1.5. A
társadalom paradigmája (lét-modellje)
Egy
társadalom szembe kell nézzen a belső
folyamatokból, valamint a természettel és konkurrens társadalmakkal való
kölcsönhatásokból fakadó problémákkal.
Egy
társadalom annál jobban működik, mennél jobbak a probléma-felismerő és megoldó
algoritmusai.
A társadalom
rendje, struktúrája, valamint a probléma-feltáró és -megoldó algoritmusainak
kvázi-általánosan elfogadott összessége képezi e társadalom paradigmáját.
A
paradigma fogalmát Thomas S. Kuhn sikerrel vezette be a tudományfilozófiába és
a tudománytörténet vizsgálódási területére. A létező párhuzamok, valamint a
fogalomtisztázás haszna indokolja e kategória társadalom-fejlődéstörténeti
használatát.
1.5.1.
Paradigmális állapot
(Konszenzuális
lét-modell alapján működő társadalom állapota)
Ha
egy társadalom elfogadja önnön belső rendjét és rendszerezett módszerei
alkalmasak a közösségi és egyéni szinten fellépő problémák folyamatos
megoldására, akkor e társadalom paradigmális
állapotban van.
A
paradigmális állapotra a stabilitás, a gazdasági és kulturális virágzás jellemző.
Történelmi
tapasztalat, hogy a célirányos, dinamikus társadalmi paradigmák esetében, a
pozitív jellemzők hangsúlyosabbak, mint a statikus (céltalan) paradigmális
állapotban.
1.5.2. Pre-paradigmális
állapot
(Konszenzuális
lét-modell kialakulását megelőző állapot)
Abban
az esetben, ha külső vagy belső feltétel-módosulás vagy a közfelfogás
változásából fakadó problémák leküzdésére az elfogadott rend és/vagy
algoritmusrendszer alkalmatlannak bizonyul, megszűnik a paradigmális állapot, a
társadalom válságba kerül. Beáll a váltókorszak - a preparadigmális (paradigma előtti) állapot.
Ha
a hatalmi elit képes a társadalom paradigmáját sikerrel a megváltozott
helyzethez igazítani és társadalmilag elfogadtatni, létrejöhet egy új
paradigmális állapot. Az elit átmentette hatalmát.
Abban
az esetben, ha a hatalmi elit képtelen a váltásra, akkor egy új elit
vállalkozhat rá, mely ugyanakkor átveszi a hatalmat. Ha ilyen nincs, a
társadalom elzüllik, esetleg felbomlik.
1.5.3.
Meta-paradigmális állapot
(Látszólagos
elfogadottságú lét-modellre épülő társadalom állapota)
Ha
a reálisan gyakorolt paradigma nem élvezi a társadalom kvázi-egyöntetű
elfogadását, és ezért kizárólag a negatív motiválással tartható fenn, akkor e
társadalom meta-paradigmális állapotba
került.
A
meta-paradigmális állapot jellemző vonása a belső feszültség. A
meta-paradigmális állapot ezért meta-stabil (csak látszólag stabil).
2. Magyar szempontok
2.1. Helyzetkép
Bár a
mesterségesen létrehozott határok több évtízede szétszabdalták a Kárpát-medence
kulturális-gazdasági szempontból egységes régióját, a határokon kívül rekedt
magyar milliók nem mutatnak hajlandóságot önazonosságuk feladására.
Szlovákia,
Románia és Szerbia politikája nem tartalmaz olyan elemeket, amelyek a magyar
kisebbségek hosszútávú megmaradását szavatolnák. Ellenkezőleg, a politikai
igyekezet e kisebbségek eltűntetését célozza. Ezen államok a magyar nemzeti
közösségeket ellenségként kezelik.
Az
azonos cél, az azonos ellenségkép e három országot - legalábbis ebben a
kérdésben - közös platformra, informális szövetségbe tereli.
A
magyar népcsoportok bármelyikét érő destabilizálás legvalószínűbb következménye
egy Magyarországot célzó kivándorlási hullám. Ezért e kérdés megoldása
jólfelfogott államérdeke Magyarországnak. Így, közvetett, de objektív módon a
Kárpátmedence magyarsága a szétszabdaltság dacára továbbra is egy
sorsközösséget alkot.
A magyarság sorskérdése az, hogy a
bármilyen akarattól független, a helyzetből kényszerűen fakadó konkurrencia a
magyar centrum és a Kárpát-medence földrajzi peremnemzetei között hogyan fog
megoldódni.
2.2. Hatalmi mérleg
Számbeli
és környezeti (szállásterület, nyersanyag- és energiaforrások, agrárterület,
erdők, turisztikai tájak) szempontból a peremnemzetek döntő előnyben vannak.
A
Kárpát-medence peremnemzeteinek nyers (katonai) erőtöbblete Magyarországot
katonailag zsarolhatóvá teszi. Nem valószínűsíthető e helyzethátrány
megszüntetése a NATO-beli integrálódás által sem. (Lásd a török-görög
szembenállást.)
Az
utódállamok többségi lakossága szaporodik, míg a magyar etnikum fogy.
A
Kárpát-medence összes nemzete egy meta-paradigmális állapotot követően, a
rendszerváltás éveiben preparadigmális kort élnek meg. Az utódállamok a
klasszikus (mennyiségi) dinamikus, expanzíós paradigma felé tartanak.
A
magyarságnak tág értelemben vett kultúrelőnye van szomszédaival szemben:
- a munkához való
viszonyulás (munkaerkölcs, teljesítményorientáltság, elhivatottság).
- a jogtudat
- az igazságközpontú
mentalitás tekintetében.
Az
anyaországi magyar társadalom a jelenlegi pre-paradigmális állapotból egy
statikus paradigmális állapot felé tart.
A
kisebbségbe kényszerült magyar társadalmakra
preparadigmális állapot jellemző.
2.3. Keresztúton
Az
egész rendszerváltó régió addig marad preparadigmális állapotban, amíg a
gazdaságokban a struktúraváltás meg nem történt és amíg a térségben nem
stabilizálódtak a geopolitikai erőterek (nagyhatalmi befolyási zónák, európai
integráció).
Ezen időszakban meghozott döntések a
fejlődés irányát és mértékét hosszú évtizedekre meghatározzák.
Változatlan trendek mellett - a
paradigmális állapot beálltával - az erőviszonyok
végérvényesen a periféria javára rögzülnek.
A magyar centrum számára most még adott
a lehetőség a váltót egy kedvezőbb fejlődési irányba állítani.
A felgyorsult életritmus korában szinte
bármilyen kezdeti előny idővel csak nő.
A
Kárpát-medencében a paradigmaváltás konkurrenciaharca 1990-ben kezdődött. Egyelőre
a peremnemzetek visszafelé, egy túlhaladott (mennyiségi) expanzív paradigma
felé haladnak.
A centrum esélye az, hogy felismerve a
globális trendet, a helyes irányba szerveződik.
3. Posztmodern jövő és dinamikus magyar
paradigma
(gyarapodás- és tudásközpontú létmodell)
3.1. Informatikai megatrend
A
társadalmi tevékenység a kezdetek óta állandóan nő. Ez a növekedés a történelem
folyamán állandó átalakulásra kényszerítette a társadalmakat. Eddig négy
termelési mód követte egymást, amely globális méretű paradigma-váltást kényszerített
ki: a halász-vadász-gyűjtögető, az agrár, az ipari és az informatikai
(posztmodern).
Az
ipari termelési mód terjedésével egyidejűleg jöttek létre a nemzetállamok,
melyek erősen központosított jellegűek.
Az
utóbbi évtizedekben a termelés gyökeres átalakuláson megy keresztül, ami legfőképp
az informatika térhódítására vezethető vissza. Az ugrásszerűen megnövekedett
információfeldolgozó kapacitás arányos hatékonyságnövekedést eredményezett,
ugyanakkor az információ termelése és szimbiózisa a hagyományos termeléssel elsődlegessé
vált.
Az informatikai termelési mód elsődlegessé
válásának időszakát posztmodern korszaknak nevezik.
Mint
termelési mód, az informatikai a klasszikus iparival ellentétben, sokkal
kevésbé központosítás-igényes. Mi több, előnyössé válik a termelés
decentralizációja.
Az
információfeldolgozás egyaránt atomizálódik ("háztáji"
computer-munka) és globalizálódik (világot átfogó computer-hálózat). Ennek
megfelelően alakul a termelés és pénz világában a hatalom-megosztás is.
A
gyökeresen változó termelési mód előbb-utóbb mindenütt paradigma-váltást fog
kikényszeríteni. Ez többek közt erőteljesen meg fogja rendíteni a
központosított nemzetállam intézményét.
A gazdaságon belül, az
adminisztrációban, a politikában mindinkább érvényesül a szubszidiaritás elve.
A
posztmodern információs forradalom az eddiginél is hangsúlyosabban hatalmi előnyhelyzethez
juttatja a tudástöbblettel rendelkezőt. A hatalom három megjelenési formája - a
nyers erő, anyagi javak és tudás - közül a folyamatban lévő változások
mindinkább az utóbbit (a tudást) teszik elsődlegessé.
3.2. Dinamikus, minőségi magyar
paradigma
3.2.1. Tudásközpontú nemzetfejlesztés
A
fentiekből kiindulva leszögezhető, hogy a tudásszint-növelés jelenti a magyar
centrum számára azt a területet, amelyen leghatékonyabban haladhat a jövő
kialakításában. Az ázsiai országok robbanásszerű gazdasági előretörése mögött a
paradigmális szintű tudásközpontú nemzetfejlesztés is meghúzódik.
Magyarországnak az összmagyar
tudásszint-növelést elsőrendű államprioritásként kellene kezelni, mind horizontális (népfőiskolák,
szakképző tanfolyamok, stb.), mind pedig
vertikális (elitképzés) irányban.
Ebben az igyekezetben a számbeli kisebbségbe kényszerült magyar nemzeti
közösségek is minden erővel részt kell, hogy vegyenek.
3.2.2. Szolgáltatás-fejlesztés
A központi fekvés és infrastrukturális
fejlettség előnyt jelent a lokális és globális szolgáltatások
disztribúciójában.
Magyarország
fejlesztés-stratégiája egyértelműen és radikálisan a távközlési és közlekedési
infrastruktúra kiépítését kellene megcélozza. Az e téren megtett gyors és
hatékony lépések meghatározhatják többek közt az e térségben érdekelt tőke
bázis-kiépítő stratégiáját.
3.2.3. Szubszidiáris (önálló-együttműködő)
nemzetstruktúra és tudat
A
kényszerűségből állandósult, szétszabdalt állapot elfogadásával párhuzamosan, a
magyarság át kellene térjen egy új, szubszidiáris nemzetstruktúrára. Erre a
totalitarizmus bukása lehetőséget nyitott.
A szubszidiáris nemzetstruktúra
politikailag autonóm (esetleg társnemzeti státust élvező) nemzetrészeket
egyesít, lélektani, vallási, kulturális és gazdasági, szervesítő algoritmusokon
keresztül.
Az új
nemzetstruktúra és mögöttesen az új nemzeteszme szoros összefüggésben van az
ezirányú médiastratégiával. A
"média"-fogalom itt a legtágabb értelmezésében magába foglalja az
iskolát, a templomot, a kultúrvilágot, valamint a klasszikus nyomtatott és
elektronikus médiát.
A médiastratégia feladata lenne egy új, jövőbemutató, pozitív, szubszidiáris és
aktív patriotizmus létrehozása:
- Az egyetemes fejlődési irányoknak
megfelelő kollektív szellem eleve jövőbe mutató.
- A pozitív patriotizmus a saját fejlesztést hangsúlyozva (nem a más
kárát) - fejlődés-lojalitást feltételez; továbbá kritikus törvény- és
rendszeretetet (a kritika elsődleges mércéje a méltányosság és a
fairness-principium).
- A szubszidiáris patriotizmus teret biztosít a mind
lokálpatriotizmusnak, mind a tág régió-patriotizmusnak (esetünkben mentális
régiónk: Közép-Európa). A kultúr-importtal szemben kritikus nyitottság jellemzi
(a kritika egyaránt értékorientált és
utilitarista).
- Az aktív patriotizmus visszautasítja a passzivitást, a privatizmust,
az elidegenedést (Entfremdung) és nihilizmust. Ezzel szemben feltételezi a
közösségi felelősségérzetet és vállalást, a szociális és ökológiai
érzékenységet és cselekvést, a csoportértékek tiszteletét, nemzethűséget és tevőleges
áldozatkészséget.
3.2.4. The best case scenario
A paradigma szintjén elfogadott
tudáscentrikus nemzetfejlesztés, informatika- és szolgáltatáscentrikus
gazdasági stratégiák és a szubszidiáris nemzetstruktúra egy évtizeden belül
egymást erősítő, szinergetikus hatást
hozhat létre.
A
magyarságnak, ahhoz, hogy egy gazdagabb és tartalmasabb jövő felé nézzen, most
kellene áttérnie egy dinamikus minőségi expanzív paradigmára.
Az expanzió, a posztmodern megatrendnek
megfelelően, nem a mennyiséget, nem a katonai fölényt, nem a
területnövekedést, nem is a gazdasági monopóliumokat kell elsősorban
megcélozza, hanem a minőség, a tudás, az
információfeldolgozás, a kooperatív és komplementer térség-gazdaság és
konfliktus-kezelés irányába kell hogy haladjon.
No comments:
Post a Comment