E három megnevezés ugyanazt a
jelenségkört fedi, Közép- és Kelet-Európa országainak 1989/1990-es alkotmányjogi fazonigazítását és nyugati érdekkörbe kerülését. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy a
lényeglátók felismerjék: nem az emberi jogok, a demokrácia diadalmenete volt az
a pár év, hanem e régiónak a globális háttérhatalom által való birtokbavételi
időszaka.
E kérdést járta körbe Tóth Károly Antal
és Borbély Imre beszélgetéséből az alábbi eszmefuttatás.
Borbély Imre: A rendszerváltás mögöttes célja kelet-
és középeurópa országainak a globális háttérhatalom pénzszivattyúihoz való csatlakoztatása
volt. A hatalomváltást nevezik rendszerváltásnak, aminek a lényegét abban
látom, hogy az egyik nagyhatalom kivonult, a másik bevonult, és a bevonulók
vagy közvetlen, vagy közvetett beavatkozással, vagy pedig közölt igény
formájában azt szorgalmazták, hogy előkészítsék ezeket az országokat arra, hogy
csatlakozhassanak a nyugati pénzszivattyúkhoz, és hogy a belső közjogi berendezkedés
szavatolja a pénzszivattyúk zavartalan működését.
Ez a rendszerváltás lényege.
Bogár László idevágó mélyreható,
lényeglátó tanulmányait eszmei jelzőpóznának tartom a tudatos félretájékoztatás
útvesztőjében, s messzemenően azonosulok a jeles professzor mondanivalójával.
Hogy formailag az új hatalom a
demokráciát tűzte zászlajára, az egy más lapra tartozik, hiszen valamikor
száz-százötven évvel ezelőtt, amikor ez az újfajta imperiális hódítás
körvonalazódott az amerikai külpolitikai szándékban, melynek azóta is a
letéteményese a State Department, akkor ők úgy számították ki, hogy leginkább
akkor zavartalan a gazdasági behatolásuk egy országba, ha annak a politikai
rendszere a plurális liberális demokrácia modelljére alapozódik, mert akkor
kicsi a valószínűsége annak, hogy az illető ország monolitikusan ellen tud
állni, hogy saját nemzeti érdekét védő protekcionista szabályokat tud
foganatosítani. Ők a diktatúrákat tűrték, de csak abban az esetben, ha azok
vazallus diktatúrák voltak. Azokat a diktatúrákat, amelyek a saját nemzeti érdeket
protekcionista módon védték az amerikai hatalmas gazdasági gépezet ellen,
ellenségként kezelték és kezelik mind a mai napig.
Parádés példa ez utóbbiakra Fidel
Castro, vagy pedig a nemrég elhunyt venezuelai népvezér, Hugo Chavez. És ennek
tulajdonképpen nagyon csekély köze van ahhoz, hogy ideológiailag hol állnak az
ilyen protekcionista diktatúrák. Ezek a kommunizmus térhódítása idején a
bipoláris világban szinte törvényszerűen baloldalivá váltak. A legjobb
bizonyíték erre Kuba, amely egyáltalán nem kommunista, hanem nemzeti
felszabadító harcként indította meg és vitte győzelemre forradalmát. De mert az
amerikaiak cukorembargót vontak Kuba köré, tehát megzsaroltak minden
megzsarolható államot, hogy amennyiben Kubától cukrot vásárol, annak gazdasági
szankciók lesznek a következményei, az egyetlen hatalom, amelyik fölvásárolta a
cukrot, a Szovjetunió volt.
Ezek után vált Fidel Castro hithű
kommunistává, addig azt se tudta, hogy az mi fán terem. Tehát maga a forradalom
nem kommunista forradalom volt. Úgyhogy nagyon sokszor, pont a rendszerváltó
országokban megvetéssel, elutasítással, kritikával viseltetnek az ilyen
baloldali kommunista színt öltött felszabadító mozgalmakkal, mint például a
Fidel Castróéval vagy pedig a kurd felszabadító mozgalommal szemben. Ugyanezt
lehet tulajdonképpen Katalóniára is vonatkoztatni, ott is azt mondják, hogy
kommunisták voltak, közben a kommunizmus formája alatt a legkeményebb
forradalmi mozgalom, a katalán nemzeti felszabadító mozgalom fejlődött ki. Azt
kellett letörnie a Kondor légiónak és Francónak, hogy úgymond a belső békét
szavatolja. Egyoldalú az a kritika, hogy a kommunizmus és az antikommunizmus
harcolt ott. A kommunizmus mögött meghúzódott egy nemzeti felszabadító
mozgalom, és az antikommunista erők mögött pedig egy etno-hegemon kasztíliai
szándék.
Nos, a rendszerváltó országokban a
rendszerváltás folyamatának a lényege az volt, hogy ezek az országok önkezükkel
lebontsanak minden olyan korábbi gazdasági vívmányt, konkrét létesítményeket,
ipart, mezőgazdaságot, ami veszélyeztetné az Egyesült Államok és csatlósainak a
gazdasági érdekeit. Az is hozzátartozott a rendszerváltás fő mögötteseihez,
külső motivációjához, hogy az egyes demokratizálódó ex-kommunista országok
megengedjék, hogy a térfoglaló nyugati gazdasági erők behatoljanak, és amit nem
pusztítottak el önkezükkel a „rendszerváltó” országok, azt potom pénzért
felvásárolják. Legtöbbször nem azzal a szándékkal, hogy azokat az iparágakat
vagy gazdasági létesítményeket saját gazdaságukba integrálva tovább működtessék
helyben, hanem hogy leállítsák, megszüntessék azokat. Ennek például a
kelet-német Narva és magyar Tungsram cégek a mintapéldái. A Tungsramot rögtön a
rendszerváltás elején megvásárolta a General Electric. Nem azzal a céllal, hogy
ott a nagyon jó minőségű villanyégőket tovább gyártsák, hanem, hogy bezárják.
Hiszen a de facto törvényes tilalom dacára továbbra is érvényes Nyugaton, hogy
csak kétezer órás villanykörtéket gyártanak, míg a Tungsram körték legalább
kétszer annyi ideig voltak használhatóak. Túl jók voltak, és csökkentették a
piacon az eladott villanyégők mennyiségét. A Narva körték még ennél is jobbak
voltak, azok körülbelül nyolcezer – tizenkétezer órát tartottak, ezért
fölvásárolták a Narvát azzal a céllal, hogy azokat a gyártási vonalakat, amelyek
a technikailag túl jók, de gazdaságilag éppen azért károsak, megszüntessék, a hosszú
életű villanykörték gyártását ellehetetlenítsék.
Mindehhez kellett egy olyan jogi
rendszer, amely a pénzszivattyúk, tehát a multinacionális konszernek és a
bankrendszer zavartalan működtetését szavatolja. Ezért kellett kivonni a
jegybankot például a nemzeti fennhatóság alól. Mindezt egyfajta szómágia
igénybevételével teszik azóta is. Az általuk kierőszakolt folyamatokat nem úgy
hívják, hogy elnemzetlenítés, noha a nemzet önmaga sorsa és saját vagyona
fölötti rendelkezését szüntetik meg. Nem úgy hívják, hogy demokráciátlanítás,
pedig a demokrácia és egy ország saját nemzeti bankja fölötti ellenőrzési
lehetősége elválaszthatatlan. A nemzet többek között azáltal szuverén, hogy a
parlamentje és a kormánya demokratikus eszközökkel beavatkozhat saját nemzeti
bankja vezetésébe és annak politikájába.
Ők a nemzeti bank függetlenségére hivatkoznak.
Miközben a jegybank „függetlenítése”valójában annak idegen hatalom függőségébe való helyezését
elenti. (A berni székhelyű Nemzetközi Fizetések Bankja közvetlen fennhatóságába,
ami végső soron az amerikai birodalmi akarat zavartalan érvényesítését jelenti.)
(Részlet a megjelenés előtt álló életműinterjúból.)
No comments:
Post a Comment