Az alább következő írás részlet Borbély Imrének egy hosszabb nemzetstratégiai tanulmányából, de önálló írásként is megáll. Célja egy új fogalom, a társadalom „metaparadigmájának” a bevezetése, amit magyarra leginkább a viszonyuláskultúra kifejezéssel lehetne fordítani.
Úgy vélem, e fogalom hozzásegíti azt, aki megbirkózik az alábbi, szakterminológiával erősen, de nem öncélúan megnehezített szöveggel, hogy tisztábban, lényegre érzékenyebben gondolkodjon az emberi társadalmakról.
Hardcore társadalomtudomány következik a legkeményebbeknek. (BZSA)
(Borbély Szilárd fotója apánkról.)
A társadalom metaparadigmájának fogalmi köre
A társadalom metaparadigmája felöleli a tagjainak többé
kevésbbé közös (világi és transzcendens) hitét, a vágyait, a relatív
szükségleteinek terét[1], a
spirituális szükségletek terét[2], a
mentalitást, attitűdöket, az értékrendet (axiológiai mátrixot), a szemantikai
és hermeneutikai teret.
A nemzet metaparadigmája az előbbieken kívül tartalmazza a
nemzeti öntudatot (saját kultúrája egyediségének és más által pótolhatatlan,
ezért védendő értékességét), a közös eredet és történelem tudatát, a kollektív
kötődést a hazaként érzékelt területhez, valamint a közösség kötődését
magamagához (nemzetszeretet, nemzeti szolidaritás). Tartalmazza, célmeghatározó
algoritmusként, a közösség azon igényét, hogy önmagát mint közösséget valamint
kultúrértékeit politikai eszközökkel is megvédje és gyarapítsa. A társadalom
metaparadigmája tagjainak viszonyulását szabályrendszere.
Különbséget kell tenni az eszményi metaparadigma között,
amit az elit (egyház, pártállam, uralkodó kaszt, neoliberális világelit, stb.)
elvár, és a reális metaparadigma között, ami valóban él a társadalom tagjainak
tudatában (mint amit viszonyulás terén elvárnak) – a konkrét viszonyulás eseti,
és természetesen mind a személy, mind pedig a társadalom esetében csak
statisztikai törvényszerűségeket lehetne kimutatni.
Metaparadigmális közösség jön létre a rokon, vagy kvázi-azonos
metaparadigma tudatosulása révén. A metaparadigmális közösséget különböző
esetleg több viszonyulási kapocs köt össze. Viszonyulási kapocsként működhetnek
az imádat és a követendő példa evilági vagy transzcendens alanyai, pl. a közös
(identifikációs – “azonosulási”) vezérek és
hősök[3], istenek[4],
vagy pedig spirituális-morális értékek[5]. A
metaparadigmális közösségekben spontán módon jön létre a közösségi szolidaritás
egy formája, a metaparadigmális szolidaritás. Egyes esetekben a
metaparadigmális szolidaritás a vérségi rokonság és a történelmi sorsközösség
tudata által generált közösségi szolidaritásnál erősebbnek (pl. az ortodox
horvátok és katolikus szerbek – a sokácok és bunyevácok – esetében) máskor
gyengébbnek bizonyul (pl. Libanon állampolgárai vagy Észak-Írország lakosai
közt).
Különböző metaparadigmák egymás melletti harmonikus
működése erőszak alkalmazása nélkül akkor képzelhető el, ha adott a kettő közt
a metaparadigmaközti kompatibilitás, tehát ha s két metaparadigma értelmi vagy
érzelmi alapon egymást nem kizáró. Egymást kizáró pl. az iszlám
metaparadigma és az női egyenjogúságot megvalósító nyugati liberális
demokratikus metaparadigma. Metaparadigmális szolidaritás létezésére és a
metaparadigmális inkompatibilitásból eredő feszítő erőre érzett rá Huntington
anélkül, hogy ezt bárhol is világosan artikulálná. Ő a civilizációk
ellentétéről ír, anélkül hogy a civilizáció fogalmát kielégítően és koherensen
megfogalmazná, vagy az ellentét mélyebb mechanizmusaira rámutatna.
Metaparadigmális
adaptabilitás és a metaparadigmák interkompatibilitása - evolutív perspektíva
A metaparadigmák ki vannak téve a társadalmi változások
hatásának. Ezen hatások nem lineárisak hanem akkumulálódóak és a lépcsőzetes
változás formáját öltik – ezt jelöli a kuhni értelemben használt „paradigma” az
elnevezésben. Történelmi távlatokban a metaparadigmákat is lehet evolutív szempontból
tárgyalni.
A változó kognitív környezethez, a korszellem és a
hedonizmus adaptációs nyomásának hatására beindulhat a metaparadigmális bomlás
(pl. az európai kommunizmus végnapjai), belső vagy külső kényszer hatására
ennek az ellenkező folyamata a metaparadigmális koaguláció, a bekeményítés
(Észak-Korea), a dogmák megmerevedése. Szerencsés esetben létezik a
lépcsőzetes metaparadigmális adaptáció
útja is (katolikus vallásgyakorlás és annak metaparadigmális metamorfikus
hatása a XX .században).
A társadalmi metaparadigmák, mihelyt azok megismerhetővé
válnak, hatással vannak egymásra és megkezdődik egyféle szelekciós harc a
primer, már létező metaparadigma és a szekunder, érkező metaparadigma közt. A
spirituális globalizmust attól az időponttól számíthatjuk, hogy a
metaparadigmák globális méretekben konkurálhatnak egymással.
A paradigmák metaparadigmális kompatibilitása
Feszültség nem csak két viszonyulási rendszer között
jelenhet meg, hanem az adott társadalmon belül is. A korszellem - a valóságban
létező viszonyulás-mátrix (nevezhetnénk kissé erőltetten össztársadalmi
mentalitás és attitűd-középarányosnak).
Metaparadigmális krízist jön létre, ha a korszellem drámai
módon eltávolodik az uralkodó metaparadigmától. Ennek feloldása vagy a metaparadigma
megváltoztatásához (reformáció) vagy paradigmális eszközök bevetésével
erőszakos „korszellemjavításhoz” (ellenreformáció, inkvizíció, Kádári
ellenforradalom) vagy a metaparadigma eltűnéséhez vezet (a kommunista eszme
bukása).
A stabil társadalomban a társadalmi viselkedést szabályzó
paradigma és viszonyulást szabályzó metaparadigma között koherencia kell
létezzen. A társadalom paradigma kompatibilis kell, hogy legyen
metaparadigmájával. Iránban a sah által kierőszakolt szekuláris paradigma (a
hétköznapi élet, viselkedés szabaddá tétele, nyugatiasítása) élesen
inkompatibilis volt a siíták metaparadigmájával.
A társadalmak metaparadigmái, mint már említettem
történelmileg a vallások viszonyulást szabályzó előíró hatására alakultak ki. A
viszonyuláskultúra és az akceptált társadalmi berendezkedés között
értékkompatibilitás kell, hogy létezzen. A paradigma metaparadigmálisan
kompatibilis kell, hogy legyen. A hatalmi elit által a társadalmaknak ajánlott,
rákényszerített rendek, eszményi társadalmi paradigmák a létező
metaparadigmához képest három kategóriába oszthatóak:
-
metaparadigmálisan predesztinált paradigma
-
metaparadigmálisan megtűrt paradigma
-
metaparadigmálisan elutasított paradigma
Az, hogy a létező metaparadigma milyen mértékben van
hatással a bevezethető paradigmák szelekciójában, a generáló vallás vagy
ideológia függvényében rendkívül tág keretek közt változhat. Nevezhetjük a
metaparadigma paradigmák szelekciójára gyakorolt nyomásának az intenzitását a metaparadigma intolerancia
indexének, a szelekciós paletta szélességét pedig a metaparadigma tolerancia
horizontjának.
A különböző világvallások és ideológiák nagyon különböznek
az általuk generált metaparadigmák tolerancia-horizontja és tolerancia-küszöbe
szempontjából. A toleranciaküszöb az identitást meghatározó metaparadigmális
értékmagnak a függvénye. A legszűkebb horizonttal és a legnagyobb
intoleranciaindexszel az újabb korban az iszlám metaparadigmák egynémelyike és
a kommunizmus rendelkezik.
Lehetséges magyarázatok, valószínű összefüggések
Valószínű, hogy a metaparadigmák tolerancia-indexe és
tolerancia-horizontja a központi értékek létével, azok milyenségével, esetleges
hierarchizálásával, és azzal hozható összefüggésbe, hogy ezen értékek, előírt
viszonyulások beépülnek-e egyáltalán és ha igen, mennyire épülnek be az illető
társadalom önazonosságába. Nem mindegy az sem, hogy a metaparadigmát
meghatározó kollektív hit (vallás, ideológia) messianisztikus-e vagy nem,
létezik-e beépített missziós kötelezettség. Végül a tolerancia és intolerancia
maguk is részei lehetnek a metaparadigma értékmagjának és függhetnek attól,
hogy az értékmagot hordozó vallás, ideológia mennyire tartalmaz paradigmális
előírásokat.
Az új fogalom, (a megfeleltetési rendszer) és szemantikájának értelme
A viszonyulás-kultúra
következetes szétválasztása a viselkedés kultúrától olyan analitikai fegyelmet
visz be a társadalom törvényszerűségeinek tanulmányozásába, ami hasznosnak
vélek, illetve amiről a dolgozatom végiggondolása és megírása folyamán
meggyőződhettem.
Az elnevezést – társadalom
metaparadigmája - idegenszerűsége és látszólagos nehézkessége dacára nem tudtam
„eladhatóbbal” felcserélni. T.S. Kuhn a tudományok lépcsőkben történő
fejlődésének magyarázatára vezette be a minta szó görög megfelelőjét, a
paradigmát. Azóta a paradigma nem akármilyen mintát jelöl, hanem olyat, amely
szabályok és társadalmi előítéletek időlegesen megkövesedett rendszerét
jelentik. A metafizikai paradigma elnevezés, amivel irodalmi vonatkozásban
Békés Veránál találkoztam, megfelelőnek látszott egyrészt a társadalom nem
látható, de ható lelki komponensét szintetikusan enkapszulálni, másrészt azzal
az egyedülálló szemantikai előnnyel rendelkezett, hogy a paradigma szó Kuhn-i
dimenzóját tartalmazta, a racionálist és az irracionálist összeszövő, időleges „megkövültségben” ható rendszert.
Az egyszerű viszonyuláskultúrához
képest tehát a metaparadigma egy lényeges – nem csak lényeges: meghatározó! –
minőségi utalást tartalmaz.
[1] A relatív
szükségletek azok, amelyek túlmutatnak a puszta megélhetésen. Ide tartoznak a
kulturális és hedonista szükségletek.
[2] A
spirituális szükségletek felölelik az egyén szabadság igényét, valamint
közösséghez kötött igényeit: pl. a szimbolikus szükségleteket, az
együvétartozás igényét, az elismerés, szereplés, tisztelet, fontosság, stb.
igényeit, valamint a hitigényt (a világi kapaszkodók, hitek igényét éppen úgy,
mint a transzcendencia létének és annak megélésének igényét).
[3] A
társadalmak, nemzeteknél kisebb metaparadigmális közösségek esetében is:
sportcsapatok és művészek rajongói, hadseregek.
[4] Vallások,
szekták.
[5]
Civilizációk, nemzetek, kultúrák, ideológiai közösségek (pártok és követői).
No comments:
Post a Comment