A magyar közéletben az Osztrák-Magyar
Monarchia időszakától, a magukat „polgári radikálisoknak” nevező destruktív kör
színre lépésétől kezdve jelen van a nyílt nemzetellenes gondolkodás.
Az 1918/19-es tombolás után a Horthy-korszakban
csak hangfogóval, majd később, a második világháborút követően, midőn vezető pozícióba
kerültek, egyre harsányabban artikulálták romboló nézeteiket, sőt, arra is volt
erejük, hogy átrajzolják egész generációk magyarságélményét, önazonosságát,
történelmi folytonosságtudatát.
Áldatlan tevékenységük eredménye, hogy sok
magyarul beszélő ember nem érzi magát a világot behálózó magyar nemzeti
szolidaritási kötelék tagjának, hogy 2004. december 5.-én a választók jelentős
része nem ment el szavazni, hogy sokan ma is inkább látnak veszélyt a nemzeti
identitásban és büszkeségben, mint mobilizáló társadalmi erőt.
A nemzeti oldalon visszatérő téma a
nemzetellenes gondolkodás és a zsidóság kapcsolata. Borbély Imre, tudva azt,
hogy nincs veszítenivalója, őszintén és morálisan kifogásolhatatlanul beszélt
erről a kérdésről is a Tóth Károly Antallal folytatott eszmecsere során.
Hadd idézzük:
TKA: Hogy
látod, a személyes döntésekben szerepet játszhattak-e az RMDSZ-ben vezető
szerepet betöltők nemzetellenes nézetei, indulatai?
BI: Nem kétséges,
hogy a kolozsvári központú SZDSZ-es ideológiai kommandó tagjaiban, akik a
Kolozsvári Nyilatkozat és az autonómia-programba vétele ellen lázadtak, nemzetellenes
indulat dolgozott. Elég csak arra utalni, hogy Cs. Gyímesi Éva, az egész akció
központi figurája, az egyik alapvető dolgozatában, melyet fontosnak tartott a
sajtóetikai szokásrend felrúgásával 4 azaz négy
(!) újságban megjelentetni, magát a nemzet iránti szeretetet állítja
pellengérre és bélyegzi meg „új kollektivizmusként”. A nemzeti gondolkodásnak
ugyanaz a ziháló gyűlölete érhető tetten írásaiban, mint az SZDSZ-es alapítók,
a Trianont igazságosnak mondó Bauer Tamás, a románság autonómiaellenessége
iránt oly nagy empátiával viseltető Magyar Bálint, a nemzeti gondolkodást csak
etnicizmusként emlegető s az idegengyűlölettel azonosító Tamás Gáspár Miklós
vagy a Bolyai Egyetem ellen elsőként támadó Törzsök Erika szövegeiben.
Sokan, olyan neves gondolkodók is, mint
Csoóri Sándor és Csurka István összefüggést láttak az SZDSZ-es politikusok
zsidó származása és a magyar nemzeti gondolkodás elleni indulataik között.
Álláspontjukat egyes zsidó szociológusok és zsidó prominensek is alátámasztani
látszanak, akik szerint a zsidóság a vészkorszak után veszélyt érzékelt a
magyar nemzeti törekvésekben. Soros György édesanyjának tulajdonítják azt a
mondatot, miszerint „ha a magyarok szájukra veszik Erdélyt, másnap
viszik
a zsidókat”, ami habár abszurd és illogikus, de jól leírja azt a pszichózist, amit
megérthetünk ugyan, de el nem fogadhatunk.
Jómagam károsnak tartom a
származás kérdésének firtatását.
Nem azért, mert az egész
világsajtó úgy van idomítva, hogy aki ezt a kérdést érinti, azt rögtön
exkommunikálják, náciként, rasszistaként bélyegzik meg, perifériára szorítják.
Ezért egy politikus számára e témának a fősodorral ellentétes irányultságú
exponálása végzetes lehet. Ez engem már nem érint.
Az viszont morális szempontból
fontos számomra, hogy a nemzetellenességnek a differenciálatlan összekapcsolása
a zsidósággal joggal sértheti azokat a magyar gondolkodású zsidókat, bármilyen
kevesen is lehetnek, bármilyen gyenge is ma már a hangjuk, akik őszintén azonosulnak a magyar nemzettel. Megrázó olvasmány e tárgykörben Radnóti
Miklós naplója, aki munkaszolgálatosként a magyarsággal azonosulva s nem
kárörömmel hallgatta a frontról szóló, magyar szempontból egyre aggasztóbb
jelentéseket. De említhetem Reiner Pétert is, aki vállalja zsidó származását,
de büszke magyar kultúrájára, sokat segítette az erdélyi autonomistákat,
tiszteletbeli tagja a Magyar Gárdának és Jobbikhoz áll a legközelebb a magyar
pártok közül. S ez nem a Jobbik utóbbi időben tapasztalható irányváltásának
köszönhető. Ő támogatta a Jobbikot a kezdet kezdetétől, a szervezet
legradikálisabb korszakában is.
(Reiner Péter könyvbemutatója 2012. október 4.-én a Belvárosi Református Templom imatermében, a fotót Baracsi Levente lelkipásztor készítette.)
Ha már e témát érintjük, hadd idézzek
fel egy ideillő kínos jelenetet. Az autonomisták nem utolsósorban meggyőző
munkámnak köszönhetően többségbe kerültek a kilencvenes évek derekán az RMDSZ
képviselőházi frakcióján belül. Ez időtájt történt, hogy újraválasztották a
parlamenti tisztségekbe a képviselőket, s az RMDSZ-nek az egyik parlamenti
titkári funkció jutott. Hogy ki töltheti be ezt a pozíciót a Szövetség részéről,
azt az RMDSZ frakció döntötte el titkos szavazással. Addig kvázi
tradicionálisan, ismétlődően Borbély László volt a titkár. Akkor a neptunista
és konokul autonómiaellenes, paktálásra hajlamos Borbély Lászlóval szemben
jelöltük Kónya-Hamar Sándort, aki két vagy három szavazattal legyőzte Borbély
Lászlót. A frakció megdöbbenésére Borbély László akkor fölpattant, és
indulatosan, szinte könnyes szemmel kiabálta, hogy „úgyis tudom, hogy azért csináltátok ezt velem, mert a nagymamám zsidó.”
Ezután kirohant, és becsapta maga mögött az ajtót.
Döbbent
csend volt, és talán legmegdöbbentebb én voltam. Valóban volt közöm hozzá, hogy
ő megbukott, kétségkívül célom volt, hogy a neptunisták lehetőleg ne töltsenek
be vezető tisztségeket. Ám halvány sejtelmem sem volt arról, hogy Borbély
László részben zsidó származású, de ha tudtam volna, akkor se törődtem volna
vele. Egyáltalán nem számított nekem ez a dolog. Egyébként még Borbély
Lászlóról sem hiszem, hogy magyarellenes lett volna. Viszont karrierista volt
ízig-vérig, mindig azon volt, hogy egyénileg megtalálja a számítását. Akár
törtetés, fondorlat vagy intrika árán is.
A szöveg részlet a Tóth Károly Antal által készített, megjelenés előtt álló életmű-interjúból.
No comments:
Post a Comment