Benyhe
Istvánt, Orbán Viktor egykori személyi titkárát, majd egészségügyi államtitkárát a
Századvég Politikai Főiskolán ismertem meg 1996 őszén. Pezsgő vitákat folytattunk
eszmékről, értékekről, nemzeti sorskérdésekről, véleményt cseréltünk borokról,
könyvekről, pártokról.
Kapcsolatunk
az idők során barátsággá nemesedett, mely minden valószínűség szerint végig
kíséri maradék életünket.
István
olyan mély gondolkodású, nemzetéhez hű magyar ember, akit első adandó
alkalommal bemutattam apámnak, aki nagyon hamar szívébe fogadta és ott is
őrizte haláláig.
Alább
Benyhe István Borbély Imrére emlékező sorait olvashatjátok.
Benyhe István:
„Vonítsatok
kutyák, farkas halt meg az éjjel”
A
Századvég Alapítvány politológus képző tanfolyamán igyekeztem ismereteket
szerezni a rendszerváltás utáni politikában való részvételhez. Önkormányzati
képviselő voltam és nem akartam felkészületlenül ellátni a megbízatásomat. Az
akkor még Benczúr utcai intézmény osztálytermében egy hosszú téglalap alakú
asztalt ültünk körbe, az asztalfőn éppen Dénes Iván Zoltán előadó beszélt
Isaiah Berlin: „Az emberiség göcsörtös
fája” c. könyvéről, amelyet ő lektorált. A fejtegetést hallgatva a
mellettem ülő Ferencz I. Szabolccsal néhány cinkos, sokat sejtető mosolyt
váltottunk, majd a szünetben Szabolcs bemutatott egy fekete göndör hajú
srácnak, Borbély Zsolt Attilának, aki az asztal túlsó felén, tőlünk jó távol,
az előadóhoz közel ült.
Hát,
valahogy így kezdődött az ismeretségem a Borbély családdal, amely egybeesett az
1994-ben a rendszerváltó pártok által elveszített választások utáni korszakkal,
az MDF belső repedezésével, a KDNP szinte széthullásig menő belső eróziójával
és a Fidesz erőgyűjtésével, a kisgazdák nehezen értékelhető hullámzásaival. A
Századvég esti iskolája az órákon kívül nagy viták, véleménycserék és
tervezgetések színtere lett, amely természetesen vezetett bennünket – kezdetben
az órák után, később már néha hétvégén is – valami nyilvános helyre, ahol
szigorúan fakultatív és kényszermentes poharazgatás mellett vitattuk a
bennünket összehozó és egész életünkre meghatározó érdeklődésünk tárgyát: a
magyar nemzet sorsát, megmaradását, boldogulását, esélyeit, megismerhető
tévútjait.
A
Századvégen megismert emberek az útkereső Magyarország szinte minden politikai
és vallási irányzatát lefedték, így akik oda jártak, ma is elmondhatják, hogy azóta
sem voltak együtt annyi különféle beállítottságú, és ma már talán egymás
fizikai közelségét is elviselni képtelen emberrel. Akkor még a jó szándék, a
tenni akarás, a tudásvágy és gyakran a megszerzett ösztöndíjas lehetőség hozta
össze a fiatalokat. Naiv nyíltsággal hallgattam szinte minden fejtegetést, és
mindenről és mindenkiről jó szándékot tételeztem fel. Mélyen meg voltam
győződve, hogy a velem egy padban ülő egyet nem értők is jót, sikert és
gyógyulást kívánnak a magyar nemzetnek, csak éppen más receptet kínálnak
ugyanannak a célnak az eléréséhez.
Ezt
próbáltam Borbély Zsoltnak is fejtegetni egyszer, amikor egyik ellenérve úgy
hangzott: ezt Imre pontosan, tapasztalatból tudná neked cáfolni. Először –
bevallom – fogalmam sem volt róla, hogy ki lehet a hivatkozott Imre. Eltérő
családi hagyományaink okán nem feltételeztem, hogy saját apjára utal a
keresztnévvel.
Borbély
Imre nevét, mint érdeklődő Századvég-hallgató és újságolvasó ember, jól
ismertem, de mindaddig nem vontam párhuzamot csoporttársam és a volt
RMDSZ-képviselő között. Apa és fia először egy közös vendéglői baráti
találkozón ült velem egy asztalnál, talán 1997-ben a Hegedüs Gyula utcai Simon
pincében. A hátteret egy hatalmas, fél falat betöltő, ólomüvegből és kovácsolt
vasból készült Nagy-Magyarország térkép alkotta, amely előtt legalább húszan
szorongtunk. Borbély Imre szálkás kemény arca, mélyen ülő gombszeme, határozott
kerek mondatai furcsa ellentétben álltak a vele vitatkozó lágy, savószemű,
keletiesen gesztikuláló és nem csak okoskodó, hanem nagyon okos és tájékozott
Timkó Ivánnal. Engem egészen lebilincselt a két különböző ember, teljesen
különböző érvelése, megközelítése, ahogyan akkor éppen a románság eredetével
kapcsolatban vitatkozott.
Minden
állítás mély és igaz volt, ahol csak vélelmeztek valamit, azt megmondták, de
egészében nagyon jól kijött a két ellentétes karakter. Attól kezdve, ha gyakran
nem is, de állandó kapcsolatban álltam Borbély Zsolttal és Imrével. Kezdetben
kicsit furcsálltam Zsolt egyre erősödő gasztronómiai érdeklődését. (Mert én,
mint afféle középpolgári csemete, akit gyerekkorától arra tanítottak, hogy
mindent meg kell enni, nem válogatunk és nem pazaroljuk az ételt, kenyeret nem
dobunk ki, ezt nem tartottam fontosnak, hanem csak valami hobbinak.) Nem ismertem
fel idejében, hogy olyan területre talált, amely nemzetstratégiai szempontból
is meghatározó lehet.
Imrével
beszélgetve ébredtem rá, hogy a magyarságot a tájhoz és önmagához képest is
mennyire átalakította a fok-gazdálkodásról és a legeltetésről való áttérés a
gabonatermelő szántóföldi gazdálkodásra. Életmód és politika, gazdálkodás és
területhasznosítás, demográfiai helyzet és a gazdaság alapjai, a táplálkozási
struktúra a bennünket érdeklő politikai felépítménynek olyan mélyszerkezetre is
ható alapjai, amelynek végiggondolására sem addigi olvasmányaim, sem a
Századvég tananyaga nem adott alapot, kellő kitekintést.
A
Simon pince Törzsasztalánál lazán és kötetlen formában nagyon sok minden szóba
került, mindenkit feltöltő szellemi táplálékot jelentett a sok termékenyítő
vita, személyes beszámoló, vagy éppen az aktuális helyzet értékelése. Ez a
kezdetben érdeklődési, de lassan barátivá alakuló kör - a tagság nagy részének
erdélyi kötődése okán - különösen figyelt az egész Kárpát-medencére, elsősorban
az elszakított részek magyarságára. Ebben Imre megkerülhetetlen szakmai és
emberi tekintély volt. Az én ismereteim itt eltörpültek, bár családom egy
részének Dél-erdélyi, orsovai származása miatt olykor arra a területre is
igyekeztem figyelmet irányítani.
Aztán
be kellett látnom, hogy az ottani magyarság szempontjából a lényeges dolgok
valóban a Partiumban, Kolozsvár környékén, a Székelyföldön vagy Brassóban, és
csak elvétve a szórványban történnek. (Mellesleg Orsova már nem is szórvány.)
Amikor Imrének felvetettem a dél-erdélyi kérdést, nagy meglepetésemre nem
intett le, hanem abból kifejtve mutatta be, hogy az RMDSZ valódi célja nem
összmagyar képviselet, nem a lehetséges területek lefedése, hanem a tömb magyar
vidékre támaszkodva folyamatos alkupozíció biztosítása a maga számára.
Fontosabb neki a politikai entitás, mint a magyar nemzeti érdek.
Meghívott
egy baráti találkozóra is, amely emlékeim szerint Temesváron volt. Akkor már az
első Fidesz-kormány Miniszterelnöki Hivatalában dolgoztam, ennek ellenére nem gondoltam,
hogy mérlegelnem kell a meghívás elfogadását. Az akkori magyar lehetőségeket,
történelmi előképeket és a Koppány óta a magyarságot kísérő kettősséget
próbáltam bemutatni, amely figyelembevételt követel minden nemzetpolitikát
tervező számára.
A
kuruc-labanc, royalista-republikánus, urbánus-népies, konzervatív-liberális,
ilyen-olyan-amolyan barát, nacionalista-internacionalista stb. párhuzamok
kísérik történelmünket, ráadásul úgy, hogy a régi viták (noha van hatalmi
győztes) eldöntetlenek maradnak, búvópatakként elkísérnek és kikövezik a magyar
esélytelenség útját. Mondandómat Szekfű Gyula „Három nemzedék” c. művének
parafrázisaként adtam elő. Imre nagyon kedves szavakkal köszönte meg az
előadást és nyilvánosan is kiemelte, hogy a magyar mellényt alulról kezdve kell
újragombolni. Zrínyire (Török áfium…) és 1848-ra hivatkozott (önálló Honvédség
megteremtése), amikor korszerű formában levezette, hogy egyedül a magyar
önerőre támaszkodás adhat valami kibontakozási esélyt, mástól (NATO-tól,
EU-tól, utódállamoktól) semmi jót nem várhatunk, hiszen (történelmi léptékkel)
a magyaron kívül mindenki csak a maga érdekeit nézi; már annak is örülnünk
kell, ha a mostani helyzetünk nem romlik.
Ma,
amikor visszagondolok erre a beszélgetésre, eszembe jut, hogy fia, Zsolt,
amikor néhány hete felkért rá, hogy írjam meg Imréről az emlékeimet, kiemelte,
hogy apja kétszeresen is igazi 48-as volt. 1948-ban született és haláláig meg
nem alkuvó módon a magyar nemzet magára találásának nagyszerű példáját látta a
szabadságharcban. Imre személyesen is megvívta a maga szabadságharcát, ott állt
a magyar önérdek-érvényesítés frontvonalában, küzdött a román parlamentben és
közben az általa is kidolgozott társnemzeti stratégia kézen-közön kiüresedett,
a hátországa elárulta, vagy csak nem támogatta? Ez már megítélés kérdése, de
végső magára hagyatása teljes volt.
Imre
messzebbre tekintett, mint sok nemzettársa, akiknek tudati horizontja a
Ceaucescu-rendszerben alakult ki, a nemzeti célok számára fontosabbak voltak,
mint a pillanatnyi taktikázás, és mivel misztifikálta is a kérlelhetetlen
alapállást, még ott sem tudott rugalmasságot mutatni, ahol talán megengedhető
lett volna. Vagyis igazi magyar volt. Rákóczira emlékeztet, aki utolsó
leheletéig küzdött a felismert igazságért, míg azt kellett látnia, hogy
pillanatnyi távollétét bajtársai békekötésre használták fel a háta mögött.
(Történelmi kérdés, hogy az jó vagy rossz béke volt-e, a lényeg, hogy a harcot
a taktikázás, a mérlegelés dönti el, vagy pedig az igazság és a fegyverek.)
Imre arra született, hogy vagy győz, vagy elesik az első sorban. Nem volt
fegyveres harc, így elesése sem hősi halál volt, hanem ugyancsak Rodostót idéző
temesvári politikai száműzetés, amelyben meglátásait, ismereteit, előérzeteit
és a magyar esélyek teljes áttekintését igyekezett átadni a következő
generációnak. Talán az egyetlen holisztikusan gondolkodó magyar politikus, aki
nyelvtudása révén ismerhette, és igazán mélyen ismerte is a német gondolkodást,
politikai valóságot, a németség háborút követő lelki és tudati erózióját.
Egyszer
a temesvári családi ház polgári szolidságot sugárzó ebédlőjében Zsolt a
kredencen álló borválasztékból bőséges bemutatót tartott nekem. Talán ez, a bor
volt az a kapocs, ami által a kezdeti gasztronómiai idegenkedésemet legyőzve
Zsolt borászati alámerülésének feltétlen híve lettem. Hosszú évtizedek óta
foglalkozom borral hobbi szinten. A Villányi Borőrök Rendjének tagjaként ez
kötelességem is. Hamvas Béla írásaiban hamar közös nevezőt találtam Zsolttal,
Imrével. A barátságot sosem lehet csak egy adott szűk gondolati mezőn
legeltetni. Annak tágabb horizont kell!
A
bor, a történelem, a politika, a magyar élet, zene és művészet, a filozófia
mind, mind szélesítette a keretet, amelyben Imre világom biztos pontjává vált.
Családi örökségének visszaszerzése és megóvása pedig szinte szóról szóra
egyezett saját rendszerváltás utáni hasonló erőfeszítéseimmel. Vagy négy éve
történt, hogy az EMI tábor szervezése során Imre és Zsolt a Balaton-felvidékre
utazott, hogy Szeremley Huba borajándékát elszállítsák Erdélybe.
(A Szent Orbán vendéglőben 2009 nyarán Szerelmey Hubával, Benyhe Istvánnal és Zsuzsával)
Huba akkori otthonától néhány percre, Nemesgulácson van takaros parasztházam. Boldog voltam, hogy egy éjszakára legalább vendégül láthattam őket. Az egyszerű parasztvacsora, a válogatott finom pálinkák és Huba bora azóta is feledhetetlen estét, hajnalt okozott nekem, és bizony nagyon hiányozna az emléke, ha akkor éppen ezt nem tudjuk megszervezni.
(A Szent Orbán vendéglőben 2009 nyarán Szerelmey Hubával, Benyhe Istvánnal és Zsuzsával)
Huba akkori otthonától néhány percre, Nemesgulácson van takaros parasztházam. Boldog voltam, hogy egy éjszakára legalább vendégül láthattam őket. Az egyszerű parasztvacsora, a válogatott finom pálinkák és Huba bora azóta is feledhetetlen estét, hajnalt okozott nekem, és bizony nagyon hiányozna az emléke, ha akkor éppen ezt nem tudjuk megszervezni.
(Istvánnál Nemesgulácson)
Ahogy csapongok az emlékek között, megrendülök, hogy öt évnél is hosszabb külszolgálatom alatt alig találkoztam Imrével, Zsolttal, a Simon pince Törzsasztalának egykori tagjaival, vagyis azokkal, akik valamikor iránymutatók voltak munkámban, életemben, olykor írásaimban. Már régen nem tudok a Zsolt által precízen rendezett borkóstolókra járni, a Magyarok Háza és az Imre életében sokáig egyedüli elfogadó szervezetet jelentő Világszövetség is lassan elmerül más aktuális és fontos dolgok tengerében, és mintha csak a Y generáció tagja lennék, csupán az internet köt a saját világomhoz.
Zsolt
azonban szerencsére nem csak a boros és konyhai ügyekben precíz, hosszú évekkel
ezelőtt, talán a törzsasztal lassú légiesedését látva internetes levelezőlistát
teremtett a törzsasztal, a baráti és hasonló érdeklődési kör tagjai számára.
Megszületett a Nemzetpolitika levelező lista, amelynek segítségével a szellemi
közösség továbbra is eleven maradhatott. Imre, jelentkező betegsége miatt is,
inkább csak a leglényegesebb kérdésekre reflektált, de élete végéig figyelemmel
kísérte az ott folyó gondolkodást. Valójában a személyes találkozások hiánya
érlelte meg bennem (is), hogy listatalálkozót kellene tartanunk, ha lehet,
tematikust. Madridból szerveztem, hogy lakásomban fogadnám a lista vakmerő és
találkozni kész tagjait.
Azóta
is hálás vagyok a Sorsnak, hogy Imre, betegsége ellenére úgy döntött, hogy
vállalkozik az útra, és otthoni irodája erőgyűjtő rejtekében készül a lista
számára tartandó előadására.
(Borbély Imre beszél a nemzetpolitika listatalálkozón)
A tagság ott szorongott a nagyszobában, és azt
hiszem mindenki számára felemelő és kedves emlék maradt, nekem pedig utolsó
személyes találkozásom Imrével itt, a Földön.
(A listatalálkozó aradi illetve Arad környéki tagjai, Nagy István, Lajos Árpád és Csönge Brády Zoltánnál, a Kapu szerkesztőségében)
(Lajos Árpád, Brády Zoltán, Vincze Gábor és Borbély Imre a Kapu kapujában.)
Nagyon szerettem volna, ha Zsolt
születésnapján Imre is ott van Aradon, amikor néhány listataggal oda tudtunk
menni Zsoltot felköszönteni. Sajnos akkor már erre nem vállalkozhatott.
Zsolttal elküldtem a frissen megjelent könyvemből egy dedikált példányt neki,
de már arra sem jött válasz. Megértettem, hogy ő már nem könyvek által és
homályosan, hanem a rövidesen színről színre látó férfi szemével szemléli a
világot, készül egy találkozásra, amiben mi már csak részvéttel, imával, lelki
erősítéssel segíthetünk neki.
Halálhíredet
Imrém, fiadtól, Zsolttól tudtam meg, a Nemzetpolitika listáról. Számítottam rá,
de mégis teljesen letört. Végigpergett előttem az a közel három évtized, amióta
ismerlek, amióta tudok rólad, megértem tetteidet, azokat is, amiket nem helyeseltem.
Talán te is érezted, hogy van körülötted egy maroknyi csapat, amely nem
elvenni, hanem adni akar, amely nem a körülményekhez igazítja a véleményét, és
nem politikai széljárás szerint gondol az élőkre és az éppen eltávozottakra. Az
igaz élet, az igazság követése segít az élőkön. A holtak hosszú láncban állva,
a történelmünk előtti időktől kezdve tartják és megtartják az élőket. Így nincs
gyenge élő és értelmetlen halott. Imre, köszönöm, hogy éltél, hogy
ismerhettelek és gondolataid, harcod példája megtartó erő lehet. Gondolataiddal
tovább is jelen leszel az életünkben, lehet, hogy azok továbbra is termékeny
vitáink alapjai lesznek, de azokban a vitákban te már másképp fogsz érvelni,
pedig továbbra is köztünk vagy, kérdezel, felvetsz, mutatsz és ezzel te is ott
állsz a bennünket megtartó láncban.
Isten
veled barátom!
Imre
halálhíre másnapján, szomorúan és vigaszt vágyóan szétnéztem a magyar sajtóban.
Sokáig lapozgattam keresőn és csalódottan a virtuális és nyomtatott világban.
Aztán félig bódultan, nem is tudom hogyan, mint valami túlvilági hang, a
Dzsungel könyvéből belém hasított egy sor Akela haláláról.
„Vonítsatok
kutyák, farkas halt meg az éjjel.”
No comments:
Post a Comment