Az anyaországi nemzetben gondolkodó
értelmiségiek, költők, írók, a rendszerváltás után jellemzően tartózkodtak
attól, hogy véleményt nyilvánítsanak erdélyi magyar belpolitikai kérdésekről,
de még arról is, hogy mi lenne a kívánatos irány, mely felé optimális esetben
haladnia kellene az erdélyi magyar politikának.
Idézhető lenne egy-két
ellenpélda, de ez volt a jellemző hozzáállás. Igazán paradigmatikus, stratégiai
jellegű írást hirtelen egyet tudnék idézni, mint ellenpéldát, azt Csoóri Sándor
jegyezte és 2002. szeptember 20.-án jelent meg a Heti Válasz hasábjain.
A lap e kérdésben teret adott a
szabad vitának, melynek keretében Borbély Imre is kifejtette a véleményét. Írása
részben elsődleges forrás, rávilágít olyan mögöttesekre, melyek messze nem
közismertek, másrészt ma is érvényes nemzetstratégiai gondolatokat tartalmaz.
Magyar alternatíva Erdélyben
Mottó:
„Régi dolog, hogy az angol főképp’ a
szegénységtől, a francia a nevetségessé válástól, a spanyol az ördögtől, az
orosz a cártól fél. Ha engem, aki szerencsémre magyar vagyok, megkérdeznek
mitől aggódik leginkább a magyar, - hajlandó vagyok az egész nemzet nevében
kiáltani: semmitől sem olyan rettenetes mértékben, mint az elfajult, hűtlenné
lett magyartól!”
Gróf Széchenyi István
Folyó év december elsején
megélhettük azt, hogy egy székely szenátor (Verestóy Attila, az RMDSZ szenátusi
frakcióvezetője), egy magyar képviselő (Kelemen Atilla, az RMDSZ képviselőházi
frakcióvezetője), valamint a magyar és a román miniszterelnök kedélyesen együtt
ünnepelte Románia nemzeti ünnepét a magyar szállásterület szívében, Budapesten.
Az ünnep Erdély Romániához csatolásáról szól, még akkor is, ha Kovács László
ismételten rámutatott arra, hogy a románok téves dátumhoz kötik eme ünnepet.
Való igaz, hogy a román nemzeti gőg nem engedi meg azt, hogy a történelmi
valóságnak megfelelően a trianoni diktátum napján ünnepeljék a nagyhatalmak egykori
kegyadományát. Ők hinni akarják azt, hogy nem kegyben részesültek, hanem
ellenkezőleg: a területszerzés önerőből történt. Évtizedek óta minden román
kisdiák betéve kell tudja: „a román nép, évezredes egységvágyának eleget téve,
kezébe vette saját sorsát és Gyulafehérváron kinyilvánította szuverén döntését
az Unióra”. Hogy az igény kinyilvánítása nem egyenlő a terület legitim
birtoklásával, az számukra lényegtelen. Éppen annyira lényegtelen, mint az ezer
éves hiátus a tárgyi és írott bizonyítékokban, a románok dák származáselméletének
esetében. Ezen hiányok felemlítése szemükben kicsinyes szőrszálhasogatás vagy
tudatos provokáció. Ám mindettől függetlenül, a december elsejei ünnep
lényegén, a közösségi rítus érzelmi tartalmán, a történelmi valóság nem
változtat: a románok – a húsz millióból
húsz – ezen a napon Erdély megszerzését ünneplik. Aki tehát velük ünnepel,
az az ő területszerzésüket ünnepli.
Hogy mi ünnepelnivalót találtak magukat
magyarnak mondó politikusok azon, hogy hazájukat nyolcvan évvel ezelőtt
érdemtelenül és értelmetlenül megcsonkították, a nemzet egyharmadát pedig ellenséges
szándékú államok uralma alá kényszerítették, az talány.
A szlovák sajtó a maga
módján reagált az eseményre: "Nem marad más hátra, mint azt remélni, hogy
a magyar-szlovák kapcsolatokban is lesz majd egy olyan gesztus, mint amilyet a
magyar miniszterelnök tett akkor, amikor részt vett az Erdély Romániához
csatolásának Budapesten megrendezett
ünnepségén" - írta a rákövetkező héten a Národná Obroda címû szlovák
polgári napilap. Az ember csak gratulálhat a magyar diplomáciának az elért sikerért.
Tamás Gáspár Miklós ezt meg is tette: a Népszabadságban megjelent sajátos
történeti interpretációval kiállt Medgyessy mellett. Szerinte a trianoni
katasztrófának oka nem Károlyiék önfeladó politikája, a frontról hazatérő
honvédség minden logikát nélkülöző lefegyverzése és az idegen megszállással
szembeni ellenállás tiltása, hanem sokkal inkább az, hogy az 1868 liberális
nemzetiségi törvényt a magyarok csak részben alkalmazták 1914-ig. 1918-nak, meg
hát persze 1920-nak TGM szerint még mélyebb okai is vannak. Ezek nem az ébredő
nacionalizmusokban, nem is az etnikai arányok ilyen-olyan okokból történő
változásában keresendő, hanem a szociális elnyomásban! Előbukkan a maoista
kultúrforradalmár, aki arról regél, hogy ama XVIII. században, amikor Hessen
hercege fejpénzért adta el Angliának jobbágyait katonának, miközben ott az
éhhalál grasszált, „világbotrány” volt az erdélyi jobbágyok sorsa. TGM víziójában
a gyűlölettel emlegetett „magyar birodalom” 1920-ban nem egy áruló klikk
nemzetellenes aknamunkájának esett áldozatául, hanem történelmi
szükségszerűségként az uralkodó osztályának korábbi bűneinek számláját fizette.
Ezt a vulgár–marxista történetszemléletet TGM itt szerezte, Romániában a
hatvanas évek középiskolás tankönyveiből. Ebből a szemszögből nézve, aztán nem
meglepő eszmefuttatásának végkövetkeztetése sem: 1918 őszén a vörös grófnak
volt igaza. Mutatis mutandis ma Medgyessynek, az RMDSZ frakcióvezetőinek is
igaza van.
Ez az a hangulati háttér,
amelyben az erdélyi magyar érdekképviselet munkáját kifejti és ebben az
erőtérben is kell azt értelmezni. Legalábbis, ha a „miért”- ekre és a „hogyan
is lehetséges”-ekre keresünk lényegi választ. Ezek a kérdések nem értelmiségi
időtöltés gyanánt vetődnek fel. Az erdélyi magyarság tömeges elvándorlása, a
felgyorsult asszimiláció, a teljes apátia félreérthetetlen jelei e kérdések
felvetését morális kötelességé teszik. Egyértelmű, hogy alapvetően rossz úton
haladunk. Ez az út nem vezet a „szülőföldön való boldoguláshoz”, legfeljebb a szülőföldön
bekövetkező csendes, a szerencsésebbeket nem zavaró kimúláshoz. Csoóri Sándor a
Heti Válasz hasábjain publikált, Markó Bélához írott nyílt levelében méltán a „megmaradás vagy eltűnés” kérdéseként
fogalmazza az erdélyi magyar érdekképviselet valódi tétjét és felelősségét. Miképpen
jogos és lényegbe vágó a felelősségre vonó kérdése is: „a szövetség mikor lép ki a szűkösnek bizonyult parlamenti politizálás
keretei közül, és mikor szánja el magát olyan vagy csak valamennyire is hasonló
ellenállásra, életrevalóbb kulturális és gazdasági szerveződésre, mint
amilyenre az erdélyi románok a XIX. század harmadik negyedétől kezdve elszánták
magukat?”
A kérdés egyike azoknak, amelyek
a Romániai Magyar Demokrata Szövetséget kezdettől fogva két meghatározó
szemlélet mentén megosztja. E kérdés a mikéntet érinti, az elmaradt
önszerveződést, mint az érdekérvényesítés fontos eszközét. Ám e kérdés rávilágít
arra is, hogy nemcsak az eszközök kérdésében, hanem a célok tekintetében is
mély szakadék húzódik az emancipációs és szervilis szemléletmód, az
önrendelkezés hívei és a kollaboráció művelői közt.
Az ember azt gondolná, hogy a
rendszerváltoztatás óta történhetett volna sok minden egészen másképpen is. Lehet,
de koránt sem biztos. Mert, amíg az erdélyi magyarok Ceausescu bukásának
mámorában úsztak, addig a román hatalom cselekedett. Minden okunk megvan arra,
hogy hitelt adjunk azoknak (pl. Katona Ádámnak), aki azt állítják, hogy Domokos
Gézát (a Román Kommunista Párt Központi Bizottságának korábbi póttagját) maga Ion
Iliescu ideiglenes államelnök (és Domokos jóbarátja) bízta meg azzal, hogy
alakítsa meg az RMDSZ-t. Ezt Domokos bizonyos fokig vissza is igazolta azzal a kijelentésével,
miszerint azért kellett megalakítani az RMDSZ-t Bukarestben, hogy elejét vegyék
„a felelőtlen erdélyi magyar kezdeményezéseknek”.
Domokos mögött és körülötte ott
sorakoztak kommunista elvtársai, az osztályharcban kiművelt hűséggel és edzett
pártfegyelemmel. A vörös idillt a spontán módon csatlakozók zavarták meg,
mindenekelőtt Tőkés László és Szőcs Géza. A létrejött két tábor közötti
törésvonal eleinte átfedésben volt a posztkommunista (Nemzeti Megmentési Front-barát)
és kommunista-ellenes erők közötti ellentéttel. 1991 után a Szövetség politikai
céljának meghatározása, jelesül az autonómia programba vétele körül oszlott meg
az RMDSZ a „radikálisként” emlegetett autonomistákra és „mérsékelt”
együttműködőkre.
A célmeghatározó viták 1992-ben a
Kolozsvári Nyilatkozattal értek véget. A dokumentum világosan és egyértelműen
rögzítette az erdélyi magyarság autonómiaigényét. A tíz esztendeje elfogadott nyilatkozat
megjelölte közösségünk politikai célját és meghatározta jövőképét. A
képviselőházi és szenátusi RMDSZ-frakciók tagjainak a Nyilatkozatot követő,
Szent Mihály templomban tett esküje ezt az eszmei legitimitást, mint olyat
elismerte és kötelező érvényességét elfogadta.
Az akkor elfogadott, sorsunkat
meghatározni hivatott stratégiai lépések az erdélyi magyarság közösségi
önszervezését célozták meg azzal a szándékkal, hogy szerkezetében és belső
működésében alkalmassá tegyék az autonómia gyakorlására:
- elsőrendű cél volt, hogy az RMDSZ nemzeti önkormányzatként működjön, ehhez szerkezetét az állammodell határozta meg Brassóban. Ahhoz, hogy az állammodell kulcsszerve, az Erdélyi Magyar Parlament életet leheljen a rendszerbe és megteremtse az erdélyi magyar társadalom valamint a politikai elit közötti visszacsatolást, általános, titkos és közvetlen belső választásokra lett volna szükség.
- a belső választások névjegyzékének megteremtését valamint nemzeti közösségünk önépítését célzó programok reális megtervezésének és megalapozásának lehetőségét lett volna hivatott szolgálni az erdélyi magyarság nemzeti kataszterének összeállítása, a közösség számbavétele révén.
- a demokratikus választások útján létrejött SZKT első feladata lett volna megvitatni és elfogadni a közösség önrendelkezési akaratának jogilag kodifikált konkrét formáját, az autonómia-statutumokat.
1993 januárjában még úgy tűnt,
hogy a Szövetség egységesen, a magyar érdeknek megfelelően, mindezeket a
programpontokat valóra váltja. Annál is inkább, hogy ezzel nem lépte volna túl
a román törvényesség kereteit vagyis e program megvalósítása csak a magyar politikai akarat kérdését képezte.
1993-ban az akkor elnökké választott Markó Béla ennek a nemzetépítő programnak
valóra váltására kapott mandátumot. A szövetségi elnök eszmei legitimitását eme
program megvalósításának foka határozza meg. Tíz év távlatában egyértelműen
kinyilatkoztatható: a fenti programpontokból a mai napig semmi sem valósult
meg.
De más következtetés is
levonható. A Nyilatkozatig (a zömmel megélhetési politikusokból álló) „mérsékeltek”
(kollaboránsok, vagy elterjedt szóhasználattal: „labancok”) részéről többször is
elhangzott az a vád, hogy a szinte idealisztikusan értékorientált „radikálisok”
(autonomisták) az önrendelkezés elvén felépülő politikát végső soron pozíciószerzés
céljából és nem elhivatottságból sürgetik.
Másrészt az autonomisták meghatározó
részében az a meggyőződés élt a „mérsékeltekről”, hogy azok pusztán
óvatosságból ellenzik az autonómia programba vételét, különben „jó magyarok” ők
is. Jómagam is eme naivak közé tartoztam, ellentétben Katona Ádámmal és Patrubány
Miklóssal, akik nem bíztak egy pillanatig sem a „labancok” jóhiszeműségében.
Így a III. kongresszus idején 1993 januárjában az autonomista szárny egységes
volt az elvi tét, az autonómia programba vétele ügyében, de megosztott a
pozícióharc terén. A jóhiszeműek (köztük jómagam is) azt hitték, hogy elégséges
egy kötelező érvényű jó program, a kulcspozíciók az azokra ácsingózó
megélhetési politikusoknak bátran átengedhetők. Így nem csak a formális egység
szavatolt, hanem megnyílik a lehetősége annak is, hogy „mérsékeltek” saját
ügyüknek érezhessék az autonómiát, ami elejét venné a különben lehetséges
későbbi belső bomlasztásnak, szabotázsnak. Markó Béla e logika győzelmének
köszönhetően lett megválasztva. A realistáknak lett igazuk: kecskére bíztuk a
káposztát.
Szövetségünk 1993 és 1995 között
nem fordult ugyan szembe az autonómia-politikával, de aggodalomra adott okot,
hogy a román hatalom kedveltjei, az autonómiát csak színleg támogatók, egyre
nagyobb teret nyertek benne. 1995-ben viszont Markó Béla, mint újraválasztott
elnök és az őt körülvevő szűk hatalmi érdekszövődmény elég erősnek érezte magát
ahhoz, hogy hivatalos dokumentumok előírásait sutba dobva, olyan irányt szabjon
az erdélyi magyar közképviselet politizálásának, mely elvi és gyakorlati síkon
egyaránt homlokegyenest ellentétes a Kolozsvári Nyilatkozatba foglalt
célkitűzésekkel. Elkezdődött a klientúra átprogramozása és a közhangulat
előkészítése egy újfajta politika meghonosítására, melynek lényege, hogy az
RMDSZ saját céljait a román hatalom vélt vagy valós elvárásaihoz igazítja,
miközben pótolhatatlan külpolitikai legitimációt biztosít neki az európai
integráció folyamatában.
Az RMDSZ csúcsvezetése 1996-ban,
a kormányba lépéssel elhagyta az önrendelkezés útját, az autonomista utat,
elvesztve ezáltal erdélyi magyar érdek által meghatározott eszmei legitimitást.
Megszűnt az önálló magyar külpolitika, az autonómia megteremtésére irányuló
politikai akarat, megállt az államelvű önépítkezés, a magyar nemzeti
önkormányzatként elképzelt RMDSZ államtitkári és miniszteri pozíciókkal
kifizethető román versenypártként kezdett működni. Általánossá vált a programhű
(autonomista) politikusok elleni támadás, a belső pluralizmus elfojtása, az
alapszabályzat áthágása. Az egyébként kétes legitimitású, de mégis jól
körvonalazott hatáskörökkel rendelkező SZKT háttérbe szorult a Politikai
Bizottságra emlékeztető tipikus pártszerv, az Operatív Tanács térnyerésével
párhuzamosan.
A kollaboráció lejtőjén tovább
csúszva, az RMDSZ csúcsvezetése 1998 októberében az önálló állami magyar
egyetem ügyében megfogalmazott ultimátum indokolatlan visszavonása által, az
erdélyi magyar kisebbségvédelem ügyének képviseletét is feladta.
1998-ban Radu Vasile kormányfő az
Egyesült Államokba készült. Clinton a találkozás feltételéül szabta, hogy „a
magyar ügy nyerjen megoldást”. Éppen ezidőtájt közeledett a végkifejlethez az
önálló állami erdélyi magyar egyetem kérdésének jogi rendezése. A magyar
kulturális adórészből fenntartandó egyetem elemi jog, és alfája-omegája a
magyar tanügynek s bármiféle kisebbségi érdekképviseletnek. A történelmi esélyt
megérezve, az ezügyben összehívott Szövetségi Küldöttek Tanácsa egyhónapos
reagálási időre szóló ultimátumot intézett a koalíciós partnerekhez, kilátásba
helyezvén az RMDSZ kiválását a kormányból. Az egyhónapos határidőt az RMDSZ
csúcsvezetése nem kül- és belpolitikai hatáskifejtésre fordította, hanem
megélhetési politikusai aknamunkájának meghajolva elfogadta a „multikulturális”
német-magyar egyetem addig elutasított gondolatát, azért, hogy formai
lehetőséget kreáljon saját ultimátumának visszavonására. Ez 1998. október 5-én,
az ismét összehívott SZKT-n meg is történt. Az önálló magyar állami egyetem
létesélyeit az RMDSZ emberileg belátható időkre vonatkoztatva megszüntette.
(Ama bizonyos német-magyar egyetem sem jött létre egyébként azóta: a
létrehozására vonatkozó kormányhatározat semmi más célt nem szolgált, mint az
SZKT beetetését.)
Ami az RMDSZ politizálásból ezek
után maradt, az a tartalmától megfosztott, steril és szemfényvesztő közszereplés.
1998 októbere óta nem beszélhetünk többé az RMDSZ-ről, mint erdélyi magyar
politikai akarat megjelenítőjéről és mint magyar érdekképviseletről.
Bill Clinton akkori amerikai
elnök 1999-ben a románok által elért sikert a magyarok emancipációs törekvéseinek
megtörésében és a kulturális egyencsatolás terén modellértékűnek kiáltotta ki. Európai csúcspolitikusok széles
körűen átvették és azóta sztereotípiaként ismétlik ezt a „méltatást”. Túlzás
nélkül leszögezhető: a román politikai
célok elérésében a romániai politikai pártok közül az RMDSZ bizonyult a
leghatékonyabbnak. A mai RMDSZ egysége és kizárólagossága az erdélyi magyar
érdekképviseletben éppen ezért elsőrendű érdeke a román államnak.
Az RMDSZ azóta a román politikai
akarat képviselője a magyar közösség felé. Hasonló szerepet tölt be a mai román
áldemokratikus környezetben, mint a néhai Népi Szövetség a sztálini nyílt
diktatúra körülményei közt. Az RMDSZ
látszatpolitikájának eredményeként Erdélyben a magyarság csak annyi jogot
élvez, amennyit a román politikai elit külföldi legitimációs érdeke megkíván.
1998 októbere óta az RMDSZ
csúcsvezetésének egyetlen kitapintható politikai tevékenysége abban áll, hogy
saját pozícióit védi. Ennek érdekében az európai normáknak való megfelelési
igyekezet által meghatározott kedvezményeket, mint saját érdekvédelmi
vívmányait tünteti fel, látszatproblémákat kelt és „old meg”. Mindazon jogokat
és engedményeket, amelyekben az ország többségi lakósságával együtt a
kisebbségek is részesülnek, vagy amelyek megadására a román elit a külső
(integrációs) nyomás hatására kényszerül, az RMDSZ - román médiasegédlettel -
saját harcának vívmányaiként tünteti fel. Hasonló ez a régi egyiptomi papság
magatartásához, akik esténként megjósolták, hogy a nap másnap fel fog kelni,
hajnalban ezért áldozatot hoztak, majd reggel learatták igyekezetük
legitimációs babérjait.
A román hatalom részeseként, az
RMDSZ csúcsvezetése könnyűszerrel megszilárdította önnön hatalmát. Az SZKT-t és
a Kongresszust Markó Béla és Verestóy Attila klientúrája alkotja elegendően
nagy arányban ahhoz, hogy „az idők végezetéig” ezt a vezetést újraválasszák. Verestóy
Attila szenátor a román politikai akarat közvetítésében s eme akaratnak s
engedelmes klientúra megszilárdítása terén kulcsszerepet játszik. Ő az RMDSZ erős
embere, aki sokak szerint a tulajdonképpeni vezető. A december elsején a
Kempinszkiben ünneplők közül a szenátornak volt mit ünnepelni: hivatalos
kimutatás szerint is ő ma Románia leggazdagabb emberei közé tartozik.
A Heti Válaszbeli vita keretén belül
a liberális Bíró Béla helyesen ismerte fel a székely területi autonómia,
valamint Románia federatív berendezkedésének szükségességét, valamint azt, hogy
ez egybevág Európa most kiépülő paradigmájával. Abban viszont tévedett, hogy
ezt a célkitűzést csak „kuruc-labanc” összefogással érhetnénk el. Ez
valóságidegen ábránd.
Az elnyomott nemzeti közösség és
a közösséget felszámolni igyekvő elnyomó többségi hatalom között a nemzeti
közösség létszükségletei terén feloldhatatlan
ellentét van. Az ellentét csak eltűnhet, de nem oldódhat fel. Eltűnhet az
elnyomó hatalom akaratának győzelme, vagy az elnyomó szándék megszűnte által.
Az etnokratikus elnyomás az elmúlt 80 év alatt még csak nem is csökkent. A „hagymakupolás”
székelyföldi román honfoglalás még csak most van kibontakozóban. A román
etnokrácia különböző szimbolikus és gyakorlati megjelenülését hosszan
sorolhatjuk a tavalyi, csíkszeredai december elsejei ünnepléstől az RMDSZ
szavazataival elfogadott nyelvtörvényig. Ezért az elnyomó hatalom érdekének magyar
(származású) kiszolgálói – az RMDSZ mai csúcsvezetése – és az erdélyi magyar
érdekért, a nemzeti közösség önrendelkezéséért tenni akarók (a csúcsvezetés
belső és külső ellenzéke) között az
ellentét alapvető, lényegi és áthidalhatatlan. Az RMDSZ története erről szól.
György Attila e hasábokon a
következőképpen fogalmazott: „mindent
összevetve, végső következtetésként: a túlélni, megmaradni és gyarapodni
szándékozó erdélyi magyarságnak aligha marad más út, mint minden kockázatával
együtt kipróbálni a kipróbálatlan, másik utat: egy új, következetesebb és
tisztességesebb politikai érdekképviselet kialakítását, vagy akár a román
politikai élet bojkottálását, a polgári engedetlenség és a külkapcsolatok
előtérbe helyezésével.
Konklúziójához bármit is
hozzátenni nem lehet, elvenni belőle nem szabad.
Megjelent a Heti Válasz 2003 január 10.-i számában.
No comments:
Post a Comment