Az 1992. október 25.-én elfogadott
Kolozsvári Nyilatkozat megteremtette az RMDSZ egységes, közös autonómia-politikájának
alapját.
A szervezet élére viszont a
kongresszus, mint a korábbiakban már szó volt róla[1] egy
olyan embert választottak a küldöttek, konkrétan Markó Bélát, aki a program következetes
képviselete helyett taktikázott.
Nem fordított annak nyíltan
hátat, megtett bizonyos lépéseket a brassói kongresszus által megjelölt irányban
(felállításra került az RMDSZ önkormányzati rendszere, az állammodellt követő
belső struktúra, volt a szervezetnek több helyzetteremtő politikai gesztusa[2]), de
a legfontosabb kérdésekben (autonómia-statútumok, nemzeti kataszter, belső
választás) semmiféle előrelépés nem történt.
Markó Bélát ennek ellenére nagy
többséggel újraválasztották 1995 májusában, az RMDSZ IV. kongresszusán.
Markó politikája ekkor fordulatot
vett.
Innen kezdve a látszatra is alig ügyelt,
kiegyezett a neptuniakkal, majd az egész szervezetet neptuni pályára állította.
1996-ban az RMDSZ hátat fordított a magyar nemzeti önkormányzat eszméjének, az
önálló külpolitikának, az autonómiaprogramnak, és egyre inkább román
versenypártként kezdett viselkedni, mely kifizethető miniszteri és államtitkári
posztokkal illetve sorsunkat alapvetően nem érintő, bármikor visszavonható engedményekkel.
2000-ben megbukott a „demokratikus
ellenzék” kormánya, amiben az RMDSZ is részt vett, győztek az utódkommunisták,
akikkel a Szövetség protokollumokat között, melyek keretében rögzítést nyert, hogy
bizonyos elsősorban nyelvi engedmények fejében az RMDSZ kívülről támogatja a
kormányt.
Ezek után érkeztünk el a 2002
októberében a Kolozsvári Nyilatkozat tíz éves évfordulójához, melynek
alkalmából a nemzeti tábor a kolozsvári operában nagyszabású ünnepséget
szervezett.
Borbély Imre, aki a nyilatkozat
szellemi atyja volt, az alább következő írással jelentkezett. (BZSA)
A tíz esztendeje elfogadott
Kolozsvári Nyilatkozat egyértelműen megjelölte közösségünk politikai célját és
meghatározta jövőképét. A belső önrendelkezés elvén alapuló
autonómia-igényünket rögzítő dokumentumot a Küldöttek Országos Tanácsa és a
parlamenti frakciók együttes ülése ellenszavazat nélkül fogadta el. A Szövetség
életében ez az egyetlen döntés, amely ekkora formai legitimitással született.
Amennyiben a közösségi szabadság, az önrendelkezés ideálja önmagában a
közösségi lét abszolút alapértéke, a Kolozsvári Nyilatkozat is abszolút eszmei
legitimitással, kötelező erővel bír. A képviselőházi és szenátusi RMDSZ-frakciók
tagjainak a Nyilatkozatot követő, Szent Mihály templomban tett esküje ezt az
eszmei legitimitást, mint olyat elismerte és kötelező érvényességét elfogadta.
Viszont az erdélyi magyar életesélyek
optimizálásának szempontjából a Nyilatkozat elfogadása pillanatában is már
történelmi késésben volt. Ami napnál is világosabb közös cél kellett volna
legyen 1989 decemberében, az RMDSZ megszületésének pillanatától fogva, az a posztkommunista
lelkületű csúcsvezetésnek[3]
megfélemlítő és elodázó taktikája miatt, közel három éves késedelemmel jött
létre. Hogy végül is a Nyilatkozat megfogalmazást és elfogadást nyert, az annak
tudható be, hogy a Küldöttek Országos Tanácsa a kilencvenes évek elején nagymértékben
érték- és értelemorientált testületként működött (ellentétben a mai politikai
és anyagi lekötelezettségek által dominált SZKT-val), és az érvek szintjén az
ellenzők vereséget szenvedtek és nem tudták tovább tartani az elodázás
frontját.
Ezzel együtt visszatekintve
megállapíthatjuk, hogy a román hatalom, beépített emberei révén így is elérte,
hogy a számára legkritikusabb kezdeti időszakban, az új rendszer
konszolidációjának első éveiben, amikor még sokkal képlékenyebb volt a jogi és
politikai környezet, a magyar érdekképviselet helyzetteremtő politika helyett
helyzetelfogadó, eseménykövető politikát folytatott.
A Nyilatkozatot követően, az
Egyeztető Kerekasztal tevékenykedése erősíteni látszott azt a reményt, hogy a
sajtó által radikális-mérsékelt ellentétként jellemzett Szövetségen belüli szembenállás
már a múlté. Az 1993. januárjában megtartott III., brassói kongresszus a
Kerekasztal ajánlásainak megfelelően, s a Kolozsvári Nyilatkozat szellemében
módosította Szövetségünk alapszabályzatát és programját. A IV., kolozsvári
kongresszus az erdélyi magyarság nemzeti közösségként való meghatározásával és
a területi autonómia programba vételével elvi síkon kiteljesítette
autonómiaprogramunkat s egyben aláhúzta az addig elodázott stratégiai jelentőségű
lépések megtételének fontosságát.
Ezek az akkor elfogadott,
sorsunkat meghatározni hivatott stratégiai lépések az erdélyi magyarság
közösségi önszervezését célozták meg, azzal a szándékkal, hogy szerkezetében és
belső működésében alkalmassá tegyék az autonómia gyakorlására:
- elsőrendű cél volt, hogy az RMDSZ nemzeti önkormányzatként működjön, ehhez szerkezetét az állammodell mentén határoztuk meg Brassóban. Ahhoz, hogy az állammodell kulcsszerve, az Erdélyi Magyar Parlament életet leheljen a rendszerbe és megteremtse az erdélyi magyar társadalom valamint a politikai elit közötti visszacsatolást, általános, titkos és közvetlen belső választásokra lett volna szükség.
- a belső választások névjegyzékének megteremtését valamint nemzeti közösségünk önépítését célzó programok reális megtervezésének és megalapozásának lehetőségét lett volna hivatott szolgálni az erdélyi magyarság nemzeti kataszterének összeállítása, a közösség számbavétele révén.
- a demokratikus választások útján létrejött SZKT első feladata lett volna megvitatni és elfogadni a közösség önrendelkezési akaratának jogilag kodifikált konkrét formáját, az autonómia-statútumokat.
1993 januárjában még úgy tűnt,
hogy a Szövetség egységesen, a magyar érdeknek megfelelően, mindezeket a
programpontokat valóra váltja. Annál is inkább, hogy ezzel nem lépte volna túl
a román törvényesség kereteit és ekképpen e célkitűzések valóságba ültetése csak
a magyar politikai akarat függvénye volt. 1993-ban az akkor elnökké választott
Markó Béla ennek a nemzetépítő programnak valóra váltására kapott mandátumot. A
szövetségi elnök eszmei legitimitását eme program megvalósításának foka
határozza meg. Tíz év távlatában egyértelműen kinyilatkoztatható: a fenti
programpontokból a mai napig semmi sem valósult meg.
Szövetségünk 1993 és 1995 között
nem fordult szembe az autonómia-politikával, de aggodalomra adott okot, hogy a
román hatalom kedveltjei, az autonómiát csak színleg támogatók, egyre nagyobb
teret nyertek benne. 1995-ben Markó Béla, mint újraválasztott elnök és az őt
körülvevő szűk hatalmi érdekszövődmény elég erősnek érezte magát ahhoz, hogy
hivatalos dokumentumok előírásait sutba dobva, olyan irányt szabjon az erdélyi
magyar közképviselet politizálásának, mely elvi és gyakorlati síkon egyaránt
homlokegyenest ellentétes a Kolozsvári Nyilatkozatba foglalt célkitűzésekkel.
Elkezdődött a klientúra átprogramozása és a közhangulat előkészítése egy
újfajta politika meghonosítására, melyet joggal illethetünk a „neptuni”
jelzővel s melynek lényege, hogy az RMDSZ saját céljait a román hatalom vélt
vagy valós elvárásaihoz igazítja, miközben pótolhatatlan külpolitikai
legitimációt biztosít neki az európai integráció folyamatában.
Az RMDSZ csúcsvezetése 1996-ban,
a kormányba lépéssel elhagyta az önrendelkezés útját, az autonomista utat,
elvesztve ezáltal erdélyi magyar érdek által meghatározott eszmei legitimitást.
Megszűnt az önálló magyar külpolitika, az autonómia megteremtésére irányuló
politikai akarat, megállt az államelvű önépítkezés, a magyar nemzeti
önkormányzatként elképzelt RMDSZ államtitkári és miniszteri pozíciókkal
kifizethető román versenypártként kezdett működni. Általánossá vált a programhű
politikusok elleni támadás, a belső pluralizmus elfojtása, az alapszabályzat
áthágása. Az egyébként kétes legitimitású, de mégis jól körvonalazott
hatáskörökkel rendelkező SZKT háttérbe szorult a Politikai Bizottságra
emlékeztető tipikus pártszerv, az Operatív Tanács térnyerésével párhuzamosan.
A kollaboráció lejtőjén tovább
csúszva, az RMDSZ csúcsvezetése 1998 októberében az önálló állami magyar egyetem
ügyében megfogalmazott ultimátum indokolatlan visszavonása által, az erdélyi
magyar kisebbségvédelem ügyének képviseletét is feladta.
Ami az RMDSZ politizálásból ezek után maradt, az a tartalmától
megfosztott, steril és szemfényvesztő közszereplés.
1998 októbere óta nem beszélhetünk többé az RMDSZ-ről, mint erdélyi
magyar politikai akarat megjelenítőjéről és mint magyar érdekképviseletről.
Az RMDSZ azóta a román politikai akarat képviselője a magyar közösség
felé. Hasonló szerepet tölt be a mai román áldemokratikus környezetben, mint a
néhai Népi Szövetség a sztálini nyílt diktatúra körülményei közt.
Az RMDSZ látszatpolitikájának eredményeként Erdélyben a magyarság csak
annyi jogot élvez, amennyit a román politikai elit külföldi legitimációs érdeke
megkíván. (Kiemelés tőlem, BZSA)
1998 októbere óta az RMDSZ
csúcsvezetésének egyetlen kitapintható politikai tevékenysége abban áll, hogy
saját pozícióit védi. Ennek érdekében az európai normáknak való megfelelési
igyekezet által meghatározott kedvezményeket, mint saját érdekvédelmi
vívmányait tünteti fel, látszatproblémákat kelt és „old meg”, és a belső
ellenzéket a legitimációhoz, a demokratikus látszat megtartásához szükséges
szinten tartja. Teheti a csúcsvezetés ezt azért, mert kizárólagos hatalommal
rendelkezik a Szövetség pénzügyi forrásai felett.
A tíz évvel ezelőtt meghirdetett
program világos, határozott és pozitív jövőképet tartalmazott.
A dél-tiroli példa is azt
bizonyítja, amit a józan ész sugall: az autonómia, mint pozitív távlatot
jelentő közösségi jövőkép, az azt felvállaló közösséget a közös cél jegyében
erősíti. Ez az erősítő hatás a dél-tiroliakat két évtizedes harcukon
végigkísérte, közösségük nem porladt szét. A valóra vált autonómia pedig
gyarapít: az autonómia gyakorlása óta a dél-tiroli gazdasági és kulturális
mutatók jobbak az olasz átlagnál.
Ezzel szemben, a neptuni út
kilátás nélküli. Milyen magyar kilátás nyílik ott, ahol csak az etnokratikus
ihletettségű román politikai akarat érvényesül? A céltalan, önmagáért való
közszereplés a közösségi elidegenedés, a kiábrándultság és csüggedés táptalaja.
A csúcsvezetés látszatpolitizálása fő gerjesztője annak a társadalomlélektani
háttérnek, amely végső soron kiváltotta az erdélyi magyarság - a legutolsó
népszámlálás által is kimutatott - drámai méretű elvándorlását és beolvadását.
A nemzeti tragédia méreteit öltő erdélyi magyar megfogyatkozásnak van magyar
haszonélvezője is: az RMDSZ-es klientúra.
A látszólagos kilátástalanságból
van kivezető út, még akkor is, ha az eddigi mulasztásokat pótolni lehetetlen. A
történelem kerekét visszafordítani nem lehet, de a közösségi érdekképviselet
ellátására hivatott szervezetet vissza lehet irányítani a helyes útra. Erre
kísérletet tenni morális kötelesség:
- Haladéktalanul meg kell szervezni az erdélyi magyar jövőért valóban felelősséget érzők egymásra találását, cselekvő egységbe szervezését és hozzá kell látnunk az erdélyi magyar közélet demokratizálásához, a belső választások megszervezéséhez.
- Szervezetünk szerkezetét át kell, hogy alakítsuk a Kolozsváron és Brassóban lefektetett elvek szerint, felhasználva az elmúlt tíz év gyakorlatából fakadó tapasztalatokat.
- Politikai, sorsformáló tevékenységünket a Kolozsvári Nyilatkozat szellemiségéhez kell igazítani, tartalmát a III.-IV kongresszus programja kell, hogy megszabja. Politikánk zsinórmértékét mind saját közösségünk, mind a román hatalom, mind pedig a Nyugat felé a tíz éve megfogalmazott központi cél megvalósítása, a belső önrendelkezés elvén nyugvó erdélyi magyar társadalom, a tényleges önállóság, az autonómia megteremtésének igyekezete kell, hogy meghatározza.
Borbély Imre
Gondoltam, ideillesztek két fotót. Borbély Imrének talán első számú politikai példaképe Márton Áron volt. Sokakra felnézett Klebelsberg Kunótól Gömbös Gyulán át Horthy Miklósig, de talán Áron püspököt tisztelte legjobban. Itt van a helye annak a képnek, midőn az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács elnöke, Tőkés László és ügyvezető elnöke Sándor Krisztina megkoszorúzza Márton Áron szobrát a kincses városban a Kolozsvári Nyilatkozat huszadik évfordulója alkalmából 2012 október 27.-én.
Kolozsvár,
2002. október 25.
A Kolozsvári
Nyilatkozat tizedik évfordulója alkalmából
Gondoltam, ideillesztek két fotót. Borbély Imrének talán első számú politikai példaképe Márton Áron volt. Sokakra felnézett Klebelsberg Kunótól Gömbös Gyulán át Horthy Miklósig, de talán Áron püspököt tisztelte legjobban. Itt van a helye annak a képnek, midőn az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács elnöke, Tőkés László és ügyvezető elnöke Sándor Krisztina megkoszorúzza Márton Áron szobrát a kincses városban a Kolozsvári Nyilatkozat huszadik évfordulója alkalmából 2012 október 27.-én.
S helye van itt annak a képnek is, melyen a 2012-es választások előtt az Erdélyi Magyar Néppárt jelöltjei sorakoztak fel ugyanazon alkalomból Mátyás király szobra előtt. Borbély Imre több ízben is hangot adott annak, hogy az Erdélyi Magyar Néppárt az egyetlen szervezet, melyre jó szívvel tudja a voksát adni.
[1] A
kérdést részletesen ismerteti a „Magyar alternatíva Erdélyben” című írás, mely
2017. február 6.-án került fel a blogra.
[2] Az
Európa Tanácsnak címzett memorandum az ország küszöbön álló felvételével kapcsolatban
bátor lépés volt, viszont a dokumentum furcsa módon nem épült az autonómiára. Hasonló
a helyzet az RMDSZ tanügyi törvényével, mely elfogadása esetén nem kodifikálta
volna az erdélyi magyarság kulturális autonómiáját. A Markó vezette RMDSZ még a
helyzetteremtő lépéseket is a vélt román tűrőképességhez mérte. Ezzel nem
sikerült elérje a célba vett keveset sem, ugyanakkor lemondott önként két
fontos pillanatban a hivatalos program lényegének, az autonómiának a képviseletéről.
[3] A „csúcsvezetés”
elsősorban Domokos Gézát takarja, akinek megvoltak ugyan a szövetségesei, de az
ő személyes obstrukciója jelentette a legfőbb akadályt az autonomista politika
útjában. (megjegyzés tőlem, BZSA)
No comments:
Post a Comment