Miután az RMDSZ
Küldötteinek Országos Tanácsa ellenszavazat nélkül elfogadta 1992. október
25.-én a Kolozsvári Nyilatkozatot, mely első ízben fogalmazta meg a rendszerváltás
után az erdélyi magyarság autonómiaigényét egyértelműen és letagadhatatlanul[1],
az RMDSZ képviselői és szenátorai esküt tettek a Szent Mihály templomban az
autonómia kivívására.
Azt remélhettük, hogy
innen kezdve mindenki a közös ügy érdekében fog dolgozni.
Nem ez történt.
Frunda György egy
interjúban „elsietettnek” nevezte az valóságban közel három esztendőt késő
nyilatkozatot, Domokos Géza sem tűnt a nyilatkozatban foglaltak lelkes hívének,
a balliberális, zömmel SZDSZ-es orientációjú értelmiség pedig szabályos
sajtóháborút indított ellene. Célkeresztben Tőkés László, Szőcs Géza, Patrubány
Miklós és Borbély Imre volt elsősorban. „Rajtaütésszerű, indokolatlan döntéseket”,”rögtönzések
sorozatát”, „monologizálást”, „kommunikációképtelenséget”, az „elméleti
tájékozottság hiányát” rótták
fel nekik, azt állítva, hogy „kísérleti nyúlnak tekintik a társadalmat”, „figyelmen
kívül hagyják a román felet” s még hosszan sorolhatnám a hangulatkeltő,
légből kapott, nem ritkán nevetséges[2]
vádaskodást.
Érdekes hangvétel-módosulásnak
lehetünk tanúi az 1993. január 6.-án megjelent „Félszárnyú madár” c. esszét olvasva a kampány fő alakjának, Cs. Gyimesi
Évának a tollából. Elmarad az intellektuális becsmérlés, kevesebb a címkézés,
az esszé végső soron egy akár komolyan is vehető imperatívusz, mely arra hívja
fel a figyelmet, hogy a gazdasági kérdésekre is oda kell figyelni, mert enélkül
az RMDSZ félszárnyú madár: az szerző már nem vonja kétségbe az autonómia
program létjogosultságát, csupán megvalósítási esélyeit kevesli.
A hangváltásnak több
oka is lehet. Lehet egyszerű taktika. Az RMDSZ derékhad ugyanis nem kedveli a
militáns hangvételt. Ha pedig a kongresszuson e csoport bármi konkrét - értsd
megszavazandó, azaz voks-többséget igénylő - döntést ki akart csikarni, akkor a
küldöttek szimpátiájára volt kénytelen építeni.
Lehet viszont azon a
tanulmány megjelenésének hatása, melyet Cs. Gyimesi Éva egyetlenként nevesít (“jelen
pillanatban azonban szervezetünk csupán a nemzeti érdek megvalósításának, az
önrendelkezésnek azt a Borbély Imre által kidolgozott programját[3]
kínálja, mely önmagában imponálóan koherensnek mutatkozik, viszont nem veszi
figyelembe...” stb.) Tény, hogy ebben a szövegben - az összes többivel
ellentétben[4]
nem esik szó „dilettantizmusról”, „favorizált szakértőkről”. Elképzelhető,
hogy a szerző meggyőződött arról: nem improvizálásról van szó a következetes
autonomisták politikájában, hanem konzekvens és koherens koncepción alapuló
program-politizálásról.
Nézzük akkor azt a
szöveget, melyet még a korábban fröcsögő politikai ellenfél is imponálóan koherensnek
nevezett. Ideillesztek egy korabeli fotót is.
(BZSA)
Az RMDSZ Kolozsvári Nyilatkozatának néhány vetülete
Minden
nemzetnek alapvető érdeke a gyarapodás. Ez az eddigi történelemben többnyire
területi, számbeli, gazdasági és kulturális terjeszkedési célként jelent meg a
politikában.
Nemzetközi
viszonylatban, ezek az óhatatlanul ellentétes célkitűzések
konfliktusgerjesztőek. Ezen felül, földrészünkön az etnikai határok nem
azonosak az országhatárokkal, tehát minden ország etnikai szempontból vegyes.
Az
országon belüli etnosz a politikai, vagy számbeli kisebbségben élő közösségek
rovására igyekszik gyarapodni, kulturális asszimiláció által. Ezt a többségi
igyekezetet az érintett kisebbségek általában traumaként élik meg. Az ebből
adódó feszültségek sok helyen virulens erőszakos konfliktusokba torkollottak.
A két világháború
közötti hasonló konfliktusok megoldására az arbitrage-on (és helyi
referendumon) alapuló határmódosítás kínálkozott és általánosan elfogadott
volt, de ürügyként is szolgált a nagyhatalmi terjeszkedésnek. A kétszeres
világégés keserű tapasztalata, valamint a tömegpusztító eszközök rohamos
fejlődése, kontinensünk nyugati felében a politikai célkitűzések
felülvizsgálatához vezetett.
A féktelen konkurencia és abszolút államszuverenitás helyébe
mindinkább a kooperáció, valamint a szuverenitás korlátozását feltételező
integráció lépett. Ezt az ésszerű, gazdasági törvényszerűségeknek is
megfelelő folyamatot, mely Európa két legádázabb ellenségét hozta - évszázados
viszály után - közös platformra, két látnoki államférfi, Charles de Gaulle és
Konrad Adenauer politikai döntése indította el. Nyugat-Európa különböző
országaiban viszont megmaradt feszültséggerjesztő tényezőként a többségi
asszimilációs politika, valamint az általa táplált kisebbségi emancipációs
törekvés.
Az
utóbbi évtizedekben a nyugat-európai integrációs folyamat előtérbe hozta a
mentalitási régiók, a népcsoportok kulturális és gazdasági jelentőségét, ezek
megőrzésének szükségszerűségét. Egy egész sor konkrét elképzelés született
arra, hogyan lehetne a régiók sajátosságait, a népcsoportok sokszínűségét
megőrizni (ilyenek a határok spiritualizálása, a kisebbségi charta, a
kisebbségvédelmi világszervezet, stb.).
Két
német népcsoport, az elzászi és a dél-tiroli, melyek élvezhették a demokratikus
államkeretet, a jogállamiságot, valamint a spiritualizált határokat, egymástól
teljesen eltérő sorsra jutott. A lényeges különbség a két népcsoport
hozzáállásában mutatkozik: az elzászi elfogadta a kisebbségi sorsot kezdettől
fogva, a dél-tiroli ezzel szemben, egy pillanatra sem mondott le saját
politikai emancipációjának igényéről. A dél-tiroli igény kinyilvánításától a
megvalósulásig két évtized telt el. Ebben a két évtizedben, míg az elzászi
testvéreik messzemenően elvesztették nyelvüket és "dupla identitást
nyertek", a dél-tiroliakat a közös cél és akarat megtartotta. Világos
tehát, hogy a demokrácia, a jogállamiság, a gazdasági jólét, az átjárható
határok, a gondolatok és információk szabad áramlása, az emberjogvédő
szervezetek jelenléte és működése csak keretet biztosít, könnyíthet, de nem
szavatolhatja az identitás megőrzését ott, ahol nem találkozik a közösség
igényével.
Ott viszont, ahol a politikai emancipáció, az
önrendelkezés igénye közakarattá terebélyesedik, míg valóra válik, hitet ad,
majd az után szavatol.
Újabban
és párhuzamban az új kooperatív államközi kapcsolatok kiépítésével, mind jobban
körvonalazódik a belső önrendelkezés, mint modern megoldás. A belső
önrendelkezés (szuverenitás) eleve nem abszolút törekvés, hanem kezdettől fogva
önkorlátozott - tiszteletben tartja az adott állam határait, nem törekszik
külön független államot létrehozni. A belső önrendelkezés ugyanakkor feltételez
akkora döntési függetlenséget, amely az identitáshoz, a kulturális és gazdasági
esélyegyenlőséghez, szabadabb gyarapodáshoz szükséges - vonatkozhat területtől
függetlenül, egy közösségre, annak minden tagjára egy országon belül (pl.
finnországi svédek), vagy pedig egy területre, régióra (pl. Dél-Tirol), vagy
mindkettőre (pl. kanadai franciák). A
nemzeti közösségek és régiók autonómiája ekként az általános európai
integrációs folyamat dialektikus és feszültségoldó ellentéteként jelenik meg.
A
kommunista ideológia bukása, a Szovjetunió visszavonulása a kelet-európai térségből,
valamint a volt Szovjetunió felbomlása független (?) országokra, felszínre
hozta Európa ezen részén is a totalitarista diktatúra által eddigelé kényszer-hibernálásban
tartott hasonló problémákat. Kézenfekvő, hogy a kommunizmus örökségeként
rendkívüli gazdasági, kulturális és morális nehézségekkel küzdő kelet-európai
országokban az interetnikus feszültségek nagyobb társadalmi súllyal
jelentkeznek, mint nyugaton. Annál is inkább, hogy a totalitarizmus a Buharin -
Sztálin - féle kényszerasszimilációt durva, tehát fokozottan traumatizáló
módszerekkel űzte.
Az egész
régiót sújtó sokrétű krízisben, mind az új kormányzatok, mind pedig a
kisebbségben élő népcsoportok, problémáik orvoslását a nyugaton bevált
megoldáscsomagok meghonosításában látják. Nyugat-Európában a belső
önrendelkezés az érintett népcsoportok egyedi, külön igénye, egyéni akarata
eredményeként jött létre. Közép- és
Kelet-Európában 1989 után szökőárként felduzzadt a kisebbségproblémák egész
sora. Ennek a problémasorozatnak megoldása a térség stabilitásának egyik
feltételévé vált. Ezért a belső önrendelkezés mindinkább általános megoldásként
jön számításba az európai nagypolitikában. Ezt a trendet a jugoszláviai
tragédia felgyorsította. Valószínűsíteni lehet, hogy a volt Szovjetunió
területén sokmillió kisebbségbe jutott orosz érdekeltté teszi majd a nagyorosz
anyaországot is, hogy ezirányba hasson.
Az egyes
kelet-európai országokban még számottevő restaurációs erők önös csoportérdektől
vezérelve, fékezni igyekszenek ezen ésszerű folyamatot.
1. A romániai magyar nemzeti közösség
önrendelkezésének szükségszerűsége
A
trianoni béke olyan határokat húzott, mely a magyarság egyharmadát kisebbségi
sorba kényszerítette. A határokon kívül rekedt magyarság mintegy fele
Erdélyben, illetve Románia más történelmi tájegységein él, mindezidáig
politikai kisebbségben, a mindenkori román hatalom gyámkodása alatt és
etnokratikus nyomásának védtelenül kitéve.
A
politikai kisebbségbe kerülés óta, ennek következményeként, a romániai magyar
népcsoportot a gazdasági esélyegyenlőtlenség, a mesterséges kulturális
sorvasztás, valamint nemzetlélektani nyomás sújtja. Eredményképpen száma,
gazdasági ereje, iskolázottsága és motiváltsága negatív tendenciákat mutat. Két
folyamat határozza meg leginkább a fogyatkozást: az asszimiláció és az
elvándorlás. Mindkettő visszavezethető a politikai kisebbségi állapotra.
A
totalitarizmus bukása után kialakult álparlamentarista diktatúrában, mely a
restaurációs erők hatalomközelségét jelenti, az ország gazdasága szabadesésben
van. Így a magyar népcsoportot is a gazdasági válság (és egyelőre
kilátástalanság) sújtja leginkább.
Egy
országon belül az állam az, amely bizonyos mértékben befolyásolhatja a gazdaság
fejlődését. Teszi ezt legfőképpen törvények által, melyek a tulajdonviszonyokat
szabályozzák, garanciákat adnak és kialakítják az adórendszert. Az állam
rendelkezésére állnak a kényszerítő eszközök (ellenőrzés és büntetés) az általa
kialakított játékszabályok betartására. Az RMDSZ a törvényhozáson belül 8%-ot
képvisel, ami meghatározza hatásfokát a gazdasági törvényalakításban.
Egy
feltételezett magyar területi autonómia önkormányzata hozhatna olyan
törvényerejű intézkedéseket, melyek e területen meghatároznák a gazdasági
életet (pl. adókedvezményes zóna létrehozása). Ez megfelelne a szubszidiaritás-elv
gazdasági szférában való alkalmazásának, pl. a Székelyföldön. A szubszidiaritás
elve szerint a problémák megoldása annak az (ebben az esetben helyi)
intézménynek a hatáskörébe tartozik, amely a témához közelebb áll és ezáltal
kompetensebb, szemben az erre illetékes "magasabb" állami szervvel. A
szubszidiaritás elvén alapszik a nyugaton folyamatos decentralizáció, valamint
a bázisdemokráciák kiépülése.
A
Kolozsvári Nyilatkozat értelmében tervezett, az egész romániai magyarságot
felölelő önkormányzat nem hozhatna ilyen törvényerejű rendeleteket, ezzel
szemben viszont hivatott lenne a vétójog kikövetelésére és gyakorlására olyan
törvények esetében, melyek diszkriminatív módon sújtják népcsoportunkat. Erre a
mai RMDSZ-nek nincs legitimitása. Addig is, amíg az ilyenfajta jogi eszköz
létrejön, a külföld felé nagyobb legitimitást jelentő önkormányzat több
eséllyel tud a gazdasági esélyegyenlőségért síkraszállni.
Mint
érdekképviselet és társadalomszervező erő, az RMDSZ gazdasági vonatkozásban
azáltal segíthet, hogy szervez és tanít (gazdasági szabadegyetemek, gazdakörök,
jogtanácsadás, stb.), részt vesz a gazdasági információfeldolgozásban
(piackutatás, reklám és propagandatevékenység). Ezeket a funkciókat az RMDSZ
eddig oly mértékben látta el, amilyen mértékben ezt a rendelkezésére álló,
rendkívül csekély anyagi források lehetővé tették. Egy lentről kiépülő, általános
és titkos szavazás útján kialakított, megújhodott RMDSZ, mely legitim módon
átvehetné a megalakult nemzeti közösség önkormányzatát, nagyobb mozgósító
erejénél fogva, nagyobb anyagi bázison állva, hatékonyabban tudná ellátni ezen
funkciókat. Románia népei, így a magyar népcsoport is, anyagi támogatásra
szorul. Ez a totalitarizmus bukása óta többnyire segély-szállítmányok
formájában többé-kevésbé jellemző is. Nem biztos viszont, hogy a segély oda
kerül, ahol a legégetőbb szükség van rá; másrészt a mai RMDSZ, ilyen irányú
legitimitásnak hiányában, nem dönthet afelől, hogy hol lenne legcélszerűbb a
gazdasági tevékenységet lehetővé tevő - tehát munka által sokszorosító -
segélyek gyümölcsöztetése (nem célirányos segélyekről van szó; ezek
elirányítása eddig menetrendszerűen kontesztációkhoz vezetett). A népcsoport
önkormányzata elláthatná ezt a funkciót is.
Az
elmúlt évtizedekben a román hatalom egy durván etnokratikus kultúrpolitikát
folytatott, melynek hatékonyságát a totalitáris állam maximumig növelhette.
Ennek a kultúrpolitikának a célja a nem-románok identitásának megváltoztatása
volt azáltal, hogy elvágni igyekezett a saját, autochton kultúr-gyökereket,
megváltoztatván például a történelmi tudatot. A magyar kultúrintézményeket
szisztematikus sorvasztásnak vetette alá. Az ilymódon okozott kulturális kár
felbecsülhetetlen.
A
beindított káros folyamat, az
asszimiláció, kizárólag a kulturális autonómia által fékezhető, illetve leállítható.
Ez felölelné a magyar kulturális intézmények visszanyerését és autonóm működtetését
(autonóm tantervet is beleértve), valamint az időközben szükségessé vált új
tanintézmények létrehozását. Ennek
alapját a népcsoport által fizetett és tanügyre szánt adórésszel való autonóm
gazdálkodás jelentené. Ezirányban sem a mai RMDSZ, sem pedig más erdélyi
magyar szervezet nem rendelkezik legitimitással. Ezt a funkciót kizárólag egy általános és titkos szavazással
létrehozott önkormányzat veheti át.
A
totalitarizmus utolsó éveire, de legfőképpen az álparlamentarista diktatúrára
jellemző a felfokozott etnokratikus propaganda, melynek fősugallata a román
felsőbbrendűség, valamint egy rendkívül torz magyarságkép. Ez a propaganda
traumatizáló lelki hatásként éri az erdélyi magyarságot. Az RMDSZ eddig nem
rendelkezett egységes koncepcióval, még kevésbé stratégiával ebben a kérdésben.
A magyar népcsoportot ért pszichológiai nyomással szemben az RMDSZ-politika
kimerült a taktikai reagálások (mindenek előtt mentegetőzések, tiltakozások)
szintjén. Az önrendelkezési nyilatkozat tartalmazza azt a koncepciót, melynek
alapján ki lehet építeni az eljövendő kezdeményező stratégiákat. A nyilatkozat
lélektanilag is fordulópontot jelenthet.
2. Az önrendelkezési nyilatkozat előzményei
Az
önrendelkezés gondolata kezdettől fogva ott volt az RMDSZ politikáját
meghatározó elvek sorában. Az első szándék-nyilatkozatokban is megjelenik. Mint legitim módon felvállalt igény, az önrendelkezés
a romániai magyarság önmeghatározása formájában, a II. kongresszuson a
társnemzeti vitát követően került be a programba. A program második pontja
szerint:
"A romániai magyarság - beleértve a
csángó-magyarokat is - állami kereteit tekintve Románia állampolgárainak
közösségébe tartozik. Ezen belül önmagát közösségi államalkotói tényezőnek,
önálló politikai alanynak, s mint ilyen, a többségi nép - nemzet - egyenjogú
társának tekinti. Nyelve, etnikuma, azonosságtudata, kultúrája és hagyományai
szerint az összmagyarság szerves része, ugyanakkor régi, történelmi és
kulturális szálak kötik azokhoz a népekhez is, elsősorban a románokhoz és a
németekhez, akikkel évszázadokon át együtt élt. Romániai mivoltát vállalva
nemzeti identitását továbbra is meg akarja őrizni; ezt nem programjaként, hanem
tudomásul veendő adottságaként kell tekinteni: az etnikai kisebbségeknek abba a
típusába tartozik, amely nem akar sem elvándorolni, sem a többségi nemzetbe
beolvadni. Szülőföldjét hazájának vallja, amelynek gazdasági és kulturális
fejlődéséhez maga is tetemesen hozzájárult".
Az
önmeghatározásnak megfelelő, az autonómiát biztosító törvénytervezet-csomag, ugyancsak a II. Kongresszuson került „forgalomba”
és lett később Szőcs Géza egyéni
kezdeményezéseként a Parlamentben előterjesztve.
Ebből az
önmeghatározásból kiindulva történt az 1991 őszén nagy port kavart agyagfalvi autonómiaproklamáció-kísérlet.
Belső
tanulmányként jelent meg a Hargita fürdői bővített elnökségi gyűlés által a
választásokig zárolt, Dr. Csapó József által
készített tanulmány, mely leginkább a már érvényben levő, vagy kidolgozás
alatt álló nyugati autonómia-koncepciókra támaszkodik.
A Madarasi Hargitán az Erdélyi Magyar
Kezdeményezés meghívására találkozott az összes erdélyi magyar párt és platform.
Ott nyilvánvalóvá vált, hogy az
önrendelkezés felvállalása mindenki által szükségesnek tartott imperatívusz, és
döntés született az ezirányú cselekvési egységre, a Keresztény és
Nemzeti-Liberális Egységkeret alapján.
A
választási kampány alatt nyilvánvalóvá vált, hogy az eddigelé elodázó
álláspontra helyezkedő mérsékelt szárny
egyik oszlopos tagja is (Verestóy Attila) az önrendelkezést született,
természetes jogunknak tartja és - mint ilyet - követeli.
A kolozsvári Küldöttek Országos Tanácsának
ezirányú vitája (1992 október 23.-25.) hosszú érlelési folyamat döntő
szakaszának tekintendő, amelyben végül is konszenzusos döntéssel
megfogalmazódott az önrendelkezési nyilatkozat.
A
szeptember 27.-i választások eredményeként a román reform-, kripto- és nemzeti
kommunisták továbbra is uralják a politikai életet. Ezért az álparlamentarista
diktatúra bizonytalan időre továbbra is jellemző marad, ami azt jelenti, hogy
Ceausescu politikai rendőrsége, valamint politikai propagandaműhelye tovább működik.
Ezért értelmetlen lett volna az önrendelkezési vita társadalmasítása, hiszen
egy széleskörű vita egyenesen kötelezte volna a sötét erőket közbelépni és
masszív megfélemlítéssel megakadályozni a nyilatkozatot.
3. Az önrendelkezési nyilatkozat időszerűsége
Az
etnokratikus nyomás által indukált kisebbségi emancipációs szándék a
többségben, ennek gyarapodási igyekezeténél fogva, mindenkoron antagonisztikus
akaratot fog szülni. Ezért az
önrendelkezési igény kinyilvánítására valóban kedvező időpont nincs. A
"kedvező" jelző tehát csak relatív lehet.
Az
időpont talán 1989 decemberének utolsó napjaiban lett volna a legalkalmasabb,
hiszen akkor volt a román politikum a legképlékenyebb állapotában, ugyanakkor
legerősebb bizonyítási kényszer alatt állt. A puccsisták el kellett hitessék a
világgal, hogy valódi változást hoznak. Az általános eufória, valamint az
autonómiával szembeni relatív társadalmi elfogultság e gondolat elfogadtatását
megkönnyítette volna. 1990-ben, mihelyt az új hatalmi gépezet konszolidálódott,
főleg a bánsági autonóm törekvések ellen beindított fekete propaganda gyors
ütemben súlyos előítéleteket épített fel a román társadalomban. A mesterségesen
indukált társadalmi konvulziók ehhez nagymértékben hozzájárultak.
Az
alkotmány elfogadása után a román demokrata erők megerősödési esélyei
fontosabbakká váltak (több politikai haszonnal kecsegtetett egy demokratikus
fordulat, pl. alkotmánymódosítással), mint az egy pár hónappal korábban történő
emancipációs igénykinyilvánítás:
- ezért halasztották a III.
Kongresszust a választások utáni időpontra
- ezért zárolta az Országos Elnökség
Dr. Csapó József tanulmányát;
- ezért nem vett részt az RMDSZ az
Erdélyi Magyarok Világkongresszusán.
A rögtöni magyar célkitűzés háttérbe szorítása
maximális teret biztosított a román demokratikus ellenzéknek a választásokat
megelőző hónapokban - a magyar fél megtette a tőle telhetőt.
A
választások után semmi sem indokolta többé az önrendelkezés megvitatásának és
kinyilvánításának elodázását.
4. A romániai magyar belső önrendelkezés kiépítésének
lehetséges menetrendje
A belső
önrendelkezés valóra váltásának két alapvető lépését: a politikai vezető
testület elhatározását és a szándéknyilatkozat megfogalmazását - a lehető
legnagyobb legitimitással, egyhangúlag - az októberi KOT megtette.
A többi
lépéshez előzetes egyeztetés, majd kongresszusi döntés szükséges.
Az
1991-ben elfogadott alkotmány fő célkitűzése az oligarchia hatalmon maradásának
szavatolása. Ezért centralisztikus, etatista, hordozza az elnöki diktatúra
lehetőségét. Ugyanakkor megalkotói igyekeztek a demokratikus látszatot
megőrizni - deklaratív szinten. Így Románia jelenlegi alkotmánya csak részben
biztosít keretet a magyar nemzeti közösség önkormányzatának.
Következtetésképpen
szinte biztosan előrevetíthető az, hogy a megvalósítás kétlépcsős lesz: az első
lépcsőben annyit lehet keresztülvinni, amennyit a jelenlegi alkotmány
is lehetővé tesz (személyi kataszter, önkormányzat avagy működési autonómia,
tanács), a második lépcső Románia demokratizálásának arra a szakaszára maradna,
amikor a szubszidiaritás elvének gátat szabó etatista, centralista alkotmány
megváltoztatható lesz. A szubszidiaritás elvén épülő decentralizált rend, mind
gazdasági, mind pedig kulturális-mentális szükségszerűség; a változásnak be
kell következnie, mégpedig középtávon, hiszen a Nyugat is ezirányban fejlődik.
A második
lépcsőben az alkotmány módosításával lehetővé válhat Székelyföldön
olyan autonóm terület létrehozása, mint amilyen az észak-olaszországi Dél-Tirol.
A második lépcsőben teljesedne ki a kulturális autonómia is. Lehetséges lenne a
vétójog elnyerése, bár részleges valóra váltása is feltételezi az első
lépcsőben kialakított önkormányzati struktúrát.
Az első
lépcső megvalósítása a III. Kongresszus által jóváhagyott köztes struktúrát,
valamint célprogramot feltételez az önkormányzati struktúra kiépítésére.
A
nemzeti közösség önkormányzata az általános és titkos szavazások által
létrehozott vezető testület és ezen testület által felépített és működtetett
apparátus által valósul meg.
A titkos
és általános szavazás előfeltétele azoknak a számbavétele, akik részt kívánnak
venni. Az összeírásban, a kataszterben
mindazon magyarok szerepelnének, akik vállalják a magyarságukat és azt, hogy a
belső szavazásban részt vesznek. A kataszter nyitott maradna, utólagos társulás
is lehetséges lenne.
A
létrehozott struktúra és működési szabályzat lehetővé kell tegye a
pluralisztikus, kollektív döntéshozást, a hierarchikus végrehajtást
(ellenőrzést, felelősségre vonást, valamint juttatáselvonást vagy kizárásos
büntetést), a kompetenciák elkülönítését.
A minél
zökkenőmentesebb kiteljesedés érdekében a szisztéma strukturális szinten eleve
kell rendelkezzen a folyamatos önjavítás (önoptimizáló) lehetőségével. A
konkrét, gazdasági szervezési nehézségek, melyek az apparátus kiépítését
gátolják, az építőkocka-elv alapján kikerülhetők.
4. A valóra váltás esélyei
Az első
lépcső valóra váltása, éppen azért, mert nem ütközik az alkotmányos rendbe,
elsődlegesen attól függ, mennyire sikerül a magyar társadalmat e gondolat és
program szükségszerűségéről meggyőzni, mekkorák erőforrásai, milyen mértékű
összefogásra képes most, hogy az egység már nem csak üres keret, nem csak
potenciál, de tartalma, vezérelve és konkrét célja van.
Természetesen
nagyon jelentős a román társadalom, a román politikum egészségesen gondolkodó
részének hozzáállása is. E téren rövid távon nem lehet sok jót várni. Hogy az
elmúlt évtizedek hosszú sora alatt kiépített magyar ellenségkép mily mértékben torzítja
az ítélőképességet, arra legjobb bizonyíték a Tőkés László körüli, teljesen
légből kapott rémhírek hitele, vagy pedig az éhségsztrájknak groteszk
félremagyarázása. Jellemző az is, hogy a kétmillió magyar kollektív jogait
(például önrendelkezés) éppen azok "nem értik", akik az észak-bukovinai
tízszer kisebb román közösség esetében egyenesen követelik.
Igazságtalan
lenne a negatív hozzáállást az egész román társadalomra kivetíteni. Vannak,
akik úgy tesznek, mintha nem fognák fel a magyar igények jogosságát, mert így
illik egy "jó románhoz"; mind többen vannak, akik nem foglalnak
állást, sőt, azok is akik (egyelőre zárt körben) megértőek.
A román
félelmek alapja a bécsi döntés. Az viszont soha nem jöhetett volna létre, ha a
határmódosítás igénye körül nincs összmagyar konszenzus - de volt (a két
világháború közötti magyar transzszilvanisták, azok, akik Erdély jövőjét
történelmi hagyományainál fogva mindenekelőtt az autonóm nemzeti közösségek
együttéléseként képzelték el, esetenként kétes megvilágításba kerültek, mind az
akkori magyar társadalom, mind pedig a politikum szemében). Másrészt a bécsi
döntés elképzelhetetlen lett volna a nagyhatalmi érdekazonosság nélkül.
Ma egyik
feltétel sem adott; nincs számottevő magyar politikai erő, amely a
határmódosítást programba foglalta volna és nincs nagyhatalom, amely egy ilyen
célkitűzést támogatna. Tekintettel az etnikai arányokra egy ilyen irányú
referendum (még ha ad absurdum létre is jöhetne), enyhén szólva kétséges
kimenetelű lenne.
Ettől
függetlenül léteznek tényezők, amelyek irredenta gondolatokat táplálhatnak az
erdélyi magyar társadalomban.
A
természeti kincsekben szegény Magyarország, minden nehézsége dacára, úgy tűnik,
működőképesebb gazdaságot, fejlettebb civil társadalmat és jogállamiságot,
magasabb életszínvonalat tud nyújtani polgárainak, mint a sokkal gazdagabb
Románia.
A
különbség, mely egyértelműen az elmúlt évtizedekben a két ország különböző
politikájára vezethető vissza, táplálhat irredenta érzéseket az erdélyi
magyarságban, hiszen könnyen látható, hogy a jobb magyar gazdálkodás a
természettől megáldott Erdély földjén, a magyarországihoz képest is magasabb
életszínvonalat eredményezett volna. A Trianon óta szűnni nem akaró etnokratikus,
homogenizáló, asszimilációs politika, az utóbbi három évben rendkívüli módon
felerősödött magyar-gyalázás, valamint a pszicho-terror egyéb megnyilvánulásai
úgyszintén alkalmasak az irredentizmust táplálni. A magyar társadalomban létező
irredenta indulatokat nem mérte senki, tehát erre vonatkozó adat nincs. A
felsorolt tényezők eddigi egyetlen mérhető hatása az áttelepülés. Magyarország viszont nem korlátlanul
felvevőképes - mindenesetre nem olyan nagyságrendben, mint Németország. Az elvándorlási trend folytatódása ezért
középtávon mindenképp feszültségkeltő. A román-magyar feszültség egyik
országnak, egyik népességnek sem érdeke.
Következhetik
tehát, hogy román-magyar közös érdek egy
olyan megoldás, amely emberhez méltó távlatot nyújt a romániai magyarságnak,
tehát a maradást ösztönzi, de ugyanakkor nem veszélyezteti Románia területi
épségét. A romániai magyar nemzeti közösség belső önrendelkezése ilyen.
Románia gazdasági, kulturális és morális
krízise, a mindent lebénító centralizmusra és etatizmusra vezethető vissza:
- A megtermelt többlet állandó és
kvázi-totális központi elszívása, majd egalitarisztikus újraosztása
lehetetleníti a helyi akkumulációt - ami viszont alapja lenne a gazdasági
talpra állásnak. A centralista módszer a
piacgazdaság alaptételét, a méltányosságot (esélyegyenlőséget,
fairness-princípium) sérti folyamatosan
oly módon, hogy a jobbikat bünteti.
- A választásokon kitűnt, hogy a
hajdan a nyugat-európai kultúrkörhöz tartozott északnyugati országrész a
kommunizmus ellen szavazott, míg a délkelet balkáni rész a régi rendszer
állandósulására voksolt. Így óhatatlanul is kulturális (mentális) feszültség
jön létre azáltal, hogy a centralizmus miatt az ország északnyugati felén nem
érvényesülhet az ott jellemző politikai közakarat.
- A
centralizmus valódi érdekeltje viszont a hatalmát átmentő oligarchia. Az átmentést szavatoló állandó ködösítés
termeli a morális válságot. Az etatista fél-diktatúra állandósítja az
állapotot.
A megoldást természetesen a szubszidiaritás
elvének alkalmazása jelentené. Eszerint a problémákat a problémaforráshoz
legközelebbi döntési szinten kell megoldani. Ez a mindenfajta autonómia (helyi,
intézményi, közösségi, stb.) elvi alapja
és egyben a decentralizáció alapja.
A
helyzet látszólag kiúttalan, mert fenntartása megfelel a most uralmon levő
(különböző színezetű kommunista) oligarchia csoportérdekének. Az oligarchia a
magyar emancipációt veszélyként feltüntetve tudta mindezidáig elodázni az egész
román társadalom számára üdvős decentralizációt (azzal, hogy az autonómia
elvének általánossá tétele a magyar autonómia igényt is színre hívná). A magyar
autonómia igény kolozsvári kinyilvánítása ezt a pszichikai akadályt eltávolítja
(ha a magyarok mindenütt függetlenül az autonómiát igénylik, akarják és
csinálják, értelmetlenné válik a szubszidiaritás elvében az összromán
önmegtartóztatás).
Társadalomlélektani
szempontból a magyar nemzeti közösség autonómiája tiszta, ésszerű, pozitív és
építő jellegű kiutat kínál a gyámsági helyzet szülte szembenállásból. A negatív
szabadkozás ("nem vagyunk irredenták") súlytalan és gyenge a pozitív
vállalásával szemben ("autonomisták vagyunk"). Az új célkitűzés új
hozzáállást feltételez: nem panaszt, sértettséget és elvárást, hanem - a
maradás, az otthonteremtés érdekében - kezdeményezést.
5. Utópia vagy reálpolitikai revízió
A
második világháború a jobboldali, a kiválasztottakat üdvözítő utópiák bukását
eredményezte, majd több mint négy évtized múlva, az 1989-es változások nyomán a
baloldali egalitarizmus megváltó utópiája foszlott szerteszét. Az utópiák
látványos bukása sok emberben nihilizmust gerjeszt; azt a szemléletet erősíti
miszerint semmilyen ügyben sem lehet hinni - reálpolitika eszerint csakis a
látszólagos lehetőségeken belüli adminisztráció és rutin lehet. Tévednek.
Pozsgay
Imre egy pillanatig sem lehetett biztos abban, hogy meddig mehet el, nem
tudhatta, hogy a Kreml mit enged meg, nem tudhatta mikor és hol lépi túl azt a
határt, amikor a magyar kommunista erőszak-szervezetek visszavágnak - ennek
dacára volt bátorsága lépni, céltudatosságával a habozókat magával sodorni;
motorja volt az első valódi rendszerváltásnak.
Kohl kancellár
sem tudhatta, hogy mi bizonyul erősebbnek, a nagyhatalmak Antant-reflexe, a
nemzeti féltékenység, vagy pedig a józan ész akkor, amikor, felismerve a történelmi
pillanatot, nekilendült, és az újraegyesítést (voluntarisztikusan?) nagy
iramban tető alá hozta.
Egyik
sem ígért megváltást - mindketten reálpolitikusok voltak - de ugyanakkor
mindkettő rendelkezett az adott pillanatban gyökeresen jobb esélyeket nyújtó új
rend víziójával.
Az október 25.-én Kolozsváron hozott kollektív
döntés sem ígér megváltást, de magában hordozza a jobb esélyeket kecsegtető új
rend reális vízióját.
Az a társadalom, amely igyekezetét elveszti -
az a jövőjét veszti el.
Igyekezni viszont csak egy közös cél felé
lehet.
A Kolozsvári Nyilatkozat egy ilyen célt tűzött
ki.
Borbély
Imre
Megjelent 1993 elején az Erdélyi Naplóban (1993/1., 2.) valamint a Köztársaság című lapban.
[1] A kulturális autonómia
követelése már bekerült a hivatalos programba 1991-ben, a második
kongresszuson, ám az RMDSZ vezetése annyira karakánul, következetesen és
szívósan képviselte e követelést a mindennapi politikában, hogy még jómagam is,
aki benne voltam 1990-től az események sűrűjében, akkor tudtam meg ezt a tényt,
midőn első könyvemet írtam az RMDSZ első 14 esztendejéről. El is ámultam
rendesen. A Kolozsvári Nyilatkozatot nem lehetett elhallgatni, akkora volt a
sajtóérdeklődés.
[2] Az „elméleti tájékozottság hiányával” vádolni a felsoroltakat meglehetősen
komikus volt. Ha volt kétségbe vonhatatlan erősségük, akkor éppen ez volt az.
[3] Borbély Imre: A kolozsvári nyilatkozat néhány
vetülete, Erdélyi Napló, 1993/1,2
[4] Ld. a három helyen megjelent „Új kollektivizmus
avagy a nemzet iránti szeretet” című szöveget vagy a két lapban is megjelent „Mi
történt a forradalommal” címűt, vagy CS.GY.É. interjúját vagy akár a “Felhívást a nyílt párbeszédre”.
No comments:
Post a Comment