Borbély Imre
egy alkalommal beszélgetésbe elegyedett Horia Alexandrescuval, a “Cronica Romana”
nevű nacionalista román napilap főszerkesztőjével. Az eszmecsere eredményeképpen
Alexandrescu felajánlotta az RMDSZ akkori képviselőjének, hogy készít vele egy
interjút, melyben nyíltan megbeszélik az erdélyi magyar sorskérdéseket különös
tekintettel a roman-magyar viszonyrendszerre.
Borbély Imre
igent mondott, ennek eredménye lett az alábbi, a maga nemében szinte páratlan
szöveg. Szinte vagy éppenséggel páratlan, mondom, mert az elmúlt harminc évben
nem zajlott őszinte párbeszéd nemzetben gondolkodó románok és nemzetben
gondolkodó magyarok között.
Az RMDSZ 1996
óta az autonómiát jószerivel csak a
saját közösség felé képviselte, a roman nacionalisták pedig nem szokták
megkérdezni őszinte érdeklődéssel, hogy mit szeretnének az autonomista
magyarok.
(BZSA)
Az meg végképp nem volt jellemző a kilencvenes évekre, hogy olyan tabukérdések
terítékre kerüljenek, mint Románia föderalizálása. E programpont 2014-ben vált csak
hivatalos követeléssé az Erdélyi Magyar Néppárt államelnökjelöltjének Szilágyi
Zsoltnak a kampányában.
(BZSA)
(A képek 2008 elején készültek Sümegen.)
A romániai
magyar kisebbség végső célja a társnemzeti státusz elnyerése –
a radikális, Hargita megyei
képviselő, szövetségi elnökjelölt, Tőkés László püspökhöz közelálló Borbély
Imre szemléletében
Az 1201-es
Ajánlással, illetve annak az autonómia és a különleges státusz fogalmára vonatkozó
11. cikkelyével kapcsolatos viták forgatagában, az RMDSZ nem határozta meg és
nem tette közzé világos és átfogó látásmódját. Senki sem tudja világosan
meghatározni, hogy mit akar az RMDSZ, és hogy Magyarország milyen mértékben
képviseli az RMDSZ álláspontját.
Nemrégiben
Strassbourgban Horn Gyula miniszterelnök egyenesen a kulturális autonómiára
utalt, de azelőtt és azután az RMDSZ különböző élenjárói területi autonómiáról,
sőt, Románia föderalizálásáról beszéltek. Természetes tehát, hogy a kétoldalú szerződés
aláírása elhalasztódik mindaddig, amíg tisztázódnak ezek a kérdések. De
nyilvánvaló, hogy elsősorban az RMDSZ-en belül kell megtörténnie egy
tisztázásnak, hogy kiküszöböljék a kétértelműségeket és a párt élenjárói által
hazai vagy nemzetközi hivatalos gyűléseken kifejtett különböző nézőpontokat.
Mivel
szeretnénk tisztában lenni az RMDSZ szemléletével, exkluzív interjút kértünk
Borbély Imre képviselő úrtól, aki közel áll Tőkés Lászlóhoz, szövetségi
elnökjelölt és akit a magyar parlamenti csoport radikálisainak képviselőjeként
tartanak számon. Valószínűleg ez az első alkalom 1989 óta, amikor egy
élvonalbeli RMDSZ-politikus nyílt beszédre szánja el magát, megpróbálván
megmagyarázni, hogy hogyan látják a dolgokat a romániai magyarok, legalábbis
azoknak egy része, és körülbelül mit is óhajtanak.
- Képviselő úr, hogyan történt a
forradalom utáni politikába való belépése? Tudom, hogy ön szakmérnök.
- Igen, 14 évig kutató voltam a
temesvári "Solventul"-nál, tehát nem vagyok egyetemi káder, amint
egyesek állították. Tartottam néhány előadást külföldi egyetemeken, de csak
1989 után, főleg a mentalitást, civilizációt, hitvallást érintő témakörökben. A
politikába a Tőkés Lászlóhoz fűződő kapcsolatom révén kerültem.
- Miből áll ez a kapcsolat?
- Hegymászó lévén, nagyon sok
NDK-s barátom volt. Német iskolát végeztem, ennek következtében 1989-ben,
amikor nagyon kevés külföldi érkezett Romániába, én tartottam a kapcsolatot
külföldi ismerőseimmel. Általuk alkalmam volt az országon kívülre továbbítani
Tőkés László leveleit és hangfelvételeit.
- Tehát, segítette őt.
- Igen, életbevágó dolog volt ez
akkoriban. Szükséges volt mediatizálni az ő helyzetét, akárcsak Doina Cornea
asszonyét, akinek esetében szintén külföldi népszerűsítés kellett.
- Őt is segítette?
- Nem, de akik ezt megtették,
hasonlóképpen cselekedtek.
- De Tőkés Lászlóval
összebarátkoztak.
- Igen. A temesvári, mondjuk úgy,
ostrom idején pedig részt vettem a rendkívül heves utcai akciókban.
- Volt-e valamiféle
meghurcoltatásban része ezen tüntetéseket követően?
- Nekem nem, de egyik barátomat
elfogták, kikérdezték és bántalmazták helyettem.
- Tehát van-e forradalmi
igazolványa most?
- Sohasem kértem igazolványt,
mert megvannak a magam meggyőződései.
- De az utcán volt 1989. december
16.-ától?
- Sőt, 15.-étől, amikor a
tüntetők nagy többségét a református közösség alkotta. Majd 16.-án első ízben
kiáltották Romániában, hogy "Le Ceausescuval!". Az, aki a Mária-téri
villamosforgalmat leállította - nagyon fontos cselekedet volt a tüntetőkre
nézve -, éppen a testvérem volt. Bizton állíthatom tehát, hogy azt a magot,
amely a megmozdulásokat kirobbantotta, senki sem manipulálta. Nem tudom, hogy
volt a külvárosban, és az ezt követő napokban. Visszatérvén a kérdésére,
elmondhatom, hogy a politikába Tőkés László Temesvárra való visszatérése után
kerültem be, talán annak is köszönhetően, hogy két idegen nyelvet beszélek.
- És ő maga ösztönözte önt?
- Igen, ő maga. 1990 januárjától
sok külföldi újságíró érkezett, és szüksége volt segítségre.
- Úgy tűnik, az RMDSZ azon
politikai szerveződések egyike, amelyek elsőként jöttek létre Romániában, még
1990 előtt.
- Így van, 1989 decemberének
végén alakult.
- Ön részese volt ennek a
mozzanatnak?
- Nem.
- De az RMDSZ Bukarestben jött
létre, nem?
- Igen, Domokos Géza lemondásának
időszakában kifejtette, hogy a román politikusok hálával tartoznak neki, amiért
Bukarestet választotta az országos RMDSZ megalakítása színhelyéül, ellenőrzött
körülmények között, hogy megelőzze a Szövetség spontán létrejöttét másutt.
Kezdetben, 1990. január 12.-ig ő nagyon közel állt Iliescuhoz. Előzőleg
ismerték egymást, és lehetséges, hogy az RMDSZ létrejöttében Iliescu akarata is
közrejátszott.
- Ezt ön feltételezi.
- Igen, ez egy feltételezés.
- Említette, hogy Domokos úr és
Iliescu úr ismerték egymást. Szeretném, ha megmagyarázna egy dolgot: az
RMDSZ-ben soha nem vetődött fel a kérdés, hogy Domokos vagy Király urak
előzőleg pártaktivisták voltak. Nem számított önöknek.
- Téves! A nagyváradi első
kongresszuson, 1990-ben, már felvetődött ez a kérdés, és az első összeütközésre
került sor azok között, akiket később radikális illetve mérsékelt szárnyként
emlegettek. A küzdelem tulajdonképpen azok között folyt, akik Domokos Géza
által kerültek funkcióba, illetve akik spontán módon váltak vezetőkké, még csak
párttagok sem lévén. Ezekhez csatlakoztak egyesek, akik külföldről tértek haza,
mint Borbély Ernő és Szőcs Géza.
- Ők Budapestről jöttek.
- Szőcs Géza igen, aki lemondott
svájci útleveléről, hogy letelepedjen Romániában és részt vehessen a
választásokon.
- Tehát 1990 májusában
megtámadták úgymond a régi nomenklatúrát.
- Pontosan!
- De milyen módon? Megtiltották a
régi aktivistáknak, hogy tagjai legyenek a szervezetnek?
- Tudnia kell, hogy én - nem
tudom, hogy az egyedüliként-e, de mindenképpen - egyike vagyok azoknak, akik a
Temesvári Kiáltvány 8-as pontját elképzelték.
- Úgy értem, hogy ön nem volt
RKP-tag.
- Nem.
- És hogyan gondolta el a
Kiáltvány 8-as pontját?
- A Temesvár Társaság egyik
vezetőjével, Doru Mihit-cel beszéltem, aki időközben Németországban,
Freiburgban telepedett le, és elmondtam neki, hogy véleményem szerint a régi
szekuristákat és nomenklaturistákat tíz évig diszkriminálni kellene, olyan
értelemben, hogy megtiltani nekik az ország Törvényhozásában való részvételt.
- Ezt az RMDSZ-tagokra is
vonatkoztatta?
- Igen. Sajnos azonban ez az
eszme nem talált táptalajra az első Kongresszuson. Épp Domokos Géza
személyiségének és karizmájának köszönhetően.
- Tehát, megjelent egy radikális
szárny már a kezdet kezdetén.
- Igen, a fentemlített
értelemben. Ez szülte később a többi összetűzést. Inkább egy hozzáállásról volt
szó, mintsem egy általánosan elfogadott értelemben vett politikai
radikalizmusról. A múlttal való határozottabb szakításról és egy szilárdabb
demokratizálásról van szó.
- Térjünk vissza az RMDSZ
kezdetéhez: mik voltak akkor a magyar kisebbség követelései?
- Egyesek - ezekhez tartozom én
is - kezdettől fogva autonómiát óhajtottunk.
- Azaz, hogy megalakuljon a
Magyar Autonóm Tartomány, mint hajdanán?
- Tulajdonképpen igen, de én más
úton haladtam volna.
- Azért kérdezem, mert végtére is
a Magyar Autonóm Tartományt a kommunisták csinálták, nem?!
- Így van, de az egy ál-autonómia
volt. Vagyis nem volt jó sem a magyaroknak, sem pedig a románoknak. Pótszerepet
töltött be, és Buharin eszméiben lelte kezdetét, akinek akkoriban az volt a
feladata, hogy megoldja ezt a problémát.
- De hogyan látta ön az
autonómiát?
- Én a II. Kongresszuson kerültem
be az RMDSZ vezetőségébe egy tanulmányommal, amelyik a társnemzeti státuszt,
mint a romániai magyarok végső politikai célját taglalta. Ma is az a
véleményem, hogy végső soron, ha lesz szerencsénk túllépni a történelmi és
egyéb feszültségeken, akkor a természetes
állapot két nemzet egyidejű létezése volna ebben az országban, még akkor
is, ha a magyarok csak 7 vagy 8 %-ot tesznek ki. A finnországi svédekéhez
hasonló helyzet lenne, akik az ország népességének 6%-át képezik.
- De őket ott nemzetként
elismerik?
- Sőt, mi több, Finnország neve
is kétnyelvű.
- Mégis, nem gondolja, hogy túl
sok ez, az arányokat figyelembe véve?
- Tudja, mi a helyzet az
arányokkal? Ha, ad absurdum, holnap Romániát bekebelezné Oroszország, akkor a
románok ugyanolyan arányban lennének jelen abban az országban, mint a magyarok
itt. És ha holnapután Oroszországot bekebelezné Kína, akkor az oroszok képeznék
ugyanazt az arányt abban az óriásállamban. Ezért én azt hiszem, hogy a társnemzeti
státusz esetében a kisebbségnek meg kell haladnia egy bizonyos küszöbértéket,
ami lehetővé tenné a valódi önálló ügyintézést, amelyik elegendő
intellektuális kapacitást, munkaerőt stb. termelne ki ahhoz, hogy átvehesse az
ebből a státuszból fakadó összes kötelezettségeket.
- Ha ön román volna, és egy ilyen
kérés kerülne ön elé, helyt adna-e neki?
- Fölösleges a kérdés,
feltételezvén egy olyan mentalitást, amellyel nem csupán saját magam, de
gyermekkori barátaim is rendelkeznek, akik - a véletlen úgy hozta - éppen románok. Ezekkel a temesvári románokkal,
akik német iskolát végeztek, beszélgetve a társnemzeti státuszról, meg vagyok
győződve arról, hogy ők elfogadnák. Tudom, hogy nagy lelki, mentalitásbeli,
felfogásbeli gátak léteznek, amelyek egyenlőre nem teszik ezt lehetővé. Ami
azonban nem gátol meg engem abban, hogy végső
célt lássak ebben a megoldásban. Tekintse példának a cionizmus atyját,
Herzl Tivadar, budapesti származású zsidót, aki a zsidó nemzet céljaként Izrael
állam megalakítását hirdette meg, éspedig 50 évvel annak létrejötte előtt. Noha
akkoriban semmi sem garantálta azt, hogy el lehet jutni odáig. A történelem
előrehaladására volt szükség. Akárcsak a mi esetünkben is. Elérhetjük a
kitűzött célt, vagy pedig nem érhetjük el azt. Bárhogyan is, azt hiszem, hogy a
mi célunk sokkal konstruktívabb, mert itt, az országon belül próbáljuk
elrendezni a dolgokat.
- Szóval, nincs szándékukban a
határok megváltoztatása.
- Pontosan! Érzelmi szempontból
éppenhogy hátat fordítunk a magyarországi határnak.
- Jó, de ha fenntartja hogy az
arány nem számít, akkor a magyarországi románok is kérhetnék ugyanazt a dolgot
odaát, mint önök itt.
- Nyilvánvalóan. És ez egy
cseppet sem zavarna engem.
- De gondolja, hogy Magyarország
szabad teret nyújtana egy ilyen igénynek?
- Én azt hiszem, igen! Nézze meg,
hogyan oldja meg Magyarország most a kisebbségek problémáját. Autonómiát adott
nekik, ami kielégíti igényeiket, sőt meghaladja azokat.
- Mégis, a magyarországi
románoknak nincs képviseletük a Parlamentben.
- Igaza van, viszont ez egy
formális valóság. Az ottani törvény ilyen formában született.
- De ki lehet javítani!
- Persze, egyébként magam is
többször közbenjártam ezügyben. Viszont léteznek kisebbségi képviselők: a
cigányoknak van, a szlovákoknak úgyszintén. Mert sokan vannak. Gondolom, egy
küszöbértékről van szó.
- Csakhogy etnikai pártok
nincsenek!
- Nem, nincsenek.
- És ha a románokon kívül a
cigányok, a szlovákok és még mit tudom én kik társnemzeti státuszt akarnának
Magyarországon?
- Egy multinacionális államhoz
jutnánk.
- És gondolja, hogy Magyarország
elfogadhat egy ilyesvalamit?
- Biztos igen! Alapjában véve,
miért ne?
- Hát ez föderalizálás!
- Igen, nagyon tág értelemben.
- Ebben a szellemben hangoztatta
ön Brüsszelben Románia föderalizálását?
- Én kettéválasztanám a
föderalizálás fogalmát a társnemzeti státuszétól. Mert a romániai magyarok
nagyon nagy területen élnek a szórványban. Csak Székelyföldön és Biharban élnek
tömbben. Egy etnikai alapú föderalizálás csak ez utóbbiakat érintené. Én nem
hiszem, hogy a föderalizálás az etnikai kérdés megközelítésének egyik módja
volna.
- És mégis föderalizálásról
beszélt; milyen értelemben?
- Abban az értelemben, hogy
szerintem a föderalizálás a romániai románok problémájára volna megoldás.
Egyébként azt hiszem, hogy mindannyiunknak jobb lenne a román országrészek egy
föderációjában élnünk!
- Miért?
- Mert a szubszidiaritás elve
nagyon jótékony hatásúnak bizonyult.
- Hol?
- Mindenütt! Ez azt jelenti, hogy
a megoldást azon a szinten kell megtalálni, amelyiken a gondok adódnak. A
gyakorlat bebizonyította, hogy a gondok a helységben, a gazdasági, földrajzi,
történelmi, mentalitásszerinti régióban és országos szinten születnek. A
föderáció, amilyen az Ausztriában és Németországban, illetve ahogyan
körvonalazódik Spanyolországban, pontosan ezeknek a szinteknek felel meg. Én azt
hiszem, hogy a bánáti jelleg, például, nagyon jól meghatározódott egy
tisztulási történelmi folyamat során, eljutván egészen egy sajátságos
mentalitásig. Hasonlóképpen a munténiaiak, az olténiaiak vagy a moldovaiak
esetében is. Ugyanakkor, ezek a régiók gazdasági entitások is. A problémáikat
pedig, amelyekkel küszködnek, legjobban helyi szinten lehetne megoldani. Egy
ilyen felosztásnak megvolna az az előnye, hogy feszültségmentes légkört
teremtene és lehetővé tenné bizonyos helyi energiák fölszabadulását, amelyek
különben nem tudnak felszínre jutni, mivel rendszeresen elegyengetik őket. Ezen
kívül, a régiók fejlődése a helyi jelleggel összhangban történne.
- És miképpen látja ön
megvalósíthatónak ezt a tervet?
- Romániában én a folklórból
indulnék ki ahhoz, hogy elhatároljam ezeket a régiókat.
- Nos, térjünk vissza
Havasalföldhöz, Moldovához...
- ... Olténiához, Bánáthoz, a
Körösök vidékéhez, belső Erdélyhez, Bukovinához. Hiszen, ha a zene a lélek
egyik tükre, akkor a helyi folklór, amely nagyon jól körülhatárolt, nagyszerű
útmutató lehetne. Ez találkozna a helyi lakosok politikai igényeivel is. Egy
bánáti Parlamentnek egészen más szerkezete lehetne, mint például a moldovainak.
- Azaz mindegyik zóna a maga
Parlamentjével!
- Igen, akárcsak Ausztriában vagy
Németországban. Ezen parlamentek nem kell olyan méretűek legyenek, mint a
bukaresti.
- De Németországban létezik a
Bundestag is.
- Természetesen itt is meglenne
annak a megfelelője. Én azonban szigorúan csak a helyi végrehajtásra és
törvénykezésre utaltam, amelyik kizárólag a régió kérdéseivel foglalkozna.
- Jó, de kinek adnának számot
ezek?
- A települések a régiónak vagy a
vidéknek. Például Lugos Temesvárnak adna számot, Temesvár pedig Bukarestnek. A szövetségi
törvényeket Bukarestben hoznák. A tanügyi, védelmi, egészségügyi stb.
törvényekről van szó, amelyek általános jellegűek. A gazdasági kompetenciák
azonban az úgynevezett landokat illetnék, ahol meg is emelkednének az adók,
melyeknek egyharmada megmaradna a régiónak, egyharmada a helységeknek,
egyharmada pedig a Szövetséghez kerülne.
- És abban az esetben, ha a
régiót külső támadás éri, ki védi meg?
- Hadseregből, akárcsak
rendőrségből és csendőrségből egyetlenegy volna. Tehát az állam teljes hatalma
megingathatatlan maradna.
- Ezek szerint ön azt mondja,
hogy egy vállalat, amelyik sztrájkba lépne, követeléseivel nem a központhoz,
hanem a régióhoz fordulna.
- Igen.
- És milyen hatalmuk legyen a
régiók vezetőinek? Különféle tájegységek léteznek.
- Lévén, hogy a problémák egy
történelmi és gazdasági szempontból egységes régióra korlátozódnak, könnyebben
megoldhatók. Látja, létezik az a két megközelítési mód: liberális és
szocialista-egalitarista. Bizonyos vidékek előnyben részesíthetik ez utóbbit,
anélkül, hogy ez befolyásolná más régiók fejlődését.
- Mi történne azonban a moldvai
csángókkal? Mihez kezdenének kisebbségként?
- Azt tennék, amit akarnak.
Alávetnék magukat a helyi hatalomnak.
- Akár az erdélyi románok, nem?
Azokra a vidékekre gondolok, ahol kisebbségben vannak.
- Belső Erdélyben spontán módon
több területi autonómia születne. Ez az én feltevésem. A Mócok Földje egy
tiszta román entitás, sajátos domborzattal és mentalitással. Hasonlóképpen a
Momerlán vidék, Fogaras vidéke stb. Én azt hiszem, így logikusan a múlt újrafogalmazásához
jutnánk.
- Feltételezem, hogy ez a
felfogás nem csupán az öné, hanem az RMDSZ egy részéé is.
- Igen.
- Akkor arra kérem, hogy
határozza meg az etnikai alapú területi autonómia fogalmát, amely bennünket
akkor is ingerel, ha csak hallunk róla.
- Alexandrescu úr, amint mondta,
az RMDSZ-en belül több irányzat létezik. A Markó Bélának címzett szemrehányások
egyike az volt, hogy nem ösztönözte kellőképpen a tisztázási és a politikai
egyeztetési folyamatot. Ezek olyan kérdések, amelyek csakis a magyarság
kebelében oldhatók meg. Hiába van nekem egy véleményem, a másiknak másféle van,
és így tovább. Mindannyiunknak csak akkor lesz egy közös véleményünk, amiután a
kérdést szavazásra bocsátottuk a - mi úgy nevezzük - saját Parlamentünkben.
Ennek ez a szerepe. Közös nevezőre csak párbeszéd és demokratikus szavazás
útján juthatsz.
- Térjünk vissza az autonómiára.
- Nem adhatok erre választ, csak
ha a mai jelentésére utalok. Vegyünk két edényt, egyikből vizet öntünk át a
másikba. Miközben a víz folyik, ön nem tudja pontosan meghatározni a folyadék
helyét. Tehát, túl kell jutnunk ezen a tisztázási, belső desztillálási fázison,
és csak amikor már rendelkezünk az illető statútum, akkor mutathatjuk meg a
románoknak, hogy mi az, amit óhajtunk.
- A dolgok ugyanolyan
tisztázatlanok a mi részünkről önök felé tekintve is. Horn Gyula kulturális
autonómiáról említ, itt pedig helyi közigazgatási, területi autonómiáról
beszélnek...
- De kinek a nevében beszél Horn
Gyula?!
- Ezt nem tudom. Az Európa
Tanácsban mondta. Ön azt mondja, hogy nem volt felhatalmazása, nem ért egyet
vele?
- Nem értek egyet, és az RMDSZ
sem jelenthet ki felelőssége tudatában semmit mindaddig, amíg nem jutunk egy
párbeszéd és szavazás által meghatározott eredményre.
- Jó, de akkor az, aki az RMDSZ-t
képviselte Strassbourgban, és aki akkor jelen volt, föl kellett volna álljon és
meg kellett volna mondania Horn úrnak, hogy többé ne beszéljen a romániai
magyarok nevében. Különben mindenki, nem csak Romániában, úgy értette, hogy
önök elégedettek a kulturális autonómiával.
- Látja, nem én vagyok a
Szövetség elnöke, nem nekem kell az illetőt felelősségre vonnom!
- Nem elnök ugyan, de ön is
megszavazta, hogy Frunda úr legyen a strassbourgi RMDSZ-küldött.
- Ez igaz. De meg kell értenie,
hogy elég kényes helyzetben vagyunk ebből a szempontból. Én nem ítélem el
Frunda Györgyöt, amiért nem tiltakozott, mert bármennyire is fáj nekünk,
mérlegelnünk kell az elveket és a pragmatizmust. Világos, hogy a mai romániai
valóság cseppet sem kedvez azoknak a céloknak, amiket most körvonalaztam.
Mindaddig, amíg a nagyprivatizáció nem megy végbe, az abban érdekeltek egy
függőben lévő feszültségteli állapotot tartanak fönn. Tehát nem mondhatunk le
Magyarország segítségéről.
- Lehet, hogy önnek igaza van, de
más síkra tereli a dolgot. Egy olyan pillanatnak vagyunk részesei, amikoris alá
akarjuk írni a román-magyar alapszerződést, de a dolog megakadt az 1201-es
Ajánlás 11. cikkelyénél. Európa azt hiszi, hogy a románok nem értenek ezzel
egyet, habár Strassbourgban kulturális autonómiáról volt szó, míg itthon ők
egész mást éreznek. Azonkívűl, ön azt mondja, hogy még az RMDSZ sem tisztázta,
mit is akar.
- Hogy mit kívánunk mi a román
politikum részéről, azt megmondhatom. Egy dolog a tudományos megbeszélés, és
más a politikai. Politikai szempontból kijelentem: szükségünk van autonómiára. Tavaly Strassbourgban alkalmam nyílott
látni Itzak Rabint is. Ő nagyon világosan hangoztatta az izraeliek azon óhaját,
hogy autonómiát adjanak a palesztinoknak. A legtöbb kérdés, amit föltettek
neki, az autonómia milyenségére
vonatkozott. És Itzak Rabin ezt válaszolta: "Csak az Isten tudhatja!"
Az autonómia a palesztin akarat belső letisztulási folyamatának és az Izrael
állammal való egyezkedési folyamatnak az eredménye. Az autonómia egy szuverenitás-áthelyezés. És a világon mindegyik
autonómia másképpen néz ki, mert a politikai akaratok más-más mérlegelésének az
eredménye.
- Éppen azért, előbb az RMDSZ
szintjén kell meghatározniuk, hogy mit kívánnak, és csak azután jöjjenek, hogy
elmondják nekünk is pontosan, mit és hogyan akarnak.
- Éppen ez az, amit Markó Béla
szemére hánytunk.
- Jó, de ő csak két éve elnöke a
Szövetségnek!
- Azóta elnök, amióta az
autonómia szövetségünk politikai akarata lett. Addig ez a kérdés nem tevődött
fel, mert Domokos ellenszegült. Tehát Markó Bélának volt egy nagyon világos
mandátuma és kötelessége.
- De nem gondolja, hogy előzőleg
tárgyalniuk kellene némely román parlamenti párt vezetőivel is?
- Pontosan ez az, amit Tőkés
László öt éve kér. És csak az RTDP válaszolt, elutasítólag. A többi párt még
csak válaszra sem méltatott.
- Tehát, az a tény, hogy a
román-magyar alapszerződést ezidáig nem írták alá, az RMDSZ-en belüli
tisztázatlan kérdéseknek is tulajdonítható.
- Az autonómia egyik
meghatározása megvan a kisebbségek és autonóm közösségek törvénytervezetében,
amit fölterjesztettünk a Parlamentnek. Ez egy kezdeti fázis, nem egy részletes
kifejtés, ahogyan mi óhajtjuk. Tehát, ennek alapján el lehetne kezdeni egy
párbeszédet, ha létezne politikai akarat. De megmondom, hogy én egy teljes
ellenszegülést érzek a Parlament részéről ezzel a gondolattal szemben.
- Rendben van, mondjuk, hogy a
Hatalom, azok a pártok, amelyeket önök nacionalistáknak neveznek
ellenszegülnek. De hogyan magyarázza, hogy az ellenzék részéről is hasonló
negatív jelzések érkeztek?
- Romániában egy nagyon erős
nemzeti nyomás létezik.
- Gondolja, hogy csak Romániában?
Vagyis Magyarország kevésbé nacionalista, mint Románia?
- Azt kell válaszolnom, hogy
igen.
- Nem hiszem. Legalábbis egyformán
nacionalisták vagyunk!
- Talán a romániai magyarok -
legyen! De Magyarországon, főleg 1956 után egy nagyon erős, mind a szovjet
érdek, mint Kádár érdeke által is meghatározott, elnemzetlenítő folyamat
zajlott, azzal a céllal, hogy elejét vegyék egy újabb forradalomnak. Én abban a
városban éltem, amelyet a legtoleránsabbnak tartanak ebből a szempontból. És
mégis, Temesváron mindenki megőrzi nemzeti azonosságát. Azok, akik Romániából
Magyarországra utaznak valósággal megbotránkoznak az ottani lakosság ellenszegülésén.
- Minek szegülnek ellen?
- A nemzeti gondolatnak.
Magyarországon elterjedt az a nézet, hogy szégyen magyarnak lenni.
- Térjünk vissza a szerződéshez.
Nem gondolja, hogy Szlovákia elsiette a dolgot? Tekintetbe véve azt, ami most
ott történik, az aláírt szerződésbe foglalt 1201-es Ajánlás el nem ismerése
által gerjesztett feszültségeket.
- Én azt hiszem, hogy a túl korán
és külső nyomásra aláírt szerződések szaporítják, nem pedig megoldják a
gondokat. Én sem örülnék annak, ha holnap sebtében aláírnának egy román-magyar
szerződést, mert elzárná a megoldás útjait, nem pedig megnyitná azokat.
- Az RMDSZ-ben, köztudott, több
politikai alakulat van jelen. Túl a köztük lévő elméleti különbségeken, és azon
a tényen, hogy azt beszélik, előbb vagy utóbb, a Szövetség alkotó részeire
bomlik szét, kérem, mutassa be a mérsékelt és radikális szárny közti
különbségeket, lévén, hogy ön ez utóbbinak egyik élenjáró képviselője.
- Ez magatartás- és
mentalitásbeli kérdés, ami az illető emberek szocializációjával függ össze. A
kommunizmus éveiben nagyon sokan - a politikai elithez tartozókra gondolok,
akik indíttatva voltak a politikában való részvételre - megpróbáltak segíteni a
magyar közösségen. A legtevékenyebb Domokos Géza volt. Akkoriban ő olyan
könyveket publikálhatott, amelyek Magyarországon be voltak tiltva. A
nacionalizmus kérdéséről van szó. Magyarországon az ő könyveit túlságosan
...magyarnak tartották. Ezek az emberek, akikre az előbb utaltam, megőrizték
mentalitásukat az 1989-es decemberi események után is, noha a valóság
megváltozott, ha nem is alapvetően és teljesen. A mentalitás rendkívül nehezen
változik. Ezzel szemben, azokat, akik ki szeretnék használni a Forradalom után
kitágult látóhatárt, lényegbevágó és hosszútávú megoldásokat célozva, azokat
radikálisoknak nevezik. A többiek az úgynevezett mérsékeltek.
- Milyenek az arányok?
- Senki sem tudhatja, amíg
nincsenek belső választásaink.
- Hogyan magyarázza viszont, hogy
az utcai közvélemény-kutatásokkor gyakran olyan embereket látni, akik azt
állítják, hogy nem érdeklik őket az RMDSZ gondjai? Nem gondolja, hogy a
Szövetség elitje elszakadt valahogyan a választóitól?
- Így van! Nem kérdezi meg a
választóit. Ez egy olyan betegség, ami a román pártokat is érinti, és ami
Nyugaton is létezik, de legvilágosabban mégis a rendszerváltó országokban
nyilvánul meg.
- Igen, de a magyar állampolgár
azt mondja, hogy jól megérti magát román szomszédjával, és nem akar autonómiát.
- Itt nem a jó megértés kérdése
tevődik föl. Mi nem egymás jó megértésére keresünk megoldást, mert nagyon jól
megértjük egymást, románok és magyarok! Mi arra keresünk megoldást, hogy az
elkövetkező 500 évben megőrizzük azonosságunkat. Vagyis, nem akarunk eltűnni.
- Csakhogy, látja, a magyar
többségű vidékekről több román ment el, mint magyarok a román többségű
zónákból.
- Én Hargita megyei képviselő
vagyok, és kijelenthetem, hogy ez egy félretájékoztatás.
- Léteznek azonban a sajtóban
leközölt statisztikák.
- Ha csak Hargita és Kovászna
megyékre utalunk, lehetséges, hogy önnek van igaza. Lehet, hogy ott a román
lakosság száma csökkent. De az is lehetséges, hogy 20 év múlva a helyzet
megváltozik, és a románok visszatérnek, mert jobbak lesznek az életkörülmények.
- Hogyan térjenek vissza egy
olyan vidékre, ahol csak magyarul beszélnek?
- Szóba sem jön, hogy csak
magyarul beszéljenek.
- Tehát ez azt jelenti, hogy a
magyar polgármester...
- ...kötelező módon tudni fog
románul is! Nem akarjuk megtiltani a román nyelvet. Minden romániai magyarnak
érdeke, hogy tudjon románul.
- De miért hiszi, hogy 20 év
múlva az illető régiókban jobban fognak élni? A magyar kisebbség gyorsabban fog
fejlődni, mint a román többség? Azaz a magyarok szorgalmasabbak, mint a
románok?
- Anélkül, hogy sértve érezné
magát: ez a legtöbb magyar belső meggyőződése. Szervezettebbek vagyunk, és
valahogyan jobban szeretünk dolgozni. Nem úgy, mint a németek, de jobban, mint
a románok. Habár a munkaütemet illetően az erdélyi románok és magyarok
hasonlítanak.
- Tehát az erdélyi románok is
lelkiismeretesek.
- Igen. De a székelység, ha a
régió megkapná a státuszt, amelyikről beszéltem, azt hiszem kissé megelőzné a
többieket.
- És ebben a pillanatban mi az,
ami megakadályozza a kibontakozásban?
- Létezik egy múltbeli nyomás.
Nehéz az ébredés.
- Ez a románokra is érvényes!
- Igen, de azt hiszem, hogy a
magyarok gyorsabban fognak magukhoz térni.
- Nem próbálok meg ellentmondani
önnek, de mondja meg, mi akadályozza meg most a magyart abban, hogy Kovásznán
gyárakat építsen?
- Már épít.
- De nagyobb akadályokba ütközik,
mint az ottani román?
- A centralizáció mindenkit
gátol. Ezért mi mindenki számára kérjük a decentralizációt, nemcsak magunknak.
- S akkor miért nem hívják a románokat,
hogy megmondják nekik: amit magunknak kérünk, azt nektek is kérjük?! Gyertek,
kérjük együtt! Így eltűnnének az "El akarja venni tőlem Erdélyt!"
jellegű gyanúsítgatások.
- Alexandrescu úr, tudja meg,
hogy kezdeményezni fogom ezt a dolgot.
- Teljes
szívemből remélem, képviselő úr, és köszönet a nyíltságért, amellyel az
interjút adta.
Horia Alexandrescu
Megjelent a Cronica Românã 1995.
május 12-i számában román nyelven. A magyar változat teljes egészében most
jelenik meg először. Fordította Borbély Viktória.
No comments:
Post a Comment