A romániai magyar kisebbség jogaiért folytatott küzdelmében
gyakran hivatkozik a dél-tiroli németek példájára. Tény, hogy Tirol osztrák
tartomány déli részének német lakossága és az erdélyi magyarok egyaránt az első
világháborút követő béketárgyalások következtében kerültek kisebbségi sorba, és
az is tény, hogy mindkét közösség egy nemzetállam kereteiben igyekszik
megtalálni azokat a formákat, melyek megmaradását, identitásának megőrzését
biztosíthatják.
Borbély Imre képviselő az RMDSZ politikusai közül elsőként járt a
dél-tiroli autonóm területen. Négy évre visszatekintő személyes kapcsolatai
alapján hívták meg a dél tiroli német nemzetrész barátainak ünnepére a prözelsi
kastélyba, ahol előbb egy az autonómiáról folytatott politikai vitán, majd az
ünnepi rendezvényeken vett részt. Amint az RMSZ-nek nyilatkozta útja egyben
előkészítése is volt az RMDSZ szövetségi és ügyvezető elnöke őszre esedékes
dél-tiroli látogatásának.
(Apám először fogja kézben az első és mindmáig utolsó címkézett borom 2007 húsvétján. (BZSA))
Borbély Imre: Valóban nagyon sok a hasonlóság, vannak azonban lényeges
különbségek is. Mind a dél-tiroli német népcsoport, mind pedig az erdélyi
magyarság több évszázada őshonos azon a területen ahol él.
Mindkét népcsoport történelmében
kimutathatók autonomista törekvések: Tirolnak volt egy függetlenségi háborúja a
napoleoni időkben. Kulturálisan mind Tirol, mind pedig Erdély egy sok
évszázados egységet képez. Ugyanakkor mindkét népcsoportot szoros kulturális és
nemzettudati szálak kötik az anyaországához.
Mindkét népcsoportot az első
világháborút követő béketárgyalásokon kialakított határok vitték kisebbségi
sorba. Egyik népcsoportot sem kérdezték meg, hogy kíván-e az új államiság
keretében élni, egyik sem élhetett az önrendelkezés jogával. Mindkét népcsoport ki volt téve az új állam
etnokratikus beolvasztó igyekezetének politikai, kulturális, gazdasági téren és
mindkét népcsoport ellenállt ennek az igyekezetnek, bizonyította azt, hogy
továbbra sem akar beolvadni.
Mindkét népcsoport olyan államban
él, mely egységes nemzetállamnak vallja magát. Különbség, hogy a dél tiroli
németek - noha tízszer kevesebben vannak, mint mi - kivívták maguknak a
területi autonómiát, mi még nem. Az a román hivatkozás tehát, hogy egységes
nemzetállamon belül területi autonómiát nem lehet létrehozni, hamis.
Természetes, hogy egy föderatív állami berendezkedés ezt sokkal inkább lehetővé
teszi, de az olasz példa bizonyítja, hogy van rá lehetőség a nemzetállam
keretein belül is.
RMSZ: Milyen a politikai felépítése ennek az autonómiának? Miben
hozhat döntéseket a bozeni (bolzano-i) parlament, és mi az, amiről kizárólag
Rómában döntenek?
B.I.: Először is a dél-tiroli autonómiának van egy parlamentje,
amelyben a belső választások által létrejött többség adja a dél-tiroli terület
vezetőségét, egy afféle kormányt. A kompetenciák éppen úgy vannak leosztva,
mint egy államon belül. Ez a helyi parlament, a "landtag" dönt a
helyi gazdaság, közigazgatás, oktatás, és
kultúra kérdéseiről. A "landtag" törvény erejű rendeleteket
hozhat gazdasági, kulturális és közigazgatási téren, de ez egy kondicionált
törvényalkotás. Rendeleteinek nem szabad ütközniük az Olaszország által aláírt
nemzetközi egyezményekkel, az olasz alkotmánnyal, az olasz büntető törvényekkel;
ugyanakkor létezik egy klauzula, amely szerint ezek nem ellenkezhetnek az olasz
nemzetérdekkel.
Ez egy szokatlan és sok veszélyt
magában hordozó kitétel, de a gyakorlat azt mutatta, hogy Olaszország eddig nem
élt a lehetőséggel, hogy ilyen úton torpedózza meg az autonómia rendeleteit.
Rómában a dél-tiroli rendeleteket két fórum kell hogy elfogadja: a parlament és
az alkotmánybíróság. Ezek soha nem éltek ezzel a kikötéssel. Amikor
kidolgozták, arra gondoltak, hogy ily módon zárják ki azt, hogy a landtag a
leszakadásról döntsön. A tényt, hogy egy olasz törvényben egy ilyen
megfoghatatlan fogalom létezik, mint "olasz nemzeti érdek" párhuzamba
lehet állítani a román, vagy francia joggondolkodással. Európa más országainak
törvénykezésében ilyen fogalmakat nem ismernek.
RMSZ: Említette, hogy az ünnepség keretén belül sor került egy
politikai fórumra is, melyen volt alkalma néhány kérdést feltenni. Mire volt
kiváncsi?
B.I.: Egyik kérdésem az volt, hogy tartottak-e belső népszámlálást? Azt
felelték, hogy létezik már egy évszázados kataszterük, ezért nem volt szükségük
népszámlálásra, de nem tudják elképzelni a szerveződésüket anélkül, hogy egy
kataszter létezzék. Egy másik kérdésem arra irányult, hogy az autonómia
létrejöttéig miként sikerült biztosítani a "sokszínűség egységét"?
Azt válaszolták, hogy ez volt az egyik legsúlyosabb problémájuk. A dél-tiroli
népcsoportot a politikában egyedül a Dél-Tiroli Néppárt jelenítette meg. Ez egy
idő után törvényszerűen a Néppárt politikai vezetésével egyet nem értő
dél-tiroliak kilépését eredményezte a pártból, ez pedig gyengüléshez vezetett.
Erre is vezetik vissza azt, hogy a kis integrációs erővel rendelkező
pártstruktúra nem tudta kellőképpen megzabolázni, megfékezni, illetve a
politikai harcra motiválni, azokat akiknek más elképzeléseik voltak. Így
voltak, akik kényszerűségből a terrorizmus útjára léptek. Ezzel kapcsolatban az
ottani politikusok véleménye az volt, hogy amennyiben az erdélyi népcsoport -
ebből tanulva - egy plurális alternatívát dolgoz ki (mint amilyenről én ott
beszámoltam), az kikerülhetővé teszi az
ilyen, nem kívánatos társadalmi jelenségeket.
Egy másik kérdés, ami roppant
érdekelt, hogy véleményük szerint milyen befolyással volt az autonómia sikerére
Ausztriának a teljesen egyértelmű állásfoglalása ebben a kérdésben? Tudni kell,
hogy Ausztria kezdettől fogva kijelentette, hogy a dél-tiroli német népcsoport
védőhatalmának tekinti magát. Ez a védőhatalmi státus egy önfelvállalt szerep,
ehhez nem kell senkinek az elismerése. Attól kezdeve Ausztria minden nemzetközi
fórumon a dél-tiroli érdekeket hivatalosan képviselte. A kérdésem az volt, hogy
Ausztria ilyen irányú hozzáállása nélkül lehetségesnek tartották volna-e az
autonómia létrejöttét; másrészt pedig származott-e Ausztria számára valamiféle
külpolitikai image-veszteség, politikai kár abból, hogy a dél-tiroli
leszakított nemzetrész ügyét hivatalosan
minden fórumon a leghatározottabban felvállalta? A válasz egyértelmű volt: nem
sikerült volna Ausztria támogatása nélkül a dél-tiroli autonómia kiharcolása,
és Ausztriának nemhogy kára, hanem valószínűleg image-növekedése származott
ebből. Nemzetközi szinten megbecsülést vívott ki azáltal, hogy egy morális
ügyet szolgált.
RMSZ: Mit érez a közember a dél-tiroli autonómiából, milyen
megnyilvánulásai vannak a politikai berendezkedésnek?
B.I.: Két módon érzi a dél-tiroli németség az autonómia hatását. Az
egyik a hétköznapok közvetlensége: hogy igényelheti a német kiszolgálást a
jegyzőségen, a bíróságon, a rendőrségen egyaránt. Ő az, aki ezzel az igénnyel
felléphet, nem szabják meg neki, hogy "tessék megtanulni olaszul".
Amióta az autonómia jogerőt nyert, folyamatos az ott élő olaszok német
tanulása. Fokozatosan lecserélik a köztisztviselők és a rendőrség soraiból
azokat, akik nem tudnak németül.
Nagyon fontos az is, hogy az
autonómia területén munkát vállalni csakis az önkormányzat engedélyével lehet.
Ez védi a dél-tiroli területen élő német, ugyanakkor az olasz anyanyelvű
lakosok munkahelyeit is. Ez azt jelenti, hogy nem lehet betelepíteni például Szicíliából
olaszokat, csakis az autonómia beleegyezésével. Az autonómia kivívása gazdasági
téren is változást hozott. Dél-Tirol az Alpok lábainál fekszik, igen keresett
turisztikai zóna. A turisztikából származó bevételeknek lényegesen nagyobb
hányada marad az autonómia kivívása óta helyben, és jóval kevesebbet visz el
Róma.
RMSZ: Mi az ami alkalmazható a romániai magyarság számára az ő
tapasztalataikból? Mit kell megtanulnunk tőlük?
B.I.: Elsősorban azt a módot, ahogyan autonómiájukat kiharcolták.
Teljesen egyértelmű, hogy a nemzetközi konjunktúrák azonnali kihasználása, az
anyaország és az érintett népcsoport jól szinkronizált politikai
állásfoglalásai elengedhetetlenül szükségesek az autonómia kivívásához. Úgy
gondolom, hogy rengeteg szervezési tapasztalatot is átvehetünk tőlük.
Azt hiszem, hogy az erdélyi
tömbmagyarság számára modell értékű az ottani szervezési forma, a
törvényalkotás, a berendezkedés. Ezt kell nekünk kiegészítenünk úgy, hogy a
szórványra is vonatkozzék. Ugyanakkor másként kell kezelnünk a felsőoktatás
kérdését. A dél-tiroliak azáltal, hogy kicsik a távolságok, és az osztrák-olasz
határ gyakorlatilag teljesen permeábilis, nem tartottak igényt a felsőoktatás
megszervezésére. Fiataljaik az egységes Tirol fővárosában Insbruckban járnak
egyetemre. Ez természetesen nem elfogadható megoldás az erdélyi magyarság
számára a határok merevsége, a távolságok miatt is, de a számbeli különbségek
és az erdélyi hagyományok is az önálló magyar egyetem mellett szólnak.
RMSZ: Mennyire elégedettek a dél-tiroliak a jelenlegi
autonómiaszintjükkel?
B.I.: Láthatóan örülnek annak, hogy az autonómia létrejött, de nem
maradéktalanul elégedettek. Azt mondták, hogy az autonómia, akár a demokrácia más
formái egy folyamat, amit állandóan javítani kell. Ezért van szükség az ottani
parlamentre, arra, hogy az ottani kormány állandóan ütköztessen a római
centrummal, és megoldásokat találjon a kérdésekre.
Gazda Árpád
Megjelent a Romániai Magyar Szó
1994. augusztus 17.-i számában.
No comments:
Post a Comment