Ez a tanulmány Borbély Imre első
társadalomtudományokkal kapcsolatos munkája.
Helyzetelemzés és kiútkeresés az
erdélyi magyarság perspektívájából széles kultúrtörténeti kitekintéssel közvetlenül a rendszerváltozás után.
A szöveg, melynek végkövetkeztetése, hogy az erdélyi magyarságnak a társnemzeti státusz elérésére kell törekednie Románián belül, szétosztásra került az RMDSZ II, 1991-es kongresszusán. Ennek a tanulmánynak köszönhetően választották be az addig országos ismertséggel nem rendelkező temesvári közéleti szereplőt az RMDSZ Országos Elnökségébe.
A képek 2007 áprilisában készültek az egyik dél-balatoni kiruccanásunk alkalmával, aminek keretében útbaejtettük a Kukorica csárdát, Légli Ottó, majd Konyári János pincéjét, s a napot a Kistücsök vendéglőben zártuk.
MERRE VIGYÜK VÉGZETÜNK?
mottó: "Az ember abban különbözik az állatoktól és a
tárgyaktól, hogy van méltósága. Ami annyit jelent, hogy nem használható fel
senki által pusztán eszközként, hanem mindig célként is." (Immanuel
Kant)
1. Makrodimenziók és trendek
1.1 Globális
politikai emancipáció versus fundamentalizmus
A második
világháború utáni korszak meghatározó politikai folyamata a globális méretű
politikai és társadalmi emancipáció, bár még távolról sem záródott le, máris
gyökeresen megkülönbözteti jelenünket és perspektíváinkat a háború előtti
múltunktól.
A klasszikus
gyarmati birodalmak eltűnésével egy sor szuverén ország jött létre, majd a
nyolcvanas évek végén a keleteurópai országok szakadtak ki a szovjet blokkból.
Napjainkban körvonalazódik a Szovjetunión belüli nemzeti és társadalmi
emancipáció is. Elképzelhető, hogy ez a trend előbb vagy utóbb a kínai
birodalmat is megdönti.
Az államisághoz
kötött önrendelkezési jog érvényesítésével párhuzamosan mind erősebben
jelentkezik a saját állammal és területtel nem rendelkező népcsoportok –
palesztinok, kurdok, albánok, tamilok, írek, baszkok, korzikaiak, törökök, dél-tiroliak,
románok és magyarok – emancipációs törekvése, született egyéni és kollektív
jogaik elismerése és tiszteletben tartásának igénye. Akárcsak évtizedekkel
ezelőtt a gyarmatok felszabadulási törekvése, ma a népcsoportok önrendelkezési
jogának érvényesítése is különböző reakciókat vált ki az eddigelé paternalista,
az államhatalmat birtokló nemzetek részéről. A paletta egyik végén a finn
modell áll, mely társnemzeti státuszt biztosít a mintegy négyszázezer ott élő
svéd számára, amivel stabil helyzetet sikerült teremteni. A másik végletet a
török politika képviseli, mely a nyolcmilliós kurd népet a közelmúltig el sem
ismerte ("hegyi törököknek" minősítve őket) és a kurd nyelv nyilvános
használatát betiltotta. Az eredmény: szűnni nem akaró feszültség. A népcsoportok
által emancipációjuk elérése érdekében alkalmazott módszerek szintén nagyon
eltérőek: a militáns palesztinoktól és albánoktól az eddig pusztán
parlamentáris jelenlétre szorítkozó magyarságig.
A finnországi
svédek emancipált politikai státusza, a közigazgatásban az anyanyelv használata
és a helyi önkormányzati autonómia intézményes keretet biztosít a közösség
kulturális autonómiájának. Ennek az alapvetően humanista, liberális és ésszerű
állapotnak elérése más országokban élő népcsoportok esetében sajnos sokszor a
többségi társadalom vagy a hatalmi csoportok negatív, tagadó irracionalitásába
ütközik – a többségi sovinizmusba.
Ez a fajta
irracionalitás csak egy vetülete egy átfogóbb jelenségnek, mely a modern
életforma és a helyi tradíciók kulturális ütközéséből ered. A modern nyílt
társadalom és életforma az első az emberiség történelmében, mely nélkülözi
létfenntartása szintjén az ideológiát, az átfogó politikai-kulturális dogmát.
Ez feltételezi a társadalom minden felnőtt egyedének önálló sorsformáló
döntését, ami egyrészt elbizonytalanodást okoz, másrészt tradicionális
viselkedésformákat felbont. Az eredmény az, hogy néhol széles néprétegek hátat
fordítanak a támpontokban szegény, racionális világszemléletnek és menedéket
keresnek a vallásos, nemzeti, faji vagy szociális egyvágányúságban, illetve az
egyvágányúságban végigmenő fundamentalizmusban. Ott ahol a társadalom
fundamentalizmusa a politikába is átcsapott (Irán, Kambodzsa) anomáliás,
embermegvető, intoleráns és autokratikus állami berendezkedések jöttek létre.
1.2. Kultúrkörök
és mentalitások Európában
Az egyirányú
gondolkodásmód, az érzelmek felülkerekedése a döntési folyamatban, tehát a
fundamentalista potenciál, elsődlegesen a mentalitás függvénye, és mint olyan,
erősen függ az illető népek, népcsoportok kultúrköri hovatartozásától. Ez
élesen kiütközik, ha összehasonlítjuk az iszlám világot a kereszténnyel. De
1989 után mind kivehetőbbé válik a jaltai blokkhatárok által eddig elfedett ősi
kultúr-határ, mely évszázadokig elválasztotta Róma és Bizánc befolyási
övezeteit, a sokáig latin nyelvű katolikus, protestáns nyugati kultúrkört a
görög-szláv keleti kultúrkörtől.
1.2.1. A nyugati (római-latin, katolikus-protestáns)
kultúrkör
A korai középkor
nyugati Európájára jellemző volt a Nyugat-Római Birodalom feloszlását követően
a gyenge központosító hatalom, a sokáig fennálló barbár, pogány vagy
félkeresztény közösségek egymásmellettisége, a nagy távolságok és kiépítetlen
úthálózat miatti nehézkes intervenciós lehetőség. Másfelől, jellemző volt a
világi és egyházi hatalmi apparátus kettőssége: a császár és a pápa két külön
személy volt. Az egyház nem támaszkodhatott mindenkoron és feltétel nélkül a
világi hatalomra céljai megvalósításának érdekében – a világi hatalom pedig nem
rendelhette alá napi politikai szükségleteinek a keresztény tanokat. Így
történhetett, hogy a misztika fejlődésével párhuzamosan létrejött a racionális
hit-tudomány, mely a hitvitákba mind jobban felhasználta a Biblián kívül az
arisztotelészi és platoni tudásanyagot és elfogadta a logikát, mint alapvető
módszert, ami végső soron elvezetett a modern filozófiák megszületéséhez.
A keresztény tan
alapértékeitől mindinkább eltávolodó egyházi apparátus, hatalma megvédéséért
egyre jobban támaszkodott a misztika dogmatikus, fundamentalista felhasználására
és létrehozta az inkvizíciót, főleg a vele szembeszálló tisztább, racionálisabb
tanokat hirdető papok féken tartására. Ebből az ellentétből jött létre a
reformáció, amelynek mélyreható moralizáló hatása volt a társadalmakra.
A világi és
egyházi hatalom kettősségére lehet visszavezetni az egyházi egyetemek
megjelenését, ahol is az antik klasszikusok hangsúlyozott tanulmányozásán túl
bevonult újdonságként a logika mellé a kísérlet, mint a hipotézist támogató
vagy cáfoló eszköz. Ez tette lehetővé az egzakt tudományok kifejlődését, az
öncélú és öngerjesztő, mindenre kiterjedő világmegismerést, ami az antiktól
eltérően szigorúan a realitáshoz kötődött. Ennek pszicho-szociális vetülete az
igazságvágy – az igazság a mai napig a nyugati kultúrkör központi, meghatározó
alapkritériuma. Megszületik egy szekularizált, emberközpontú világszemlélet: a
reneszánsz.
Másfelől, az
egzakt tudományok kibontakozása serkentően hatott a technika fejlődésére.
A fent vázolt
általános nyugat-európai körülmények között alakultak ki a dolgozó szerzetesi
rendek. A bencések innovatív tevékenysége nagyban hozzájárult a középkori
agrárforradalom kibontakozásához, ami végső soron azt az anyagi többletet
biztosította, ami lehetővé tette a nagymértékű urbanizációt.
A reformáció
moralizáló, népfegyelmező, a racionális gondolkodást a társadalom széles
rétegeiben is terjesztő tevékenysége, az egzakt tudományok és technika
fejlődése és az urbanizáció voltak az előfeltételei a nyugati kultúrkör ipari
forradalmának, amely a kolonializmus kényszere által, vagy az önkéntes import
útján napjainkig meghódította a világot, ami a nyugati életforma, tehát
bizonyos fokig a mentalitás terjedését is jelenti.
1.2.2. A keleti (bizánci-görög, ortodox) kultúrkör
A keleti
kultúrkörben a mindenkori bizánci császár egyben az egyház feje is volt. Végig
jellemző az erős, központosított hatalom, mely a távolságok és útviszonyok
által mindenütt érvényesült. Ennek eredményeként bármennyire is harcoltak
egymással az első periódusban a különböző keresztény tanok, végig létezett egy
ideológiai dimenzió: a társadalmi felhasználhatóság kritériuma. Másrészt végső
soron a hatalom döntött a credo felett. Később az ideológiai dimenzió nőtt, a
vallás alá volt vetve a napi politika érdekeinek, de fordítva, az egyház is
mindenkoron támaszkodhatott a dogma érvényesítésében az államapparátusra. Ez a
körülmény a dogma fejlődése folyamán mindinkább a misztikum felé tolta a
hangsúlyt, az Írás ellentmondásainak hiányos kiküszöböléséhez vezetett, hisz a
Biblia egyik tételét kizárólag egy másik tételével lehetett támogatni vagy
kétségbe vonni.
Az eretnek
mozgalmakat az állam felszámolta vagy száműzte, cserében – az államérdeknek
megfelelően – az egyház a társadalomba a feltétel nélküli alárendelést, a
türelmet, belenyugvást, fatalizmust és az adakozás kultuszát propagálta.
Mindezek motivációja a keresztényi Jóság, valamint a másvilági kompenzáció. Az
érzelmek örökös és szinte kizárólagos előtérbe helyezésének a kritikai szellem
kibontakozásának fékezése felelt meg. Így a fundamentalizmus a keleti
keresztény kultúrkörben mindaddig statikus társadalmi állapot, amíg nem ment
végbe a nyugati termelési mód és életforma masszív importja Nagy Péter cár
által.
Mind a mai napig
az ortodox világ központi kategóriája a Jóság maradt, ami forrása lehet a
valódi keresztény moralitásnak, de az igaz hiányában sajnos könnyen megakadhat
a "hasznos" szintjén.
A kritikai és
önkritikai szellem elégtelen társadalmi begyakorlottsága, az érzelmek
elsődlegessége továbbra is érezhetően teret biztosít a fundamentalizmusnak.
1.2.3. Kultúrkör és rendszerváltás
A rendszerváltás
után a kommunista diktatúra alól felszabadult országok politikai élete és
társadalmi tünetei sok közös vonást mutatnak.
Az új hatalmi
elit tapasztalatlan, a régi – ahol még hatalmon maradt – görcsösen kapaszkodik,
máshol bomlaszt. A politikai élet botránydús, a helyzethez mérten felelőtlenül
nagy szellemi energiákat köt le a személyes rivalizálás, ezáltal kevesebb jut a
reális problémamegoldásra. Ez sokféle csalódottságot okoz az új rendszerrel
szemben. Az általános gazdasági csődhelyzetből kivezető privatizáció terhei a
bérből és fizetésből élőket sújtják, ezáltal növekszik az általános
elégedetlenség, több helyütt társadalmi megrázkódtatásokra került sor.
Közös vonás a
régi szocialista tábor országaiban a bolsevik proletár-internacionalizmus
ideológiai csődje után, a feléledő, néhol virulens nacionalizmus.
Egy
viszonylatban mégis eltérés mutatkozott a keleti és nyugati kultúrkörhőz
tartozó országok között: az antikommunista szavazatarányban. Lengyelország,
Magyarország, Kelet-Németország, Csehszlovákia, Horvátország és Szlovénia
lakossága oly mértékben utasította el a régi rendszer vezető pártját, hogy
sikerült a rendszerváltás. A változás visszavonhatatlan és az óriási nehézségek
dacára egyértelműen a piacgazdaság és a valódi demokrácia a jövő. Sajnos nem
lehet ugyanezt elmondani Szerbiáról, Bulgáriáról és Romániáról.
A különbséget
talán összefüggésbe lehet hozni a történelmileg létrejött nagyobb
fundamentalista potenciállal a keleti kultúrkörben.
1.3. A
nacionalizmus
A politikai
emancipáció egyik formája a nemzeti emancipáció. Ennek két fő hajtóereje a
nemzeti érzés és a nemzeti érdek.
Az emberi
természet tagadása vagy annak gyökeres megváltoztatására tett kísérletek (pl.
szocialista embertípus) a történelem folyamán ismételten értelmetlennek
bizonyultak. Ezért az egyetlen célszerű út nem a természet, hanem a
megnyilvánulási forma befolyásolása, a szublimáció, a pozitív megoldássorozatok
kulturális terjesztése. Konkrétan: el kell kerülni az érzelmek szenvedéllyé
fokozódását. Ehelyett motivációs eszközzé kell tenni az érzést az illető
csoport anyagi és szellemi gyarapodásának érdekében.
Ugyanez áll a
nemzeti érzés negatív, tagadó formájára, a xenofóbiára és sovinizmusra, amit
társadalmilag minden bizonnyal célszerűbb nem ellenségességgé fokozni, hanem
lehetőleg konkurenciára kell puhítani.
Itt lép közbe,
mint leghatékonyabb befolyásolási erő, az érdek. A nemzeti érdek egyben olyan
kategória, amely mind rövid, mind hosszú távon prognosztizálható, észérvekkel
megállapítható és észérvekkel terjeszthető, és más nemzetérdekekkel
egyeztethető. Ez utóbbi lehetőség maximális kihasználása a mind inkább
túlnépesedő emberiség egyetlen reálisan járható, hosszú távú és
non-katasztrofális alternatívája.
2. Románia a forradalom és palotaforradalom után
A kultúrkörök
érvényesülése Románia választási eredményében eltért a várttól, hiszen az
ország lakosságának mintegy egyharmada olyan területen él, mely egy évezredig a
nyugati kultúrkör szerves része volt. Emiatt várható lett volna egy
„nyugatibb", „antikommunistább" eredmény Bulgáriához és Szerbiához
viszonyítva. Nem így történt. Ennek okát 1989 decemberében és azt ezt követő
időszak eseményeiben kell keresni.
2.1.
Hatalomátmentés háborús játék, félrevezetés és pogrom által
Mint köztudott,
december idusán a Tőkés László elleni kilakoltatási parancs kapcsán spontán
tüntetés jött létre, mely rövid idő alatt olyan méreteket öltött, hogy a
hatalom szükségesnek látta a hadsereg fegyveres bevetését. Rendszerdöntő
célkitűzését és a helyi lakosság részvételi arányát és végső eltökéltségét
tekintve, ezt a mozgalmat méltán tekinthetjük forradalminak.
Tényként
megállapítható, hogy az ország erre a mindenki által várt alkalomra nem
válaszolt egységesen. Eltérően a Kelet- és Dél- Romániában tapasztalt
magatartástól, a kozmopolita, nyugat-orientált fővárosban és a nyugati kultúrkörhöz
tartozó Erdély és Bánság szinte valamennyi városában az emberek az utcákra
vonultak tüntetni. A hadsereg december 21-én szinte mindenütt végrehajtotta a
már 17-én kiadott tűzparancsot.
A rendelkezésre
álló információk mind arra utalnak, hogy a népmozgalommal (forradalommal)
párhuzamosan egy palotaforradalom elsöpörte a diktátort (és a szűkebb klánt).
Helyére Ion Iliescu került, akiről a suttogó propaganda már rögtön Gorbacsov
hatalomra jutásakor azt híresztelte, hogy potenciális Ceauşescu-utód. Az ezt
követő harcok egy része konfúziókon alapult, viszont a módszeres, mindenütt
sablonszerűen ismétlődő, úgynevezett „terrorista támadások" egy grandiózus
manipuláció részeként érzékelhetőek. Ez ugyanis a hadseregnek lehetőséget adott
a spontán népmozgalmat, a reális forradalmat irányítás alá venni. A mindenfelé
megalakult karszalagos civil népfelkelő alakulatok a hadsereg irányításával
energia-levezető foglalkozásterápiában részesültek. Másrészt sikerült az addig
passzív, főleg dél- és kelet-román néprétegeket is részesíteni a veszély
illúziójában. Az úgymond terrorista támadások mindenütt olyan objektumokra
irányultak, hogy a puszta hír vagy közriadalmat, vagy pedig morális sokkot
okozott (városi kutak, szülőotthonok, kórházak). Jellemző a támadás színlelt voltára,
hogy sehol nem hatoltak be az objektumokba, és mint utóbb kiderült, sehol nem
mérgezték meg a kutakat. A foglyul ejtett "terroristák" egyike sem
került bíróság elé. Az akkori akciók a lakosságban apokaliptikus veszély
érzetét keltették, amitől az idejében odaérkező és vadul lövöldöző katonák, a
Nemzeti Megmentési Front katonái jelentették a megváltást. Az így létrejött
hálaérzet részben magyarázata az aránytalanul nagy Front-szavazattöbbségnek.
Ezt tetézték
azok az apró szabadságjogok, melyeket a hatalom propagandája a Front
adományaként tüntetett föl, holott ezeket a forradalmi állapot, az utca nyomása
kényszerítette ki. Ugyanez érvényes a választásokig hozott, közmegelégedést
kiváltó, amúgyis esedékes intézkedésekre. Itt kell megjegyezni, hogy a 40 éves
diktatúra az utóbbi években paroxisztikus méreteket öltött. A teljesen
pauperizált társadalom a külvilágtól hermetikusan elszigetelve, ki volt téve
egy fékeveszett, minden logikát mellőző fundamentalista propagandának,
általános hivatali önkénynek, mindent átható korrupciónak és a törvénytelenség
állapotának (az országot titkos utasítások és nem törvények igazgatták).
Ha létezett egy
gorbacsovista összeesküvés már évekkel a diktátor bukása előtt, akkor ennek az
egyetlen logikailag kimutatható akcióprogramja a "minél rosszabb, annál
jobb", a tudatos bomlasztás a forradalmi helyzet kiprovokálásáért. A
diktátort hozsannázó propaganda közben azt sugallta, hogy minden neki
köszönhető.
Ezzel a
háttérrel az említett szabadságjogok és közmegelégedést kiváltó intézkedések a
felszabadult társadalomban erősen felértékelődtek.
Erdélyben, ahol
a Keresztény Demokrata Parasztpárt, nemzeti színeket lobogtatva, nacionalista
alapon veszélybe hozta a puccs által életre hívott Front választási esélyeit,
ott a hatalom létrehozott egy ultranacionalista szervezetet, a Vatra
Românească-t. Ebben kezdettől fogva jelen voltak magas rangú katonatisztek, a
szekuritáté és a régi pártaktíva. A vásárhelyi magyarellenes pogrommal sikerült
is a nacionalista talajt kihúzni a parasztpárt alól.
Ily módon jött
létre a régi végrehajtó hatalom két törvényhozási kulisszája, a Nemzeti
Megmentési Front (Frontul Salvarii Nationale) kétharmados választási győzelme.
Megjegyzendő, hogy a globális eredménytől eltekintve, az országon belül a
Kárpátok vonala ősi kultúrköri határként élesen jelentkezett, a várt módon,
hiszen a nyugati kultúrkörhöz tartozó Erdélyben, Kőrös-vidéken, Máramarosban és
Bánságban a prokommunista alakzatoknak alig sikerült az 50%-ot túllépni, míg
Dél-Romániában 80-90%-os volt az eredmény.
A liberális
polgári demokrácia alapelve a fairness, az esélyegyenlőség, amit nem pusztán a
választás pillanatára kell vonatkoztatni, hanem a választási kampányra is. Ha a
fentiekhez hozzátesszük az ellenzéki politikusok elleni pszichikai és fizikai
terrort, melynek még fel nem derített halálos áldozatai is voltak, kérdéses,
hogy az eredményt demokratikusnak és legitimnek lehet-e nevezni.
A Parasztpárt
javára írandó, hogy a Vatra kihívására nem válaszolt túllicitálással, hanem
megmaradt a nemzeti újjáépítéshez feltétlenül szükséges, motiváló, pozitív
nacionalizmus keretei között. (Ez az egész román parlamentáris politikum egyik
legkiszámíthatóbb és legjózanabb erejévé emelte). Sajnos nem lehet ugyanezt
kijelenteni a fent vázolt módon új legiszlatív köntösbe bújt régi végrehajtó
hatalom ideológiájáról. Ez ugyanis megmaradt a parttalan, intoleráns és xenofób
nacionalizmusnak.
Ez a
fundamentalista ideológia idejétmúlt, anakronisztikus, nem felel meg a globális
emancipációs trendnek és így nem felel meg az új európai biztonsági és
együttműködési folyamatnak sem. Ezért bátran kijelenthető, hogy ez az ideológia
ellentétes a román nemzeti érdekkel is.
2.2.
Álparlamentarista diktatúra
A Ceauşescu óta
hatalmon maradt csoportnak és új kiszolgálóinak más érdekeik lehetnek, mint a
nemzetérdek.
2.2.1. Kettős motiváció a hatalmon maradásra
Első számú
érdeke ennek a csoportnak hatalmon maradni, hisz ez nem csak privilégiumokat
biztosít továbbra is, hanem büntetlenséget is. A csoporthoz tartoznak ugyanis
szinte mindazok, akik hozzájárultak az ország lezüllesztéséhez, a diktátor
gyáva kiszolgálásával hatalmon tartván őt, és egy részük részt vállalt a
vérengzésben is.
2.2.2. Demokratikus látszat és létérdek
Érdeke a hatalmi
csoportnak magát Nyugaton "eladni". Hiszen az ország olyan mélypontra
jutott, amelyben a további romlás újabb forradalmi helyzethez vezethet, ami
veszélyeztetheti az oligarchia pozícióit – ezért égetően szüksége van a külföld
segítségére, ez viszont feltételezi a demokrácia látszatának megtartását.
2.2.3. Kommunista pártállami funkciók továbbélése
A kétharmados
NMF-többség a parlamentben és a szenátusban, egyszerre biztosít diktatórikus hatalmat
és demokratikus látszatot. A valós helyzet megítélésében kulcsfontosságú
tekintetbe venni a Vatra Românească egyre kevésbé kulturális és mind inkább
politikai jelenlétét. Ez a szervezet, amely értelemszerűen a Románok Nemzeti
Egységpártjában 100%-os, jelentős mértékben jelen van az NMF parlamenti és
szenátusi frakciójában, valamint a vezetőségében. Nem tisztázott, de egyre
jelentősebb mértékben toboroz híveket a rendőrség, csendőrség és az újra
hivatalos Securitate soraiban, az ügyészi és bírói karban, valamint az ortodox
államegyházon belül. Tény viszont, hogy a hadseregben ez a szervezet átvette a
régi ideológiai osztály szerepét és terjeszti a régi-új nacionalista
doktrínákat.
A Vatra
Românească az a mindent összekötő közvetítő mechanizmus, mely lehetővé teszi a
pártállam funkcióinak továbbélését, a részprivatizáció és parlamentáris
államforma ellenére, ez teszi lehetővé a demokratikus látszat dacára a hatalom
kizárólagosságát. Az így létrejött államforma álparlamentáris diktatúra, melyet egyelőre egy csoport, a hatalmi
oligarchia gyakorol.
2.2.4. Parlamentáris ellenzék: a diktatúra
fügefalevele és bűnbakja
Kettős érdeke
fűződik a hatalomnak az ellenzék létéhez. Az első és legfontosabb az általa
nyújtott legitimáció. A puszta létével az ellenzék vitális a parlamentáris
látszat megőrzéséhez. A másik funkció, amit a hatalom az ellenzéknek szánt, az
a bűnbak szerepe.
2.2.5. A parlamenten kívüli ellenzék fojtogatása:
ellenforradalom
Létérdeke a
hatalomnak ártalmatlanítani a parlamenten kívüli, a valódi demokráciáért küzdő
erőket, hiszen ezek nem szükségesek a
legitimációhoz, de veszélyeztetik a hatalom játékát a társadalom
ébrentartása által. A „Temesvár Társaság" és a „Polgári Szövetség"
körül csoportosulnak az 1989-es valódi forradalomban részt vett polgárok. Ők azok,
akik „vitték" az ország történelmének leghosszabb tüntetéssorozatát a
bukaresti Egyetemi téren. A parlamenten kívüli ellenzékkel szemben bevetésre
került a kommunista titkosrendőrség egész eszköztára, sőt az SA típusú
verőosztagok is. Ennek az ellenforradalmi hadjáratnak első számú célpontja
viszont értelemszerűen a forradalom góca, Temesvár.
Itt az oligarchia felmérte a közhangulatot, és a lakosság jó részének végső
eltökéltségét. (Keveset tudnak még Romániában is a december 17-i utcaharcokról
és arról, hogy december 21-én, amikor Temesvár már egy napja szabad, de még
egyedül volt, elterjedt a hír, hogy vegyi fegyverekkel kiirtják a város
lakosságát. Ekkor 100.000 temesvári imádkozott a Főtéren és együtt kiáltották
azt, hogy készek meghalni.)
Ezért itt nem
látszott ajánlatosnak az erő bevetése. Annál is kevésbé, mert Temesvár
példakép. Ilyen esetekben hatékonyabb a diszkreditálás. Ez a magyarázata annak
a minden képzeletet felülmúló rágalomhadjáratnak, amit Tőkés László ellen
folytat a hatalom. Ebben ügyesen kihasználták és visszájára fordították azt a
körülményt, hogy a román forradalom kipattintója éppen egy magyar lelkipásztor
bátor kiállása volt. Rágalmak érték a "Temesvár Társaságot", Temesvár
tüntető lakosságát pedig a "România Mare" árulónak bélyegezte, a
"Vatra Românească"-hoz tartozó szenátorok és küldöttek külön erre a
célra 1990. december 17-én – Temesvár gyásznapján – összehívott közös
díszgyűlésen meggyalázták a hősök emlékét, Temesvárt az ország szégyenének
tüntették fel. Temes megye a forradalom óta nem hivatalos, de reális gazdasági
blokád alatt áll.
2.2.6. A centralizmus készülő új köntöse
A központi
hatalom természetesen csak úgy gyakorolhatja ill. őrizheti meg hatalmát, ha
megtartja az állampárt centralizmusát. Az egész idevágó, a gazdaságot és
adminisztrációt egyaránt érintő törvénykezés mind arra utal, hogy a
centralizmusnak csak új formáját keresi, de távolról sem mondott le róla.
Úgyszintén ezirányba mutat a közigazgatási helyi autonómiák kiépítésének
elodázása. Ott ahol az önigazgatás spontán módon létrejött (Temesvár) ezt
központi intézkedések sorával a helyi lakosság tiltakozásának dacára
megszüntették.
Ismerve az
ország markánsan megmutatkozó regionalitását, amely szinte kiált a föderatív
berendezkedésért, a hatalom ádáz propagandát folytat ez ellen az államforma
ellen. Úgy tűnik, sikerrel.
2.2.7. A hatalom készülő törvénypáncélja
Érdeke a
hatalomnak, hogy a létrehozott álparlamentarista diktatúra fenntartásához
legális reprimatív játékteret biztosítson. Ezt a célt szolgálja a sztrájkjogot
megtépázó munkásellenes, és a tömegmészárlást lehetővé tevő törvény, amelynek
értelmében a hadsereg, rendőrség, csendőrség, belügyi meg egyéb alakulatok
bevethetőek a civil fegyvertelen lakosság ellen. Ide sorolható még az állampolgárság
megvonását szabályzó törvény is, melynek alkalmazása kiterjeszthető bármely a
rendszert kritizáló egyén ellen. Tartalékon van egyelőre, de már kidolgozták a
cenzúra és a felségsértés törvényét.
Érdeke a
hatalomnak ezeket a törvényeket alkotmányosan biztosítani.
Ami folyamatban
is van.
2.2.8. A tömeg ellenőrzése
Érdeke a
hatalomnak a forradalom által felbolydult és a továbbra is jellemző gazdasági
hanyatlás miatt felajzott tömegeket ellenőrizni. Ez három úton történik:
1. az
elvándorlás lehetővé tételével (ami eddig egy hatékony társadalmi szelepnek
bizonyult)
2. a társadalom
etnikai és szociális összeugratásával (a "divide et impera" elvnek
megfelelően)
3. az elnyomó
apparátus kiépítésével és motiválásával. Ez utóbbi a csendőrség, katonai
rendőrség és tömegverekedő profi alakulatok felállításával létrejött.
2.2.9. Az új diktatúra ideológiája
És végül, mint
minden diktatúrának, a román álparlamentáris diktatúrának is szüksége van egy
ideológiára. Ez a kontinuitás ideológiája: magva és alapja az elsőként érkezett
örökös előjoga és egyedüli tulajdonjoga az ország felett, az összes később
érkezettel szemben. Hogy bármilyen potenciális riválist előre kiüssenek, a
román nép etnogenezisét e tájhoz kötötték, és az „abszolút autochtóniát”
proklamálták.
Ez az ideológia
egyidős a román nép nemzetté válásával a XVIII-XIX. századi Erdélyben, ahol
akkortájt a románság számbeli többségben, de politikai kisebbségben élt, ami
magyarázatot ad ezen ideológia tagadhatatlan patriarchális és
archaikus-etnokratikus dimenziójára.
Az
elkövetkezőkben ez az ideológia, a sztálini korszak rövid megszakításával, a
mai napig a nagyromán állameszme alappillére. Ami a románok lakta területek
úniójáig a román etnosz felszabadulását szolgálta, később más etnoszok
elnyomásának eszközévé süllyedt. Sőt, abból kiindulva, hogy nem lehet szabad
az, aki másokat elnyom, kijelenthető, hogy ez az ideológia eszköze a románság
manipulálásának is, hiszen arra készteti, hogy az uralkodás hasztalan
ábrándjáért saját jogaitól is eltekintsen.
1989 után az
ortodox államegyház és a katonaság közelebb jutott a valódi hatalom
emeltyűihez. Ezt a tényt tükrözi, hogy a Vatra Românească tiszteletbeli elnöke
Daniel, jászvárosi püspök, aki a hagyománynak megfelelően követni fogja
Teoctistet a legfelsőbb egyházi poszton. A Vatra-vezetőség és a főtiszti kar
összefonódása köztudott. Erre több ellenzéki lap is rámutatott, de a
Vatra-vezetőség is saját erejének fitogtatására nyíltan felhasználja e tényt.
A hatalom új
megoszlásának megfelel a katasztrofális gazdasági helyzet dacára emelkedő
katonai beruházások és az államegyházi dotációk mellett az ideológia bővítése
ortodox misztikával és a nagyromán birodalmi küldetés doktrínájával.
Ezt az
ideológiai koktélt hirdeti, illetve ennek alapján érvel a központi sajtó, a Román
Nemzeti Televízió, de ugyanerre az ideológiára alapoznak a parlamenti és
szenátusi magyarellenes faji, kulturális és etnikai NMF/RNEP támadások. Külön
ki kell emelni a "România Mare" központi lapot, amely a hatalom fő
ideológiai fóruma. Habár e lap magát abszolút függetlennek tünteti fel, olyan
információkkal szolgál, melyek kizárólag a régi-új szekuritátétól, a politikai
rendőrségtől származhatnak. Durva hangnemben kimondja azt, amire az NMF
hivatalos lapja, az "Azi" már csak burkoltan, mint ismert tényre tér
vissza, e két lap összejátszása kimutatható. Hogy milyen magasról szól e
"független" lap, arra utal a kormányfő azon kijelentése, hogy a lap
támogatói közé tartozni semmiképp se jelent negatívumot. Hogy magyar
szempontból ez mit jelent, arra utal, hogy a România Mare hangulatkeltő
cikkeiben lehetőségként megjelent a székely falvak ágyúval való
rendszabályozása. A hadsereg nyomatékot is szerzett a központi propagandalap
fenyegetéseinek a Székelyföldön ágyútűzzel összekötött hadgyakorlattal, amiről aztán
a központi TV alig burkolt céltudattal tudósított. A manővert 1990 karácsonyán
hajtották végre, amikor a legádázabb ellenségek, a legradikálisabb
terrorszervezetek is fegyverszünetet tartottak.
2.2.10. Kilátások
Mint látható, a
mai Románia politikai életének ellentmondásai feloldást, sőt magyarázatot
kapnak, ha elfogadjuk azt, hogy a hatalom arra játszik, hogy a választások
által elért és kifelé elfogadtatott álparlamentarista diktatúrát a fennálló
feszültségek elmélyítésével állandósítsa.
2.3. A romániai
ellenzék
A magyar csendes
forradalom elképzelhetetlen lett volna, ha a puha magyar diktatúra nem teszi
lehetővé az értelmiségi ellenállás létrejöttét és szerveződését, és ami még
fontosabb, a Kommunista Párton belül egy kompetens, a levitézlett dogmával
szembeszegülő reformszárny működését.
Ceausescu kemény
diktatúrája ezt nem tette lehetővé. Ez magyarázza részben a romániai
rendszerváltás megfeneklését, a véráldozat dacára. Ezért maradhatott a hatalom,
a kezdeti látszat ellenére, végig régi birtokosai kezében.
Annál
csodálatraméltóbb az az ütem, ahogyan a régi és új pártok újraalakultak,
illetve létrejöttek. Habár sok pártban a túlzott frakciózás, vagy a nem
kellőképpen kiforrott vonalvezetés a jellemző, mégis mindinkább
győzedelmeskedni látszik egy antikommunista
koalíció gondolata.
Ugyancsak
figyelemreméltó a főleg értelmiségieket és városi fiatalságot mozgósító,
parlamenten kívüli ellenzék, amelynek minden esélye megvan egy modern
szociál-liberális, nyugati szintű párttá kiforrni.
Mind fontosabb szerephez
jut a szabad szakszervezetek koalíciója. A hatalom korán felismerte, hogy a
lengyel Szolidaritás-típusú pártszindikátus lenne az az erő, ami leginkább
veszélyeztetheti pozícióit. Ezért a rendelkezésére álló minden erővel
meggátolni igyekszik a már beindult szerveződési folyamatot.
Szinte az egész
oppozícióról ki lehet jelenteni, hogy az etnikai problémákkal kapcsolatosan
tárgyilagosabb.
1989 december
óta bekövetkezett, jórészt manipulált megrázkódtatások, a hatalom
konszolidációját célzó folyamatos és gátlástalan félretájékoztatás (a decemberi
eseményekkel kapcsolatos kulcskérdésekre az elnöki válaszmegtagadás) mind azt
eredményezte, hogy a román társadalomban elemi erővel feltört az igazságvágy.
Ha a helyzetet
felismerve, a parlamenti, a parlamenten kívüli ellenzék és a szabad szindikátusok egymásra találnak és
megalkotják a román álparlamentáris
diktatúrát megbuktatni kívánó Román Ellenállást, akkor talán még sikerül
a történelmet jobb mederbe terelni. Ellenkező esetben a hatalom hosszú évekre
stabilizálódhat, ami Románia fokozott lemaradását eredményezné.
3. A romániai magyarság
3.1.Rövid
történelmi összefoglaló Trianonig
A ma Romániában
élő magyarság ősei mintegy 1100 évvel ezelőtt harcos-nomád népként települtek
be az akkortájt – régészeti leletekből ítélve – rendkívül gyéren lakott
Erdélybe, Bánságba.
Korabeli írásos
források a bejövetelről, esetleges hódításról nem maradtak fenn – az bizonyos
viszont, hogy a nyugati, latin kereszténységet felvett államalapító Szent
István királyi koronája alá hozta mindezeket a vidékeket. A török hódoltság
alatt a magyar államiság az erdélyi fejedelemségben élt tovább.
Az ugyanezen a
vidéken élő románság, román források szerint előbb volt itt és végig számosabb
közösséget alkotott a magyarságnál – ami viszont nem zárja ki a fentiek
helyességét.
Földrajzi
helyzetüknél fogva, ezek a részek évezredünk korai századaitól kezdve, népek,
kultúrák és vallások együttélésének színterei voltak. Téves lenne a polgári
liberalizáció óta észlelhető interetnikai feszültségeket a régebbi múltra is
visszavetíteni. Hiszen Magyarország és Erdély sokszor példakép lehetett volna a
korabeli Európa számára. Ekként II. Endre magyar király által 1224-ben kiadott
Andreanum volt az első olyan Európai jogszabály, amely autonómiát biztosított
egy etnikai közösségnek, az erdélyi szászoknak. Az erdélyi autonóm fejedelemség
létrejöttének korából 1568-ból való a tordai országgyűlés ama határozata, amely
vallásszabadságot biztosít elsőként Európában, éspedig egy vallásháborúktól
feldúlt Európában.
Etnikai
viszonylatban az erdélyi társadalom és politika oly mértékben toleráns volt,
hogy a politikai kisebbségben élő románság itt formálódott nemzetté, itt
bontakozott ki a nemzeti kultúrája. A latin ABC-s írásbeliség kialakulása, az
első Biblia és énekeskönyv románra fordítása, a román papok és tanítók
kiemelése a jobbágysorból az erdélyi fejedelemséghez köthetők, melynek
államiságát a három nemzet uniója (magyar, székely, szász) határozta meg.
A polgáriasodás
és nemzetté válás árnyoldalaként Erdélyben is megjelent a nemzeti szembenállás,
főleg román-magyar viszonylatban. Ám a magyar nacionalizmus korában, a múlt
század végétől a világháborúig, amikor Franciaországban végképp
kényszerbeolvasztás áldozata lett a sokmilliónyi provanszál, burgund, normandiai
és breton, akkor Erdélyben a románságnak lehetősége nyílott nemzeti
érdekvédelmi szervezeteit létrehoznia (ASTRA, Tribuna, Albina Bank), a sajtóban
és a magyar parlamentben saját nemzeti követeléseit hirdetni és megvédeni.
Többségi körzeteiben (pl. Karánsebes és Lugos) saját nyelven igazgathatta
önmagát és végül politikai önmegfogalmazása, mint nemzet, még a magyar
kormányzat idején végbement.
A román-magyar
szembenállás magyar részről soha nem volt meghatározó, hisz a magyarok
vetélytársa, mely iránt egy sajátos szeretet-gyűlölet jött létre közösségi
szinten, az osztrák volt.
Sajnos meg kell
állapítani, hogy a nagy román gondolkodók jó része kifejezetten magyarellenes
hangot ütött meg a múltban. Létezett és létezik a román társadalomban egy
negatív öndefiniálás, mely szerint az a jó román, aki gyűlöli a magyart.
Hasonló öndefiniálásokat másoknál is találunk (magyar-osztrák, francia-német,
török-görög stb.)
Ha erdélyi
dimenziókban gondolkozunk viszont, úgy megállapítható, hogy a magyarellenes
uszítás jó része nem helyi eredetű. A XVIII. században a félreértett császári
politika vezetett Horea vérengzéseihez, amelyeknek sok magyar esett áldozatul,
amit egyébként még a korabeli Scoala Ardeleana is elítélt. Az 1849-es
román-magyar erdélyi szembenállás részben Kossuth nemzetiségi politikájára
vezethető vissza. A kölcsönös vérengzések sajnálatosak, de nem voltak
jellemzőek. A XIX. század végéről pedig a szélsőségesen magyarellenes írások
zöme a Kárpátokon túli Romániából eredt – nem az erdélyi románságtól.
3.2. Trianontól
Párizsig
Erdély és Bánság
az első világháborút követően került Romániához. Ezáltal létrejött egy olyan
ország, amely egyesítette szinte az összrománságot, de közel kétmillió magyart
elszakított az anyaországtól. Az új uralom, mely több tekintetben mint
megszálló, gyarmatosító lépett fel, sok erdélyi román értelmiségiben
megütközést és keserűséget okozott. Ez leginkább az unitus románságra volt
érvényes, akik vitathatatlanul a legeurópaibb román csoportot képezték. Az apró
árnyék dacára az unió méltán lett nemzeti örömünnepe a románoknak.
A magyarság
traumaként élte meg a számára megfoghatatlant, hisz az erdélyi határ az
összeurópai határokat összehasonlítva ezeréves távlatban az egyik legállandóbb
volt (csak a francia-spanyol a Pireneusok által képzett határ bizonyult
időállóbbnak a Kárpátoknál). Az új határ nem vette tekintetbe az etnikai
adottságokat, sem a helyi lakosság akaratát (nem írtak ki népszavazást), még
kevésbé gazdasági tényezőket. A bevonuló román hatóságok a magyarok iránt szinte
középkori megfélemlítési módszerekkel léptek fel. Rendszeresek voltak a
nyilvános magyarverések és egyéb megalázások, tízezres nagyságrendű a
deportáltak száma. A szabad rablás és garázdaságok hatására százezres
nagyságrendű volt a Magyarországra menekülők száma. Ezek közül sokan
évtizedekig laktak vakvágányokra húzott vagonokban. Nem csoda, hogy a két
világháború között nem volt olyan magyar politikai erő, amely ne kívánta volna
ilyen vagy olyan formában a revíziót.
A bécsi döntés
hasonló traumát okozott az erdélyi románságnak. Habár a Horthy-rendszer egész
sor nemzetiségvédő elképzeléssel indult neki a területek igazgatásának, mégis
történtek kihágások. A bevonuló magyar csapatok egyes román falvakban eléggé el
nem ítélhető vérengzéseket követtek el, melyeket a háború végeztével a Maniu
gárdisták ugyanolyan ártatlan magyarokat ölve toroltak meg.
3.3. Pax atomica
A háború után a
nagyhatalmak visszaállították a trianoni határokat és nemzetközi egyezmények
sorával erősítették meg az elmúlt időszakban. Ugyanakkor a hidegháborús
fegyverkezési verseny olyan pusztítópotenciál felépítését eredményezte
Európában, amely a szó szoros értelmében apokaliptikus méretekre növelte egy
újabb háború várható következményeit, ami egy újfajta békéhez vezetett, a Pax
atomica-hoz. Az Európában sok helyen megmaradt határviták azt a veszélyt
hordozzák, hogy bármelyik határ erőszakos módosítása dominószerűen maga után
vonhatja a többi módosító kísérletet, ami egy újabb világégéssel egyenrangú.
Ebből kiindulva és a két világháború értelmetlen tragédiájából okulva, mind a
nagyhatalmak, mind az európai közép- és kishatalmak a fegyveres szembenállás
helyett a gazdasági versengést és együttműködést tették a politikai közép- és
hosszútávú célkitűzések középpontjába.
3.4. Politikai irredentizmus,
Az erőszakos határmódosítások esélyei
Joggal
feltételezhető, hogy a politikai irredentizmus bármely európai ország részéről
ugyanazt a választ kapná, mint Irak az öbölháborúban. A mai politikai helyzet
merőben különbözik a két világháború közötti mindenütt viruló revans és
nagyhatalmi szellemtől áthatott erőszakpolitikától.
Mind a
magyarországi, mind pedig az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamaiba került
magyarság számottevő politikai erői levonták a változásokból a megfelelő
következtetéseket és ismételten garantálták a határok sérthetetlenségét.
Ennek dacára,
főleg az álparlamentarista diktatúra létrejötte óta, a román hatalom szűnni nem
akaró propaganda-hadjárattal ijesztgeti a román társadalmat a magyar irredenta
veszéllyel, oly módon, hogy a politikai irredentizmus hiányát elhallgatva, a
magyar társadalomban meglevő irredentizmust igyekszik bizonyítani.
3.5. A romániai
magyar társadalmi irredentizmus
Hogy a magyar
társadalom és ezen belül a romániai magyar társadalom milyen mértékben kívánja
a revíziót, erre nincs adat, hisz nem történt ez ügyben szociológiai felmérés
és még kevésbé népszavazás. A trianoni, vasútvonalakat inkább, mint etnikai
adottságokat szem előtt tartó határ igazságtalanságáról időközben könyvtárnyi
anyag látott napvilágot. Ez viszont még nem jelenti feltétlen a revízió
igényét, hiszen az elmúlt évtizedekben oly változások történtek, hogy egy
határmódosítás több problémát hozna felszínre, mint oldana meg.
Ettől
függetlenül két tényező létezik, amely alkalmas a romániai magyarságban ébren
tartani a visszacsatolás álmát. Az első, az anyaországban tapasztalható
magasabb életszínvonal (a természeti kincsek hiányának dacára), a látszólag
működőképesebb gazdaság. A második a román etnokrácia. A privatizáció során
máris tapasztalható megkülönböztetés, az utóbbi időben ismétlődő diszkriminatív
joggyakorlat, főleg az etnikai összetűzések vagy kihágások magyar résztvevőivel
szemben, a kulturális elnyomás nem alkalmas kialakítani vagy netán erősíteni a
magyarság lojalitását a román állammal szemben. A nemzetállam alkotmányos
meghirdetése nem egyéb etnikai csoportok török mintára való letagadásánál,
ugyanakkor jogi alapja bármely jövőbeli erőszakos asszimilációs programnak – a
hatalom ezen lépése egyenesen provokálja a romániai magyar társadalomban az
anyaország jogi védőszárnyai iránti igényt.
A bécsi döntés
nem a magyar társadalmi irredentizmusnak volt köszönhető, hanem az irredenta
magyar politikai célok és a Központi Hatalmak érdekeinek azonosságára vezethető
vissza. Ma nincs európai hatalom, melynek egy magyar határrevízió érdekében
állna, és a magyar reálpolitikában sincs ilyen akarat.
Ezért a fokozódó
román elnyomás által feltételezhetően növekvő magyar társadalmi elszakadási
vágy csak a feszültség meddő növelését szolgálja, ami se nem magyar, se nem
román nemzeti érdek.
Mindkét fél
érdeke egy olyan megoldás, amely a magyart kielégíti (és lojálissá teszi a
közös haza iránt), a románt pedig nem rövidíti meg.
Sajnos a
hatalomnak a magyar kártya kijátszásával már eddig is sikerült lefékeznie a
kibontakozást, így nehezen elképzelhető, hogy a jövőben le fog mondani a
magyarság felhasználásáról saját konszolidációjának fő eszközeként.
4. Az RMDSZ politikája
4.1. A jogi harc
eredménytelensége
Bíró Béla
szerint "Az RMDSZ vezetősége egyértelműen
a magyar-román együttműködés alternatívája mellett döntött, a parlamentben
azonban nemcsak hogy semmi konkrét eredményt nem érhettek el, de konstruktívnak
szánt, valóban szakszerű és imponáló működésük még csak a román nyilvánosság
megnyerésére sem lehetett alkalmas (bár ilyen illúziókat a vezetőség
dédelgetett magában), hiszen a TV parlamenti krónika című műsorának szerkesztői
éberen őrködtek azon, hogy a néző az RMDSZ képviselők, ill. szenátorok
tevékenységéről ne alkothasson kedvező képet".
Olyan
kártyajátékhoz ült le az RMDSZ, amelyben a többi résztvevő összejátszik ellene,
a kibicek nagy többsége is az ellenfélnek dolgozik és a játékszabályokat az
ellenfél játék közben kénye-kedve szerint módosítja. Egy ilyen asztaltól fel
kell állni, a hamis játékot le kell leplezni és addig nem visszaülni, amíg a
fair játékot nem garantálják.
4.2. A politikai
út
Ezért el kell
hagyni az eddigi küzdőteret, és a jogi eszközöket nem félretéve, de pihentetve,
a politikai eszköztárat kell kiépíteni és működtetni.
4.2.1. Erő és érdek
Minden politika
alapja az erő és az érdek (ill. érdekközösség).
A több mint
kétmilliós romániai magyarság számban megelőzi sok szuverén ország lakosságát,
iskolázottságánál és államalkotói tradícióinál fogva képes a kulturális és gazdasági
önálló reprodukcióra. A hetven év erőszakos asszimilációs politikája nem törte
meg identitását, sőt, az a higgadt méltóság, mellyel 1990. óta szembenéz a
hatalom szűnni nem akaró rágalmaival, gyalázkodásaival, provokációival és
megfélemlítéseivel, arra utal, hogy a szenvedésektől megnemesedve
határozottabban magyar, mint volt valaha. Az a tény, hogy a nyitott határok
dacára, a román fenyegetés és máshoni jobblét együttes hatásának dacára 90% az
ittmaradást választotta, bizonyítja ragaszkodását ősei földjéhez.
Ez tehát az erő melyre alapozni lehet, és ebből
ered ez a két adottság, mely bármilyen kiegyezéses dialógus alapját kell
képezze: identitásunk sérthetetlensége és társtulajdonosi jogunk az ország
felett a számaránynak megfelelően.
Mind a román, mind a romániai magyar társadalom elemi közös érdeke, hogy:
-
megbukjon az álparlamentarista diktatúra
- a szembeszegülés mesterségesen
előidézett helyzete a teljes jogegyenlőség és
esélyegyenlőség alapján
feloldást nyerjen, a felszabaduló energiákat a valós gazdasági problémák megoldására fordítsák
- az ország végre elinduljon a demokrácia
útján a nyílt társadalom felé
- az ország adminisztratív berendezkedése
megfeleljen a valós mentális eloszlásnak és a gazdasági érdeknek.
A romániai
magyar politika célkitűzései kizárólag a fent pontozott erőviszonyokból
kiindulva, a román társadalommal közös érdekek tekintetbevételével történhet.
A határmódosítás
nem tartozik a realitások közé.
4.2.2. Opciók, potenciális célkitűzések
4.2.2.1.
Területi autonómia
Számba jöhet
viszont a két székely megye területi autonómiája. Az ötlet azért kecsegtet,
mert volt rá precedens. Ezen kívül ott van a Moldáviai Köztársaság példája.
Habár az ott élő románok még az erdélyi magyaroknál is szörnyűbb
megpróbáltatásokat kellett eltűrjenek, mégis sokkal szerencsésebbek manapság,
hiszen Sztálin nem annektálta Ukrajnához a kis országot. Ha azonban számba
vesszük az elképzelhető magyar autonómia kis területét, akkor leszögezhető,
hogy a megoldás a székelységnek keveset, a szórványmagyarságnak semmit sem
hozna. Ezért ez a megoldás csak végső szükségmegoldásként jöhet számításba.
Függetlenül az autonóm terület létrejöttétől a székelység a romániai magyar
társadalom természetes bástyája, ezért a jövőben az erdélyi magyar politikában
is azzá kell tenni.
4.2.2.2.
Föderáció
A magyarságtól
messzemenően független, de lehetséges fejlemény, mely gyökeresen megváltoztatná
az ország arculatát és perspektíváit, az Románia föderatív berendezkedése. A
jelentősége miatt feltétlenül számba kell venni az RMDSZ politikai opcióit
taglalva.
4.2.2.2.1.Románia
a kultúrhatások metszőpontjában
Emil Cioran és
Constantin Noica a román szellemiség megítélésében kimagasló jelentőséget
tulajdonítottak az ország geokulturális fekvésének. Valóban, az ország három
nagy része történelmileg determinálva különböző kultúrák döntő hatását
hordozza. Erdély és Bánság a nyugati kultúrkör szerves része volt. Mint a
történelmi Magyarország egyéb területein is, a civilizatorikus meghatározó
tényező a német volt.
Moldávia és
Bukovina az ország keleti részén alapvetően ortodox, de a magyar és lengyel
királyság váltakozó befolyása révén, majd Nagy Péter cár nyugati nyitását
kihasználva Dimitrie Cantemir kimagasló szellemének köszönhetően erős
nyugati-germán hatások is érvényesültek. A civilizatorikus faktor, az
urbanizáció fő létrehozója itt a zsidó volt.
Munténiában
döntően a levantin, bizantin és török hatás érvényesült. A civilizatorikus
faktor itt mindenekelőtt a görög volt.
4.2.2.2.2. A
mentalitások sokszínűsége - szellemi tőke
Ezen különböző
hatások szintézisében, szinergetikájában látja a két említett gondolkodó
Románia jövőjét. Ha tekintetbe vesszük, hogy a posztindusztriális társadalom, a
harmadik hullám elsőrendű értéke az információ, az ötlet, az elképzelés, a
megoldás, ha továbbá azt is mérlegeljük, hogy a mentalitások sokszínűsége sok
megközelítési módot eredményez, ami esélynövelő a problémamegoldásban és
termékenyítő az alkotásban, akkor elfogadható a prognózis.
A valóra
váltásnak viszont előfeltétele ezen mentalitások szabad kibontakozása. Nehezen
felbecsülhető veszteség a három civilizatorikus faktor eltűnése. A német és
zsidó kisebbség zömében elvándorolt, a görög teljesen asszimilálódott, így
megszűnt a görög intellektuális élet és vele együtt a jellegzetesen görög
megközelítési mód.
4.2.2.2.3.
Délromán kolonializmus és a kultúr-homogenizálás
Nagyrománia
létrejötte és későbbi politikája erős délromán gazdasági- és
kultúr-kolonialista jegyeket hordoz. Az Unió létrehozójának, a délromán
Brătianunak elhíresült azon 1918-as kijelentése, hogy „akarjuk Erdélyt, de
erdélyiek nélkül", s ezt nem csak a magyarokra értette, akikkel szemben
később, 1920 július 1-én parlamenti beszédében csak a fizikai megsemmisítést
látta célszerűnek, hanem az erdélyi románságra és főleg a görög-katolikusokra.
Meg kell jegyezni, hogy a görög-katolikus vallás erdélyi megjelenése tette
lehetővé a románság szellemi nyitását a nyugat, Bécs és Róma felé s bizonyult
sorsdöntőnek a modern román nemzet kialakulásában, amely Erdélyben történt és
nem Dél-Romániában. Hogy az akkori délromán kolonialista szemlélet mennyire nem
módosult, arra nem csak a módszeres betelepítési politika utal, amely során
több millió dél- és keletromán talált új szálláshelyet Erdélyben és Bánságban
az erőszakos iparosítás által. Erre utal az 1990-ben hatalomra jutott új román
kormány összetétele is (22 miniszter közül 15 délromán, 4 keletromán és csak 3
erdélyi), valamint az egyoldalú és érzelmekre alapozó, főleg a magyar irredenta
veszélyre játszó agresszív propaganda-hadjárat, mely igyekszik az egységes
nemzetállamot misztikus néphitté tenni.
4.2.2.2.4. A
föderáció kulturális szükségszerűsége
A történelmi
provinciák évszázados önálló fejlődése vezetett a román nemzeti folklórkincs
egyedülálló gazdagságához. De a helyi jellegzetesség adja meg értékét azon
univerzális kultúrkincseknek, miket olyan géniuszok teremtettek, mint Mihai
Eminescu, Ion Creangă, Mihail Sadoveanu, Ion Luca Caragiale, Ioan Slavici,
Liviu Rebreanu, Lucian Blaga és Constantin Brâncusi. Ezen értékek, valamint a
sokszínűség jövőbeni potenciáljának megőrzésére kézenfekvő egy olyan
adminisztratív berendezkedés szükségessége, mely a történelmileg létrejött
országrészeket kulturális és gazdasági önállósággal ruházná fel.
Dr. Victor Iancu
egyetemi tanárnak a România Liberӑ 1991. március 7-én megjelent föderációs
indítványa, pontosan a fenti kritériumok alapján, a következő provinciákat
tartalmazza: Bukovina. Moldova, Dobrodzsa, Havasalföld, Olténia, Bánság,
Erdély, Körösvidék és Máramaros.
4.2.2.2.5. A föderáció
gazdasági szükségszerűsége
Az elképzelésnek
valóra váltása nem csak az említett távlati, szellemi felvirágzással, de
rögtöni gazdasági előnyökkel is járna. A kommunista homogenizálás Erdélyben, de
főleg a Bánságban olyan gazdasági hagyományoknak vetett véget, olyan
struktúrákat rombolt szét, amelyek a korabeli európai színvonalnak feleltek
meg. Léteztek itt olyan mintagazdaságok, ahová Texasból és Svájcból jöttek
farmerlegények tanulni. Még ma is ez a vidék képviseli a legliberálisabb
mentalitást az országon belül – a nép itt elfogadja, sőt, tiszteli a rátermett
újgazdagokat. Az ország keleti részén viszont a populista kollektív irigység
privát üzletek szétrombolásához és lángos-sütődék felgyújtásához vezetett.
A föderáció
lehetővé tenné, hogy például a Bánság a választási eredménynek megfelelő
liberálisabb helyi kormányzatnak és helyi parlamentnek örvendjen. Ennek
megfelelően fejlődne a gazdasága is – rövidesen magára vehetné mind a
gazdasági, mind pedig a (példamutatás erejével) mentális lokomotív szerepét. Az
egységállam arra kárhoztatja a liberális gondolkodású provinciákat, hogy
kényszerűen egyhelyben topogjanak.
A decentrális
adminisztráció jobban és gyorsabban tudná megoldani a helyi problémákat, mint
az eddigi jól ismert központi tette azt. Ha alkalmaznák az osztrák modellt,
mely szerint az adó egyharmada a helységben (falu, város) marad, egyharmada a
"Land"-hoz (provincia) és egyharmada a föderáció közös kasszájában
jut, úgy ez motiválólag hatna a gazdaságra.
4.2.2.2.6. A
föderáció politikai szükségszerűsége
A német
egyesítés köztudottan tetemes nehézségekkel jár. Nagy problémát okoznak a
kommunizmus által a köztudatba sulykolt gondolatpanelek, a gazdasági struktúrák
különbözősége és a keleti országrész lerobbant infrastruktúrája. Az egyesítést
gyorsan kellett lebonyolítani, hiszen egy bizonytalan időre létrejött ritka
történelmi esély kihasználásáról volt szó. Ezért szerencsésnek bizonyult
Nyugat-Németország föderális berendezkedése, amely a keleti rész föderációját
is feltételezte. Ezáltal mód nyílott a politikai egyesítés gyors
lebonyolítására, a kelet újjáépítése előtt, hiszen a továbbiakban az
adminisztratív felosztás a problémák lokalizálását és megosztását lehetővé
teszi úgy, hogy a kelet struktúrái a nyugatiakat ne bomlasszák, csak terheljék.
Besszarábia
hosszú évtizedekig volt orosz, majd szovjet-bolsevik fennhatóság alatt. Az ott
élő románokban az átélt megpróbáltatások ébren tartották az újraegyesítés
vágyát az Anyaországgal.
Lehetséges, hogy
a jövőben egy a némethez hasonló történelmi alkalom létrejön. Feltehetően az
újraegyesülés a némethez hasonló gondokkal jár majd, így kívánatosnak ítélhető
Románia föderalizálása az unió előtt.
4.2.2.2.7.
Magyar fenntartások
Amint láttuk, a
Victor Iancu által ajánlott adminisztratív struktúra nem tartalmaz önálló
magyar provinciát. Helyesen, hiszen ez magyar részről – mint azt a területi
autonómiával kapcsolatosan láttuk – nem kielégítő, román részről a meglévő
félelmek miatt nem kívánatos. Az ország stabilitását szem előtt tartva csak
olyan megoldás jöhet számításba, amely garantálja minden provincia döntő román
túlsúlyát – az osztrák modellhez hasonlóan.
Sok magyarban
félelmet ébreszt a Victor Iancu-féle elképzelés azáltal, hogy a magyarságot
négy provinciára osztaná fel, ami nehezítené az eddigi egységes fellépést közös
magyar ügyben.
Ettől
függetlenül a szlovákiai és szerbiai magyarság mind szorongatottabb helyzete
bizonyítja, hogy a föderáció nem megoldás az autonómiával nem rendelkező
népcsoportok számára.
A várható
gazdasági, adminisztratív és vélhetően kulturális előnyöket is számba véve,
romániai magyar szempontból az ország föderációja feltételesen kívánatos.
4.2.2.3.
Kulturális autonómia
Az a tény, hogy
a romániai magyarság kétharmada nagy területen szétszórva, helyi számbeli
kisebbségben él, zömmel románok lakta helységekben, a politikai célkitűzések
megválasztásában a figyelmet olyan megoldás felé irányítja, amely nem kötődik
egy terület autonóm igazgatásához.
Sokat emlegetett
képlet a zárt területhez nem kötött kulturális autonómia. E szerint a
népcsoport erre megválasztott tagjai döntenének az identitás megőrzéséhez és a
jellegzetes kultúra fejlődéséhez szükséges tanügy, kultúrintézmények és
mozgalmak ügyében. Erre az államkassza tanügyi és kulturális költségeiből az
adófizetői számaránynak megfelelően részesülne.
Amennyire
frappánsan igazságos és az emberi méltóságot messzemenően tekintetbe vevő ez az
elképzelés, annyira kétséges a keresztülvihetősége és életképessége. Hiszen egy
ilyen megoldás kizárólag a gazdasági esélyegyenlőséghez és reális
jogegyenlőséghez kötve képzelhető el. Ezt viszont csak a működő nyílt
társadalmak, a reális demokráciák nyújtják. De még egy reális demokrácia se
nyújthat keretet egy népcsoport kulturális autonómiájának, jogi és
kultúrintézményei kiépítéséhez, ha a többségi etnosz intoleráns.
4.2.2.4.
Társnemzeti státusz
A felvázoltak
alapján leszűrhető, hogy a romániai magyarság a jelenlegi politika által ki van
téve a fizikai fenyegetettségnek, gazdasági esélyegyenlőtlenségnek, kulturális
elnyomásnak és joggyakorlati megkülönböztetésnek, ugyanakkor a bemutatott
opciók egyike sem tartalmazza, keresztülvihetőségtől teljesen eltekintve,
mindezen veszélyek és negatív jelenségek elhárításának lehetőségét.
4.2.2.4.1. A
kettős paternalizmus hipotézise
A reális reciprocitás,
reális paritás alapján elindulva, külföldi elvont, elméleti elképzelések
szerint, Erdély és Bánság esetében a román és magyar lakosság keveredése miatt
olyan határ lenne méltányos, amely annyi románt hagyna magyar területen, mint
ahány magyart románon. Az elképzelés szerint, kölcsönösségi alapon így mintegy
automatikusan megoldódna a kisebbség jogvédelme. Kétszeres a tévedés.
Először is már
az alapgondolat paternalista, hisz mind a két kisebbségbe került népcsoportot
eleve a másik állam gyámkodására bízza. Így mind a két népcsoport a másik jogai
kivívásának eszközévé degradálódna, ami az emberi méltóságát sértené.
Másodszor
fennállna a veszély, sőt, bizonyosság, hogy hamarosan ezen politikai eszközök a
mindenkori napi politika szükségleteinek, a pártok közötti csatározásnak, nem
pedig a nyelvrokon külföldi népcsoport
reális érdekében lennének felhasználva.
4.2.2.4.2.
Önrendelkezési jog és politikai akaratnyilvánítás
A fenti
spekuláció nem-kimondott kiindulópontja viszont helyes: a népcsoport önrendelkezési
joga nem jön létre anélkül, hogy az erre létező igény ne öltené a politikai
akarat formáját. Ugyancsak helyes az az elképzelés, hogy amíg a terror
lehetetleníti a népcsoport saját igényének kinyilvánítását, addig az
anyaország, vagy éppenséggel a nyelvrokon csoportok kénytelenek ezt átvállalni.
Mihelyt azonban
politikai lehetőség adódik a népcsoport akaratának közvetlen kinyilvánítására
(ez konkrét esetünkben 1989 után adottá vált és a rohamos álparlamentarista
konszolidáció dacára még egyelőre adott), attól kezdve a népcsoport legitim
képviseletét az identitását érintő összes problémában kizárólag az általa erre
a célra létrehozott politikai intézmény láthatja el. Az anyaország, valamint a
nyelvrokon csoportok szerepe a diplomáciai és morális támogatásra szorítkozik.
Kivételt képez a népcsoport fizikai veszélyeztetettsége, mely elhárítására az
anyaország köteles minden diplomáciai intézkedést megtenni még akkor is, ha a
népcsoport bármilyen okból elmulasztja erre külön felkérni. Természetesen a
többségi kormány a legkevésbé hivatott az identitáshoz kötött problémakörben
paternalista módon a népcsoport feje fölött dönteni és nevében nyilatkozni,
hacsak erre a népcsoport identitásvédő legitim szervezeteitől megbízást nem
kap.
4.2.2.4.3. A
társnemzeti státusz feltételei és szükségszerűsége
Az RMDSZ
politikai célkitűzésének megfogalmazásánál alapvetően tekintetbe kell venni a
romániai magyarság, számából adódó azon képességét, hogy egy nemzet összes
kulturális, gazdasági és politikai funkciójának eleget tegyen. Úgyszintén
tekintetbe kell venni a sok száz évig itt élt magyarság saját értékteremtő
tevékenységének és államalapítói szerepének ismeretéből eredő nemzeti
öntudatát, továbbá az1989 óta tanúsított politikai önszervező és reprezentáló
kapacitását, kreatív - a hatalom által sajnos szabotált - hozzájárulásait az
ország kívánatos demokratizálódása és gazdasági talpra állásának érdekében.
Másrészt, a
társnemzeti fogalom és a hozzáfűzött gondolati és intézményrendszer az, amely
még a természetszerűleg csökkent szuverenitás dacára is rendelkezik azokkal a
védelmi funkciókkal, amelyek szükségesek e népcsoportot fenyegető gazdasági,
kulturális és joggyakorlati megkülönböztetés hathatós csökkentésére, illetve
elhárítására.
Így a lehető
legmegfelelőbb politikai cél, amely elérése, elismertetése és megtartása az
RMDSZ fő igyekezete kell hogy legyen, a társnemzeti státusz.
4.2.3.4.4. A
társnemzeti státusz lényege és előnyei
A társnemzeti
státusz egyszerre jelent (bizonyos fokig csökkent) nemzeti szuverenitást és
állampolgári lojalitást a közös haza iránt, önrendelkezést az identitáshoz
kötött valamennyi problémában (anyagit is, az adófizetői számaránynak
megfelelően), ugyanakkor nem megkülönböztetett részvételt a gazdasági,
egészségügyi és védelmi erőfeszítésekben.
A társnemzeti
státusznak számos előnye van.
Megoldja a
magyar kérdést Romániában úgy, hogy az ország területi integritását nem
kérdőjelezi meg, valamint nem is sérti a többségi nemzet és a többi népcsoport
érdekeit, stabilizálja a bel- és külpolitikai helyzetet.
Példa értékű
lehet más népcsoportoknak, elsősorban a németeknek és az ukránoknak. Az új
lehetőség fékező hatásúnak bizonyulhat a német exoduszra, az ukránok bátrabban
nézhetnek a román-besszarábiai unió elé.
Lehetővé teszi a
mesterséges szembenállás által felemésztett politikai és intellektuális
energiák célszerű felhasználását a valós problémák megoldására.
A társnemzeti
státusz egyaránt megfelel a magyar igazságérzetnek és a román jóságigénynek,
motiválólag hatna mindkét nemzetre.
Megnyitná az
összes lehetséges kaput Európa felé.
A társnemzeti
státusz feloldaná a magyar és román félben élő félelmeket az ország
föderációjával szemben, hiszen a társnemzeti státusz egyaránt érvényes a
többnemzetiségű egységállamokban és a királyságban.
Az elképzelésnek
hátránya nincs, csak akadálya.
A legfőbb
akadály a hatalom ellentétes érdeke, a másik a többségi nemzet egy részébe
sikeresen beoltott uralkodási vágy, nemzeti gőg és intolerancia.
A
kivitelezhetőség tehát egyaránt függ a hatalom bukásától és a nemzeti érdek
érvényesítésétől az irracionális nemzeti érzésekkel szemben.
4.2.3. A politikai út vállalható princípiumai
A romániai
magyarság ésszerű politizálása saját erejére támaszkodva, a román nemzettel
közös érdeket felkutatva úgy kell ténykedjen, hogy az európai normákat
messzemenően betartsa.
4.2.3.1. A
szeretet, mint politikai erő
A társnemzeti
státusz elérésére tett erőfeszítések azt jelzik, hogy a közös otthonban
egyenlőkként akarunk élni. Ebből rögtön adódik az erőszakmentességen túl a szeretet,
mint összetartó erő. Szeretet nemcsak a sajátjainkkal szemben, de a többi itt
élő etnosszal szemben is. Talán nehéz elképzelni azokat a libánfalvi
parasztokat szeretni, akik kést szegeztek gyermekeink torkának, így
kényszerítve őket magyarságuk megtagadására. Ha meggondoljuk, hogy ők is
szerencsétlen félrevezetett emberek, akik
ráadásul a részegség elmúltával szembe kellett nézzenek saját tetteikkel, talán
már könnyebb a megbocsájtás, és nem elképzelhetetlen a szeretet.
Célunk mindenkit
megnyerni a közös érdeknek utódaink békésebb életéért. A szeretet az, ami a
gyengét erőssé teszi - a viszonzás kiváltása által.
Amit nem kell
szeretni, az az apparátus, amely képtelen a szeretet viszonzására és
embertelenül konzekvens lehet a rosszban is. (Az emberiség ellen elkövetett
mindenkori bűnök a mindenkori apparátus művei).
4.3.2. A fairness, az esélyegyenlőség betartása és
betartatása
Fairness nélkül
nincs demokrácia, és nem képzelhető el egy jól működő társadalom.
Ez magyar
részről fair célkitűzéseket és világos princípiumokat feltételez, valamint a
román társadalom közvetlen tájékoztatását.
A mindenkori
román hatalomtól a fairnesst valószínűleg csak állhatatos politikai harccal
lehet kikényszeríteni. Ebben a harcban a román társadalom mobilizálása, a külpolitikai
aktivitás, de még a parlamentarista passzivitás is eszközként felhasználható.
Döntő
kérdésekben a közvetlen demokrácia elvének kell érvényesülnie.
Megjelent
a Hitel 1991/13-14-es számában.
No comments:
Post a Comment