Ez volt az első olyan esemény,
mely gyökeresen megosztotta az erdélyi magyar értelmiség politikai szempontból
releváns részét. Hónapokon keresztül tartó sajtóvihar, majd az ügyet lezáró
SZKT ülés után is gyakoriak a visszautalások az ott történtekre.
A
“neptunista” azóta a hatalomorientált, elvtelen, önfeladó politika szinonimája
az erdélyi politikai irodalomban.
Miről is van szó?
Az RMDSZ három élvonalbeli politikusa (Frunda
György szenátor, Tokay György képviselőházi frakcióvezető és Borbély László
képviselő)
a Szövetség legitim szerveinek (Ügyvezető Elnökség, SZKT) felhatalmazása nélkül vett részt az Iliescu-féle nyíltan magyarellenes román hatalommal folytatott tárgyalássorozaton, melynek célja a román kisebbségpolitika nyugati népszerűsítése és legitimálása volt Románia Európa Tanácsi felvétele előtt.
a Szövetség legitim szerveinek (Ügyvezető Elnökség, SZKT) felhatalmazása nélkül vett részt az Iliescu-féle nyíltan magyarellenes román hatalommal folytatott tárgyalássorozaton, melynek célja a román kisebbségpolitika nyugati népszerűsítése és legitimálása volt Románia Európa Tanácsi felvétele előtt.
A Szövetség tiszteletbeli elnöke, miután az
RMDSZ megfelelő fórumán, az SZKT-n ismételten hiába kérte a kérdés napirendre
tűzését és megtárgyalását, „A hatalom uszályában” c. esszéjében a
nyilvánossághoz fordult.
(Tőkés László Brüsszelben Fodor Imrével és feleségével)
A cikket követő hosszas közéleti vita egyik
legjelentősebb dokumentuma Borbély Imre „Neptun” című tanulmánya, mely az
esetet széles nemzetközi illetve nemzetstratégiai kontextusban elemzi. Megfontolásainak
jelentős része ma is aktuális.
(Borbély Imre Tóth Károly Antallal Skype-ol 2009 májusában)
NEPTUN
A neptuni tárgyalásokkal
kapcsolatos sajtóvihar hasznos politikai és társadalomlélektani adatbázist
termelt.
Politikai
adatbázis abból a szempontból, hogy ismét nyilvánvalóvá vált, kik azok, akik
egy fölöttébb egyértelmű tényállást hamis beállítással, a tárgykörhöz nem
tartozó plusz információkkal, szociális demagógiával, esetenként
félretájékoztatással próbáltak elfedni, illetve a tiszteletbeli elnök ellen
fordítani.
Az a mód,
ahogyan ezek az erők az RMDSZ elnökének, az Ügyvezető Elnökségnek, az SZKT
frakcióinak, valamint a régi Országos Elnökségnek Neptunnal kapcsolatos
nyilatkozatait figyelmen kívül hagyták, azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy
egy személyes konfliktus látszatát keltsék, az elkövetkezőkben a szövetség
hivatalos vizsgálatát és állásfoglalását igényli.
A vélemény
szabad. A kimondott vélemény viszont a véleményezőt is minősíti. A politikai
véleményezőt besorolja. Esetleg a Hatalom táborába.
A
társadalomlélektani adatbázis főként az olvasói levelekből állt össze.
Egyértelmű, hogy a zavarháttér, a diffúz diverzió – főként a régi pártsajtó
egyes tagjai részéről – megtette hatását, az olvasótábor egy részének sikerrel
elterelte a figyelmét a lényegről. Belviszályról, hatalmi harcról, működési
hibákról, az információs háló működési elégtelenségéről beszél – RMDSZ-válságot
sugall ez a sajtó, holott ez esetben nem erről van szó.
Három, az
RMDSZ országos vezetéséhez tartozó tisztségviselő (egy parlamenti frakcióelnök
és két képviselő), előzetes szövetségi egyeztetés és döntés nélkül, tárgyalást
folytatott a hatalom erre szakosodott, élvonalbeli tisztségviselőivel.
A politikai
hétköznapok természetes velejárója az, hogy például a parlamenti csoport
szakbizottságokban dolgozó tagjai az arra szakosodott minisztériumokkal, tehát
a hatalommal megbeszéléseket folytatnak. A tárgyalások nem technikai
részkérdésekről folytak Neptunon; nem több, nem kevesebb, mint globálisan a
romániai „magyar kérdés”-ről, és ennek megoldási lehetőségeiről volt szó.
Az, hogy a
találkozó a dialógus mellett tárgyalás formáját is öltötte, kitűnik abból, hogy
a részt vevő nem magyar (amerikai és román) felek egyöntetűen a „tárgyalás”
szót használták, valamint abból a tényből, hogy a tárgyalás nyomán konkrét
megállapodások, sőt, politikai
engedmények születtek.
A tárgyalás
színhelye Ceaușescu bukott
diktátor néhai nyári rezidenciája, a neptuni villa.
A találkozót
egy olyan amerikai szervezet rendezte, melynek vezetői már Ceaușescuhoz is közel álltak, és
uralmának legsötétebb éveiben is pozitív képet igyekeztek róla festeni
Nyugaton.
Az egyetlen
jelen levő újságíró a Ceaușescu-barát David Binder.
A neptuni
találkozó egy olyan tárgyalássorozatnak része, mely évekre nyúlik vissza.
Az Ügyvezető
Elnökség nyilatkozata bizonyítja, hogy a neptuni tárgyalásról előzetesen nem volt
tudomása.
A volt
Országos Elnökség nyilatkozata bizonyítja, hogy a szövetség e vezető testülete hivatalosan soha
nem értesült a neptunit megelőző tárgyalásokról.
Sem a Szövetségi
Küldöttek Tanácsa, sem pedig,
régebben, a Küldöttek Országos Tanácsa elé nem került megvitatásra a téma,
holott az ügy megkívánta volna e testület döntését olyan kérdésekben, mint:
-
Vegyen-e részt az RMDSZ a PER által szervezett
tárgyalásokon, vagy tekintse a tárgyalásokat az RMDSZ által a tárgykörben
sürgetett kerekasztal megkerülésének? (Annál is inkább, hogy a kerekasztalnál a
Konvenció is helyet kapna, míg a Hatalommal való külön tárgyalás mind a Konvencióban,
mind a többi a tárgyalásokból kimaradt kisebbségi szervezetben csak gyanút
ébreszthet.);
-
Melyek legyenek képviselt
követelménycsomagunk felső
és alsó határai? Mi az, amit feltétlen szóba kell hozni, akkor is, ha eleve
tudjuk, hogy nem teljesítik, és melyik az a szint, amely alatt a tárgyalás
értelmetlenné válik?
-
Kik képviseljék a Szövetséget? Nota bene: csak két héttel Neptun
előtt, június 30-án, az SZKT-n jelen levő három képviselő nem konzultált a
tanáccsal a készülő tárgyalásról, habár az addigi tárgyalások szóba kerültek.
Egyértelmű
tehát, hogy a neptuni tárgyalások előkészítése az RMDSZ vezető testületének
megkerülésével történt, tehát
az RMDSZ irányában titkosak voltak. Az utólagos közlés ezen mit
sem változtat.
Ezen
tárgyalások számát illetően Larry Watts, Chebeleu és Hrebenciuc szerint négy
volt. A Neptunon tárgyaló három magyar képviselő augusztus 3-i közös
nyilatkozatában is négyről tesz említést. Augusztus 20-án viszont már csak
kettőt taglalnak Tőkés Lászlónak írott válaszdolgozatukban.
1.3. A
TÁRGYALÁSOKON ELÉRT POLITIKAI ENGEDMÉNYEK:
-
a hatalom
elismeri, hogy van magyar kérdés;
-
magyar
iskolákban a történelmet és földrajzot első négy osztályban szabad magyarul
tanítani;
-
biztosítanak
a hajdan magyar Bolyai – most román Babeș–Bolyai – Egyetemen 300 magyar
nyelvű tanárképző helyet;
- kétnyelvű feliratokra tett
ígéret.
1.4. AZ ELÉRT ENGEDMÉNYEK ÁRA:
-
a 89-es
fordulat óta a hatalomnak először sikerült tárgyalókészséget tanúsítani, és
egyidejűleg visszautasítani a legitim tárgyalópartnert;
-
a hatalomnak
módja volt a külföld felé politikai jóindulatot mímelni a magyar kérdésben,
ugyanakkor azt sugallni, hogy a probléma valós megoldása a magyar fél
jóindulatán múlik; tehette ezt azáltal, hogy felmutathatott egy „pozitív”
kooperatív csoportot, melyet szembehelyezhetett az RMDSZ-szel;
-
sikerült a hatalomnak
alátámasztania azt a mítoszt, miszerint Romániában nem a magyarok elnyomása,
hanem egyszerűen egy etnikai feszültség a probléma, melynek szítása mindkét fél
egyes szélsőséges politikusaitól indul;
-
köztudott,
hogy a román–magyar feszültség, habár létezik és főleg a nyelvi és kultúrköri,
mentalitásbeli különbségekre vezethető vissza, távol áll bizonyos kritikus
értékektől. A feszültség egyedüli mesterséges gerjesztője a román hatalom.
Romániai magyar oldalról nem ismeretes sem politikus, sem közéleti személyiség,
sem újságíró, aki ’89 óta a románok ellen uszított volna. Még kevésbé ismeretes
olyan politikus, aki a társadalmi engedetlenségnél keményebb eszközöket
mérlegelne.
Ennek dacára
Tokay György egy, a Le Monde Diplomatique-ban (1992. nov.) megjelent interjúban
olyan erdélyi magyar radikális szárnyról regél, amely még a fegyveres harctól
sem riadna vissza céljai eléréséért. Ez politikai följelentés,
amit csak súlyosbít az, hogy nem nevezi meg a szélsőségeseket („Ha nem tartják tiszteletben jogainkat,
a romániai magyarok radikális szárnya más, esetleg fegyveres eszközökhöz is folyamodhat.”). Így
bármelyik RMDSZ-politikusra vonatkozhat a kijelentés, amely aztán David Bindernél
már az egész szervezetre kivetül. (A New York Times-béli cikkében: „Magyar
oldalon is van egy militáns
elem: az RMDSZ, amely nem titkolja abbéli kívánságát, hogy Erdélyt
újraegyesítse Magyarországgal...”)
2. A ROMÁNIAI MAGYAR PROBLÉMA
GYÖKERE ÉS A MEGOLDÁS MÓDOZATAI
A három
RMDSZ-politikus tettének helyes megítéléséhez, az arányok megőrzéséhez
elengedhetetlenül fontos visszatérni a dolgok gyökeréhez, és vázlatosan
végiggondolni a megoldások, különböző politikai opciók esélyeit,
következményeit.
Az erdélyi
magyarságot, ezerévi magyar államiságából kiragadva, a trianoni béke juttatta
dél-román fennhatóság alá. Sem akkor, sem azóta nem kérdezték meg a Romániához
csatolt lakosságot, hogyan viszonyul ahhoz a döntéshez. A nagyhatalmi döntést,
valamint a megszállást követő terrorhullámot a magyarok traumaként, az erdélyi
román értelmiség jó része kultúrsokk-ként élte meg.
Az azóta
eltelt évtizedek román politikája nem volt alkalmas arra, hogy az elcsatolt nem
román lakosság számára megelégedést nyújtson. A homogén nemzetállam ködképét
kergetve, az egymást váltó román kormányok és rendszerek adminisztratív, jogi,
gazdasági, kulturális és a pszichológiai terror eszközeit bevetve, mindent
elkövettek a romániai magyarság erőszakos beleolvasztásáért. Ezen eszközök
leggátlástalanabb kiaknázása a késői Ceaușescu-korban, illetve ennek
folytatásaként, a fekete március utáni Iliescu-korban folyt és folyik.
Az erdélyi magyar közösség számbeli és
politikai kisebbségbe jutott, kb. kétmilliós tömege akkora, mint a szabad és
független Szlovénia őslakossága.
Sorsát
meghatározhatja, hogy az érdekképviseletét ellátó személyek vagy szervezetek
milyen politikai opció mentén tevékenykednek.
Alapvetően
két politikai opció létezik a számbeli és politikai kisebbségbe került
nemzetrész előtt:
– a kisebbségi politizálás vonala,
mely elfogadja a politikai kisebbségi állapotot;
– az autonómiát célzó politika, melynek fő célja a politikai kisebbségi állapot (teljes vagy részleges) megszüntetése.
2. 1. A KISEBBSÉGI POLITIZÁLÁS
A kisebbségi politizálás lényegéből fakadóan
hatalomorientált, hiszen konkrét eredmények kiharcolásával igyekszik enyhíteni
a kisebbségi sorsot (és ezt csakis
hatalomközelből lehet).
A dolgok
logikájából fakadóan a hatalom adta engedményekbe törvényszerűen beépül,
illetve hozzájuk kapcsolódik a hatalom politikai igyekezete, mely a homogén
nemzetállam elérése érdekében a népcsoport beolvasztását célozza. Az engedmény
magában foglalja az etnokratikus viszonyt, tehát a többség uralmát. Ebből az
állapotból a kisebbségi politizálás távlatilag sem jelent kiutat, hiszen ennek
az állapotnak szerves része. Ily módon a mindenkoron erősebb többségi fél
állama (a konkrét kül- és belpolitikai helyzethez igazodva) maximális
hatékonysággal tudja véghezvinni a „húzd meg – ereszd
meg” politikát, annál is inkább, hogy módjában áll a kisebbség köreiből egy, a
kollaborációra hajlandó vezető elitet kiemelni, melynek azon túl csoportérdeke
is a status quo fenntartása.
A kisebbségi politikus tudatosan vagy nem,
kimondva vagy titkon, de kizárólag arra játszhat, hogy az asszimilációt
késleltesse. Az illető politikus ezt két meggondolásból teheti:
– beletörődik az elkerülhetetlenbe,
a beolvadási folyamat késleltetését főleg a csend és fájdalommentesség miatt
akarja (erre a politikára példa az elzászi németség második háború utáni
vonala);
–
késlelteti a beolvadást egy
esetleges jövőbeli határrevízióig.
2.1.1. AZ ÖNFELADÁS
Az erdélyi
magyarságot egy évezred csatolja e tájhoz. Erdély városai magyarok és szászok által
emeltettek (a szászokat éppen e célból telepítették be magyar királyaink). A
Romániához csatolás pillanatában az élet megannyi területén évszázadokra
visszatekintő intézményrendszerünk, jól kiforrott, működő és a társadalom
olajozott működését elősegítő jogrendünk, ősi hagyománykincsünk volt. Mindez
szerves része még ma is magyarságtudatunknak.
Hogy
mennyire ragaszkodunk magyarságunkhoz, őseink földjéhez, vallásához,
legékesebben a ’93-as csíksomlyói búcsú szemléltette, ahol az összmagyarság
eddig legnagyobb gyülekezete (több mint 200 000 lélek) egy emberként énekelte
nemzeti imánkat. Könnyen belátható, hogy a fájdalommentes asszimilációra játszó
erdélyi magyar politika eleve esélytelen.
Ezért behatóbban
szeretném vizsgálni a határmódosítás problémáját.
2.1.2. A ROMÁN-MAGYAR
HATÁRREVÍZIÓ ESÉLYEI (AZ IRREDENTA OPCIÓ)
A revíziós
opció végiggondolása azért is időszerű, mert szemünk láttára jön létre,
méghozzá hódító háború által, Nagy-Szerbia. Szemünk láttára történik az európai
térkép újrarajzolása. Nem más ez, mint az ENSZ-alapeszmék, az EBEÉ-folyamat,
valamint az új Európa Magna-gondolat Waterloo-ja. A Balladur-terv, mely
tartalmazza a határrevízió elvi lehetőségét, bizonyos szempontból nem egyéb,
mint – a tények törvényalkotói nyomására létrejött – kísérlet arra, hogy az
egyszer beindult folyamatot visszaterelje a méltányosság hatókörébe.
Kétségtelen, hogy a nemzetidentitás megőrzésének legbiztosabb garanciája a
nemzetállami keret. A trianoni béke által leszakított nemzetrészek is oly
formán őrizhetnék meg legbiztosabban önazonosságukat, gyarapodhatnának
legzavartalanabbul gazdaságilag és kulturálisan, ha visszakerülnének az
anyaországhoz. Ez lenne tehát elvileg a problémánk radikális megoldása.
A határrevíziós esélyek akár
elnagyolt mérlegelése is számunkra kedvezőtlen következtetésekre vezet:
–
a Trianon
óta megváltozott demográfiai helyzet lehetetlenné teszi olyan etnikai határok
megvonását, melyek ne igényelnének masszív lakosságcserét;
–
az új
demográfiai helyzetben teljesen valószínűtlen egy, a magyarság számára kedvező
referendum;
–
szintén
evidencia, hogy egy magyar határkiigazítási kísérlet egy, a magyarságnál
többszörösen nagyobb és vele szemben élesen ellenséges koalíciót hozna létre az
utódállamok közt;
–
a
realitásokhoz tartozik az is, hogy Szlovénia és Horvátország kivételével,
minden utódállam ütőképesebb hadsereggel rendelkezik, mint Magyarország. (Csak
illusztrációképpen: a negyedik román – erdélyi – hadsereg erősebb a magyar
honvédségnél.)
–
nem
elhanyagolható az sem, hogy egy, a nagyhatalmak által esetleg kierőszakolt
határmódosítás évtizedekre elmérgesítené Magyarország kapcsolatait
szomszédaival, ami beláthatóan rendkívül nagy tehertételt jelentene;
–
egy
nagyhatalmi arbitrázs teljesen valószínűtlen, mert ellentétes bármelyik
nagyhatalom érdekeivel.
Levonható tehát a következtetés, hogy számunkra Nagy-Szerbia létrejötte
nem jelent precedenst és a Balladur-terv nem jelent esélyt.
Leszögezhető, hogy a határmódosítás nem tartozik az erdélyi magyar politikai
realitások közé.
Megnyugvással
lehet megállapítani, hogy két vesztes háború és egy (a Nyugat által is cserbenhagyott)
vérbe fojtott forradalom történelmi tapasztalata a politikai józanság oly fokát
eredményezte a magyarságban, hogy nincs magyar politikai erő, mely bármiféle
határrevíziót programba foglalt volna.
2.2. AZ ÖNRENDELKEZÉST CÉLZÓ POLITIKA
Az autonomista politizálás, az önrendelkezés (autonómia) lényegéből fakadóan, a mindenkori (idegennek érzékelt) hatalommal szembeszegül, hiszen a politikai kisebbségi állapot megszűnését, teljes
vagy részleges önállóságot, szuveranitást követel.
2.2.1. FÜGGETLEN ERDÉLYORSZÁG (A
SZECESSZIÓS OPCIÓ)
A romániai
magyarság számára az autonóm politika radikális célkitűzését a Dél-Romániától
és Magyarországtól független és svájci mintára, kantonális berendezkedésű
Erdélyország jelentené.
A független
Erdély-elképzelésnek több objektív előfeltétele kétségtelenül adott.
A
néplélektan szempontjából:
A nyelvi,
vallási és mentalitásbeli különbségek vegyesen élő lakosságokban
feszültséggerjesztőknek bizonyultak az eddigi történelemben. Erdély esetében
(és úgy, mint Svájcban) ezek a feszültségek, habár kétségtelenül léteznek,
eddig messzemenően a tűrési határ alatt maradtak. Elgondolkoztató, hogy mind a
magyarságon belüli villongások (Dózsa, vallási háborúk, kuruc–labanc harcok, vörös
terror, fehér terror, Recsk, 1956), mind pedig a román–román konfliktusok
(Munténia és Moldova harcai, 1907, kommunista tisztogatások a román Gulagban)
nagyságrenddel több áldozatot követeltek, mint az Erdélyen belüli román–magyar
konfliktusok.
Az a tény,
hogy a történelem folyamán Erdélyben a román–magyar viszony nem mérgesedett el
odáig, hogy egy, a görög–török, illetve a szerb–horváthoz hasonló
visszafordíthatatlan erőszak és gyűlölet-spirális beinduljon, alapvetően
történelmi szerencse, de nagy valószínűséggel hozzájárult a dolgok ilyetén
alakulásához az is, hogy:
–
miként
Svájcban, úgy Erdélyben is autonómiákon alapuló párhuzamos társadalmak
alakultak ki és működtek évszázadokon át;
– Erdélyben, Svájccal szinte
egyidejűleg (XVI. század) foglalták törvénybe a vallási tolerancia elvét.
Független
Erdély további néplélektani előfeltétele kétségkívül az, hogy Erdély több
évszázadon keresztül önálló államiságnak örvendett (ami máig is érezteti
hatását, pl. az itteni lakosság magasabb kezdeményezőkészségében és
határozottabb, önállóbb politikai véleményalkotásában).
Gazdasági
szempontból egy Független Erdély feltehetően jobb helyzetben lenne, mint az
egységes nagyromán nemzetállamban.
Nekünk,
magyaroknak, Független Erdély a társnemzeti státust jelentené, szinte magától adódóan
(Belgiumhoz, Kanadához hasonló berendezkedés).
DE: Annál az
egyszerű oknál fogva, hogy Erdélynek nincs saját hadserege, bármilyen szakadár
mozgalom eleve kudarcra lenne ítélve, még akkor is, ha a többségi román
erdélyiek is a szecessziót kívánnák.
2.2.2.
BELSŐ
ÖNRENDELKEZÉS
A belső önrendelkezés célja az
adott államkeret megkérdőjelezése nélküli maximális közösségi önállóságot
biztosítani a népcsoport számára. A hatalomtól nem engedményeket vár, hanem jogokat követel,
jogokat, melyek a nemzeti közösség puszta létéből fakadnak, és amelyek arra
hivatottak, hogy a fennmaradásért és gyarapodásért folytatott munkának
méltányos esélykeretet biztosítsanak.
Ez a politika
önálló intézményrendszert igyekszik kiépíteni az autonómia gyakorlására, a
társadalmi élet minél több területén. Ezért olyan adórendszert követel, mely
eme intézményrendszer önálló fenntartását lehetővé teszi.
Az
intézményrendszer működtetése másfelől a belső demokrácia maximális kiépítését
feltételezi a nemzeti közösségen belül (a közösség általános, titkos és
közvetlen választás útján nevezi ki vezető testületét).
Míg a
kisebbségi politizálás a felelősség részleges vagy teljes áthárítását jelenti a
többségi nemzetállamra, vagy pedig az anyaországra és ezért bizonyos fokig
passzív, sőt, kényelmes, addig az autonomista politika többletfelelősséget vállal.
A
többletfelelősségnek megfelelően, az autonómia korlátozott szuverenitást
jelent.
Az autonómia
mind a politikusokra, mind pedig az önálló intézményrendszerben dolgozókra
többletmunkát is hárít. Ez a vállalás örök időkre szól, hiszen lényege abból
fakad, hogy nem fogadja el a beolvadást és nem reméli a határkiigazítást.
Az önállóság megélése társadalomlélektanilag
ellentétes az irredentizmussal, de a politikai kisebbségi lét – tehát idegen
uralom –, gyámkodás elfogadásával is.
Idővel
kitermelődik egy olyan gazdasági, kulturális és politikai elit a nemzeti
közösségen belül, mely érdekeltté válik ezen önállóság fenntartásában. (Ez
például Besszarábia esetében elvezetett odáig, hogy eddig meggátolta a
kézenfekvő és tulajdonképpen senki által meg nem akadályozható újraegyesítést
Romániával.)
3.
AZ ILIESCU-KORSZAK LEHETŐSÉGEI ÉS
AZ RMDSZ OPCIÓI
A
totalitarizmus éveiben a szervezkedés lehetetlensége miatt csak egyes személyek
tevékenykedhettek országon belül a kisebbségben élő magyarság érdekében. Ez
kényszerű kisebbségi politizálást jelentett.
A Kriterion
élén kifejtett kultúraőrző, fejlesztő tevékenysége elévülhetetlen érdeme
Domokos Gézának – öntudat- és azonosságápolás szempontjából sokkal jobban
megállta helyét, mint a korabeli Aczél György nevével fémjelzett anyaországbeli
kultúrpolitika.
Az Iliescu-korszak látszatdemokráciája három
fontos szabadságfokot hozott a totalitarizmussal szemben: a mozgás-, a szólás-
és a szervezkedési szabadságot.
Ezek a szabadságjogok egyéni szinten
kétségtelenül haladást jelentenek, közösségi szinten ez korántsem ilyen
egyértelmű.
A demokrácia
(népuralom) a többség akaratának az érvényesülését jelenti. Ez csak akkor nem
válik a bármilyen kisebbség számára kollektivista totalitarizmussá, ha léteznek
olyan mechanizmusok, amelyek a méltányosságot és esélyegyenlőséget szavatolják:
egy alkotmány, mely a született szabadságjogokat, valamint a tulajdonjogot
tartalmazza, olyan törvények és az életet szabályozó rendeletek, melyek az
alkotmánnyal összhangban vannak.
A
törvényesség állapota (a jogállamiság) szavatolt kell hogy legyen.
Többek közt
ehhez szükséges az államhatalmak – törvényhozás, igazságszolgáltatás,
végrehajtás – szétválasztása, valamint a független média.
Mindez
Romániában nem teljesült, ráadásul a hatalom (a fegyveres erők parancsnoksága,
elnöki és végrehajtó apparátus csúcsa és az iparvezérek oligarchiája) szinte
változatlan, összetétele a régi, Ceaușescu-korabeli.
A demokrácia
és rendszerváltás leple alatt a régi hatalom folytatja, sőt, végérvényesítheti
közösségünk gazdasági kisemmizését – hiszen a Nyugat (különösen Németország)
eddig nem ismerte el jogosnak a kommunista nacionalizálást. Ezzel szemben
kénytelen lesz elismerni egy „demokratikus” hatalom ilyen irányú döntéseit,
trükkjeit.
A magát parlamentáris színfallal körülvevő
etnokrata neototalitarizmus fő fegyvere most a látszat, a ködösítés, a felemás
helyzetek fenntartása, az összemosás, a pszichoterror.
Mindennek dacára,
az említett szabadságjogok gyökeresen új távlatokat nyitnak közösségünk
önazonosságvédő tevékenysége számára. Legfontosabbak ezek közül a most
lehetséges önszerveződés.
Ezt
kihasználva jött létre az RMDSZ, mely immáron (globális szempontból) több
választásban is bizonyította legitimitását, mint a romániai magyarság
érdekképviselete.
Mint minden
hasonló szervezet, az RMDSZ előtt is megnyílt a válaszút a kisebbségi és az autonóm politizálás között.
Az RMDSZ-en
belül kezdettől fogva jelen volt mind a kisebbségi, mind az autonomista
elképzelés, és jelen voltak az ezeket az irányzatokat képviselő politikusok.
3.1. A VÉGIG NEM GONDOLT GONDOLAT
POLITIKÁJA
Domokos Géza és vonala (amelynek a Neptunon tárgyalók oszlopos tagjai voltak) egyértelműen kisebbségi
politizálást folytatott.
Hogy a
kisebbségi politika mennyire hatalomorientált és klasszikus formáját öltötte,
mi sem bizonyítja jobban, mint Domokos Géza azon kijelentése, hogy fontos volt
Bukarestben általa létrehozni az RMDSZ-t, nehogy ez spontán módon létrejöjjön
Erdélyben. Hogy ez a lépés a decemberi puccs fő emanátumának tudtával és
beleegyezésével történt, az a dolgok ismeretében evidencia. (Ezen mit sem
változtat, hogy már pár hét múlva Domokosnak RMDSZ-berkekben be kellett látnia,
hogy csalódott Iliescuban.)
Ez a vonal
élesen szembefordult az autonómia gondolatával, kitért az elvi viták elől,
minden eszközzel azon volt, hogy az önrendelkezést, autonómiát sürgető szárny
gondolatiságát periferizálja és e gondolatiság hordozóit lejárassa, esetenként
nyíltan is elhatárolódva tőlük.
Ugyanakkor nem
lehet feltételezni a
Domokos-vonal egyik politikusáról sem, hogy tudatosan vállalná az asszimiláció perspektíváját,
vagy pedig a határmódosítás illúzióját táplálná
magában. Ezért igazat kell adni Bíró Bélának, aki ezen politikát a „végig nem
gondolt gondolat politizálásának” nevezte.
VAGY-VAGY
Történelmi
távlatból nézve, az RMDSZ létének első periódusát e két gyökeresen különböző és egymást
alapvetően kizáró politikai vonalvezetés versengése jellemezte.
3.2.1. POLITIKAI ESZKÖZTÁR
A két opció,
mint láttuk, gyökeresen különböző célkitűzéseket jelent, amely mögött két
különböző világnézet rejlik.
Ennek
megfelelően különbözik a használhatónak tekintett politikai eszköztár.
A kisebbségi politikusok a politikai tevékenység
egyetlen színterévé a Parlamentet kívánták tenni („politikát a frakcióban” volt a sokat hangoztatott jelszó).
Míg az
autonómiát célzó politikusok a társadalom lelki felszabadulása (önállóságra,
ősi jogokra, szabad hagyományainkra rávezetve azokat, akik a 40 év alatt
elszakadtak), valamint a külföldi, erre hajlandó erőket igyekszik mind nagyobb
mértékben motiválni ügyünk felkarolására, a kisebbségi vonal a politika
egyetlen színterének a parlamentet tekintette, ismételten kísérlet történt az „úgymond
politizálás”-t kizárólag a parlamenti frakció tevékenységére szűkíteni. Ebben
van is némi látszatlogika, hiszen Bukarestben történik a román politika – itt
vannak a pártok, a külképviseletek.
A parlamenti
tevékenység nagyon fontos, és a tapasztalat szerint hasznos is a demokráciáért
való harcban, valamint abban a témakörben, amely ebben az országban talán a
legsúlyosabb: a gazdaságiban. Mivel az RMDSZ kitűnő gazdasági szakemberekkel
rendelkezik a parlamenti frakción belül, ésszerűnek tűnik ezen erőket az
élvonalba küldeni (tehát a frakcióvezetést rájuk bízni).
Magyar
kérdésekben viszont állásfoglalásaink és kezdeményezéseink – bármennyire is
tiszteletben tartják az ország szuverenitását, integritását, bármennyire is a
valós, időtálló megoldásokat, a békét és stabilitást célozzák – rendre a
szándékos félreértés, az értetlenség és rosszindulat falába ütköztek a Tisztelt
Házban, valamint olyan emberek „érzékenységébe”, akik a mai napig
elmulasztották azt a román főpapot elmarasztalni, aki ’89 decemberében nem
átallott a tirranusnak gratulálni a temesvári vérfürdőért (és ezután még mind a
mai napig az ortodox egyház élén maradt), ugyanakkor hazaárulónak nevezi a magyart,
pusztán mert 2 millió román állampolgár megoldatlan kollektív problémájára
rámutat, és hazugnak, amikor a „rafinált eszközökkel történő etnikai
tisztogatás” mindnyájunk által tapasztalt tényére rámutat.
Ezzel
szemben az autonomista politikusok a társadalom
néplélektani felkészítését (az ősi szabadságra,
önállóságra, valamint a modern civilizált világban meghonosodott
autonómiapéldák tudatosítása által), valamint közvetett, külföldi erők bevonásával történő
nyomásgyakorlást tartják esélyesebbnek jogaink
kikényszerítésében. Egyébként egyik tábor sem mérlegelte a jogállam kereteinek
a megsértését.
A kisebbségi
szárny is folytatott külpolitikai tevékenységet, de ez az „adott keretek
kihasználása”-felfogásnak megfelelően jobbára a külképviseletekkel fenntartott
kapcsolatokra, illetve a parlamenti úton érkezett meghívásokra való reagálásra
szorítkozott.
Az autonómiát szorgalmazó szárny
helyzetteremtő külpolitikai kezdeményezéseivel szemben Domokos Géza és Tokay
György visszautasító vagy passzív álláspontra helyezkedett a volt Országos
Elnökségen belül is. Emlékezetes és jellemző Domokos Gézának a fenntartása az
elnökség autonomistái által szorgalmazott nyilatkozat esetében, melyben az
RMDSZ 1991. június 6-án elsőként ismerte el a szlovén és horvát nemzet jogát az
önrendelkezéshez. (Domokos azon fenntartására, hogy mi úgysem számítunk,
rácáfol az a tény, hogy mind Szlovénia, mind Horvátország politikai
közvéleménye élénken reagált e nyilatkozatra, és azóta többszörös visszajelzés
érkezett, hogy számon tartják. Ez nem csekély politikai tőkét jelenthet akkor,
ha majd a saját nemzeti közösségünk belső önrendelkezése érett meg a nemzetközi
elismertetés szintjéig.)
Hasonlóan
történt ez a főleg Szőcs Géza nevéhez fűződő, EDU-tagság diplomáciai
kiharcolásának többéves folyamatában.
3.2.2. ENGEDMÉNY VAGY JOG?
Deklaratív, kijelentő szinten
mindkét opció tábora jogokat igényel, a gyakorlatban
viszont a kisebbségi
politikusok éppen az ellenkezőjét érik el, amikor engedményekkel
beérik. (Nem könnyű első látásra kitapintani a csapdahelyzetet, hiszen: nem jó,
hogy 1–4. osztályban magyarul tanulják a történelmet, földrajzot?, nem jó a 300
hely Kolozsváron?!).
Nyilvánvaló,
hogy engedményekből
– akármekkorából és akárhányból – soha nem lesz jog, ellenkezőleg,
a megadott engedményeket felmutatva, a Hatalomnak módjában áll azt a külföldi
nyomást csökkenteni, amely egyébként hozzájárulhatna a jogok
kikényszerítéséhez.
Ami még
súlyosabb: az elfogadott engedmények számával, arányával nő a függőség. Mivel
az engedményt sokkal könnyebb visszavonni, mint a törvénybe foglalt jogokat
(vagy társadalmi építéssel létrehozott szokásjogot), ezért elfogadásuk fokozott
mértékben kiszolgáltatja közösségünket a hatalom „húzd meg – ereszd meg”
politikájának. (Ami az idén még 300 magyar nyelvű egyetemi hely, az jövőre, ha „nem
viselkedünk szépen”, lecsökkenhet nullára. Az elfogadó fél zsarolhatóbbá
válik.)
Idővel
kitermelődik egy, az eredmények elfogadásában és azok eredményként való
feltüntetésében érdekelt elit, mely egzisztenciálisan érdekeltté válik az effajta
politizálás folytatásában; a nemzetközösség politikai, társadalmi (pl. tanügy)
csúcsán maradását a hatalom majd minden bizonnyal a rendelkezésre álló egész
eszköztárral (média,
érdemátjátszás stb.) támogatni fogja.
Az engedmény
rendszeres elfogadása társadalomlélektani szempontból infantilizál, tudatosítja
és mélyíti a kiszolgáltatottság érzését, kitermeli a szolgalelkűséget, szöges
ellentéte tehát az önállóságnak, az autonómiának.
A kisebbségi
politikusok ott követték el a legnagyobb hibát (és ez teszi végképp
összeférhetetlenné az autonóm politizálással), amikor önmagukat ámítva és a
népet félrevezetve az engedményeket politikai eredményként, „kis lépések
politikájaként” tüntetik fel.
Mivel tehát
egyértelmű, hogy az engedmények elfogadása a jogaink esélyeit rontja,
ugyanakkor társadalmilag bomlaszt, társadalomlélektanilag zülleszt ez a politika: nem az apró
lépések politikája, hanem a biztos süllyedésé.
Számunkra a
kis lépéseket a törvények jelenthetik, amelyek ügyünknek garanciális keretet
adnak, a társadalmunkat erősítő szervezetek kiépítése, vagy új, fontos
külkapcsolatok létrehozása.
3.3. A KOLOZSVÁRI NYILATKOZAT – III.
KONGRESSZUS
Az évekig tartó birkózás a két gyökeresen különböző
politikai opció között a Kolozsvári Nyilatkozat egyhangú elfogadásával az autonomisták eszmei
győzelmével, majd a III. Kongresszus (és a
rákövetkező SZKT-gyűlések) az
immár volt kisebbségi politikusok pozíciónyerésével ért véget.
A III. Kongresszus
elfogadta azt az új struktúrát, mely szerint az RMDSZ befelé önkormányzatként épül
ki (teljesen kihasználva az álparlamentarizmus adta lehetőségeket), kifelé
néppártként jelenik meg (kényszerűségből – hiszen a burkolt diktatúrában
élünk).
A dolgok
ilyetén alakulása alkalmat adott az eddigi nem exponált és tehát nem megkopott,
de felfogásban valódi autonomisták színre lépésének (Markó, Takács és mások).
Alkalmat adott sok kisebbségi politikusnak átértékelni saját álláspontját,
hiszen immáron az eszmeiség közös.
Jó alkalmat
nyújt ez arra, hogy a nézetek igazodjanak, fejlődjenek – alkalmat nyújt arra a
tanulási folyamatra, mely elengedhetetlenül szükséges a nemzeti közösség
önkormányzásához. Jó alkalom csírájukban bár, de létrehozni a szükséges
intézményeket. Alkalom tehát a felkészülésre. Ez az út mindaddig
megkérdőjelezhetetlen és kikezdhetetlen, amíg az RMDSZ egységes marad – a
sokféleség egységében.
Sajnos ez az
átértékelés nem egy gyors folyamat, és nem mindenkiben megy végbe. Az SZKT-n
tapasztalt reagálások bizonyítják, hogy még sokunkban élénkek a visszahúzó,
fékező reflexek, a vonakodás attól, ami most már kötelező – a helyzetteremtő
stratégiáktól, a határozott lépésektől.
A júniusi
SZKT-n nyilvánvalóvá vált, hogy a Kisebbségi Tanács a hatalom
kirakatszervezete, ami az október elején esedékes román Európa Tanács-tagságot
hivatott elősegíteni. Az RMDSZ kinyilvánította, hogy a romániai magyarság érdeke az
ország integrálása a nyugati struktúrákba, de nem úgy, hogy közben a hatalom
kisebbségi politikáját rózsaszínűre fesse.
Ezért
döntött az SZKT az aug. 31-i kilépésről a Kisebbségi Tanácsból, és ezt az
álláspontot támasztotta alá az RMDSZ-memorandum. Mégis volt szenátor, aki azon
az SZKT-n a Kisebbségi Tanácsból való kilépésre a Hatalomnak megfelelő, október
31-i dátumot ajánlotta - méghozzá egy egész SZKT-frakció nevében -, utóbb, a közhangulat
hatására visszavonta. Így működnek a régi reflexek.
Mindennek
dacára az a tény, hogy a
Kolozsvári Nyilatkozat és a III. Kongresszus megkérdőjelezhetetlenné tette a
belső önrendelkezést, mint célt, ez maga után vonja a stratégiai,
módszertani konzekvenciákat is. Például az engedmény-jog ellentét megvitatása,
és a következtetések belső szabályzatunkba való foglalása. Ez eddig nem történt
meg – de erre minden bizonnyal sor kerül a PER-folyamat által a szövetséget ért
politikai kár feltárásában az elkövetkező SZKT-gyűléseken.
A demokrácia
működtetése egy bonyolult és nehéz tanulási folyamat, amely az alapkoncepció
életre hívásával csak kezdődik, és állandó kiigazításokat igényel bárhol. Mi
most a belső demokráciánk életre hívásánál tartunk. Megszületését ennek a
rendszernek az általános, titkos és közvetlen erdélyi magyar választások által
kialakított intézményeink működésétől lehet csak számítani. Mi most mintegy
előre tanulunk. A siker csak tőlünk függ.
Ez a ’89 utáni korszak nagy
esélye számunkra.
3.4.
A NEPTUNHOZ
VEZETŐ ÚT
Nehéz felbecsülni, mennyire maradt el autonóm építkezésünk a
kisebbségi politizálás háromévi dominanciája miatt attól a szinttől, amelyre
eljuthatott volna, ha kezdettől fogva az önrendelkezés útjára lépünk, mint
ahogyan azt az Erdélyből Bukarestbe siető politikusok Domokosnak ajánlották.
Ehelyett a
volt RMDSZ-elnök legitimizálta Iliescu-elnököt, elkísérvén öt párizsi útjára, a
fekete március után és akkor, amikor Temesvár ezer torkából visszhangozta: „Iliescu
pentru noi este Ceaușescu doi!”.
Eger kapcsán
a Parlamentben az akkori frakcióelnök (Domokos) kijelentette, hogy az ott
fellépők (tehát Tőkés László is!) nem képviselnek „minket”. A „Front”-tól
vastapsot aratott.
Emlékezetes
a kisebbségi szárny vezetésének bicsaklása az alkotmányvita kollektív jogokra
vonatkozó passzusával kapcsolatosan.
Történelmi
esélyt mulasztottunk, amikor a kisebbségi politikusok elzárkóztak a Katona Ádám
által tervezett agyagfalvi népgyűlés gondolatától és a hónapokig igényelt
megvitatásától. A periferizálást a botrány kirobbanása után az elnökség
kollektív döntésével ellentétesen külön elnöki nyilatkozatban közzétett
elhatárolódás követte.
Jellemző a
Kincses Elődhöz való viszonyulás, amikor a minisztériumi bársonyszék
elérhetőnek tűnt. Az akkori kormányalakítási tárgyalások kollektív elnökségi
döntés alapján kizárólag a jogos követeléseink mediatizálását szolgálták volna.
Ez alkalommal rá lehetett volna világítani Kincses Előd helyzetére. A
kisebbségi politikusok többet láttak a tárgyalásokban; ők valóban részt akartak
venni a kormányzásban – másképp nem magyarázható akkori vonakodásuk.
A hatalomban
való részvétel viszont esetünkben egy történelmi hiba megismétlését jelentette
volna – ami már bűn.
A következő
román kormányválság is ott találja kisebbségi politikusainkat a hatalommal egy
tárgyalóasztalnál. Ez az asztal egyik szenátorunk munkaasztala, a hatalom
képviselője Ovidiu Șincai, a hatalom
egyik „magyar szakértője”. Akkor az ügyet úgy tálalták, hogy az országból
összetoborzott „megbízható RMDSZ-káderek” csak úgy eljöttek, az arra járó Șincai pedig betévedt az RMDSZ
szenátori irodába.
Ezek a kis
lépések Neptun felé.
De történt
egy nagyobb is – a Kisebbségi Tanács. Ez egy jellegzetes kirakatintézmény,
amelynek célja nem a feltárás, hanem a ködösítés, a problémák felhígítása,
elnapolása, nem megoldása.
Ez a Tanács
a PER-folyamat egyik fő célja Romániában.
Bizonyított,
hogy az ezen részt vevő RMDSZ-politikusok hozzájárultak létrejöttéhez.
A Kolozsvári
Nyilatkozat egységesítő erejét, a szövetségen belüli érlelődési folyamatot
bizonyítja az a tény, hogy a régebben kisebbségi politikát szimpatizálók is
szinte kivétel nélkül átlátták és elítélték a csapda-intézményt.
Azok az
RMDSZ-képviselők, akik segítettek létrehozni, saját maguk is arra
kényszerültek, hogy visszalépjenek az intézményből.
Neptun ránk
maradt öröksége annak a kisebbségi politikának, amely hivatalosan a III.
Kongresszussal véget ért. Az elfogadott új, autonomista alapszabályunk az eset végkifejletét
egyértelművé teszi.
BORBÉLY IMRE
SZKT-alelnök
Hargita
megyei képviselő
Megjelent
a Romániai Magyar Szó 1993. szeptember 25-26-i számában.
No comments:
Post a Comment