Az RMDSZ első hat esztendeje (1990-1996) sokkal
mozgalmasabb volt, mind azt utána következő közel negyed évszázad. Nem voltak
tisztázottak az erőviszonyok a román hatalommal együttműködő, annak nem ritkán
alájátszó, helyzetben ragadó politikusok, valamint az autonomista, helyzetteremtő
szárny között, e két oldal belső harcainak eredményeképpen a Szövetség politikája
sem volt egyenes vonalú és következetes.
A két oldal vetélkedését az RMDSZ 1996-os kormányzati
szerepvállalása döntötte el, akkor is, ha ezt akkor még nem tudták az egyes részvevők,
s az autonomisták 2003-ig folytatták harcukat azért, hogy rákényszerítsék az
RMDSZ labanc vezetését arra, hogy saját programját (az autonómiát) képviselje
az engedménymorzsákért való kuncsorgás helyett. Olyan időket éltünk, amikor
sokkal többet lehetett volna elérni, amikor a szétesett Jugoszlávia területén nemzetközi
rendezés keretében létrejött a független Koszovó, tehát az RMDSZ ahelyett, hogy egyetlen poltikai ütőkártyájáról, a
külpolitikai nyomásgyakorlásról lemondjon apró-cseprő kedvezményekért, minden
erejét mozgósítania kellett volna azért, hogy Erdély ügyében is nemzetközi fórumokon
döntsenek.
Az első hat évnek egyik legfontosabb mozzanata volt,
amikor 1992-től kezdődőleg az önálló magyar érdekeket képviselő, autonomista
oldal több eszmei megalapozottságú platformot is létrehozott az RMDSZ-en belül.
Ezen kezdeményezéseknek kívánt Borbély Imre eszmei és
akár intézményes keretet adni a „Keresztény és nemzeti liberális egységkeret”
című munkájával.
Idézzük: „A vázolt keresztény és nemzeti-liberális egységkeret arra hivatott, hogy az
erdélyi magyar sors gyökeres megváltoztatását felvállaló, de különböző
divergens ideológiák mentén szervezkedő politikusoknak pragmatikus közös
gondolati alapot nyújtson.
A három, végső következtetéseiben divergens
eszmerendszer – nemzeti, keresztény, liberális – azáltal válik
összeegyeztethetővé, hogy az alapgondolatok szelekciója a konkrét körülmények
és a kitűzött célok szellemében történt.”
A szöveg saját kiadásban jelent meg egy füzet formájában,
néhányszáz példányban, első ízben nagyobb nyilvánosságot a „Harc a nemzet érdekében”
című kötetben látott három évvel ezelőtt.
Nem kevés megfontolása ma is érvényes. (BZSA)
A fotók Csávossy György 2007-es temesvári látogatása alkalmával készültek.
A fotók Csávossy György 2007-es temesvári látogatása alkalmával készültek.
KERESZTÉNY ÉS NEMZETI – LIBERÁLIS EGYSÉGKERET
Előszó
Ahol emberek
csoportjai vetélkednek egymással (sport, gazdaság, politika, hadviselés), ott
törvényszerűen létrejön a vezérelvek, célkitűzések, és a valóra válthatóság
felmérésén alapuló módszerrendszer: a stratégia.
Bármilyen
stratégia sikerének előfeltétele, hogy a megoldandó problémának lehetőleg
minden vetületét felmérje és rendezze a vezérelvnek megfelelő hierarchiákat. A
sikernek másik előfeltétele a lehetséges jövőbeni változások minél helyesebb
becslése és ennek megfelelően a helyes ütemterv (prioritáslista) felállítása.
Hatásnövelő, ha a stratégiák csak az alkalmazás pillanatában vagy utána válnak
közismertté. (…)
A
közmegelégedést és egyetértést célul kitűző konciliáns, békítő elképzelés volt
az eleve beépített kompromisszumokra, sőt egyoldalúan
is áldozatra kész defenzív stratégia, amit
a 1918-ban Magyarországon hatalomra került vezetés alkalmazott.
Ez a stratégia
méltányosságot, tiszta játékszabályokat, kölcsönös érdektiszteletet
feltételezett ott, ahol valójában csak ordas szándék, leplezetlen
indulatítélkezés, hideg geopolitikai érdek és nyers erőszak ötvöződtek egy már
évtizedek óta részrehajló, magyarellenes, hazug propaganda által hangolt
Európában.
Az eredmény közismert.
A tanulság az
lehet, hogy a pozitív előítélet is torz
helyzetfelismerést okoz, hogy mégoly szép eszmék megvalósítása sem épülhet
egyoldalú jó szándékra, hogy a példamutatás szándékával megnyirbált saját érdek
visszaélést gerjeszt.
Tanulság lehet
az is, hogy a jogos jussról való önkéntes
lemondás: katasztrófa-politika.
Jelen esetben a romániai magyarság jogos jussa az
önrendelkezési elv alapján a területi, működési és kulturális autonómia.
Az önrendelkezés
jogán elnyert autonómia szavatolja a népcsoport megmaradását, önazonosságának
megőrzését, kulturális és gazdasági gyarapodását. Teszi ezt anélkül, hogy
veszélyeztetné a többségi etnosz érdekeit, sértené jogait, vagy megkérdőjelezné
az ország területi épségét. Az autonómiák kivívása egyértelműen
stabilitásnövelő.
Az erdélyi magyarság olyan helyzetbe került a
totális elnyomás után lélegzethez jutva, mint hajdan az összmagyarság a
reformkor elején.
Akkor is, most is, a magyarság évtizedekig tartó elnemzetlenítő politikának
volt alávetve: nyelvidegen kolonizáció, párhuzamban a magyar nyelv hivatalos
betiltásával a közügyekben, nemzeti kultúránk sorvasztása, az intellektualitás
asszimilálása vagy elvándorlása. E hatások eredményeként mentalitásbeli
torzulások is felléptek (labanckodás). Akkor is, most is, óriási gazdasági
visszamaradottság volt jellemző.
A kiutat akkor a keresztény alapon nyugvó nemzeti
liberalizmus adta.
A vázolt keresztény és nemzeti-liberális egységkeret
arra hivatott, hogy az erdélyi magyar sors gyökeres megváltoztatását
felvállaló, de különböző divergens ideológiák mentén szervezkedő politikusoknak
pragmatikus közös gondolati alapot nyújtson.
A három, végső
következtetéseiben divergens eszmerendszer – nemzeti, keresztény, liberális –
azáltal válik összeegyeztethetővé, hogy az alapgondolatok szelekciója a konkrét
körülmények és a kitűzött célok szellemében történt.
1. Helyzetértékelés
1.1. Románia
Romániában az
1989-es változások után egy álparlamentarista
diktatúra jött létre. A reális politikai harc két egyformán diktatórikus,
de ellentétes érdekek és lehetőségek által determinált hatalmi góc között
folyik.
Az egyik hatalmi
góc a hadsereg tábornokaiból és a
szekuritate ideológiai osztályának egy részéből áll össze. Ők egzisztenciálisan
kötődnek a hatalom birtoklásához, melyet nyílt diktatúrával is készek
felvállalni, hiszen ők felelősek a 1989-es vérengzésekért is, tehát számukra a
hatalom birtoklása büntetlenségük egyetlen záloga. Ez a kategória a civil
életben legfeljebb egyszerű munkás, vagy hivatalnoki beosztást remélhetne.
Velük szemben
állnak a szekuritate technokratái,
akik képesítésüknél fogva főleg a gazdasági átmentésben, emiatt a demokratikus
látszat fenntartásában érdekeltek. Módszereik, az általuk létrehozott vagy
átvett struktúrák egyértelműen diktatorikusak.
Az ismétlődő
társadalmi megrázkódtatások mögött (bányászrohamok, vásárhelyi pogrom) e két
hatalmi góc közötti torzsalkodást kell keresni. Iliescu elnök a hadsereg
strómanja, a kormány kulcspozícióit pedig a másik pólus birtokolja (a
technokraták). A parlament, melynek mandátuma lejár, egy az utóbbi időben kissé
nehezen kezelhetővé vált színfal.
A Vatra
Româneascӑ, a hatalom eszköze (az ortodox államegyház ide betársult), az elmúlt
időben kulcspozíciókat szerzett a törvénykezésben, igazságügyben,
egészségügyben, tanügyben és az állami gazdaságban. Ez lehetővé teszi a pártállami hatalomgyakorlást telefonon,
szóbeli intézkedések útján, a törvényeket megkerülve – egyszóval a
politikai-gazdasági maffiotizmust. A reálhatalom mindkét pólusa – a katonák és
a "szeku-technokraták" – a „magyar kérdés" forrásponton való
tartásában érdekelt, hiszen mindkét pólus számára ez az első számú diverziós
propaganda-fegyver. Sajnos a magyar kártya kijátszásánál kivétel nélkül partner
az ellenzék is. Az árnyalatnyi különbségek inkább tűnnek a nemzetközi
image-kényszer eredményének, mintsem a morális meggyőződés megnyilvánulásának.
Mindennek
dacára, az álparlamentarizmus adta szólásszabadság
és szervezkedési szabadság gyökeresen új – habár nem veszélytelen –lehetőségeket nyit a közel 2 milliós
erdélyi magyarság számára a negatív megkülönböztetés elleni harcában,
önazonossága védelmében és önrendelkezésének
kivívásában.
1.2.RMDSZ
Az RMDSZ-en
belül két alapvetően eltérő megközelítési módja van a romániai magyar
problémakomplexum kezelésének.
- Az egyik az
egyén szabad fejlődésében látja valamennyi problémának a megoldását, a
csoportjogot nem tartja fontosnak, a nemzetérzést, mint a nemzeteszme
táptalaját elutasítja.
- A másik számot
vet azzal, hogy az ember közösségi lény, és ezért az egyén szabadsága mellett a
közösségek (pl. nyelvi, kulturális közösségek) számára is közös fejlődést
kíván.
(Olyan áramlat,
amely az egyén szabadságát alá szeretné rendelni a csoport érdekeinek, nem
ismeretes az RMDSZ-en belül).
A két
megközelítési mód tovább tagolódik a megoldások, prioritások és ütemtervek
szerint.
1.2.1.Baloldali
liberálisok (szociál-liberálisok)
Míg a
mérsékelten vagy radikálisan a romániai magyar önazonosság megőrzéséért
síkraszállók tudatában vannak a magyarságot ért diszkrimináció specifikusan
nemzeti jellegének, addig az RMDSZ egy befolyásos csoportja az egész
problémakomplexumot a politikai rendszerváltás síkjára kívánja helyezni. Ők –
helyesen – a nemzeti érzéskomplexumban látják a múlt és jelen egyik nagy
tömegmanipulációs eszközét, de mivel (hallgatólagosan) a nemzetérzést
elsődlegesen kultúr-terméknek hiszik, a megoldást az elfojtásban, a nemzetlenítésben
vélik felfedezni.
Az eddigi proletár internacionalizmust a liberális
kozmopolitizmussal próbálják felcserélni. Az elsősorban állampolgári
jogokat követelő baloldali liberális politika abból indul ki, hogy a demokrácia
automatikusan megoldja a nemzetiségi kérdést. Tévesen, hiszen ismertek olyan
demokratikus berendezkedésű nyugati országok, amelyekben éppen a demokratikus
és a jóléti társadalom adta fejlettebb lehetőségek által „olvadt be"
számottevő másként beszélő. Tekintettel a román civil társadalom
fejletlenségére, valamint arra, hogy a romániai álparlamentarista diktatúra
továbbra sem szavatolja az emberi jogok betartását (a totalitarizmushoz képest
a helyzet csak viszonylagosan javult) – az, aki kizárólag az emberi jogok
kivívásában, a civil társadalom kiépítésében látja a végcélt, külön a magyar
önazonosságot biztosító politikai és jogi garanciák nélkül, az (ha nem is
tudatosan) elfogadja a beolvadást.
Viszont az RMDSZ
létének értelme éppen a romániai magyarság identitásvédelme (tehát az, hogy a
magyarság magyar maradjon), mind rövid, mind hosszútávon. Ez az a funkciója az
RMDSZ-nek, ami független a romániai politikai fejleményektől vagy az
adminisztratív berendezkedéstől.
Az önazonosság
védelme nem szorítkozhat a kulturális autonómia kiharcolására és ezen belül
elsődlegesen az anyanyelvi felsőoktatás beindítására. Számot kell vetni a 72
évi elnyomás, tudatos kultúrasorvasztás morális, öntudati, nyelvi és
hagyományromboló hatásával a társadalom mély rétegeiben, és már most tudatos és
koordinált gyógy-intézkedéseket kell megfogalmazni és foganatosítani. Ez
viszont lelki nevelést, önmegismerést, nyelvápolást és hagyományápolást jelent –
ami összeegyeztethetetlen a baloldali liberalizmus hagyományfelettiségével és a
nemzetérzés elutasításával.
Ám pontosan a
baloldali liberalizmus e két vonása (hagyományfelettiség, kozmopolitizmus) az,
mely a fiatalság számára, annak lelki alkatánál fogva, rendkívül vonzó, hisz
egybecseng a társadalmat gyarmatosító szórakoztató ipar hasonló tendenciáival
(nemzeti tradíciók felett szerveződő filmgyártás, zenekultúra). Úgyszintén a hagyományfelettiség s a kozmopolitizmus
nyithat lelkiismereti kiskaput az erdélyi magyar fiatal értelmiség számára,
s legitimálhatja a reális problémák ignorálását, az illúzióba menekülést, avagy legrosszabb esetben az emigrációt, asszimilációt.
A baloldali
szociál-liberális irányzat képviselői jelen vannak az RMDSZ-frakcióban, a
MISZSZ-ben, s az ún. Temesvár-platform vezetésében. A Szabadelvű Körön belül is
vannak pártolói ennek a gondolkodásmódnak, habár eddig nem hangadóak.
Az RMDSZ összes
többi irányzata gondolkodásának és cselekvésének központjában az önazonosság, a
magyarság tudati és kulturális megőrzése áll. Eltérő viszont az egyes
platformok (azonos célt hasonló módszerekkel elérni kívánó, párton belüli
szervezett csoportok) véleménye afelől, hogy miként lehet legjobban szavatolni
az önazonosságvédelmet.
1.2.2.
Mérsékeltek
A mérsékeltek
szerint a szűken értelmezett politikai jelenből kell kiindulni, a hatalommal
ki- vagy megegyezve kell a népcsoport számára fontos jogokat megszerezni és
intézni a magyarság mindennapi életét könnyítő konkrét ügyeket. Ennek a
platformnak politikai módszere: írott szót kicsikarni a hatalomtól, majd
betartatni azt. Ennek megfelelően a harc színtere a parlament, az élharcosok
pedig jogászok.
Több buktatója
is van ennek a megközelítési módnak.
Az egyik az,
hogy a használt érvrendszer egésze – és ebből fakadóan a figyelem is – eleve a
látszatra van összpontosítva, hiszen „szavánál kell fogni" a hatalmat. Ez
egyrészt megnehezíti a mélyebb mögöttes erők számbavételét, másrészt
látszat-megnyilvánulásokra készteti a romániai magyarságot is.
Ez az álláspont
érvényes egyébként az egész romániai ellenzékre. Minden párt úgy tesz, mintha a
reális hatalmat a parlament birtokolná. Teszik ezt egyrészt egzisztenciális
okokból, másrészt dolgozik a félelem, hogy a reális tényállás következetes
leleplezése (hogy a jelen helyzetben nem a törvényhozás tölti be a legfelsőbb
hatalmi funkciót, hanem a végrehajtó hatalom, sőt, a parlament mögöttesen a
hadsereg nemzeti kommunista szárnyának szavazógépe és propagandaeszköze) nyílt
diktatúrává fejlesztheti a jelenlegi burkoltat. Az egység tehát a kölcsönös
látszattartás. Létezik az a remény is, hogy idővel – csoda folytán –
demokráciává erősödik a mai látszat-demokrácia, csupán elég hosszú ideig ki
kell bírni a színházat.
A "látszatot látszatért" politikának nem
kedvezőek az olyan jogos, (de nem „tetszetős") RMDSZ-követelések, amelyek a politikai jelenben ugyan nem megvalósíthatók,
de esetleg ma kell őket kimondani ahhoz, hogy holnap valóra válhassanak.
E politikának
ugyancsak nem kedveznek a jelen hatalmat negatív oldalról leleplező, vagy a
hatalom felelősségét egy-egy antidemokratikus, rasszista vagy xenofób politikai
tettben kipellengérező RMDSZ-megnyilvánulások sem. Hiszen, ha létezik
kiegyezéses alap az RMDSZ és a román hatalom között, az legfőképpen a „hallgatás
fejében megkapott jogok" elve lehet. Ez magyarázza a megegyezés hívei
által tanúsított magatartást a tömbmagyar területi autonómia ügyében és a
Domokos - Tokay páros vonakodását Tőkés László megvédésében (éppen és
bevallottan a tiszteletbeli RMDSZ-elnök ismételt leleplező nyilatkozatai
miatt). A mérsékeltek látszatorientáltsága magyarázza azt is, hogy az elnök következetesen
kitér az alapvető koncepciós viták elől, habár az elnökségben és a frakción
belül is többen sürgették ezt. Ezért sajnos a II. Kongresszus óta, továbbra is –
döntéshozási szinten –az
RMDSZ-politikára a végig-nem-gondolt gondolat a jellemző. A mögöttes
realitások figyelmen kívül hagyása csökkenti a reakciókészséget, de az
előrelátó képességet is, így válhat eleve megkérdőjelezhetővé bármilyen
politikai koncepció, vagy kezdeményezés.
Ennek az eddig
meghatározó politikai vonalnak pozitív hatása a román társadalom egyes
rétegeinek megnyugtatása, valamint a Nyugat biztosítása a romániai magyarság
békés mivolta felől.
Mindkét hatás
teljes mértékben üdvözlendő lenne, ha a román-magyar ellentét kizárólag
történelmi, kultúrköri vagy temperamentális motiváltságú lenne. Viszont
esetünkben illuzórikus az elért nyugtató
hatás stabilitása, hiszen éppen a HATALOM az első számú érdekelt a feszültség
fenntartásában.
E
látszateredmény azért veszélyes, mert a magyarság reális problematikájának,
valamint a lehetséges megoldásoknak a szőnyeg alá seprése által jött létre, így
pedig semmi esetre sem stabilitást növelő.
A Nyugat, melyhez az érintett népcsoportok felől
a legkisebb (sőt, néha nem létező) jogsérelmekről is hangos tiltakozások jutnak
el, az RMDSZ hallgatását, vagy
nagyon visszafogott állásfoglalásait, bizonyítékként
foghatja fel arra, hogy a romániai magyarság ügye kedvező megoldást nyert.
Ha létezett alku
az RMDSZ-elnök és az államelnök között, csakis az alkotmányra vonatkozhatott:
alkotmányos önazonosság-védelmi garanciák – mérsékelt hangerejű kritika
ellenében. A konkrét eredmény egyértelműen negatív. Hiszen az RMDSZ elnöke
párizsi útjával a legkritikusabb helyzetből segítette ki Iliescut, úgymond
szalonképessé téve őt, viszonzásul megszületett egy, a magyarság specifikus
problémái szempontjából kedvezőtlenebb alkotmány, mint a régi, 1965-ös
Ceausescu-féle.
Itt mutatkozik
meg, hogy megegyezéses politikát csak szavahihető partnerekkel célszerű
folytatni, vagy legalábbis olyan jogállami, vagy egyéb szerződéses keretek
között, amelyek szavatolják az alku betartását.
Az utóbbi két év bizonyította, hogy a jelenlegi
román hatalom nem szavahihetőbb, nem fogékonyabb a fair játékszabályok iránt,
mint bármelyik előző, Trianon óta.
Az elmúlt két év
nem táplálja azt a reményt, hogy Románia a jogállamiság felé halad, sőt, az
alkotmányozástól a joggyakorlatig nyomon követhető egy egyre erősödő bizánci fanarióta
hagyományokat sejtető fejlődési irány, amely szerint a törvény nem a gyengét
oltalmazó pajzs, hanem pallos a minden szinten megtalálható hatalmasságok
kezében. Megerősödhet tehát egy
neo-totalitarista rend, amely egyenes folytatása a Ceausescu idejében
kifejlődött félfeudális állapotnak.
A fentieket
tekintetbe véve, a megegyezésre játszó, a harcot kizárólag jogi eszközökkel a
parlamentben megvívó politikai vonal eleve csak mérsékelt tüneti eredményekre
számíthat. Annyit lehet ily módon elérni, amennyit taktikai szempontból a
hatalom önszántából nyújt. Ráadásul módjában áll a hatalomnak úgy tenni, hogy e
látszatjogok, kedvezménymorzsák, az RMDSZ-en belül működő, de a hatalommal
egyezkedő vezetők ügyes ügyintézéseként jelenjenek meg, ily módon szerezve
bázist a kamarilla-politikának.
Ennek a
politikának gyengéje, hogy a romániai magyarság száma, gazdasági, kulturális
potenciálja és politikai súlya kizárólag a parlamentben jelenlévő frakciók
számában mutatkozik meg. Így a magyarság egy nagyrészt passzivitásra ítélt, két
választás között a fiókba süllyesztett tömeg marad, a társadalomépítés pedig
háttérbe szorul. A probléma ilyetén
megközelítése törvényszerűen tagadja az önálló RMDSZ-külpolitikát (amit az
elnök a csíkszeredai Székely Fórumon nyilvánosan hangoztatott).
A „cél érdekében
megalkuvást" - politika ugyan annak gyakorlói számára minimális kockázatot
biztosít, de a bázis kiábrándulását, elégedetlenségét eredményezi (megnő a
spontán módon román iskolába íratott magyar gyermekek száma, az elvándorlást
komolyan fontolók száma úgyszintén, stb.) Ugyanakkor radikalizálódhatnak
csak-azért-is csoportok is az RMDSZ-en belül, de kívül is, ami természetesen
megnöveli a provokációs csapda veszélyét.
Az RMDSZ II.
Kongresszusán a fenti politikai vonalat „mérsékeltnek" nevezték –
találóan. A mérsékelt módszerekkel,
mérsékelt célok eléréséért folytatott jogi harc eredményei – amint az
várható volt –mérsékeltek maradtak.
Tény, hogy az
RMDSZ-frakció jelenléte józanító és demokratizáló hatással volt a parlament
egészére és az is bizonyos, hogy fontos törvénymódosítások az RMDSZ-frakció
hiányában nem születtek volna.
Mindenképpen
eredmény az is, hogy most már visszatekintve nyilvánvaló az, amit 1990-ben még
csak jósolni lehetett: a román hatalom a magyar passzivitás, sőt, kollaborációs
hajlam dacára, élesen magyarellenes politikát folytat, egyszerűen azért, mert
az uralkodó csoport létérdeke a veszély-pszichózist fenntartani az országban.
1.2.3.A gyökeres
változást sürgetők szerveződése
A nemzeteszmét
felvállaló másik irányzat, mely a II. Kongresszuson „radikálisként" lépett
fel, a csoportok született szabadságjogából kiindulva, a romániai magyarság önrendelkezésének kivívását tűzte ki célul. E
kongresszuson Tőkés László szólított fel a gyökeres megoldások keresésére és
felvállalására. Ezt a célt követte a társnemzeti koncepció, és bontotta
törvénytervezet formájára Szőcs Géza.
A
posztkommunista délkelet-európai események, ezen belül a romániai fejlemények
arra utalnak, hogy az RMDSZ tiszteletbeli elnökének látnoki módon igaza volt.
Igaza ma súlyosabb imperatívusz, mint bármikor.
Ha nem sikerül
határozottabb önszerveződés által az RMDSZ struktúráját hatékonyabbá tenni,
valamint politikáját társadalmasítani és intézményesíteni, tehát az
önrendelkezésünket konkrétan megalapozni, az egy történelmi esély
elmulasztásával lesz egyenlő.
Itt mutatkozik
meg az eddig meghatározó mérsékelt politika legnagyobb hiányossága, tudniillik
az, hogy mindinkább a parlamenti frakció tevékenységére szűkült – a
társadalomépítést inkább tűrve, mint szorgalmazva, az RMDSZ külpolitikát
egyenesen ellenezve.
Így két olyan év telt el, amely alatt radikális
vezetés esetén, most egy jól szervezett, motivált és fegyelmezett közösség
nézhetne szembe a bármikor lehetséges súlyos provokációkkal, kiépített külföldi
kapcsolatrendszerrel hátvédként. A magasabb szintű szervezettség a népcsoport gazdaságára is minden
bizonnyal jó hatással lenne.
A „mérsékelt
szárny", személyes ismeretségek révén, a régi pártfegyelem birtokában, már
a II. kongresszuson is szervezett platformként
jelentkezett. Ez a platform a régi rendszerből (különösen a tömbmagyar
területeken) fennmaradt helyi magyar tisztségviselők, valamint a romániai
magyar médiák (újságok, rádió, TV) zömére támaszkodhat mindmáig. Ez a körülmény
hatástalanította a radikálisok önrendelkezést felvállaló elképzeléseit.
A helyzet
szükségszerűvé tette a radikális szárny artikulálódását, a politikai nézetek
programszerű megfogalmazását, felvállalóik megszerveződését. Az a tény, hogy e
szerveződés platformok formáját ölti, tehát nem külön jogi személyként fellépő
pártok alakulnak, bizonyítja, hogy az ebben a folyamatban résztvevő politikusok
eleve egységben gondolkoznak.
Az eddig
megjelent platformok ezen felül kivétel nélkül tételesen is tartalmazzák az
egység - gondolatot.
A mérsékelt szárny egy csoportja a radikálisok
megszerveződésére egy félrevezető „egység-felhívással"
reagált, azt a látszatot keltve, hogy a szerveződő radikális szárny
egységbontó. Tekintettel a II. kongresszus által leszögezett, az RMDSZ szabályzatában
tételesen megfogalmazott platform-szabadságra, valamint arra, hogy a mérsékelt
platform már régen létezett, a felhívás egyaránt szabályzatellenes és
realitásidegen.
A fantomveszély kivetítése, mely a tagság mély
rétegeit megrendítette, az RMDSZ történelmében első példája az eddig többnyire
a román hatalomgyakorlásra jellemző megfélemlítési politikának.
1.2.4.Szerkezeti
válság
Az RMDSZ
jelenleg válságon megy keresztül
Ennek a
válságnak egy része személyekhez kötött, a vezéregyéniségek nem mindig következetes
állásfoglalásai által. A szubjektív válságtényezőnek része a torzult kollektív
gondolkodásmód is, mely egyaránt a sok évig tartó kommunizmus hatásának és a
jelen hatalom pszichológiai hadviselésének tudható be. Ez utóbbi érinti a
magyar lakosság egészét, kiválasztott célcsoportja viszont az RMDSZ-frakció és
egyes vezéregyéniségek (például Tőkés László, Sütő András, Szőcs Géza, Domokos
Géza stb.)
A válságnak
objektív, strukturális okai is vannak.
Tekintettel
arra, hogy egy társadalmi szervezet annál jobb, minél függetlenebb a szubjektív
emberi tökéletlenségtől, bizonyos fokig még a személyekhez kötött válságtünetek
is redukálhatók a szerkezeti pontatlanságokra, elégtelenségekre. Mindenekelőtt
meg kell jegyezni, hogy eddig nem eléggé
kidolgozott (még kevésbé kiépített) a
legitimitást adó mechanizmus (pl. a szavazás különböző módozatai).
A II.
Kongresszus által jóváhagyott szerkezet két szempontból bizonyult működésében
elégtelennek. Egyrészt, az elképzelt apparátus nem épült ki – ez a vetület a
szövetség egyes funkcióit hatékonyságában csökkentette.
Másrészt, a szerkezeti elégtelenségnek súlyosabb oka:
elvi, beépített
- az eddigi
struktúrában a kompetenciák nem
megfelelően körvonalazottak (a Küldöttek Országos Tanácsában ott van az
Országos Elnökség – a végrehajtó testület döntéshozó csúcsa – de nincs ott a
frakció.)
A Küldöttek Országos Tanácsa (KOT), mely
a szabályzat szerint két kongresszus között a legfelső döntéshozói fórum,
nemcsak összetételében fogyatékos, de
rövidre szabott működési idejénél fogva nem tehet eleget céljának.
Ugyanerre a körülményre vezethető vissza (gyakorlathiány) a gyűléseken
tapasztalt alacsony hatásfok.
Az Országos Elnökség, tagjainak egyéni, a
kongresszus által kölcsönzött legitimitásánál fogva, nem mint a végrehajtás döntéshozó
szerve, hanem mint mini-parlament (öregek tanácsa) működött. A döntések
konszenzust kereső viták kíséretében, szavazás által születtek, a problémák
természetétől (politika, gazdaság, tanügy, szervezés stb.) függetlenül. Az
egyéni legitimitás meggátolta mind a hierarchizálódást, mind pedig a hatékony
munkamegosztást. Döntően az a tény fékezte az Országos Elnökség operativitását,
hogy – a statisztika törvényei szerint – az elnökségi tagok a két politikai
szemlélet (mérsékelt, radikális) szerint tagolódtak. Teljesen elégtelennek
bizonyult a szabályzat által előírt közös munkaidő (kéthetenkénti gyűlés).
Szabályzati
következetlenség viszont, hogy a szabályos többségi döntést önkényesen
felülbíráló, cenzúrázó, vagy megvétózó személy – tételesen az Országos Elnök –
ellen nem indultak felelősségre vonó és büntető automatizmusok.
A végrehajtás munkájának hiányosságai leginkább az
apparátus feltöltetlenségére vezethetők vissza.
Külön ki kell
emelni egy létfontosságú szerv hiányát: a szakértői csoportokét. Az időközben
elképzelt „Tanácsadói Testület", mely a KOT és OE mellérendelt szerveként
működött volna (szabálytalan időközökben), nem jött létre.
Kétségtelenül az
RMDSZ egyetlen jól működő szerve a parlamenti
frakció volt. De itt is felléptek hiányosságok.
Legsúlyosabbak
az elvi következetlenségek, melyek nem az alapszabályzatra, a programra
vezethetők vissza, hanem a parlamentben egyre erősebben érezhető pszichológiai
nyomás hatásaként születtek. Habár a program tételesen kimondja, hogy az RMDSZ
egyik testülete sem tehet elvtelen kompromisszumokat, mégis történtek ilyenek
(például: a kollektív jogokról való lemondás egyértelműen elvtelen és
elfogadhatatlan kompromisszum egy olyan szervezet részéről, mely éppen a
kollektív jogok kiharcolásában látja egyik létértelmét).
Hiányzanak az
alapszabályból az erre vonatkozó felelősségre
vonó és büntető automatizmusok, valamint a szerkezetből a megfelelő
szervek. Az alapszabály egy másik hiányossága, hogy nem fogalmazza meg
tételesen a szolidaritás kötelező elvét.
Így történhetett meg, hogy a parlamenti frakció, valamint az Országos
Elnökség elnöke ismételten elhatárolta magát a közös ügyet határozottan
képviselő, a programot és szabályzatot tiszteletben tartó személyektől és
csoportoktól. Így történhetett meg az is, hogy az amerikai Kongresszus és
Szenátus csoportjai aláírásaikkal szolidaritást vállalnak az RMDSZ
tiszteletbeli elnökével, míg az RMDSZ-frakció passzivitásba burkolózik. Erre a
probléma-komplexumra is hiányzanak a felelősségre vonást szavatoló szervek. Az idevágó szabályzás hiányában, az „EGYSÉG"
üres jelszó marad.
2. Szükséghelyzet
Az erdélyi
magyarság 72 évvel Trianon után
változatlanul számos negatív hatásnak van kitéve, melyek eredményeként két
kedvezőtlen folyamat figyelhető meg: az asszimiláció és az elvándorlás.
Addig, amíg a
totalitarizmus zárt határai az elvándorlást nagymértékben megakadályozták, a
népcsoport vesztesége az erőszakos asszimilációból származott.
Az
álparlamentarista diktatúra viszont drámaian előtérbe hozta az elvándorlást, mint a közösséget leginkább gyengítő folyamatot.
Az elvándorlást kiváltó tényezők:
-
Magyarország
nagyságrenddel magasabb életszínvonala. Tény, hogy az anyaországban valóban
végbement rendszerváltás valódi polgári demokráciát eredményezett, hogy bár
keservesen, de megindult a nemzetgazdaság nyugatiasítása, ez pedig előrevetíti
azt, hogy a gazdasági szívóhatás a jövőben is jellemző marad.
A román
rendszerváltás egyelőre még várat magára (a változások csak látszólagosak, a
folyamat nagymértékben visszafordítható, a közjogok csak részlegesek és
bármikor megvonhatóak.) A nemzetgazdaság továbbra is szabadesésben van. Ezek a
körülmények fokozhatják a gazdasági motiváltságú elvándorlási kényszert.
- A kulturális
elnyomás továbbra is jellemző, a működő magyar iskolák felett ott lebeg a
soviniszta önkény Damoklész-kardja, a magyar egyetem továbbra is csak terv, a
kommunisták által jogtalanul kisajátított 700 éves magyar egyházi iskolák közül
egyet sem kaptunk vissza, ugyanez a helyzet a számos kulturális célt szolgáló
egykori magyar házakat illetően. Mindezek következtében nő az elvándorlás
(különösen a magasabb kultúrigényű magyarság hagyja el az országot).
- A hatalom a romániai magyarság ellen
pszichológiai háborút visel. Ez módszereiben nem különbözik a III.
Birodalom zsidóellenes propagandájától: rémhírterjesztés, diverziók, ködösítés.
A magyarságot kollektív bűnösséggel vádolják. Fő eszköze ennek a háborúnak a
televízió, aktív részei nemcsak a Ceauşescu-féle propaganda-apparátus
vezéregyéniségei, hanem a román parlament is. A rendőrség és a hadsereg a
fizikai megfélemlítéstől sem riad vissza, nyíltan fitogtatott, részrehajló, a
magyarellenes atrocitások irányítóit és elkövetőit sértetlenül hagyják. A diszkriminatív joggyakorlat is része
a pszicho-terrornak, hiszen azt sugallja, hogy a magyart következmények nélkül
lehet bántani. Sőt tapasztalható a magyarellenes fellépésben jeleskedők heroizálása.
Ennek a
pszichológiai hadviselésnek fő célja a román tömegek manipulációja, másodlagos
a magyar önrendelkezési kísérletek kényelmes féken tartása, harmadlagos logikus
célja, minden bizonnyal a magyar elvándorlás serkentése.
-
A magyar
népcsoport ellen irányuló masszív fizikai terror eddig csak
egyszer került alkalmazásra: Marosvásárhelyen. A térség politikai
képlékenysége, az a körülmény, hogy a szerb nemzeti kommunista erők a
genocídium (civil lakosság tömeggyilkolása és tömeges elűzése) eszközéhez
folyamodhattak, eddig büntetlenül, hasonló eszközök mérlegelését indukálhatja a
román nemzeti kommunistákban is. Tömeges elvándorlás, exodus lehet az eredménye
(melynek mérete feltehetően fordítottan arányos a népcsoport szervezettségi
fokával).
A vázolt szükséghelyzet sürgősségi, konszolidációs
politikát kíván középtávon, függetlenül a távlati céloktól. Az a tény, hogy
a Hatalom a demokratikus látszat megőrzésében érdekelt, a szólás és
szervezkedési szabadságot szavatolja. Adott tehát a társadalmi építkezésnek és
a népcsoport ügyének hathatós képviseleti lehetősége – a román parlamentben,
valamint külföldön is. E felismerést illetően az RMDSZ-en belül konszenzus van –
eltérőek a vélemények a miként felől.
Az erdélyi magyarság olyan helyzetbe került a
totális elnyomás után lélegzethez jutva, mint hajdan az összmagyarság a
reformkor elején.
Akkor is, most is, a magyarság évtizedekig tartó elnemzetlenítő politikának
volt alávetve: nyelvidegen kolonizáció, párhuzamosan a magyar nyelv hivatalos
betiltásával a közügyekben, nemzeti kultúránk sorvasztása, az intellektualitás
asszimilálása vagy elvándorlása – e hatások eredményeként mentalitásbeli torzulások
is felléptek (labanckodás). Akkor is, most is óriási gazdasági
visszamaradottság volt jellemző.
A kiutat akkor a keresztény alapon nyugvó nemzeti
liberalizmus adta.
Habár a reformkor óta a világ óriási változáson ment keresztül, bizonyos
lényegi vetületek hasonlóak.
A nyugati keresztény HIT változatlanul az
erdélyi magyar népcsoport alapvető értékrendjét képezi.
A NEMZETI tudatápolás, a nyelvőrzés, a
kultúrafejlesztés a romániai magyar érdekképviselet létértelme.
A SZABADSÁG-eszme valóra váltása mind politikai
(önrendelkezés), mind pedig gazdasági (piacgazdálkodás) vonatkozásban célja az
RMDSZ-nek. A közös cél érdekében szövetkező magyar politikai irányzatok EGYSÉGe képezi az RMDSZ erejét.
2.1. KERESZTÉNY és NEMZETI-LIBERÁLIS EGYSÉGKERET
Az RMDSZ határozottabb kiállást, metódusokat és
ritmust sürgető politikusai a keresztény,
a nemzeti, valamint a liberális (szabadság) eszmék köré
csoportosultak (társult pártokban és platformokban). Népcsoportunk
állóképessége érdekében szükséges e divergens (egymástól távolodó) pályán mozgó
eszmerendszerek körül kialakult politikai irányzatokat célegységre hozni, eme
eszmerendszerek elemeinek ésszerű, probléma-orientált
szelekciója révén. Annál is inkább, hogy mindeme eszmerendszerek
ideológiává merevedve és fundamentalista következetességgel társadalmasítva,
katasztrófába vezetnek (keresztény inkvizíció, nemzeti holocaust, liberális anarchia).
E célegység
működési alapját tehát egy pragmatikus
gondolati egységkeret képezheti, mely ugyanakkor lehetőséget nyújt az
együttgondolkodásra, tettre, azok számára, akiket eddig a valódi népféltés és
óvatosság, nem pedig a félelem és önös érdek tartott a mérsékelt haladást
hirdetők, de hátrálást gyakorlók táborában.
Keresztény
dimenzió:
Közismert a vallás krízis-áthidaló hatása. Az
egyetemes történet ebből a szempontból láncolata a veszélyhelyzetbe került
embercsoportok vallásos hit általi megmaradásának. A romániai magyarság növekvő
szorongatottságában semmiképp sem mondhat le a történelmi vallások (és egyházak)
összetartó erejéről.
Az RMDSZ
politikája arra kell törekedjen, hogy a történelmi egyházakkal karöltve, a
veszendőben lévő lelki értékeket újra a társadalmi figyelem központjába
helyezze. A jelen és a múlt eseményeinek kiértékelésében alapvetően a nyugati keresztény igazságvágyból és
igazságosság-érzékelésből kell kiindulni.
Az évtizedekig
tartó Bukarest-központú, korrupt államhatalmi és gazdasági apparátus az erdélyi
lakosság, és ezen belül a magyarság bizonyos fokú morális balkanizációját
eredményezte. Érezhetően terjed a megbízhatatlanság, csökken a munkaerkölcs,
teret hódít a megalkuvás a népcsoporton belül. A kommunista vallásüldözés
hatására terjedt az ateizmus, ami a közerkölcs csökkenését, a családi értékek
elhalványulását, az ifjúság körében illúzió- és reményvesztettséget
eredményezett. Ugyancsak drámaian csökkent az emberek közötti pozitív
viszonyulás: az összetartás, előzékenység, szeretet.
A vallásnak át
kell hatni a politikát is, hiszen a morális
megújhodás előfeltétele a mielőbbi valós rendszerváltásnak, de át kell
hatnia a gazdaságpolitikát is, hiszen a korrupció és a megbízhatatlanság
egyaránt bénítja a társadalmat és a gazdaságot. Valószínűsíthető, hogy a
gyökeres pozitív változásokat csak új generációk helyes nevelésével lehet kieszközölni.
A morális megújhodás érdekében társadalmi léptékű keresztény ifjúsági mozgalmat kell létrehívni. Értékrendszerünkben
a gyermekszeretet és a családi értékek méltó helyüket újra el
kell foglalják.
Terjeszteni kell
a felebaráti szereteten alapuló keresztény szolidaritás elvét, intézményesíteni
kell az elveszett, jellegzetesen keresztény szociális segélyrendszert.
Nemzeti
dimenzió:
Az elmúlt 72 év,
de legfőképpen az utolsó 40 év óriási morális, öntudati és kulturális károkat
okozott a romániai magyarságnak.
Elsősorban az
etnokratikus ideológia hatásának tudhatók be azok a lelki torzulások, amelyek a
hamis, negatív romániai magyar önbecsüléshez vezettek. Generációkon át
adagolva, ez az ideológia a megtűrtség,
betolakodottság komplexusát, a haszontalanság kényszerképzetét idézi elő a
kisebbségekben. Hasonló romboló hatású a hamis történelemtanítás, mely szerint
a román etnosz történelmileg bűntelen, a nem-románok, főleg a magyarok viszont
bűnösök.
A szisztematikus
kultúrasorvasztás hatására, a magyarság
zöme nem ismeri saját történelmét, kiemelkedő szerepét e táj és kultúra
kialakulásában. Veszendőben hagyományaink, nő a gyökérvesztett erdélyi
magyarok száma. A romániai magyar népcsoport önazonosságát évszázadokig megőrző
és részben kitevő hagyományok, vallás, nemzettudat és önismeret olyan értékek,
melyekhez, éppen ezen önazonosság további megőrzésének céljából (ami viszont
született joga e közösségnek) feltétlenül és mindenáron ragaszkodnunk kell. A nemzeti értékek újratársadalmasítására
különös gondot kell fordítani.
Liberális
dimenzió:
A civil
társadalom kiépülése a nyugati fejlett polgári liberális demokráciákban
önmagában nem szavatolja a különböző kisebbségek fennmaradását. Mégis, az
eddigi történelemben éppen a polgári-liberális demokráciák adták meg azt a
jogi, társadalmi keretet, amelyben a kisebbségek reális eséllyel fejthettek ki
olyan politikai és kulturális tevékenységet, mely a fennmaradáshoz és a
gyarapodáshoz szükséges.
A méltányosság (fairness-principium), a
szabadság-elv és az emancipáció eleve elfogadása az a filozófiai alap, amely a
modern demokráciákban, a többségi legitimáció fölé helyezve, megadja az egyén,
vagy a kisebbség ésszerű függetlenségét az őt esetleg sértő többségi akarattól.
Ebből ered politikai síkon a személyi és kollektív önrendelkezés elve,
gazdasági síkon a vállalkozási függetlenség.
Fontos liberális
politikai cél az állam hatalmának minimálisra csökkentése, a decentralizáció, a helyi önigazgatás kiépülése.
Az önazonosságot
hosszútávon legjobban saját állam keretén belül lehet szavatolni. Mivel a
határmódosítás nem tartozik a politikai realitások közé, az önrendelkezési jog
alapján az autonómia különböző formáit
kell tekintetbe venni, ezek egyidejű alkalmazása kielégítően biztosíthatná a
megmaradást. Az önrendelkezés érvényesülhet a participatív demokrácia adta
döntéshozási mechanizmus által is –helyi
referendum, illetve csoport-referendum
formájában. A liberális eszmevilág antipaternalista
felfogása kulturális síkon bármiféle
kultúr-hegemonizmust kizár. Ebből ered, hogy a népcsoport semmilyen idegen nyelv használatára nem kényszeríthető,
de abban nem is gátolható – a
többségi, úgynevezett államnyelvet is beleértve.
A polgári
liberalizmus dogmaellenes, tehát visszautasít bármilyen vallási, faji,
nemzeti vagy történelmi eredetű ideológiai kényszert.
Az eddig
felsoroltakból kitűnik, hogy a liberális elvek kielégítő eszköztárat kínálnak a
népcsoport számára ahhoz, hogy a többség felől jövő nyomással szemben érveket
és konkrét, legitim követelményeket sorakoztasson fel.
Az emberközi kapcsolatok síkján a liberalizmus, mint
társadalmi mozgalom, a tolerancia és a humanizmus hirdetője.
A kommunista
világ teljesen államosított, egalitarisztikus gazdaságának látványos
összeroppanása arra int, hogy funkcionális igazságtalanságra nem lehet hatékony
gazdaságot építeni. Ebből a szempontból a nomenklatúra létrejötte talán kevésbé
volt kártékony, mint annak a funkcionális igazságtalanságnak alapvető
társadalmi princípiummá emelése, amely szerint egyformán elismerésben részesült
a szorgalmas és a lusta, az ügyes és az ügyetlen, a kreatív és a sztereotip,
végső soron a gazdaságilag hatékonyan tevékenykedő és hatástalan. Ez a fajta
igazságtalanság demotiválta a társadalomnak hajtóerejét képező, rátermett
csoportját. Erejét és szívósságát a rendszer a kevésbé rátermettek
privilégiumokkal megvásárolt politikai lojalitásának köszönhette. Az óhatatlanul
beálló kontraszelekció, korrupció, letargia, valamint a piac hiányában, a torz
gazdasági struktúrák hatására a kommunista gazdaság csődbe jutott.
Ebből az
állapotból kizárólag a funkcionális igazságosság elvét követő,
teljesítmény-orientált, magántulajdonon és szabad versenyen alapuló új gazdaság
létrehozása jelentheti a kiutat, tehát a gazdasági liberalizmus.
A gazdasági liberalizáció és liberális eszmevilág
képezheti a romániai magyar népcsoport állóképességének anyagi alapját, illetve
jogi-politikai eszköztárát.
A vázolt keresztény és nemzeti-liberális egységkeret
arra hivatott, hogy az erdélyi magyar sors gyökeres megváltoztatását
felvállaló, de különböző divergens ideológiák mentén szervezkedő politikusoknak
pragmatikus közös gondolati alapot nyújtson.
A három, végső
következtetéseiben divergens eszmerendszer – nemzeti, keresztény, liberális –
azáltal válik összeegyeztethetővé, hogy az alapgondolatok szelekciója a konkrét
körülmények és a kitűzött célok szellemében történt. Az egységkeret nem tartalmazza az egyenlőség és a testvériség
klasszikus felfuttatását. Ezen eszmék a keresztény szolidaritásból és
felebaráti szeretetből levezethetők.
Az egységkeret
elfogadása által kialakuló platformkoalíció, (az esetleg társuló
platform-független politikusokat beleértve) azt a sokszínű egységet biztosítja,
mely szemben az erőltetett egyformaság-szülte bénító feszültséggel, a szerepek
megoszlásán keresztül, magasabb szintre emelheti szervezetünk tevékenységét.
Habár a
huszonötök által 1992.március 20-án
közreadott „Egységfelhívás" időzítésével (radikális szerveződés
beindulása) és mikéntjével (megfélemlítési politika) nem lehet egyetérteni, az
egység megőrzésének imperatívusza helyes. Úgyszintén helyesek a felhívás végén
felsorolt „egységprogram"
alapelvei:
„- Nemzeti önazonosság nélkül nincs
egyéni önazonosság.
-
A nemzeti önazonosságért való küzdelem elválaszthatatlan a demokráciáért való
küzdelemtől.
-
A romániai magyarság politikai élete része az ország politikai életének, de
abba egységes egészként illeszkedik.
-
Az autonómia elvét saját erdélyi hagyományainkra és a legkorszerűbb európai
modellekre alapozva kell megvalósítanunk."
A
keresztény és nemzeti-liberális Egységkeret ezen alapelvek felbontásának
tekinthető egyéni kezdeményezés, melyben a szerző kikerült bármilyen
ellentmondást az „Egységprogram" alapelveivel, hogy ezáltal eleve kizárja
az egységbontó egymásnak feszülést.
2.2.Végrehajtásorientált,
szerves, önjavító szerkezet.
Intézményesítés.
Társadalmasítás.
Az RMDSZ
intézményeinek kiépítése és társadalmi hatásának növelése csak olyan
szerkezetben képzelhető el, amely néhány alapvető célkitűzés elérésére esélyt
ad.
Mindenekelőtt az
RMDSZ-szerkezetnek hozzá kell járulnia a népcsoport, az ország és a térség
stabilitásához. Ezért erősnek és ugyanakkor erőszakmentesnek kell lennie
(legitimitás, konszenzusos döntéshozás, szervesen integrált szakértői
csoportok, erős apparátus). A szerkezet meg kell feleljen a romániai magyarság
földrajzi elhelyezkedésének (ennek megfelel a területi szervezetek szövetségi
egysége). Számon kell tartsa a tagság számarányából (tömbmagyarság, szórvány),
illetve a politikai képviselet (RMDSZ-önkormányzatok) milyenségéből eredő
különbségeket. Keretet kell biztosítania a magyarság érdekbeli és ideológiai
különbözőségei számára. Méltó képviseletét kell nyújtsa a romániai magyarság
számából, társadalmi struktúrájából, kultúrájából és öntudatából eredő
követeléseinek. A felsorolt célkitűzések elérésére a szerkezet keretet, illetve
optimális lehetőséget kell biztosítson. Az RMDSZ kiépülőben van, mégpedig egy
állandóan változó közegben. Ezért egy statikus szerkezet (illetve egy statikus
program) a krízishelyzetek állandósulását jelentené – ezen kívül a statikus
struktúrák az egylépcsős kiépítést igénylik általában. Célszerűbb egy
építőkocka-elven kiépülő és ugyanakkor dinamikus, önjavításra-optimizálásra
képes struktúra, mely a folyamatos programmódosításhoz szükséges legitimitással
is rendelkezik. Biztosítania kell a sokszínűség egységét.
A szerkezet
lehetővé kell tegye a minél hitelesebb, legitimebb képviseleti demokráciát, de
helyet és konkrét lehetőséget kell kapjon a bázisdemokrácia is (a helyi vagy
csoport-referendum). A szerkezetnek szavatolnia kell a konkrét döntések
programhűségét, valamint végrehajtását.
A felsorolt
célkitűzéseknek és ezekből eredő követelményeknek az államstruktúrák felelnek
meg.
Max
Weber szerint: „...az állam az az emberi közösség, amely egy bizonyos területen
belül - ez a »terület« hozzátartozik az ismertetőjegyhez – a legitim fizikai
erőszak monopóliumára (sikerrel) tart igényt. A jelen specifikus vonása ugyanis
az, hogy bármilyen más szervezetnek vagy személynek a fizikai erőszakhoz való
jogát csak akkor ismerik el, ha az állam a maga részéről engedélyezi
alkalmazását: az állam számít az erőszakhoz való »jog« egyedüli
forrásának." Az RMDSZ
objektív okokból az állam e lényeges funkcióját nem tudja ellátni - nem is kell
törekednie erre.
A romániai magyarság
országnyi területen él és ezen belül jól elhatárolt régiókban. Az RMDSZ
területi szervezeteinek máris létező autonómiája által, magától kínálkozik egy
szövetségi állam modellje (nagyságát tekintve Ausztriához hasonlóan). Csak egy
ilyen modell szavatolhatja a sokszínűséget és az egységet, a területi érdekek
és a közös célok egyensúlyát, a szakértelem és a közakarat építő
együttműködését. Gyökeresen reformálni kell a legitimitást kölcsönző
mechanizmust –fel kell állítani a
romániai magyarság személyi kataszterét, majd ki kell építeni az exhausztív
megkérdezést lehetővé tevő apparátust.
A szövetség
központi döntéshozását három szintre kell tagolni:
1. Alapvető állásfoglalások kidolgozására, nagy horderejű
döntések hozatalára egy kizárólag
konszenzusos (általánosan kötelező rendeletek, programmódosítás), vagy 2/3-os többségű (struktúramódosítás
az alsóbb szinteken) döntések elfogadásával működő legfelső döntéshozói szerv. Ezt a szövetségi struktúrának
megfelelően, a megyei tagszervezetek választmányaiból kellene kialakítani
(területi elv, például minden megyei választmány elnöke és alelnöke), a
gyűléseket a testület választott elnöke vezeti.
2. A program keresztülviteléhez szükséges, többségi
szavazás alapján működő döntéshozói szerv, melyben a különböző áramlatok
jelen lehetnek. Ez a szint döntene a (még nem jellemző) vétójog konkrét
alkalmazása felett. A parlamenti frakció ennek a szervnek része kell legyen. A
gyűléseket a testület választott elnöke vezeti.
3. A szervezet végrehajtását irányító és ehhez szükséges
döntéseket folyamatosan hozó állandóan
működő szerv (Országos Elnökség). Ennek a szervnek tagjai a második szint
többségi frakciójából (koalícióból) kerülnek ki. Ilyenformán az Országos
Elnökség homogén és operatív. A végrehajtásban szükséges struktúramódosításról
és belpolitikai (szövetségen belüli) döntések esetén az O.E. szavazással
döntene.
Külpolitikai és
operatív ügyintézésben (gazdasági, társadalomépítés, stb.) (szak)elnöki
javaslat alapján, az elnök dönt. A végrehajtásnak szerződéses alkalmazásban
dolgozó szakértői csoportokra kell támaszkodnia, melynek vezetői ugyanakkor
tagjai a harmadik szintű döntéshozásnak (alelnöki referensek). Ez szavatolja a
szakértői csoportok szerves részvételét mind koncepcionális szinten, mind pedig
a végrehajtás módozatainak kidolgozásában.
A szövetség
tagszervezetei, autonómiájuk alapján, saját szerveiket építik ki. A megyei
elnökségek (M.E.) a megyei választmányok többségi frakciójából kerülnek ki. A
megyei elnök (megyei végrehajtás) és a megyei választmány elnöke (döntéshozás)
értelemszerűen nem lehet azonos. A megyei tagszervezetek döntéshozói
testületeiből (választmányok elnökei és alelnökei) áll össze a legfelső
szövetségi döntéshozói szint. A szövetségi végrehajtás egyes átfogó szervei
jelen vannak a területi szervezetek végrehajtásában. Ez szavatolja az
autonómiát és a szövetség szerves egységét.
Tekintettel az
RMDSZ alig több mint két éves tapasztalatára, valamint a bel- és külpolitikai
helyzet képlékenységére, a szervezet struktúrája nem lehet statikus, hiszen ez
magában hordozná a jövőbeli kríziseket, ezért önjavító képességet kell
szerkezetileg biztosítani. Ezt azáltal lehet elérni, hogy a felső szint
korrekciókat hajthat végre az alatta lévő struktúrában. A szakértői csoportokat
és a végrehajtó apparátus részeit külön projectek formájában, építőkockaszerűen
lehet kialakítani.
Az RMDSZ
felvázolt szerkezete a romániai magyarságot az őt megillető társnemzeti státuszhoz közelíti.
1992. április.
Temesvár
No comments:
Post a Comment