A több mint negyed évszázada, 1994. december
20-án kirobbant Nagy Benedek-ügy a rendszerváltás utáni történelem legaljasabb legbecstelenebb,
legigazságtalanabb, de ugyanakkor legleleplezőbb akciója volt.
Megmutatta, hogy az RMDSZ kollaboráns („mérsékelt”,
labanc, megalkuvó, tájbasimuló, kevésbé informáltak kedvéért Markó-párti) szárnyának
semmi nem szent, hogy bármikor képesek az evidens magyar érdekekkel szembe
menni, egy ártatlan embert meghurcolni a legképtelenebb rágalommal, kisstílű
hatalmi taktikák kedvéért.
Tőkés László több okból is szálka volt nemcsak
a Ceausescu-i államhatalom, de az 1989 után konszolidálódott román vezetés szemében.
A magyarellenességgel átitatott román politikai
elit mindmáig nem tud mit kezdeni azzal a történelmi ténnyel, hogy a Ceausescu
házaspár bukásához vezető eseménysor elindítója egy bátor magyar pap volt.
S nem elég, hogy ő volt a „forradalom szikrája”,
ahogy nevezni szokták a sajtóban, de nem elégedett meg forradalmi érdemeivel, hanem
az elnyomott magyar közösség élére állt s mindmáig annak érdekeit képviseli minden
lehetséges fórumon.
Ennek köszönhető, hogy már az 1989 decemberi
események után egy évvel, a román sajtóban megrágalmazták azzal, hogy besúgó lett
volna, ami nyilvánvaló, időközben a román átvilágító bizottság által is cáfolt képtelenség.
Ezt a rágalmat karolta fel egy RMDSZ képviselő,
Nagy Benedek 1994-ben, akitől elvbarátai nem voltak hajlandóak elhatárolódni,
beleértve Markó Béla szövetségi elnököt is, aki ahelyett, hogy elítélje a RMDSZ-nek
és az erdélyi magyarságnak egyaránt felmérhetetlen kárt okozó képviselőt,
válságstábot hívott össze, hadd ivódjon be a képtelen rágalom minél mélyebben a
köztudatba.
Végül Nagy Benedeket elítélte az RMDSZ Etikai
Bizottsága és a Szövetségi Képviselők Tanácsa, de végül a Markóék által dominált
kongresszus mindössze SZKT-tagságát vonta meg.
Pár évvel később pedig Markóék a vallásügyi
államtitkárságon találtak neki pozíciót az RMDSZ kormányzati szerepvállalásának
keretében.
A harminc ezüst ugyebár..
Erről szól az alábbi blogbejegyzés melynek
felvezetése saját, részletesen dokumentált írásom a Nagy Benedek-ügyről, ezt
követi Borbély Imre e témában fogant interjúja.
A következő interjú megértéséhez elengedhetetlennek érzem
ideilleszteni a Nagy Benedek-ügyről szóló fejezetet a rendszerváltás utáni
erdélyi magyar politikatörténet negyed évszázadát összefoglaló kötetemből.
Az 1994-es év a
"koaguláció"[1]
évének tűnt, nemcsak Magyarországon, hanem az RMDSZ-en belül is.[2]
Mint utóbb kiderült, a bőven több, mint kétharmados parlamenti többséget és a
média kb. 80%-át maga mögött tudó koalíció képes volt elveszteni a soron
következő választásokat, az RMDSZ-en belül viszont tényleg koaguláció történt,
más szóképpel élve megkötött az ügyből s nem az ügyért élő nómenklatúra
betonja.
Feltehető, hogy ebben volt
valamiféle szerepe a magyar kormányváltásnak is, de a fejlemények magyarázhatónak
tűnnek pusztán az RMDSZ-en belüli jelenségeket vizsgálva. Megszilárdult az
RMDSZ élén egy többé-kevésbé zárt elit, melynek a pozícióban maradáshoz való
egzisztenciális kötődése az idők folyamán egyre erősebbé vált. Mely nem volt
érdekelt a belső választások megtartását kikerülhetetlenként tételező autonómia
program megvalósításában, hiszen a választás a meglevő és önkonzerváló hatású
túlhatalom[3]
dacára szükségképpen magában hordozza az elitcsere lehetőségét is.
1994-ben szakadt végképp ketté a
brassói kongresszus által megszabott lépésritmus és a szervezet valóságban
megtett akadozó lépéssorozata. Az Önkormányzati Főosztály lényegében semmit nem
végzett el a rárótt feladatok közül, a kataszter felállításának, a belső
választásoknak az ügye szinte semmit nem lépett előre. Sőt, az RMDSZ ölébe
hullott adattár, a Szövetség oktatási törvénytervezetét támogató közel
félmillió állampolgár névjegyzéke (állítólag nem szabotázs, hanem dilettáns
mulasztás során) nemhogy digitalizált nyilvántartás készítése nélkül, de
fénymásolás nélkül került ki a Szövetség kezéből. Egyre nyilvánvalóbb lett: a
kötélhúzás ezután a döntéshozó pozíciókat birtokló kerékkötők és a program
megvalósítását "kívülről" szorgalmazó, Tőkés László nevével
fémjelzett tenni akarók között fog folyni.
Tőkés László, aki a
körvonalazódó magyar külpolitikai orientációváltás ellen már a választások
előtt több ízben felemelte a szavát, kifejezetten kényelmetlenné vált nemcsak a
román hatalom és a lassan, de biztosan a neptunista irányzat felé sodródó
RMDSZ-es csúcsvezetés, de immár az új magyar kormány számára is. Csak ezzel
magyarázható az az ismételt, igen súlyos félretájékoztatás, mely alapot
szolgáltatott Nagy Benedeknek, hogy megírja "Mind nem vagyunk bűnösök"
című röpiratát. A kibontakozott sajtókampány, mely Tőkés László
"ügynökmúltját" tárgyalta, az újkori magyar történelem legabszurdabb
"kabátlopási" esete volt.
(Tőkés László 2009. decemberében, Aradon, a decemberi, temesvári népfelkelés huszadik évfordulóján)
A politikai előzmények közé
tartozik, hogy az RMDSZ azon erői, melyek az autonómia-gondolat hordozói voltak
már a Kolozsvári Nyilatkozat előtt, melyeknek a program teljesítése iránti
elkötelezettsége egyértelmű, fokozatosan kiszorultak a döntési pozíciókból. Az
SZKT-ban és a képviselőházi frakcióban egyes esetekben többséget szereztek
ugyan, de az SZKT, mint évente ötször ülésező testület nem biztosíthatott
folyamatos kontrollt az Ügyvezető Elnökség és a Szövetségi Elnök
program-elsikkasztó tevékenysége felett. Így vált a tiszteletbeli elnök az
egyetlen nem elhanyagolható hatású ellenőrző tényezővé.
A romániai magyar kataszter
felállítása és a belső választások megszervezése kizárólag az az erdélyi magyar
politikai akarat és az anyagi eszközök függvénye volt és ma is az. Az anyagi
eszközök megvoltak/megvannak, de más célra használták/használják fel azokat. Az
a minimális mozgás, amit az önépítkezés terén tapasztalni lehetett, elsősorban
szándékos szabotázs vádját megelőzni igyekvő látszat-tevékenység lehetett. Az
SZKT által gyakorolt kontroll-mechanizmus csődöt mondott: András Imre, Hargita
megyei képviselőnek a kongresszusi menetrend betartását számon kérő
interpellációjára adott választ 1994 derekán az SZKT meggyőző többséggel
elfogadta, mintegy legitimálva az önkormányzati főosztály krónikus
semmittevését. Ily módon a lassan bebetonozódó elit számára Tőkés László
jelentette az egyetlen bizonytalansági tényezőt.
Ebben a politikai környezetben
játszódott le a decemberi eseménysor. Nyitányként a Kossuth Rádió hírt ad
arról, hogy Tőkés László a decemberi temesvári népfelkelésről való megemlékező
ünnepség sajtótájékoztatóján beismerte, hogy együttműködött a Securitate-val[4].
Ezt követően a román sajtóban ismételten hangoztatott ügynök-vádat hihetetlen
erővel élesztik fel és támasztják alá "hiteles dokumentumokkal".
1994. december 20-án reggel Miklós Tibor példátlan hangnemben támadja meg Tőkés
Lászlót a marosvásárhelyi rádióban, bedobva a "mint mindenki más"
motívumot.
Nagy Benedek ugyanazon a napon
képviselő frakciótársai között kioszt egy röplapot[5],
mely készpénznek véve Tőkés László megrágalmazását, többször is Márton Áronra
hivatkozva, mintegy kiátkozza Tőkés Lászlót, a "hűtlen kezelőnek",
"gátlástalan puhánynak", "igazságot elhallgatónak", az
"Ördög szolgájának" nevezve őt, aki "fülelő
lelkiismerettel" kívánja szolgálni embertársait.
(Nagy Benedek)
A szöveg a vastagon
kiemelt "mint mindenki más" motívumra épül és azt inszinuálja,
hogy a szerző, Nagy Benedek elhitte, hogy Tőkés László olyat nyilatkozott
volna, hogy "1975-től a Securitate-nak dolgozott, mint mindenki más".
A szöveg többes szám első személyben való megfogalmazása és az eredeti
példányon az aláírás hiánya arra utal, hogy a szerző egyfajta kollektív
nyilatkozatnak szánta a röplapot, esetleg aláírásokat kívánt gyűjteni: "ezért
vagyunk kénytelenek a legkevesebb másfél milliónyi nem kollaboráns erdélyi
magyar nevében a leghatározottabban tiltakoznunk (a nyelvi helytelenség az
eredeti szövegben) a volt Securitate-val való undok és becstelen
együttműködés elbagatellizálása és egész hazai magyarságunkra való
kiterjesztése ellen."
Borbély Imre Hargita megyei
valamint Mátis Jenő Kolozs megyei képviselő[6]
javasolja az akció azonnali megtárgyalását és a testületi elhatárolódást. Tokay
György frakcióvezető ezt pozíciójával visszaélve megakadályozza, s megbízza
Borbély Imrét, hogy tárgyalja meg az esetet a tiszteletbeli elnökkel.
(Tokay György)
Tőkés
László összehívja a tanácsadó testületét, s eldönti, hogy a nyilvánossághoz
fordul. 1994. december 29.-én sajtótájékoztatót tart, melyben ismerteti a
helyzetet a média képviselőivel. Borbély Imre Tőkés László megbízásából
kiosztja a sajtó képviselőinek Nagy Benedek irományát.
(Borbély Imre 2009-ben Brüsszelben, egy hangulatos sörözőben)
Az RMDSZ szövetségi elnökét,
Markó Bélát 29 RMDSZ tisztségviselő levélben szólítja fel december végén az
azonnali állásfoglalásra, aki viszont továbbra is kivárásra játszik, összehívja
az Operatív Tanácsot, az RMDSZ válságstábját.[7]
A parlamenti frakció vezetői továbbra is szabotálják az ügy megtárgyalását és a
testületi kiállást Tőkés László mellett, mígnem a Nagy Benedektől önmagukat
elhatárolni kívánók kiadnak egy saját nyilatkozatot. A kollaboráns szárny
tagjai minden elkövettek tehát, hogy a méreg, a nyilvánvaló rágalom minél
jobban beigya magát a köztudatba, hogy Tőkés László hitelét az egyre tovább
görgetett sajtókampány minél jobban roncsolja. Az RMDSZ öt éves fennállása
alkalmából tartott megemlékezésre Tőkés László, aki az RMDSZ felső vezetésében
egyedül képviselte a kontinuitást 1990. február 24.-étől 2003. február 1.-ig,
az utolsó pillanatban kap meghívót, "mintegy véletlenül"[8].
1994. január 4.-én a Romániai
Magyar Szó hasábjain a megrágalmazott püspök részletesen leírja, hogyan
próbálnak az ultrasovén román erők és magyar szövetségeseik az áldozatból
hóhért csinálni[9].
Rámutat, hogy 1989. december 16. óta minden évfordulón a román nyelvű sajtó egy
része ellenséges propaganda-hadjáratot folytatott ellene, ebbe illeszkedik az
is, melyet az első kerek évforduló alkalmával indítottak. A különbség az, hogy
ezesetben a sajtó-offenzíva sokkal erőteljesebb, mint a korábbi években. Az
RMDSZ tiszteletbeli elnöke név szerint megemlíti a részvevő sajtóorgánumokat:
Renasterea Banateana, Cronica Romana, Adevarul Harghitei, Ziua, Informatia
Zilei, Totusi Iubirea, és Tinerama, melyek egymás után közölték azt a
dezinformációt, miszerint a püspök beismerte volna, hogy a Securitate ügynöke
volt.
A megtámadott, miután leszögezi,
hogy soha nem kollaborált a román titkosrendőrséggel, tényeket állít egymás
mellé, melyek világosan bizonyítják, hogy nem lehetett a rendszer kegyeltje: 14
éves korától egyetlen egyszer sem utazhatott külföldre, princetoni és montreali
ösztöndíj-meghívásainak nem tehetett eleget, 1984 és 1986 között munkanélküli
volt, mert a Securitate közreműködésével kidobták a papságából Désen, annak
ellenére, hogy lelkésszé választották, temesvári állandó lelkésszé választását
nem ismerték el, 1988 őszén a falurombálás elleni tiltakozást követően
életveszélyes hatósági hajsza indult ellene, 1989 december 17.-én deportálták,
22.-ig lelki terror alatt tartották, puszta életét is valószínűleg Ceauşescu
bukásának köszönheti, teljes környezetét zaklatta Securitate.
Tőkés László leszögezi: „soha életemben nem mentem magamtól és mint
informátor a Securitate-ra, hanem kivétel nélkül csupán akkor, ha vittek vagy
rákényszerítettek.” Ennek megfelelően követelte a teljes szekus-dossziéja
kiadatását, és mindazon Securitate tisztek felelősségre vonását, akik 1975 és
1989 között zaklatták, üldözték, sőt, az életére törtek. Rámutat az ellene folyó kampány indítékaira,
arra, hogy a román propaganda által emlegetett „”mélységesen nemzeti jellegű román forradalom” képébe sehogy sem illik
bele egy magyar református lelkipásztor személye”, másrészt arra, hogy a
kampány célja az egész erdélyi magyarságot illetve annak érdekképviseletét
felvállaló RMDSZ-t célkeresztbe állítani. (Ennek érzékeltetésére idézi az
Adevarul Harghitei napilap cikkét, mely 1994. december 15.-én jelent meg, s
melyben a cikkíró M. Groza a következőképpen fogalmaz: „nem az a kérdés, hogy miféle ember Tőkés László, hanem az, hogy miféle
párt az, mely egy ilyen embert megtart az élen”. Nagy Benedek szennyiratát
teljes joggal Hajdú Győzőnek Adrian Paunescu lapjában megjelent gyalázkodásához
hasonlítja.
A Csíki területi szervezet
gyorsan és határozottan lép: 1995. január 5.-én kizárja Nagy Benedeket
soraiból. Ugyanaznap ül össze az Operatív Tanács, mely “a képviselőházi frakcióban terjesztett, diverzióra alkalmas röpirat ügyét
az Országos Etikai Bizottság elé utalja.” Sajátos döntés, hogy az OT „ugyancsak az Országos Etikai Bizottság elé
utal az utólagos fejleményekkel és sajtónyilvánossággal kapcsolatos egyes
vétségeket.”[10]
E passzus mögött az húzódik, hogy miután nem sikerült a médiaoffenzívával s
Nagy Benedek „röpiratán” keresztül tönkretenni Tőkés Lászlót politikailag,
Markó Béláék megpróbálták a röpirat nyilvánosságra kerüléséhez hozzájáruló
Borbély Imrét is elítéltetni az Etikai Bizottsággal.[11]
A testület egyben kéri a Csíki területi szervezet minden Nagy Benedekkel
kapcsolatos döntésének fölfüggesztését mindaddig, amíg az Országos Etikai
Bizottság a kérdést ki nem vizsgálja és meg nem teszi a megfelelő
előterjesztést.
1995. január 7.-én a Kossuth
Rádió ismét Tőkés László hitelroncsolásának irányába tájékoztat félre, hírt ad
arról, hogy "az RMDSZ kongresszus Tőkés László múltjával foglalkozik",
holott a már említett rendezvényen szó sem esett erről a kérdésről. (Azt már csak
zárójelben jegyzem meg, hogy nem kongresszust tartott az RMDSZ, hanem jubileumi
ünnepséget).
Tőkés László mellett kiálltak az
erdélyi magyar történelmi egyházak vezetői[12],
Szőcs Géza, egykori RMDSZ-főtitkár és szenátor[13],
Bartis Ferenc író[14],
Fodor Sándor író[15],
Gazda József író, közíró,[16]
a Romániai Magyar Kisgazdapárt[17],
a Reform Tömörülés, az RMDSZ nemzeti liberális platformja[18],
az RMDSZ gyergyói választmánya, mely egyetértését fejezi ki a Csík széki RMDSZ
határozatával, s ahhoz hasonlóan megvonja bizalmat Nagy Benedektől[19]
valamint az RMDSZ frakció többsége, mintegy 15 tagja.[20]
Nagy Benedek megkövette a
tiszteletbeli elnököt, a politikai botrányért pedig Borbély Imrét okolta[21]
annak dacára, hogy utóbbi megbízásra cselekedett akkor is, amikor Tokay György
felkérésére megtárgyalta az ügyet Tőkés Lászlóval és akkor is, amikor Tőkés
László megbízásából szétosztotta a röpiratot sajtó képviselőinek.
Az ügy második felvonása akkor
kezdődött, amikor a 1995. február 25-26.-án ülésező SZKT elfogadva az Etikai
Bizottság döntését, kizárta Nagy Benedeket az RMDSZ-ből. Beindult a
sajtókampány a döntés ellen, Tőkés Lászlót ismételten megrágalmazták[22],
hogy inkvizítor módjára kizáratta Nagy Benedeket[23].
Holott pont ennek az ellenkezője történt: Tőkés László azt kérte, hogy az SZKT
mérsékelje az Etikai Bizottság által javasolt szankciót, azaz, ne zárja ki Nagy
Benedeket az RMDSZ-ből, hanem fossza meg tisztségeitől. Erre azonban a
vonatkozó szabályzati paragrafusok nem adtak módot. Az ügy végére a kolozsvári
kongresszus tett pontot: hatálytalanította a kizárást, de megvonta Nagy Benedek
SZKT-tagságát. Nem kell különösebb rosszhiszeműség ahhoz, hogy összefüggést
fedezzünk fel Nagy Benedek dicstelen akciója és aközött, hogy 1997 elején a
politikust a kormányzati tisztségviselők között, mi több, a vallásügyi államtitkárságon látjuk
viszont. Kétezer évvel ezelőtt ezüstpénzben mérték az árulás jutalmát, mai
időkben megteszi egy jól fizető állami poszt is.
Különös vonzások… és választások
- Az Operatív Tanács önt is az
Etikai Bizottság elé rendelte azzal, hogy nyilvánosságra hozta a Nagy Benedek
által a Képviselőházban osztogatott, Tőkés Lászlót vádoló írását. Mennyiben
volt ez az írás csak belső használatra szánva?
- Az Operatív Tanács néhány tagja
valóban Etikai Bizottság elé kíván vinni, minthogy az említett tanácskozáson
csak ezzel a kompromisszummal lehetett konszenzusra jutni, határozatot
kidolgozni, hogy: fejét vesszük Nagy Benedeknek, de a Borbély Imréét is
követeljük. Az Etikai Bizottság elé utalásom ürügye a kiszivárogtatás. Időközben
ez tisztázódott, hiszen mind a frakciógyűlésen, mind pedig a Romániai Magyar
Szóban megjelent válaszban, valamint a vásárhelyi rádióban adott interjúban
rámutattam arra, hogy ez az írás - amikor terjesztették - nem belső anyagként
lett kezelve, hanem gondatlanul osztogatták a frakción belül: a számozatlan
példányok nem névre szóltak, nem volt feltüntetve rajtuk, hogy bizalmas. Úgy tűnik,
hogy azok, akik védeni próbálták Nagy Benedeket, és látták, hogy
"túlteljesített", utólag zárolni próbálták az anyagot. Amikor a
frakcióelnök zároltnak nyilvánította, semmi garancia sem volt arra, hogy nem
került illetéktelen kézbe is, és arra sem, hogy aki megírta, nem terjeszti
tovább az RMDSZ tisztségviselőinek, ahol a legnagyobb rombolást végezheti. A nagy
nyilvánosság elé terjesztést teljesen hamis vágányra vitték, hiszen eleve nem
akármilyen közegben lett szórva, hanem a parlament romániai magyar
képviseletének soraiban. Általuk pedig választóik lettek megszólítva. Én azon
nyomban megpróbáltam vitára bocsátani az ügyet, mert láttam a benne rejlő
hatalmas veszélyt. A bajt egy határozott frakció-állásfoglalással szerettem
volna megelőzni. A röpirat annyira egyértelmű, hogy akkor egy pillanatig sem
vontam kétségbe, hogy amint mindenki elolvasta, egyöntetűen elítéljük. Tokay
György a következőkkel hárította el a vitát: "Visszaélve frakcióelnöki tisztemmel, megtiltom ennek a megtárgyalását
és megkérem Borbély Imrét, hogy beszélje meg az esetet Tőkés Lászlóval."
A tiszteletbeli elnökkel politikai elemzést folytattunk, kitérve a várható
következményekre. Végül Tőkés László úgy határozott - valójában csakis ő
tehette ezt, hiszen ő volt a vádlott, neki kellett vállalnia a konfrontációt -,
hogy a nyilvánosság elé kell vinni mind Nagy Benedek írását, mind az ebből kerekedett
ügyet. A sajtótájékoztatón, Tőkés László kérésére, én adtam át az újságíróknak
a röpiratot, ami főleg formai gesztus volt, hiszen jobban fest, ha egy kéviselő,
és nem a tiszteletbeli elnök osztogat egy írást. Egyébként Tőkés László egyik
körlevelében ezt mindenkinek a tudomására hozta.
- Az Operatív Tanács Nagy Benedek
ügyét az Etikai Bizottság elé utalta, és kérte a Csíki Területi Választmány
határozatának a felfüggesztését, mindaddig míg döntés születik az Etikai Bizottságban.
Tudomásom szerint a területi szervezetek autonómok. Lehetséges az, hogy az
Operatív Tanács, mint valami felsőbb szerv, a területi választmány
határozatának felfüggesztéséről döntsön?
- Az Operatív Tanács kérhet, de
nem utasíthat. Az akaratát ebben az esetben semmiképpen sem érvényesítheti, főleg
ezzel az indoklással nem. Az Operatív Tanács egy alapvető logikai hibát is
elkövet, amikor etikai kivizsgálás eredményét szabja feltételéül egy politikai
döntésnek. Etikailag makulátlan cselekedetek is lehetnek súlyos politikai
hibák. Amennyiben a röpiratról - amely szerintem etikátlan is és politikai hiba
is - netán "kiderülne", hogy etikus, attól még politikai hiba marad,
hiszen már az első lépésben a romániai magyarság parlamenti képviseletét vette
célba. Ez az irat felhívás is a tiszteletbeli elnök lemondására, aki jelenleg a
legnagyobb mozgató erő Erdélyben. A területi szervezetek a politikai hibából
kiindulva politikus fölött ítélkeztek.
- Sokak szerint ezzel a döntéssel
elindult az RMDSZ-en belül a tényleges demokratizálódási folyamat, hiszen végre
a tagszervezetekben születnek a döntések.
- Ez is azt bizonyítja, mennyire
helyesen döntött Tőkés László, amikor a személyes ambíciók, hiúságok, hatalmi
érdekek által részben megrontott politikai elit szintjéről - azáltal, hogy a
nyilvánosság elé lépett - levitte az ügyet a politikai bázisra, a területi
szervezetekhez. A józan ítélőképesség, a józan ész sokkal inkább érvényesül a
bázison. A területi választmány döntése azt bizonyítja, hogy a legutóbbi kongresszuson
elfogadott új struktúra, az új építkezési elvek megteremtették az alapját
annak, hogy egészséges letisztulási folyamatok is beinduljanak az RMDSZ-en
belül. Olyan tisztázási folyamatok, melyek nélkül nincs sem politikai, sem
pedig társadalmi szervezet, amely hosszú távon megmaradna.
- Májusban tartják az RMDSZ IV.
kongresszusát. Összefüggésben van ezzel Nagy Benedek írása?
- Ez nem bizonyítható. Szerintem
ez az affér a hatalmi erővonalak észlelhető eltolódásának egyenes
következménye. Itt, az érthetőség kedvéért szeretnék kifejteni néhány
összefüggést. A szuperhatalmi médiák sztárja, a '90-'91-es év embere, Tőkés
László, akit fogadott az Egyesült Államok elnöke, aki jelzésértékűen védnökként
volt jelen a Capitoliumban Kossuth Lajos mellszobrának leleplezésekor - ami
mindenképpen a magyarság felé tett gesztus - nos, ezt az embert hirtelen
teljesen más színben kezdik feltüntetni az amerikai médiák. Nyilvánvaló, hogy
'89-es változások nem képzelhetőek el előzetes nagyhatalmi megegyezések nélkül.
Az Egyesült Államok részéről ez azt jelentette, hogy beleegyezett egy hatalmas
európai térséget érintő ellenőrzött destabilizációs programba, aminek az
lehetett a jelszava: destabilizáció a demokratizálódás érdekében. Ez egy olyan
értékorientált politikai vonulat volt, amely az alapvető értékek - az emberi
méltóság, emberi jogok, méltányosság, jobb élet stb. - érvényesülését tűzte ki
célul, annak árán, hogy ez akár társadalmi feszültségeket is hordoz, amiket
viszont ellenőrzés alatt kell tartani. A változást a boszniai háború idézte elő.
Kitűnt, hogy az ellenőrzés megszűnt. Mivel erre az esetre a szuperhatalomnak
sem volt koncepciója, egy pánikszerű 180 fokos fordulat állt be. Mind az
Egyesült Államok, mind a nyugat-európai hatalmak fontosabbnak tartották - mára
már kizárólag ezt tartják szem előtt - a stabilitást, még akkor is, ha ez a
demokratikus alapértékek rovására történik. Ahhoz, hogy ezt a politikai váltást
- amit minden bizonnyal az amerikai Külügyminisztériumban határoztak el - el
tudják fogadtatni saját törvényhozásukkal, meg kellett fosztani hitelüktől
azokat az egyéniségeket, akik előreláthatóan e térségben, de az amerikai
kongresszus felé is eredményesen lépnének fel, befolyást gyakorolva a fordulat
ellen. Ezen emberek egyike Tőkés László, akit már '89-et megelőzően is bevittek
az amerikai Kongresszus tudatába. Őt most politikai szükségszerűség lejáratni.
A neptuni tárgyalásra is azért volt szükség, hogy szembehelyezhessenek egy
"jó" magyar politikus csoportot - a neptuni tárgyalókat - egy
"rossz" magyar politikuscsoporttal. Utóbbira rögtön ráfogták, hogy
nyíltan fölvették programjukba Erdély visszacsatolását, ami természetesen
hazugság. Viszont ez a hazugság úgy volt eladható, hogy felmutattak "józan
magyarokat" is. Ugyanakkor a tiszteletbeli elnököt - Tokay György
kijelentésével, miszerint biblikus gondolkodású és apokaliptikus víziói vannak
- azok előtt, akik az amerikai Kongresszusban hitelt adtak a szavának, a
vallásos fundamentalizmus és a valóságtól való elrugaszkodottság gyanújába
keverték.
- Véleménye szerint Nagy Benedek
írása a neptuni ügy folyománya?
- Leghatározottabb meggyőződésem,
hogy ez az írás ennek a politikai szemléletváltásnak egyenes folyománya. Hiszen
ez a szemléletváltás dobta fel a Neptun-ügyet, ami személyes szolidaritások,
érdekszövődmények által nyert teret az RMDSZ-en belül. Amit írt, az már
személyes meggyőződése, viszont Nagy Benedek ehhez a csoporthoz tartozik.
Másrészt ugyanennek a
szemléletváltásnak a következménye az a hatalmas politikai nyomás, ami
Magyarországra és Romániára nehezedik az alapszerződés aláírása végett.
Mondanom sem kell, hogy az erdélyi magyarságnak nincs szüksége az alapszerződésre.
A két ország viszonyát békeszerződések kellőképpen szabályozták. Amennyiben
román részről megvolna a politikai akarat, akkor a romániai magyarság ügye is
rendeződhetne. A magyar politikai vezetés megfelelő partnernek mutatkozott.
Amennyiben a nagyhatalmak rákényszerítik a két országra az alapszerződést,
akkor számunkra csak abban az esetben lesz elfogadható, ha ebbe belefoglaltatik
egy kisebbségi klauzula, amely tartalmazza a romániai magyarság számára
szükséges jogi garanciákat. Ezzel kapcsolatban az RMDSZ-nek határozott
véleménye van, miszerint az alapszerződést csak akkor tekintjük elfogadhatónak,
ha tartalmazza a részletes jogi garanciákat.
- Mi várható a májusi
kongresszuson?
- A kongresszus értelme és célkitűzése
az addig kidolgozott belső választási törvény ratifikálása lesz.
Törvénymódosítást nem ésszerű és nem célszerű eszközölni. A másik - mondhatni
protokolláris - feladata a kongresszusnak, hogy kiírja a belső választásokat és
feloszlassa önmagát. Ezek után már nem lesz RMDSZ-kongresszus, hanem egy
demokratikusan megválasztott romániai magyar parlament, amely legitimebb
bármelyik eddigi kongresszusnál. Sajnos, hogy ezt a kongresszust már most úgy
próbálják feltüntetni, mintha a legfontosabb célkitűzése a tisztségviselők
leváltása volna. Aki ilyen híreket terjeszt, annak két célja lehet: megosztani
a magyarságot; mellékvágányra terelni a közhangulatot Nagy Benedek ügyében.
Egyesek részéről most is ugyanaz a játék folyik, mint a neptuni ügy kapcsán:
ismét személyi vonatkozásokra akarják redukálni az elvi kérdéseket.
Simon Judit
Megjelent az Erdélyi Napló 1995.
január 25.-i számában.
[1] E találó kifejezést
egymástól függetlenül alkalmazta az 1994-es magyarországi választások politikai
fejleményeire Borbély Imre (Pendulare sau coagulare, Sfera Politicii 1994/6)
valamint Gyurgyák János (Valahol utat vesztettünk, 2000, 1994/9)
[2] Az RMDSZ-en belül a
hatalmi koaguláció véglegesnek tűnik. A kolozsvári-brassói programhoz hű erőket
tíz év alatt ledarálták, egyeseket megvettek, másokat megfélemlítettek, a
csapat maradéka azt sem vállalta, hogy 2003-ben ellenjelöltet állítson Markó ellenében,
majd az autonomisták fokozatosan távoztak a szervezetből.
[3] A Markó Béla által
vezetett és pozíciójában hozzá kötött RMDSZ-gárda már 1994-ben élvezhette az
erdélyi és magyarországi sajtó nagy részének támogatását, a hivatalos erdélyi
magyar politikai elit, jelesül az SZKT és a parlamenti frakció túlnyomó
többségének bizalmát és az RMDSZ költségvetése fölötti ellenőrzést.
[4] Hadd idézzük Tőkés
Lászlónak egyik írását: „1994. december
15.-én a Kossuth Rádió éjféli híradásában ez volt hallható: „Tőkés elismerte,
hogy együttműködési nyilatkozatot írt alá a Securitatenek, de kijelentette,
hogy ezzel nem ártott senkinek.” Dicséretes módon, a Magyar Rádió ezen
híresztelésével néhány órával, vagy néhány nappal megelőzte a Renasterea
banateana, a Cronica Romana, a Ziua és a Tinerama nevű román újságok vonatkozó
gyalázkodó írásait.” (Tőkés László: „„Másság” és „azonosság””, In.: Tőkés
László: Remény és valóság, 125-127. o.)
[5] A röpirat megjelent
többek között a Bihari Napló 1995. január 6.-i számában.
[6] Mátis Jenő erről az
Orient Express 1995/1-2 számában számol be, megerősítve azt, hogy Tokay György
akadályozta meg az ügy azonnali megtárgyalását.
[7] Ld. Borbély Imre: Nyílt
levél Markó Bélához, 2. rész, „December 20”. (Kapu, 1995/5)
[8] Sőt, mint Tőkés László
írja, "az 1994. december 20-i diverzió nyomán a szövetség tiszteletbeli
elnökét automatikusan ejtették a kolozsvári évfordulói rendezvények szónokainak
listájáról". Tőkés László: „Mire használjuk az eszünket?” Romániai
Magyar Szó, 1995. március 14.
[9] Tőkés László: "A Securitate markában", Romániai Magyar Szó, 1994. január 4.
[10] Az Operatív Tanács
állásfoglalásának teljes szövege megjelent az RMDSZ Közlöny 13.-as, 1995.
januári számában.
[11] Miután a Bizottság
megállapítja, hogy nem követett el az ügyben vétséget, a későbbiekben, amikor
Tőkés László Tokay György ellen nyújt be panaszt az Etikai Bizottságánál,
amiért frakcióvezetőként nem járult hozzá a politikai bomba azonnali
hatástalanításához, a kollaboráns szárny mintegy szimmetriaképpen ismét a
Bizottság elé viszi Borbély Imre ügyét. A Bizottság mindkettejüket felmenti.
[12] Az 1995. január 5.-i
állásfoglalásról tudósít többek között az Új ember 1995. január 22.-i száma.
[13] Szőcs Géza: „Ütött-e
Tőkés órája?”, Beszélő, 1995. január 12. Az egykori RMDSZ-es politikus több
tézise vitára ingerlő (például helyteleníti, hogy Tőkés László állást foglalt
anyaországi belpolitikai ügyekben, de az sem egyértelmű, hogy Tőkés László „nem
akart hős lenni”, mindössze normálisan viselkedett egy abnormális rendszerben,
hiszen tudta mit vállal, tudta, hogy életét kockáztatja a Panoráma-interjúval),
de a lényeget kimondja: Tőkés László áldozata és nem együttműködője volt a
rendszernek és a Securitate-nak.
[14] Új Magyarország, 1995.
január 13.
[15] Pest Megyei Hírlap,
1995. január 19.
[16] Romániai Magyar Szó,
1995. január 19.
[17] Romániai Magyar Szó,
1995. január12.
[18] Szabadság, 1995. január 13.
[19] Romániai Magyar Szó, 1995. január 13.
[20] Magyar Nemzet, 1994.
január 17., az aláírók között nem meglepő módon nem szerepel a két neptuni
tárgyaló, Tokay György és Borbély László (Frunda György szenátorként nem volt
érintett), Székely Ervin, Antal István, Asztalos Ferenc, Márton Árpád, hogy csak
néhányat említsek az autonomisták konok ellenfelei közül. Szomorú, hogy még ezt
az etikai kérdést is a szekértábor-logika felől közelítették meg az említettek.
[21] Nagy Benedek: „Az utolsó csepp a pohár fenekén - avagy mitől szakadt el bennem a hallgatás
gátja?”, Romániai Magyar Szó, 1995. január 19.
[22] A hangot még a döntés
előtt Zsehránzsky István adta meg, boszorkányüldözést emlegetve. Szerinte „a román fél megkérdezheti: "jó-e nekem, kell-e
nekem egy inkvizítor barátsága? Mert a kiátkozások, különösen, ha egyházi
személytől indulnak ki, ugyan mi mást juttathatnának eszébe, mint a
totalitarizmus középkori formáját.” Zsehránszky István: „Palinak érzik magukat”, Romániai Magyar Szó, 1995.
január 23.
[23] Ez volt az első eset,
amikor 1993-as visszavonulása óta Domokos Géza hatalmas interjúban állást
foglalt az RMDSZ-szel kapcsolatos politikai kérdésekben. (Cseke Gábor: „Hol
tartjuk az eszünket? – Domokos Géza írásban válaszol az RMDSZ kérdéseire”,
Romániai Magyar Szó, 1995. március 4-5.) Nagy Benedek kapcsán hevesen és
indulatosan támadta az autonómia-elképzeléseket, a "radikálisokat" és Tőkés Lászlót, ezutóbbit többek között
"meghurcolt ellenlábasa (N.B.)
megsemmisítésével" vádolva meg. Tőkés László válaszában („Mire
használjuk az eszünket?”, Romániai Magyar Szó, 1995. március 14.) rámutatott
D.G. logikai hibáira és tényállításainak hamisságára. Felhívta ugyanakkor a
figyelmet arra, hogy enyhítő javaslatán túl, még az etikai kivizsgálást sem ő
kérte, hanem az Operatív Tanács.
No comments:
Post a Comment